Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Trammist

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Trammist »

Molenbruch Y. schreef: Trammist, lees toch eens eerst even met aandacht hetgeen ik schrijf. Ik heb het over de dienstregeling van voor 2006, toen er van een verbinding Turnhout - Antwerpen nog lang geen sprake was, en al evenmin van een IC R. De toenmalige IR g reed het traject Turnhout - Brussel, met verlenging naar Manage als stoptrein.
Wees gerust, zoiets had ik al wel in't snuitje :wink:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door K V B »

Stef schreef:
Concreet voor lijn 59 zou ik het zo aanpakken:

IC C stopt in: Antwerpen-Centraal, Antwerpen Berchem, Sint-Niklaas, Lokeren, Gent-Dampoort (lijkt mij toch belangrijk genoeg), Gent-Sint-Pieters, Kortrijk en dan verder naar Lille Flandres
IC G stopt in: Idem IC C, na Gent-Sint-Pieters stopt deze in Brugge en Oostende
Dan een IR die de IC P vervangt en stopt in: Antwerpen-Centraal, Antwerpen Berchem, Antwerpen Zuid, Beveren-Waas, Sint-Niklaas, Lokeren, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters, desnoods dat deze doorrijdt naar Blankenberge? (zoals de ICT in de zomermaanden) Ik zou deze dan laten stoppen in Aalter, Brugge en Blankenberge
L-trein die overal stopt tussen Antwerpen en Gent (zoals het nu is).
Ik zou dat anders doen.

2 x IC Antwerpen (Centraal - Berchem) - Gent zonder tussenstops. Een van die IC's rijd door naar Kortrijk - Moeskroen - Lille, de andere naar Brugge - Oostende. IC's stoppen enkel in de voornaamste knooppunten, de overstappen tussen de IC's worden gecoördineert zodat er op vele verbindingen met handige overstappen een halfuurdienst onstaat
2 X Ir Antwerpen (Centraal - Berchem - Zuid) - St. Niklaas - Lokeren - Gent (Dampoort, st. Pieters). Een rijd door naar Blankenberge (met stop in Aalter) de andere rijd bijvoorbeeld door naar Kortijk (met stop in Waregem en Deinze)
2 X L trein Antwerpen - Gent.

De Vlaanderen is dicht bevolkt genoeg om op alle stations minstens een stop elk halfuur in elke richting te hebben. Als je alles een beetje op elkaar afstemd kan er er voor zorgen dat je van gelijk welk station in de Vlaanderent vlot naar gelijk welk ander komt. Dan is de trein niet langer meer enkel voor sukkelaars die geen auto hebben of in Brussel werken.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door K V B »

treinbruno schreef:in duitsland, polen, italie, oost europa heeft een IC pas echt betekenis :)
daar is een stoptrein wat hier een IC is...
In Zwitserland heeft een IC tegenwoordig altijd een restauratie of bistrowagen. Een trein die dezelfde stops heeft als een IC, maar geen restauratie aan boord heeft is dan een IR...
Lokaal heb je dan RE, R en S.
IC/IR treinen rijdt de SBB verder voor eigen verantwoordelijkheid. Ze worden niet gesubsidieerd, maar de SBB heeft er wel een monopolie op.
RE, R en S worden gesubsidieerd, en steeds vaker ook aanbesteed.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door apestaart »

Bart schreef:
Stef schreef: Ik vind Antwerpen-Zuid ook geen station waar 2 IC's en een L-trein per uur moeten stoppen. Toch zeker de IC G.
Dan kan je Aalter ook schrappen uit de IC G relatie.
Ik denk zelf dat Antwerpen-Zuid meer reizigers telt, dan Aalter.
Maar in Aalter woont een zekere Pieter De Crem van de CD&V, en het zou wel heel toevallig zijn, dat het niet mede dankzij hem is, dat Aalter al een aantal jaar een IC heeft richting Kust & Antwerpen.
Waarom denk je dat er in Liedekere zoveel treinen stoppen :wink:
Eigenaardig genoeg stoppen niet alle IC's in Aalter; enkel de IC-trein Oostende-Antwerpen
stopt in Aalter (op de L-trein Brugge-Gent na), de andere IC's zoals Oostende-Eupen en
Knokke/Blankenberge-Tongeren/Hasselt stoppen echter NIET in Aalter
Wat zou dat de verklaring zijn?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door K V B »

apestaart schreef:
Eigenaardig genoeg stoppen niet alle IC's in Aalter; enkel de IC-trein Oostende-Antwerpen
stopt in Aalter (op de L-trein Brugge-Gent na), de andere IC's zoals Oostende-Eupen en
Knokke/Blankenberge-Tongeren/Hasselt stoppen echter NIET in Aalter
Wat zou dat de verklaring zijn?
Ik weet niet precies waarom, maar het voordeel van deze IC is wel dat ze in beide richtingen in Aalter op ongeveer hetzelfde moment vertrekken. Dat maakt het makkelijk om goede aansluitingen bus - trein aan te bieden. Daar wordt jammer genoeg echter geen gebruik van gemaakt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Shrek »

K V B schreef:2 x IC Antwerpen (Centraal - Berchem) - Gent zonder tussenstops. Een van die IC's rijd door naar Kortrijk - Moeskroen - Lille, de andere naar Brugge - Oostende. IC's stoppen enkel in de voornaamste knooppunten, de overstappen tussen de IC's worden gecoördineert zodat er op vele verbindingen met handige overstappen een halfuurdienst onstaat
2 X Ir Antwerpen (Centraal - Berchem - Zuid) - St. Niklaas - Lokeren - Gent (Dampoort, st. Pieters). Een rijd door naar Blankenberge (met stop in Aalter) de andere rijd bijvoorbeeld door naar Kortijk (met stop in Waregem en Deinze)
2 X L trein Antwerpen - Gent.
Dat zou natuurlijk ideaal zijn, maar met maar 2 sporen en een heleboel goederentreinen die er ook nog bij moeten is dat gewoon onmogelijk :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Steven »

inderdaad tussen de havens van antwerpen gent en zeebrugge is redelijk wat vrachtverkeer en die komen net het gekandanseerde systeem van reizigers meestal verstoren. Vanuit antwerpen doen ze zo al treinen via mechelen en dendermonde rondrijden (meestal die treinen die toch te zwaar zijn voor de kennedytunnel).
Joeri

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Joeri »

Shrek schreef:
dcr schreef:Ik vraag me af wie er in Haacht woont? :)
In Haacht stappen er weldegelijk veel meer mensen op dan in de andere stations op die lijn hoor :wink: Het grote aantal bussen zal daar wel voor iets tussen zitten :)
Ik geef het verhaal voor wat het is: de provincie Vlaams - Brabant wil van Haacht een OV - knooppunt uitbouwen (trein <-> bus), vandaar dat sinds enkele jaren de IR er stopt. Toen de verbinding naar Antwerpen werd geupgrade tot IC, bleef de IC er echter stoppen ... :shock:

Overigens: Haacht haalde in 2007 ongeveer 700 reizigers/werkdag. Duidelijk genoeg om een halfuurfrequentie te rechtvaardigen, niet voor een IC - stop. (ter vergelijking: pakweg Tielt zit al jarenlang bven de 1000 reizigers/werkdag, en daar is voorlopig nog van een IC - bediening, noch van een hogere frequentie sprake).
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door TrainzDr3ver »

Shrek schreef:
dcr schreef:Ik vraag me af wie er in Haacht woont? :)
In Haacht stappen er weldegelijk veel meer mensen op dan in de andere stations op die lijn hoor :wink: Het grote aantal bussen zal daar wel voor iets tussen zitten :)
Ik neem redelijk vaak de trein uit Leuven naar Haacht, das dan de IC Q en ik moet zeggen, in Haacht stapt er inderdaad veel op en af richting Antwerpen, dat komt waarschijnlijk ook door de Brouwerij die men daar heeft :)
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Stef »

Er zijn nu toch ook al heel wat treinen die bv. IR/L noemen. Is dit dan geen oplossing voor "gemengde" treinen voor op het einde van het traject?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dietrich

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Dietrich »

Ik ben daar ook voorstander van, de IC L zou men gemakkelijk een L kunnen dopen tussen Poperinge en Kortrijk. Op Railtime e.a. spreekt men nu al van treinen die worden samengevoegd (gebeurt o.a. met CR's). Dus waarom geen L-trein in Kortrijk samenvoegen met de daar vertrekkende IC.

Achja, uiteindelijk is het maar een benaming en blijven het identiek dezelfde treinen.
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door dcr »

Joeri schreef:
Shrek schreef:
dcr schreef:Ik vraag me af wie er in Haacht woont? :)
In Haacht stappen er weldegelijk veel meer mensen op dan in de andere stations op die lijn hoor :wink: Het grote aantal bussen zal daar wel voor iets tussen zitten :)
Ik geef het verhaal voor wat het is: de provincie Vlaams - Brabant wil van Haacht een OV - knooppunt uitbouwen (trein <-> bus), vandaar dat sinds enkele jaren de IR er stopt. Toen de verbinding naar Antwerpen werd geupgrade tot IC, bleef de IC er echter stoppen ... :shock:

Overigens: Haacht haalde in 2007 ongeveer 700 reizigers/werkdag. Duidelijk genoeg om een halfuurfrequentie te rechtvaardigen, niet voor een IC - stop. (ter vergelijking: pakweg Tielt zit al jarenlang bven de 1000 reizigers/werkdag, en daar is voorlopig nog van een IC - bediening, noch van een hogere frequentie sprake).
Er komen 3 treinseries in Haacht, PLUS 6 P-treinen. Wel wat veel voor een 700 reizigers/dag niet?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door Steven »

volgens
http://www.bttb.be/Reizigerstellingen_2007.pdf
heeft Haacht er in 2007 al meer dan 150 per dag tijdens de week. Dat is ongeveer evenveel als Londerzeel, Mortsel, Tielt om er de gemeentes bij te halen die ongeveer gelijkaardige cijfers hebben. Vergelijk het aanbod aan treinen van deze gemeentes en je zal merken dat er niet echt een lijn in te trekken is. Londerzeel heeft een hoop buslijnen in de aanbieding maar krijgt tijdens de daluren een stoptrein per richting. Mortsel krijgt dan weer een hele hoop treinen te verwerken uit verschillende richtingen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
K V B schreef:2 x IC Antwerpen (Centraal - Berchem) - Gent zonder tussenstops. Een van die IC's rijd door naar Kortrijk - Moeskroen - Lille, de andere naar Brugge - Oostende. IC's stoppen enkel in de voornaamste knooppunten, de overstappen tussen de IC's worden gecoördineert zodat er op vele verbindingen met handige overstappen een halfuurdienst onstaat
2 X Ir Antwerpen (Centraal - Berchem - Zuid) - St. Niklaas - Lokeren - Gent (Dampoort, st. Pieters). Een rijd door naar Blankenberge (met stop in Aalter) de andere rijd bijvoorbeeld door naar Kortijk (met stop in Waregem en Deinze)
2 X L trein Antwerpen - Gent.
Dat zou natuurlijk ideaal zijn, maar met maar 2 sporen en een heleboel goederentreinen die er ook nog bij moeten is dat gewoon onmogelijk :wink:
Maar waarom is dat in andere netten weer wel gewoon mogelijk? Gelden in België andere natuurkundige wetten dan in de rest van Europa?

Hoeveel goederentreinen rijden er per dag van Antwerpen naar Gent?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Bericht door dentheo »

K V B schreef:
Shrek schreef: Dat zou natuurlijk ideaal zijn, maar met maar 2 sporen en een heleboel goederentreinen die er ook nog bij moeten is dat gewoon onmogelijk :wink:
Maar waarom is dat in andere netten weer wel gewoon mogelijk? Gelden in België andere natuurkundige wetten dan in de rest van Europa?

Hoeveel goederentreinen rijden er per dag van Antwerpen naar Gent?
Hé Krist, er stond wel een knipoog achter en bij mij op lijn 12 Antw -Rsd kan het ook ...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie