Pagina 1 van 6

Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Geplaatst: 17 nov 2009, 16:17
door Stef
Ik vond niet meteen een dergelijk topic.


Welke trein vind jij dat de term IC of IR niet waardig is? En wat zou beter passen bij die trein?



Bv. ICP Antwerpen-Centraal - Gent-Sint-Pieters vind ik geen IC waardig omdat deze zowel in A'pen Zuid en Beveren-Waas stopt. IR zou beter zijn.

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Geplaatst: 17 nov 2009, 20:00
door q149
IC L Sint-Niklaas - Dendermonde - Kortrijk - Poperinge is slechts IC tussen Dendermonde en Kortrijk. Tussen Sint-Niklaas en Dendermonde enerzijds en Kortrijk en Poperinge anderzijds is dit een L-trein die bovendien 10 minuten stil staat in Dendermonde.

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Geplaatst: 17 nov 2009, 20:05
door Stef
q149 schreef:IC L Sint-Niklaas - Dendermonde - Kortrijk - Poperinge is slechts IC tussen Dendermonde en Kortrijk. Tussen Sint-Niklaas en Dendermonde enerzijds en Kortrijk en Poperinge anderzijds is dit een L-trein die bovendien 10 minuten stil staat in Dendermonde.
En die in Dendermonde voorrang geeft aan 2 L-treinen komende uit Mechelen en Gent...

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Geplaatst: 17 nov 2009, 20:18
door Dietrich
De IR Gent-Luchthaven stopt overal, bij mijn weten is dat eerder een eigenschap voor een L en niet voor een IR die normaliter wel veel stopt maar niet overal.

IC L is in het weekend dan weer een IR met tussen Zottegem en Denderleeuw (20 km) alleen al 3 stops (Herzele, Burst en Haaltert). In de week zijn de eerder genoemde trajecten dan weer voor een L-trein ipv een IC.

De IC K stopt ook in Lede, iets dat ik slecht begrijp daar Lede vlak voor Aalst ligt en hij verder tussen Gent en Aalst enkel in Wetteren stopt.

Waarschijnlijk zijn er nog veel meer voorbeelden. In ieder geval vind ik de benamingen redelijk waardeloos. Je kan wel stellen dat een IC meer stopt heeft dan een IR en deze meer dan een L maar dat is het. Dat een IC-trein stopt in een dorp als Haaltert en een IR overal klopt gewoon niet meer.

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Geplaatst: 17 nov 2009, 21:12
door treinbruno
in duitsland, polen, italie, oost europa heeft een IC pas echt betekenis :)
daar is een stoptrein wat hier een IC is...

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Geplaatst: 17 nov 2009, 21:53
door Robin
IR van brussel-zuid <-> antwerpen centraal van 15hr23
rijd als stoptrein vanaf vilvoorde....

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Geplaatst: 17 nov 2009, 22:29
door TrainzDr3ver
Ik heb mij ook al zulke dingen af zitten vragen, zoals die IR i, die stopt tussen Gent en De Panne ook overal, nogal zinloos om dat inderdaad een IR te noemen.
De IR o stopt tussen Brussel-Zuid en Nijvel ook overal... Logica? :lol:

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Geplaatst: 17 nov 2009, 22:34
door Steve
De IC-L heb ik ook altijd al een notoir voorbeeld gevonden, zéker in het weekend. Ik vind het vrij amusant om te zien dat hij stopt in een gat als Herzele en vervolgens niét in Liedekerke, dat nochtans veel groter is. Natuurlijk zijn daar allemaal wel redenen voor, maar een IC is dit toch echt niet. Zowel tijdens de week als tijdens het weekend zou een IR veel gepaster zijn. Eigenlijk is de IC-L nog goed te vergelijken met de IR-i: verbinding tussen een uithoek van West-Vlaanderen naar Brussel via een groter knooppunt (Gent dan wel Kortrijk) en vervolgens verder naar een regionaal centrum (Dendermonde en Sint-Niklaas respectievelijk Leuven en Landen). Met dat verschil dat de IR-i zelfs nog meer een IC-karakter heeft tussen bijvoorbeeld Gent en Brussel, bediening van de luchthaven, soms grote drukte richting kust enzovoort.

De ook al genoemde IR Gent - Luchthaven doet het ook sterk. Stations als Kwatrecht, Schellebelle, Serskamp zijn toch echt typischer voor een L en niet voor een IR. En ook hier ironisch dat hij daar in "the middle of nowhere" stopt en niet in Schaarbeek, Zaventem etc.

De IC naar Knokke verdient ook een kleine vermelding met z'n haltes in Duinbergen en Heist, maar dat is heel lokaal natuurlijk.

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Geplaatst: 17 nov 2009, 22:37
door Steve
TrainzDr3ver schreef:Ik heb mij ook al zulke dingen af zitten vragen, zoals die IR i, die stopt tussen Gent en De Panne ook overal, nogal zinloos om dat inderdaad een IR te noemen.
De IR o stopt tussen Brussel-Zuid en Nijvel ook overal... Logica? :lol:
Bijna alle stations tussen Gent en De Panne zijn toch typisch IR hoor. Misschien met uitzondering van Kortemark, maar dat is indertijd bijna gesloten om die reden. Koksijde heeft ook een speciale rol (ligt in Veurne op korte afstand van het gelijknamige station), maar dat is een verhaal apart. Elk ander station is op z'n minst een belangrijk lokaal knooppunt, of een plaats met vrij veel inwoners. Tielt 19.000, Deinze 29.000, Diksmuide 15.500 inwoners, dat zijn toch geen plaatsen meer die enkel een L verdienen...

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Geplaatst: 18 nov 2009, 02:17
door apestaart
De lijn Oostende-Lille-Flanders is feitelijk een IC/L-trein nl:
-tussen Oostende en Kortrijk gedraagt hij als een IC-trein aangezien Zedelgem,
Lichtervelde en Ingelmunster worden overgeslagen
- tussen Moeskroen en Rijsel gedraagt hij feitelijk als een L-trein want hij stopt
in Moeskroen, Tourcoing, Roubaix, Croix-l'Allumette, Croix-Wasquahal om tenslotte
in Lille-Flanders aan te komen

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Geplaatst: 18 nov 2009, 05:54
door Adler
Het concept IC/IR trein is bij de invoering van het fameuze IC-IR plan overgenomen van de DB in de tijd.
Zelfs de logo's had men gestolen (die intussen al lang zijn verdwenen).
In Duitsland waren (en zijn) IC treinen snelle treinen (200 km/h of meer) die enkel stoppen in de grote steden, met een hoger comfort (in het begin zelfs enkel eerste klas) en waarvoor een toeslag moet betaald worden.
De IR-treinen (die inmiddels niet meer bestaan in Duitsland) waren treinen die meer tussenstops hadden, maar met meer comfort (onder andere een Bistro-rijtuig en speciale rijtuigen) dan de gewone treinen.

Dat flauw afkooksel dat men hier had gemaakt is in de loop der jaren inderdaad nog vervaagd zodat nu een station als Zichem zelfs IC-station is op bepaalde momenten van de dag.
Ik stel trouwens regelmatig vast dat veel omroepers en treinbegeleiders een IC-trein aankondigen als IR-trein of omgekeerd.
Ook qua materieel is er nauwelijks nog onderscheid, zowel voor IC als voor IR-treinen worden alle soorten materieel gebruikt.

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Geplaatst: 18 nov 2009, 06:28
door stefanic
Mijn redenering:
-België is een klein landje waar de grote steden (ook relatief tegenover het buitenland) dichter bijeen liggen en waar een IC dus zijn stops dichter bij elkaar heeft liggen dan in bv. Duitsland.
-Inzet van materieel geeft ook geen duidelijke onderscheid tussen IC, IR en zelfs L. Dat heeft dan weer te maken met materieelbeperkingen (technisch en aantal beschikbaar) waardoor alles wat door elkaar moet gebruikt worden.
-en dan de naamgeving:
voor mij is een L-trein een trein die OVERAL stopt op zijn traject. De reiziger kan deze trein 'blindelings' nemen en weet dat die in elk station waar die passeert zal stoppen.
Een IR kan dus een L-trein zijn die in één halte niet stopt. De reiziger moet eens even kijken of die wel in zijn station stopt. Zie bv. de IRb van u23 in Brussel Zuid.
Een IC stopt in de grote stations
Maar dan zijn er de speciale gevallen: De IC-N Essen-Charleroi heet IC, maar rijdt op L12 eigenlijk als IR. En zo zijn er nog voorbeelden. IRe is tussen Herentals en Neerpelt/Hasselt eigenlijk L-trein. En een trein kan maar één naam hebben op zijn traject. Da's dan weer om het technisch eenvoudig te maken. Een trein die van type (en dus nummer) veranderd lijkt in een routeplanner en trein met overstap te worden. In de stations kan je de trein z'n eindbstemming dan maar geven tot op het punt waar die van type veranderd, etc. Ook bv. de IC-IR gids: als je een IR ineens L gaat noemen, komt die daar niet meer in...

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Geplaatst: 18 nov 2009, 07:07
door Adler
Men mag ook niet vergeten dat het IC/IR plan van 1984 eigenlijk een groot afslankingsplan was waarbij uiteindelijk 238 stations en 11 spoorlijnen werden gesloten.
Misschien dat het na 25 jaar eens tijd wordt om te bekijken of die benamingen nog wel veel zin hebben.
Eigenlijk zijn alle IC en IR-treinen bij ons wat men in Duitsland nu RE-treinen noemt (Regional-Express) want heel België is maar even groot als een regio zoals NRW.

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Geplaatst: 18 nov 2009, 08:15
door Molenbruch Y.
Dit hangt ook af van de situatie:
* Het is logisch dat een IC/IR aan het minder drukke uiteinde van zijn traject verwordt tot een stoptrein. Neem bv. de IC E tussen Knokke en Brugge. Gezien het relatief beperkt aantal reizigers, is het toch verantwoord om daar enkele minuten tijd de verliezen met 2 extra stops als je op die manier een extra L-trein met beperkte meerwaarde kan uitsparen (en hopelijk ergens ander inzetten)?
* Het is dan weer niet acceptabel dat bv. de IC L in het weekend als veredelde stoptrein moet rijden tussen Zottegem en Denderleeuw, terwijl dat traject in de week nota bene deel uitmaakt van het CityRail-netwerk!
* Verder kan het niet dat, op eenzelfde verbinding, een IR een halte overslaat die wel door een IC bediend wordt. Tot enkele jaren geleden stopte de IR g (Turnhout - Brussel) bv. niet in Vilvoorde, terwijl de IC I dat toen wel nog deed.

Groeten,

Re: Treinen die geen IC of IR waardig zijn

Geplaatst: 18 nov 2009, 08:39
door groentje
Het is bovendien echt niet uniek voor België dat IC's op de uiteinden vaker stoppen, meestal bij gebrek aan een 'echte' L-trein. In Denemarken stoppen de Lyntogs ook vaker naarmate ze verderaf van Kopenhagen komen. Vergelijkbare verhalen zijn te vertellen in Frankrijk, Duitsland...