Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen

Bericht door Beesty »

Dietrich schreef:Op die foto staat die meter toch op 0? Of kijk ik naar de verkeerde? :)
Idd, op deze foto staat de meter idd op 0.
Het zou me al verwonderen dat men data zou gebruiken van een 'geblokkeerde' snelheidsmeter, indien er een digitaal registratiesysteem (teloc) aanwezig is die véééél meer en juiste informatie kan weergeven na een ongeval.
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen

Bericht door Stijn D.C. »

ik zei niet dat de sleutel uit zijn houder gegaan is, ik bedoel meer het feit dat de kabels loskomen...
panto's staan ook op middenrijtuig, omvormers in de pakgedeelte... ik bedoel dus de kabels, of het contact.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen

Bericht door Stef »

Overdreven snelheid oorzaak treinongeval

Het treinongeval in Bergen van vorige vrijdag is te wijten aan overdreven snelheid. Dat zegt het parket van Bergen in het voorbereidend officieel onderzoeksrapport. Bij het ongeval kwam een treinbegeleidster om het leven.


Uit het rapport blijkt dat de overdreven snelheid gedeeltelijk te wijten is aan een mechanisch defect en gedeeltelijk aan een menselijke fout.

De borden die bij het binnenrijden van het station een snelheidsbeperking van 60 km/u moesten aanduiden, bleken niet te werken. Daardoor reed de trein het station binnen zonder te vertragen, met een snelheid van 150 km/u.

Daarnaast meent de expert dat de bestuurder, die de nodige ervaring had, de overdreven snelheid had moeten opmerken en spontaan aanpassen. Momenteel is de man nog niet in staat om ondervraagd te worden over de feiten. Bijkomende onderzoeksdaden zullen snel volgen.

In een reactie op de eerste bevindingen in het rapport stelt infrastructuurbeheerder Infrabel dat er twee permanente borden met een snelheidsbeperking tot 60 km/u staan bij het binnenrijden van het station van Bergen.

"Een eerste permanent bord kondigt de komende snelheidsbeperking aan en een tweede bord staat op de plaats waar de snelheidsbeperking ingaat", aldus een woordvoerster.
Infrabel wil zich momenteel nog niet uitspreken over de andere elementen in het rapport.


Bron: deredactie.be
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
RIDCO

Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen

Bericht door RIDCO »

Als dat letterlijk de weergave is van het verslag van de "experten" (?), dan heb ik toch mijn bedenkingen..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen

Bericht door Steven »

RIDCO schreef:Als dat letterlijk de weergave is van het verslag van de "experten" (?), dan heb ik toch mijn bedenkingen..
er staat nergens dat het spoorwegexperten.
RIDCO

Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen

Bericht door RIDCO »

Steven schreef:
RIDCO schreef:Als dat letterlijk de weergave is van het verslag van de "experten" (?), dan heb ik toch mijn bedenkingen..
er staat nergens dat het spoorwegexperten.
Men mag toch verwachten van een expert inzake spoorwegongevallen dat hij iets kent van signalisatie en exploitatie.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen

Bericht door Stef »

RIDCO schreef:
Steven schreef:
RIDCO schreef:Als dat letterlijk de weergave is van het verslag van de "experten" (?), dan heb ik toch mijn bedenkingen..
er staat nergens dat het spoorwegexperten.
Men mag toch verwachten van een expert inzake spoorwegongevallen dat hij iets kent van signalisatie en exploitatie.
Misschien weet de journalist niet waarover hij spreekt... Tussen het rapport en wat in de pers komt, is nog een groot verschil.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen

Bericht door Stijn D.C. »

voila, kwas er nie ver naast.
Dietrich

Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen

Bericht door Dietrich »

Niet al te veel voortgaan op die berichten uit de pers... Te hoge snelheid zal wel kloppen, dat van die "borden die niet werkten" is allemaal nog te zien.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen

Bericht door trainfreak »

Dietrich schreef:Niet al te veel voortgaan op die berichten uit de pers... Te hoge snelheid zal wel kloppen, dat van die "borden die niet werkten" is allemaal nog te zien.
Ze bedoelen hier waarschijnlijk wel mee dat de krokodil niet werkte?
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen

Bericht door dentheo »

trainfreak schreef:
Dietrich schreef:Niet al te veel voortgaan op die berichten uit de pers... Te hoge snelheid zal wel kloppen, dat van die "borden die niet werkten" is allemaal nog te zien.
Ze bedoelen hier waarschijnlijk wel mee dat de krokodil niet werkte?
Het bord telt, kroko is slechts hulpmiddel... :( :(
Theo
Groeten vanop de Heide
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen

Bericht door apestaart »

Het zou me niet verwonderen dat heel die zaak voor de rechtbank zal komen, advocaten
kunnen weer gouden zaken doen
Het zou kunnen gebeuren dat de famillie van de treinbegeleidster zelfs schadevergoeding
zal eisen, dus weeral geldkwesties
nighttrain
Berichten: 2556
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen

Bericht door nighttrain »

apestaart schreef:Het zou me niet verwonderen dat heel die zaak voor de rechtbank zal komen, advocaten
kunnen weer gouden zaken doen
Het zou kunnen gebeuren dat de famillie van de treinbegeleidster zelfs schadevergoeding
zal eisen, dus weeral geldkwesties
Ik weet niet in welke mate u de zinnen hebt herlezen om de ware draagkracht van uw zinnen te kunnen bevatten??
dixit " zelfs schadevergoeding zal eisen,..." ,"zelfs" is hier een bijwoord.Is dat dan zo bijzonder dat de overblijvende partner recht heeft op een financiele vergoeding?Het is per slot van rekening een arbeidsongeval!
dat is nog iets anders dan een gewoon ongeval met dodelijke afloop.
In vele normale bedrijven is dat minstens 8 jaar wedde voor de overblijvende partner.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen

Bericht door dentheo »

apestaart schreef:Het zou me niet verwonderen dat heel die zaak voor de rechtbank zal komen, advocaten
kunnen weer gouden zaken doen
Ik denk dat het probleem voor de NMBS personeelsleden het kleinste is...is toch arbeidsongeval...
Theo
Groeten vanop de Heide
melle

Re: Dode en twee gewonden door ontspoorde trein in Bergen

Bericht door melle »

Wordt die TB nu geschorst?
Plaats reactie