48% van de treinen te laat

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

48% van de treinen te laat

Bericht door Stef »

Reizigersorganisatie TreinTramBus (Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers) organiseerde in oktober voor de derde keer een stiptheidsmeting op het spoor. Op 7500 ritten kwam 48% met vertraging op de eindbestemming aan.

TreinTramBus meet de vertraging van de reiziger, dit in tegenstelling tot Infrabel die de vertraging van de treinen meet. 903 respondenten registreerden gedurende de maand oktober in totaal 7500 treinritten, 21% van de reizigers moest minstens één keer overstappen.

Bij 48% van de ritten was er op de eindbestemming een vertraging van minstens 6 minuten, dezelfde norm als Infrabel. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "De tendens is dat de vertragingen lichtjes toenemen, wat ook bevestigd wordt in de statistieken die Infrabel hierover publiceert. Wie in de spits naar Brussel reist, heeft overigens vaker te maken met vertragingen: 63% van de reizigers arriveert met minstens 6 minuten vertraging. Die vertragingen treffen meer reizigers."

TreinTramBus erkent dat de NMBS en Infrabel sterk geïnvesteerd hebben in een verbetering van de informatie aan de reizigers. Sinds enige tijd kunnen treingebruikers via Internet en via sms informatie opvragen over de stiptheid van het treinverkeer. Ook de informatie bij werkzaamheden is verbeterd. Toch kan de info nog beter, vooral in de trein en in de stations. Jan Vanseveren: "Vooral tijdens de winterprik in januari van dit jaar liet de informatie vaak te wensen over. Mensen stonden urenlang op het perron zonder bruikbare uitleg over hun trein."

Aansluitingen blijven een pijnpunt. Wie moet overstappen, mist in 14% van de gevallen zijn aansluiting, en moet soms tot een uur of zelfs langer wachten op de volgende trein. TreinTramBus vraagt de NMBS en Infrabel dan ook om iets langer op aansluiting te wachten dan nu het geval is. Er zijn echter indicaties dat treinen vanaf 13 december nog minder gaan wachten op aansluiting.


Bron: TreinTramBus
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door K V B »

Stef schreef:Reizigersorganisatie TreinTramBus (Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers) organiseerde in oktober voor de derde keer een stiptheidsmeting op het spoor. Op 7500 ritten kwam 48% met vertraging op de eindbestemming aan.

TreinTramBus meet de vertraging van de reiziger, dit in tegenstelling tot Infrabel die de vertraging van de treinen meet. 903 respondenten registreerden gedurende de maand
Hoe zijn die 903 respondenten geselecteerd?
Terminus
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door Terminus »

K V B schreef:
Stef schreef:Reizigersorganisatie TreinTramBus (Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers) organiseerde in oktober voor de derde keer een stiptheidsmeting op het spoor. Op 7500 ritten kwam 48% met vertraging op de eindbestemming aan.

TreinTramBus meet de vertraging van de reiziger, dit in tegenstelling tot Infrabel die de vertraging van de treinen meet. 903 respondenten registreerden gedurende de maand
Hoe zijn die 903 respondenten geselecteerd?
Die 903 respondenten hebben zichzelf geselecteerd. Klinkt belachelijk, maar is zo.
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door calabria »

Je moest van de actie horen via via of eens op de TTB site terecht komen, alwaar je per treinrit een online formulier kon invullen. Geïnteresseerde treingebruikers dus.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door Kalimero »

Het was ook aangekondigd in Metro.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door Hogersluys »

Dat zal wel verklaren waarom ze dat schandelijk hoog percentage uitkomen. 48% klinkt vrij ongeloofwaardig.
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door steved »

bwoah het kan wel, op de ritten Gent-Vilvoorde die ik maak kom ik zeker aan dat percentage (zeker als je veel in volle spits reist)... Nuja, cijfers bewijzen alles hé :)

gr, Steve
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door Kalimero »

De opmerkingen over de wijze waarop de enquete gevoerd werd zijn ergens wel terecht, de resultaten zijn inderdaad te negatief. Maar de cijfers van Infrabel zijn dan weer te optimistisch, want die houden geen rekening met gemiste aansluitingen. De waarheid zal ergens tussen de twee liggen.
Ik kan ook wel begrijpen dat een deel van de ttb respondenten de enquete ziet als een middel om hun ongenoegen over de dienstverlening te ventileren. Wat wil je, bij de klantendienst worden de klachten systematisch geklasseerd, zelfs een antwoord kan er niet af, laat staan een poging om de problemen op te lossen.
Laatst gewijzigd door Kalimero op 07 dec 2009, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
JayBeeke

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door JayBeeke »

Ik vrees dat de realiteit op bepaalde (zelfs grote) verbindingen buiten de schoolvakanties nog heelwat minder rooskleurig is. De voorbije 3 werkweken (min 1 dag) noteerde ik op de treinen IC1729 en P8402 op 28 verplaatsingen tussen Leuven en Brussel-Centraal (en omgekeerd) 23 keer een vertraging van meer dan 5 minuten. Dat is volgens de gangbare normen een stiptheidspercentage van zo maar eventjes 18%. Godzijdank zijn de schoolvakanties er nog om alles weer wat in evenwicht te brengen.

De grootste vertraging bedroeg 2 uur en 12 minuten, wat uitzonderlijk te noemen is, maar vertragingen van meer dan 1 uur zijn me op dat traject in de laatste 12 maanden toch in totaal al vier keer te beurt gevallen. Geen enkele keer was die grote vertraging te wijten aan een persoonsongeval. Wel aan brand (1 keer) en defect materieel (3 keer). Zonder rekening te houden met die ene grote vertraging (ik ben nog vriendelijk) lag het gemiddelde, inclusief de 'goede' trajecten rond de 9 à 10 minuten. Kortom, even vaak 18 minuten vertraging als helemaal geen vertraging. Procentueel gezien bedroeg de gemiddelde vertraging op het normale traject dus 39% van de totale voorziene trajectlengte, of eenvoudiger: ik ben gemiddeld 39% te lang onderweg geweest.

We weten allemaal hoe Infrabel meet: aan het einde van elk traject, geen rekening houdend met overstappen en afgeschafte treinen. En dat met soms lange rittijden en stationnementen die veel vertraging kunnen goed maken. Bovendien zuiveren ze grote vertragingen systematisch uit: mijn rit met 132 minuten vertraging had voorzover ik heb gehoord (tegenbericht is welkom) in de statistieken... 0 minuten vertraging. Ongelofelijk maar waar: als we onze ogen sluiten zien we het gewoonweg niet :lol:

De enige manier van correct meten is er eentje die rekening houdt met de afgelegde trajecten (bestemmingsstation ipv eindbestemming), met afschaffingen en met overstappen. Kortom, een afgeladen volle P-trein richting Brussel in de spits moet zwaarder doorwegen dan een vrijwel lege trein 's namiddags ergens ten velde. Die voor God en klein Pierke op tijd laten rijden is nu eenmaal veel makkelijker dan iets doen aan het feit dat er in Brussel het een en ander schort. Zo zullen tijdens vakantieperiodes ook de vele problematische verplaatsingen naar de kust zwaarder wegen dan buiten de schoolvakanties, terwijl het Brusselse spitsverkeer dan minder zwaar weegt. Nu worden alle periodes gelijkgeschakeld.

Kortom, de opmerkingen van Infrabel op de metingen van TTB ("wij meten objectiever") zijn best wel pathetisch te noemen.

PS: vanochtend alles op tijd, vanavond een vertraging van 8 minuten. Alweer! :)

mvg!
JJN
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door Adler »

@JayBeeke
Vanaf februari 2012 zal de stiptheidsindicator, die gebruikt wordt om de jaarlijkse tariefverhogingen te bepalen, moeten rekening houden met het aantal reizigers op respectievelijk spitsuur- en andere treinen, en tevens met de duur van de vertragingen.
Dat is bepaald in het beheerscontract.
Nog 2 jaar geduld dus :?
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door K V B »

Terminus schreef:
K V B schreef:
Stef schreef:Reizigersorganisatie TreinTramBus (Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers) organiseerde in oktober voor de derde keer een stiptheidsmeting op het spoor. Op 7500 ritten kwam 48% met vertraging op de eindbestemming aan.

TreinTramBus meet de vertraging van de reiziger, dit in tegenstelling tot Infrabel die de vertraging van de treinen meet. 903 respondenten registreerden gedurende de maand
Hoe zijn die 903 respondenten geselecteerd?
Die 903 respondenten hebben zichzelf geselecteerd. Klinkt belachelijk, maar is zo.
Dat maakt de statistiek niet representatief.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door K V B »

JayBeeke schreef:I
Kortom, de opmerkingen van Infrabel op de metingen van TTB ("wij meten objectiever") zijn best wel pathetisch te noemen.
Infrabel meet objectiever dan TTB. Maar wat ze meten is inderdaad niet het hele verhaal.

Ik zelf ben deze maand op de trein al twee keer enqueteurs tegengekomen die me vroegen welke reis ik aan het maken was. De SBB doet dit om te weten welke overstappen vaak voor komen, en dus een idee te hebben van wat de uitwerking is van vertraagde treinen op de reizigers.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door Adler »

K V B schreef: Dat maakt de statistiek niet representatief.
Er is ook niemand die beweert dat die 7500 gemelde ritten een doorsnede zouden zijn van alle treinritten gedurende een dag.
Maar moet dit dan ?
Dat cijfer geeft enkel een idee hoe slecht het gesteld is met de stiptheid gedurende het deel van de dag dat 90% van de reizigers gebruik maakt van de trein, en wordt verder niet gebruikt als stiptheidsindicator voor de berekening van de tariefverhogingen bijvoorbeeld of als officiele kwaliteitsbarometer van de NMBS.
kika
Berichten: 2860
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door kika »

Ach, zoals steved zegt: met cijfers valt alles te bewijzen.
Toeval wilt dat ik in genoemde periode slechts 2 maal in België was, waaruit een stiptheidspercentage van 50% volgt, erg dicht in de buurt van de TTB dus, 1 maal 9 minuten vertraging, 1 maal geen. In totaal een dikke 400 kilometer schat ik.

Representatief? Nee. Objectief? Nee, vanuit het standpunt van de reiziger. Infrabel (net zo subjectief als ik) had 6 minuten geteld. Maar voor 400 kilometer is een speling van nog geen 10 minuten prima, met de fiets of auto zou ik dat niet halen denk ik.
Laatst gewijzigd door kika op 07 dec 2009, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Dietrich

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door Dietrich »

De meesten zitten in de spits op de trein en de minst tevredenen gaan zich natuurlijk het snelst laten meetellen... dus waardeloze statistiek.

Zelfs voor enkel de spits heb ik nog mijn twijfels erover. Al hebben heel veel treinen in de spits wel doorgaans een vertraging tussen 1 en 5 min.
Plaats reactie