48% van de treinen te laat

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
wooter

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door wooter »

K V B schreef:De cijfers van de TTB geven alleen geen erg goed beeld. Doordat de enqueteurs "zichzelf" selecteren zullen vooral reizigers die vaak met vertragingen te maken hebben meedoen. Dat vertekend de resultaten.
Dat zou leuk zijn, voor zoverre ik als niet-enqueteur ook gelijklopende ervaringen heb... De heenrit gaat goed en scheelt met moeite enkele minuten tov de vooropgestelde tijd. De terugrit is altijd te laat.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door Adler »

K V B schreef:
Adler schreef: Dat cijfer geeft enkel een idee hoe slecht het gesteld is met de stiptheid gedurende het deel van de dag dat 90% van de reizigers gebruik maakt van de trein, en wordt verder niet gebruikt als stiptheidsindicator voor de berekening van de tariefverhogingen bijvoorbeeld of als officiele kwaliteitsbarometer van de NMBS.
De cijfers van de TTB geven alleen geen erg goed beeld. Doordat de enqueteurs "zichzelf" selecteren zullen vooral reizigers die vaak met vertragingen te maken hebben meedoen. Dat vertekend de resultaten.
Maar wat hebben die tienduizenden reizigers van die 7500 treinen eraan om te weten dat er andere treinen wel op tijd rijden of dat het gemiddelde stiptheidscijfer over heel het land en over heel de dag gemeten veel beter is ?
Als je elke dag van A naar B moet voor je werk en je moet daar om x uur zijn, dan heb je niet zo veel keuze als je de trein neemt.
Ik begrijp dat men voor het berekenen van een stiptheidsindicator die gebruikt wordt om onder andere de tariefverhogingen te bepalen welbepaalde goed omschreven objectieve methodes gebruikt zoals Infrabel doet.
Maar om dan te zeggen dat de cijfers van TTB waardeloos zijn en eigenlijk niets aantonen omdat ze enkel komen van reizigers die willen aantonen dat de trein die ze elke dag nemen vertraging heeft, vind ik ook overdreven.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door groentje »

Niet alleen misnoegde reizigers hebben deelgenomen aan de enquête, hoor, ik heb ook al mijn reizen ingevoerd, de meeste waren tijd, meen ik mij te herinneren, maar vooral reisde ik buiten de meest kritieke periodes.
Idealiter zou er een studiebureau op gezet moeten worden die uit hun respondenten een representatief staal zouden moeten selecteren, en hun vragen alle reizen in te geven. Maar wie gaat dat betalen?
Hoe onvolmaakt de bevraging van TTB ook is, het is wel goed dat er een tegengeluid is bij de te optimistische 'hoeraverhalen' bij NMBS en Infrabel.
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door calabria »

Laat me hier nog even opmerken dat je VOOR je je treinrit aanvatte moest beslissen of je deelnam aan deze enquete, want je moest tot op de minuut je vertrek- en aankomstuur invullen, dag na dag. En aangezien ze aan gemiddeld 8 ritten per respondent komen, hebben velen dit een hele maand lang gedaan, dus niet enkel als ze eens een schandalige vertraging hadden. Het beeld dat hier geschets wordt is een stuk realistischer dan de nmbs en sommige forummers hier laten uitschijnen.

PS: Ik heb ook meegedaan, als student, dus kwam ik aan 8 ritten waarvan er geen enkele te laat was (kan moeilijk anders me de gigantische buffertijden tussen Gent en Brussel en Brussel en Leuven). Ik trek deze cijfers dus ook al de goeie richting uit. Dit is gewoon een redelijk betrouwbaar resultaat dat heel slecht is voor de nmbs.
vladivosko

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door vladivosko »

je ziet wat er van komt van al hun "vertragingsonderzoeken", de treinen krijgen een ellelange uurregeling om toch maar geen minuutje vertraging te krijgen...en als ze dat al hebben om die zo snel mogelijk kwijt te geraken.
Heb je al eens in de daluren de 22xx genomen(genk-gent)? dan sta je in elk station 4 minuten te schilderen.

Tegen dat ik dan in FBMZ aankom heb ik ongeveer 16 minuten stilgestaan (voor een enkel reisje, dat maakt 32 minuten voor een retourtje) tijd die ik beter thuis kon besteden...

DANK JE WEL TTB-bond, doe zo zeker verder en binnenkort verlies ik dank zij julie nog meer tijd :twisted: :twisted:
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door thejay »

Bart schreef:Een week of 2 geleden was er een persoonsaanrijding gebeurd tussen Poperinge & Ieper. Waardoor er meerdere treinen afgeschaft zijn geweest tussen Poperinge & Sint-Niklaas. Leg een reiziger die bv van Lokeren naar Dendermonde wil reizen maar eens uit, dat zijn trein afgeschaft is, omdat er ongeveer 130 km verder iemand onder de trein is gesprongen....
Ja, maar dat kan ook zijn omdat er onvoldoende 'draaiboeken' (of noem het procedures) zijn om bij verstoringen het treinverkeer te beperken en bijv. met pendeltreinen te gaan werken.
De scheiding in verschillende bedrijven heeft hier natuurlijk ook schuld aan (dank u Europa).

Sinds het herfstverlof is de punctualiteit op lijn 59 in de ochtendspits richting Antwerpen behoorlijk achteruit gegaan. De laatste weken is de IC P 3027 nauwelijks op tijd, met een domino-effect op de rest uiteraard. (en meermaals met één stel minder)

grtn
thejay
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door dekooiker »

Wel, ik heb de moeite genomen om ook mijn ritgegevens in te vullen.
Eigenlijk is het me sindsdien pas beginnen opvallen dat de stoptreinen tussen Mechelen en Antwerpen af en toe een vertraging groter dan 5 minuten hebben.
Meestal een stipte verbinding hoewel het vanmorgen serieus overhoop zat.

De kritiek die ik op de methode van gegevens verzamelen heb is dat klagers zich sneller geneigd zullen voelen om die dingen in te vullen dan iemand die tevreden is.
De trein.
Alleen voor durvers.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door HLE 2302 »

Ik moest vanmorgen toen ik het hoorde toch wel een beetje lachen, er moet ook meer aansluiting worden gegeven op treinen die te laat zijn. :P
Maw je maakt de vertraging dus net erger want als de ene trein moet wachten op de andere dan zal de andere ook moeten wachten op de ene en die ene zal op zijn beurt dan ook weer moeten wachten op de andere ... een sneeuwbal effect dus. :P

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5288
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door overweg13 »

HLE 2302 schreef:Ik moest vanmorgen toen ik het hoorde toch wel een beetje lachen, er moet ook meer aansluiting worden gegeven op treinen die te laat zijn.
greetz 2302
Ben ik het volledig mee eens. Als je er niet in slaagt om een doorgaande verbinding aan te bieden, dan moet je maar zorgen dat de aansluitingen gerealiseerd worden. Of wat vind je van het volgende: de IC uit Oostende arriveert in Liège met 25 minuten vertraging; de IR naar Luxemburg is vertrokken. Wachttijd: 115 minuten! Denk je dat keuzereizigers dat een tweede keer proberen? Natuurlijk kan men niet onbeperkt wachten, maar men zou minstens ook rekening kunnen houden met te verwachten reizigersstromen. En zo zijn er wel meer voorbeelden, bijvoorbeeld ook tussen stoptreinen en snellere treinen.

Eigenlijk komt het altijd op hetzelfde neer: zorg ervoor dat treinen op tijd rijden, dan komen dei aansluitingen vanzelf in orde. (ook als ze allemaal met vertraging rijden, trouwens...)

En de regel zou moeten zijn: denk aan de reizigers i.p.v. aan statistieken en exploitatiemodaliteiten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door Stef »

thejay schreef:
Bart schreef:Een week of 2 geleden was er een persoonsaanrijding gebeurd tussen Poperinge & Ieper. Waardoor er meerdere treinen afgeschaft zijn geweest tussen Poperinge & Sint-Niklaas. Leg een reiziger die bv van Lokeren naar Dendermonde wil reizen maar eens uit, dat zijn trein afgeschaft is, omdat er ongeveer 130 km verder iemand onder de trein is gesprongen....
Ja, maar dat kan ook zijn omdat er onvoldoende 'draaiboeken' (of noem het procedures) zijn om bij verstoringen het treinverkeer te beperken en bijv. met pendeltreinen te gaan werken.
De scheiding in verschillende bedrijven heeft hier natuurlijk ook schuld aan (dank u Europa).

Sinds het herfstverlof is de punctualiteit op lijn 59 in de ochtendspits richting Antwerpen behoorlijk achteruit gegaan. De laatste weken is de IC P 3027 nauwelijks op tijd, met een domino-effect op de rest uiteraard. (en meermaals met één stel minder)

grtn
thejay

Ik vind ook dat het bont wordt gemaakt op L59 de laatste maanden. Ook de IC C 727 is zelden op tijd. Ook 's avonds heeft vooral de IC C moeite om op tijd aan te komen. Deze IC verbinding is altijd al gevoelig geweest voor vertraging en/of afschaffing.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door Dieselfreak »

Aansluitingen blijven een pijnpunt. Wie moet overstappen, mist in 14% van de gevallen zijn aansluiting, en moet soms tot een uur of zelfs langer wachten op de volgende trein.
Bedoelen ze: in 14 % van de gevallen dat de trein minstens 6 minuten vertraging heeft, of: in 14 % van alle keren dat je moet overstappen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door odul »

En ook vanavond is het weer bingo op "lijn 12"

vertragingen van 15 tot bijna 25 minuten!!!
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door odul »

twee maanden gelden werd er echter nog van alles beloofd, en durfde men zeggen dat lijn 12 "prioritair" is!! :evil:

Ook de NMBS zegt dat de vele problemen op lijn 12 geen gemeenschappelijke oorzaak hebben. “Het gaat om losstaande feiten die toevallig op dezelfde lijn gebeuren. We kunnen alleen maar geval per geval bekijken, onderzoeken en oplossen.” Infrabel gaat een stap verder. “Wij beseffen dat er iets moet gebeuren”, beklemtoont De Saedeleer.

“Daarom werd beslist op korte termijn een grondige analyse te maken. Dat moet leiden tot een concreet actieplan. Zijn sommige sporen verouderd, dan wordt dat aangepakt. Loopt een stuk bovenleiding het risico te breken, dan wordt ze vervangen. Lijn 12 blijft ook voor ons een prioritaire lijn.”
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door trainman »

je ziet wat er van komt van al hun "vertragingsonderzoeken", de treinen krijgen een ellelange uurregeling om toch maar geen minuutje vertraging te krijgen...en als ze dat al hebben om die zo snel mogelijk kwijt te geraken.
Heb je al eens in de daluren de 22xx genomen(genk-gent)? dan sta je in elk station 4 minuten te schilderen.

Tegen dat ik dan in FBMZ aankom heb ik ongeveer 16 minuten stilgestaan (voor een enkel reisje, dat maakt 32 minuten voor een retourtje) tijd die ik beter thuis kon besteden...

DANK JE WEL TTB-bond, doe zo zeker verder en binnenkort verlies ik dank zij julie nog meer tijd
Dat "rekken" van dienstregelingen is al een aantal jaren bezig en niet enkel onder druk van TTB. Sinds men tariefverhogingen en bonussen voor het management en ... gaan koppelen is aan vertragingsgegevens, doet men er alles aan om toch maar betere cijfers voor te leggen. Een vaak toegepaste methode is dus het inbouwen van buffertijden.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: 48% van de treinen te laat

Bericht door stefanic »

odul schreef:twee maanden gelden werd er echter nog van alles beloofd, en durfde men zeggen dat lijn 12 "prioritair" is!! :evil:

Ook de NMBS zegt dat de vele problemen op lijn 12 geen gemeenschappelijke oorzaak hebben. “Het gaat om losstaande feiten die toevallig op dezelfde lijn gebeuren. We kunnen alleen maar geval per geval bekijken, onderzoeken en oplossen.” Infrabel gaat een stap verder. “Wij beseffen dat er iets moet gebeuren”, beklemtoont De Saedeleer.

“Daarom werd beslist op korte termijn een grondige analyse te maken. Dat moet leiden tot een concreet actieplan. Zijn sommige sporen verouderd, dan wordt dat aangepakt. Loopt een stuk bovenleiding het risico te breken, dan wordt ze vervangen. Lijn 12 blijft ook voor ons een prioritaire lijn.”
Ja? En?

L12 wordt (net als andere lijnen) met een vergrootglas opgevolgd. Moet dit dan betekenen dat ineens alles perfect loopt?
De Space-Shuttle wordt nog 1000x intenser opgevolgd dan een trein, maar toch is het op die paar vluchten (in vergelijking met het treinverkeer zelfs nog geen peulschil) al 2 keer serieus foutgelopen. En zelfs als jij je auto elke week voor een groot onderhoud naar de garage doet, kan het nog dat je de dag daarop in een file terechtkomt, of dat er en truck je wagen perte-totalle rijdt of er een voetganger zonder kijken onder je wagen loopt.
spoorwegrealist
Plaats reactie