Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door odul »

ROOSENDAAL - Treinreizen naar België wordt goedkoper, als Roosendaal straks is aangesloten op het Belgische spoorwegennet.
De ritprijs van Roosendaal naar Antwerpen daalt dan met zo'n vier euro; naar Brussel gaat het straks ongeveer zeven euro in de portemonnee schelen.

Op het station komt een kaartautomaat van de NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen) te staan, waar reizigers de (goedkopere) Belgische kaartjes kunnen kopen.

De prijsdaling is het gevolg van het afschaffen van het grenstarief. Dat grenstarief vervalt, omdat het station van Roosendaal volgend jaar wordt aangesloten op het Belgische spoorwegennet. De Interregio-treinen die nu in Essen stoppen, hebben straks Roosendaal als eind- en beginbestemming.

De Interregio-trein stopt nog vier keer tussen Roosendaal en Antwerpen; bij de stoptrein tussen beide steden is dat maar liefst dertien keer het geval.

De huidige intercity is nog altijd het snelst; de trein rijdt van Roosendaal via Antwerpen naar Brussel zonder verdere onderbreking. Deze verbinding vervalt echter als de hsl gaat rijden. Die stopt niet in Roosendaal, maar in Breda.

Naast het plaatsen van een nieuwe ticketautomaat moet ook het perron worden aangepast, alvorens Roosendaal de Belgische interregiotrein kan ontvangen. Dit is nodig vanwege het hoogteverschil van de treinen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door Adler »

Dat bericht, dat in de Nederlandse media is verspreid, is hier al eens besproken.
De inhoud van het bericht is zeer voorbarig en wordt noch door de NMBS, noch door enige instantie in België bevestigd.
Dat woordje "straks" moet je dus met een grote korrel zout nemen.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door odul »

Adler schreef:Dat bericht, dat in de Nederlandse media is verspreid, is hier al eens besproken.
Sorry, dan heb ik erover gekeken.
De inhoud van het bericht is zeer voorbarig en wordt noch door de NMBS, noch door enige instantie in België bevestigd.
Dat woordje "straks" moet je dus met een grote korrel zout nemen.
Het lijkt me wel heel aannemelijk.
Zeker voor de NMBS, die op een 'goedkope' manier meer winst krijgt. En Roosendaal 'verliest' er zen internationale status niet meteen mee.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door Adler »

odul schreef:Het lijkt me wel heel aannemelijk.
Zeker voor de NMBS, die op een 'goedkope' manier meer winst krijgt. En Roosendaal 'verliest' er zen internationale status niet meteen mee.
Blijkbaar heeft minister Eurlings in een goede bui (of om van hun gezeur vanaf te zijn) dit belooft aan sommige lokale politici in Nederland.
Vervolgens is dit nieuws een eigen leven gaan leiden.
Ik weet uit goede bron dat hierover in België absoluut nog geen akkoord is en dat die besprekingen samenhangen met andere beslissingen zoals over de verbinding met Breda en Den Haag.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door odul »

Adler schreef: Blijkbaar heeft minister Eurlings in een goede bui (of om van hun gezeur vanaf te zijn) dit belooft aan sommige lokale politici in Nederland.
Vervolgens is dit nieuws een eigen leven gaan leiden.
Ik weet uit goede bron dat hierover in België absoluut nog geen akkoord is en dat die besprekingen samenhangen met andere beslissingen zoals over de verbinding met Breda en Den Haag.
Dat er nog geen 'akkoord' is doet niet meteen terzake.
Het voorstel of gerucht, klinkt niet nadelig niet voor de NMBS of NS.


Maar het komt het station Essen zeker niet ten goede.
Het zou het laatste pluimpje verliezen als grensstation en nadelig kunnen zijn voor het personeel aldaar
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door treinbruno »

Interregio :)
Wordt de IC Roosendaal-Essen dan een interregio ofzo :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door Adler »

treinbruno schreef:Interregio :)
Wordt de IC Roosendaal-Essen dan een interregio ofzo :roll:
Ik zei toch al dat die kwakkel een eigen leven is gaan leiden.
Nog even en Roosendaal wordt geannexeerd aan België.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door Robin »

tot zover de IC met M6... die niet in NL mag :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door Accelerat »

Adler schreef:Nog even en Roosendaal wordt geannexeerd aan België.
Als de Telegraaf over dat dit onderwerp begint krijgen we zo'n artikel te zien ja. :lol:
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door Portbou »

Hallo,
odul schreef: Maar het komt het station Essen zeker niet ten goede.
Het zou het laatste pluimpje verliezen als grensstation en nadelig kunnen zijn voor het personeel aldaar
Het spijt me, doch dat kan toch geen reden zijn om vast te houden aan absurd hoge tarieven voor grenstrajecten in een verenigd Europa ?
Is het trouwens wel zo ? Is er iets veranderd in Visé sinds het speciale Maastricht-tarief bestaat ?

Groeten,
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door odul »

treinbruno schreef:Interregio :)
Wordt de IC Roosendaal-Essen dan een interregio ofzo :roll:
Vroeger was er een interregio verbinding van Essen met Brussel.
Momenteel is het de IC reeks 45xx komende van Brussel die door rijdt naar Essen.

Waar jij de verbinding Roosendaal-Essen vandaan haalt is mij een raadsel
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door odul »

Adler schreef:
treinbruno schreef:Interregio :)
Wordt de IC Roosendaal-Essen dan een interregio ofzo :roll:
Ik zei toch al dat die kwakkel een eigen leven is gaan leiden.
Nog even en Roosendaal wordt geannexeerd aan België.
Van waar toch die 'afkeer' van dit idee?
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door odul »

bw494674 schreef:Hallo,
odul schreef: Maar het komt het station Essen zeker niet ten goede.
Het zou het laatste pluimpje verliezen als grensstation en nadelig kunnen zijn voor het personeel aldaar
Het spijt me, doch dat kan toch geen reden zijn om vast te houden aan absurd hoge tarieven voor grenstrajecten in een verenigd Europa ?
Is het trouwens wel zo ? Is er iets veranderd in Visé sinds het speciale Maastricht-tarief bestaat ?

Groeten,
Die grenstarieven zijn idd absurd anno 2010 in Europa.
Maar dat is niet meteen de oorzaak waarom veel Nederlanders in Essen de trein nemen ipv in Roosendaal
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door Adler »

odul schreef: Van waar toch die 'afkeer' van dit idee?
Ik heb helemaal geen afkeer van dit idee, integendeel.
Alleen moet men geen dingen beloven aan de mensen die op niets zijn gesteund.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door Hogersluys »

odul schreef: Die grenstarieven zijn idd absurd anno 2010 in Europa.
Maar dat is niet meteen de oorzaak waarom veel Nederlanders in Essen de trein nemen ipv in Roosendaal
Neen? Mij lijkt het anders wel logisch, Nederlands rijden een paar kilometer verder en kunnen daar een biljet krijgen dat 10 keer goedkoper is in het weekend. Je zou wel een dommerik moeten zijn om in Roosendaal op te stappen.
Plaats reactie