NMBS schrapt voordeeltarieven

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Adler »

Er is meer informatie bekend over de voordeeltarieven die de NMBS op 1 februari wil afschaffen.
Onder andere de 50%-verminderingskaart en de formules "Een dag aan zee" en "Een dag in de ardennen" worden afgeschaft.
Onbegrijpelijk vind ik dat.
Wat wil men daar nu eigenlijk mee bereiken?
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door steved »

dat je voor bepaalde trajecten maar 'n gewoon (duur) kaartje moet kopen he...

en wat met de mensen wiens kaart nog geldig is... de mijne is dat nog tot begin september... mag ik die verder blijven gebruiken of krijg ik 'n deel van m'n geld terug (wellicht na 'n ellenlange procedure)
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Kalimero »

Het favoriete woord bij de NMBS: "afschaffen".
Laatst gewijzigd door Kalimero op 07 jan 2010, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Trammist

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Trammist »

Adler schreef:Er is meer informatie bekend over de voordeeltarieven die de NMBS op 1 februari wil afschaffen.
Onder andere de 50%-verminderingskaart en de formules "Een dag aan zee" en "Een dag in de ardennen" worden afgeschaft.
Onbegrijpelijk vind ik dat.
Wat wil men daar nu eigenlijk mee bereiken?
Aah merde, dat was nou net een kaartje dat we dikwijls kochten met familie erbij (maar niet voor mezelf, leve de GoPass). Misschien is een RailPass voor de volwassenen dan interessanter...
"Dag in de Ardennen"... daaraan durf ik wél te twijfelen.

Van de "Dag aan zee" gaan ze nog spijt krijgen! Ik ben benieuwd of het deze zomer rustiger zal zijn in de treinen richting Kust...
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door steved »

neen niet altijd, zeker voor bestemmingen die je regelmatig doet die onder het tarief van Go/Railpass liggen. Bvb enkeltje Gent-Ieper met de voordeelkaart : 5,60 tov 7,4 met 'n railpass. Tel uit je winst als je dat regelmatig doet...
Trammist

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Trammist »

steved schreef:neen niet altijd, zeker voor bestemmingen die je regelmatig doet die onder het tarief van Go/Railpass liggen. Bvb enkeltje Gent-Ieper met de voordeelkaart : 5,60 tov 7,4 met 'n railpass. Tel uit je winst als je dat regelmatig doet...
Ik zei dan ook "misschien"...
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door odul »

Op zich heb ik er niks op tegen dat men dit afschaft.
De NMBS heeft een zee van verschillende reisformule's, een kat vindt er zen jongen soms niet meer in terug.
Zij die een zo'n 50% kaart hebben zullen die hoogstwaarschijnlijk nog verder kunnen gebruiken, tot ze vervalt. Enkel een nieuwe aankopen zal niet meer gaan.

Wat betreft de formule 'een dag aan zee', die is ook achterhaald. Het weekendtarief geeft dezelfde korting.
Voor weekdagen is de rail-pass een alternatief.

En misschien een gouden tip voor de reizigers, voor daguitstappen naar een grote stad, zijn er soms vaste maar ook vooral 'tijdelijke' B-dagtrips die soms goedkoper zijn dan een gewoon retourkaartje.
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door steved »

dan is dat toch 'n zee die ik niet zie hoor... tussen de Key Card en Railpass zat voor mij die voordeelkaart op 'n perfecte plaats ;)
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Stef »

Het biljet "Een dag aan zee" afschaffen is gewoonweg belachelijk. Maar het is natuurlijk wel duidelijk wat ze willen: railpassen verkopen, oftewel 10 ritten in 1 keer! Ik denk dat ik vanaf nu met de auto zal gaan, het zal goedkoper zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door trainfreak »

odul schreef: En misschien een gouden tip voor de reizigers, voor daguitstappen naar een grote stad, zijn er soms vaste maar ook vooral 'tijdelijke' B-dagtrips die soms goedkoper zijn dan een gewoon retourkaartje.
En dat vind ik net zo logisch :roll:

Een voorbeeld: je woont in Oostende en je wilt gaan shoppen in Antwerpen
Voor een heen en terug betaal je € 33,40
Neem je een B-dagtrip naar de zoo dan betaal je in het duurste geval nog maar € 29,70
Je voordeel: € 3.70
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Patrick »

Den dezen heeft het hier eveneens al uitgerekend: Ieper-Gent, 2 ritten per week (1e klas).
Nu met kaart 50%, straks dus weer met Railpassen. NMBS gaat een goei € 200 meer incasseren :evil:
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Hogersluys »

odul schreef:Op zich heb ik er niks op tegen dat men dit afschaft.
De NMBS heeft een zee van verschillende reisformule's, een kat vindt er zen jongen soms niet meer in terug.
Dat is gewoon niet waar. Bovendien, wat voor last heb je daarvan? Via nmbs.be kan je gemakkelijk het voor jouw reisweg voordeligste tarief uitkiezen. De enigen die een beetje reden tot klagen hebben zijn de loketbedienden omdat zij al die verschillende tarieven moeten kennen en uit elkaar houden. Maar ook daar heb ik nog weinig klachten gehoord wat betreft "te moeilijke tarieven".

Het afschaffen van voordeeltarieven is per definitie negatief. Dit is gewoon een verdoken prijsverhoging. Erg hypocriet van de NMBS. Ik hoop dat ze hier veel kritiek op krijgen. Na de dagpas enkele jaren geleden nu dit. De volgende stap is de Go-Pass afschaffen, gegarandeerd. Is het de bedoeling van de NMBS zoveel mogelijk mensen in de auto te krijgen soms?
odul schreef: Wat betreft de formule 'een dag aan zee', die is ook achterhaald. Het weekendtarief geeft dezelfde korting.
Voor weekdagen is de rail-pass een alternatief.
En wat als je nu in de zomer liever op woensdag naar de kust trekt? Ga jij 73 euro geven voor een kaart die je maar voor 2 strookjes nodig hebt?
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Laat het een troost zijn: sinds vorig jaar is het weekendbiljet tijdens de zomervakantie ook geldig op vrijdag en op maandag (eigenlijk was dat al een eerste indicatie voor de afschaffing van "Een Dag aan Zee / in de Ardennen"). Wie in die periode dus graag tijdens de week af en toe (tot zelden) een uitstapje maakt, kan een afweging maken: ofwel op maandag of vrijdag een biljet met korting en overbezette treinen, ofwel op de overige weekdagen een railpass kopen die je misschien niet volledig opkrijgt.

Voor alle duidelijkheid: dat neemt niet weg dat de beperking van het tariefaanbod in veel andere situaties een serieuze prijstoename inhoudt.

Groeten,
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef: Het afschaffen van voordeeltarieven is per definitie negatief. Dit is gewoon een verdoken prijsverhoging. Erg hypocriet van de NMBS. Ik hoop dat ze hier veel kritiek op krijgen. Na de dagpas enkele jaren geleden nu dit. De volgende stap is de Go-Pass afschaffen, gegarandeerd. Is het de bedoeling van de NMBS zoveel mogelijk mensen in de auto te krijgen soms?
De NMBS is eigenlijk te goedkoop. Dat zien we aan de soms overvolle treinen...
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door giuseppe »

K V B schreef:De NMBS is eigenlijk te goedkoop. Dat zien we aan de soms overvolle treinen...
Dat is natuurlijk geen probleem, het punt is dat er geen frequentieverhogingen inzitten door het gebrek aan inkomsten.
Plaats reactie