Eurostar sporen in Brussel Zuid.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Eurostar sporen in Brussel Zuid.

Bericht door K V B »

Even een kort vraagje: Zijn de Eurostar sporen in Brussel Zuid ook vanaf het noorden toegankelijk? Zou een eventuele DB ICE Köln - Londen daar kunnen stoppen?
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar sporen in Brussel Zuid.

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:Even een kort vraagje: Zijn de Eurostar sporen in Brussel Zuid ook vanaf het noorden toegankelijk? Zou een eventuele DB ICE Köln - Londen daar kunnen stoppen?
Nee.

Groetjes,
Rian
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Eurostar sporen in Brussel Zuid.

Bericht door Robin »

er staan wel aan de noordkant ook hekken dacht ik...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Eurostar sporen in Brussel Zuid.

Bericht door trainfreak »

Robin schreef:er staan wel aan de noordkant ook hekken dacht ik...
De sporen 1 en 2 lopen dood, dus er kan maar langs 1 kant een trein aankomen en terug wegrijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar sporen in Brussel Zuid.

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Even een kort vraagje: Zijn de Eurostar sporen in Brussel Zuid ook vanaf het noorden toegankelijk? Zou een eventuele DB ICE Köln - Londen daar kunnen stoppen?
Mits een omwegje via de westelijke ringlijn kan het wel, zoveel langer dan de nzv duurt dat niet eens :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Eurostar sporen in Brussel Zuid.

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
K V B schreef:Even een kort vraagje: Zijn de Eurostar sporen in Brussel Zuid ook vanaf het noorden toegankelijk? Zou een eventuele DB ICE Köln - Londen daar kunnen stoppen?
Mits een omwegje via de westelijke ringlijn kan het wel, zoveel langer dan de nzv duurt dat niet eens :)
Is het echt niet mogelijk via de NZV? Ik dacht dat de sporen 1 en 2 niet doodlopend waren aan het einde van het perron, maar kan me niet meteen voor de geest halen waar ze dan wel naartoe leiden.

Maar een omwegje via lijn 28 betekent natuurlijk wel een frontwissel. Wat nu ook niet het einde van de wereld is, dat wel..
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Eurostar sporen in Brussel Zuid.

Bericht door Shrek »

MIVB-reiziger schreef: Is het echt niet mogelijk via de NZV? Ik dacht dat de sporen 1 en 2 niet doodlopend waren aan het einde van het perron, maar kan me niet meteen voor de geest halen waar ze dan wel naartoe leiden.

Maar een omwegje via lijn 28 betekent natuurlijk wel een frontwissel. Wat nu ook niet het einde van de wereld is, dat wel..
Het kan echt niet rechtstreeks via de nzv :wink:
Maar vermits de douane toch een pak werk heeft aan zon treinstel (het moet immers helemaal gecontroleerd worden) verlies je niet meer tijd door een frontwissel.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Eurostar sporen in Brussel Zuid.

Bericht door K V B »

Shrek schreef: Het kan echt niet rechtstreeks via de nzv :wink:
Maar vermits de douane toch een pak werk heeft aan zon treinstel (het moet immers helemaal gecontroleerd worden) verlies je niet meer tijd door een frontwissel.
Ik denk niet dat dit is wat DB in gedachten heeft. Ik denk niet dat het de bedoeling is om een trein tijdens een stilstand in Brussel geheel uit te kammen.

In de spoorwegpers lees ik deze maand dat de uitbater van de hogesnelheidslijn in het VK de DB heeft gepolst of die geïnteresseerd zou zijn in het aanbieden van directe treinen tussen Duitsland en Londen. Verder lees ik ook dat de eis dat een reizigerstrein in tweeën deelbaar moet zijn om door de kanaaltunnel te mogen geschrapt zou zijn. In de praktijk is namelijk geen enkele maal gebruik gemaat van de mogelijkheid om een Eurostar in geval van nodote splitsen.
DB zou dus kunnen een ICE Frankfurt - Köln - Brussel - Londen kunnen laten rijden. Maar daarvoor zou men dan wel een "steriele zone" in Frankfurt en Köln moeten inrichten. Ik denk dat een dergelijke dienst maar zinvol is als hij ook in Brussel stopt, vandaar mijn vraagje naar de bereikbaarheid van de eurostar sporen in Brussel Zuid. Tja, een kopwissel is niet zo een probleem, dat is de DB wel gewend. Dan rijd de trein via lijn 28 en staat hij in Brussel Zuid gewoon 7 minuten stil.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Eurostar sporen in Brussel Zuid.

Bericht door kika »

Een (tijdelijk) steriele zone in Köln? Waar wil je dat inrichten? Op Deutz? En bij Frankfurt is het ook niet eenvoudig, qua capaciteit.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Eurostar sporen in Brussel Zuid.

Bericht door trainfreak »

Behoren die douane controles niet tot de standaard eisen om door de Kanaaltunnel te mogen?
Elke trein die daar doorgaat wordt toch grondig uitgekamd?
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar sporen in Brussel Zuid.

Bericht door dentheo »

trainfreak schreef:Behoren die douane controles niet tot de standaard eisen om door de Kanaaltunnel te mogen?
Elke trein die daar doorgaat wordt toch grondig uitgekamd?
Lijkt mij zeer eigenaardig, England zit in de douaneunie maar niet bij Schengen...bij aankomst in Engeland heb je identiteitscontrole, GEEN douane.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Eurostar sporen in Brussel Zuid.

Bericht door trainfreak »

dentheo schreef:
trainfreak schreef:Behoren die douane controles niet tot de standaard eisen om door de Kanaaltunnel te mogen?
Elke trein die daar doorgaat wordt toch grondig uitgekamd?
Lijkt mij zeer eigenaardig, England zit in de douaneunie maar niet bij Schengen...bij aankomst in Engeland heb je identiteitscontrole, GEEN douane.
Ik gebruikte douane omdat Shrek dat ook deed.
Maar ik bedoel meer de gewone controle die gedaan wordt.
Kijken of er geen achtergelaten voorwerpen zijn.
Men gaat door de Kanaaltunnel, als daar iets ontploft...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Eurostar sporen in Brussel Zuid.

Bericht door Joris »

Hallo,
In het geval van een ICE Frankfurt-Köln-Brussel-London, moet je ook in Aachen en Luik-G een steriele zone inrichten. En dan moet je telkens ook alle reizigers Duitsland-België onnodig gaan conteroleren? Dat lijkt me lastig...
Tenzij men deze diensten surplus bovenop het bestaande ICE aanbod wil aanbieden, en dan enkel bedoelt voor UK-reizigers.

Terug naar het TEE tijdperk?
Kan men die controles niet op de trein zelf tussen Brussel en Lille uitvoeren? In Lille is er een steriele zone, en dan kan men daar er nog steeds mensen uit kippen, en vanaf Lille de trein als steriel beschouwen? Man kon dat wel op de TEE, in tijden van een onverenigd Europa....
Groetren,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Eurostar sporen in Brussel Zuid.

Bericht door Joris »

Hallo,
Hebben Bourg-St-Maurice, en die andere Franse ski-stations die de Eurostar aandoet een steriele zone? Hoe gaat men daar te werk?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Eurostar sporen in Brussel Zuid.

Bericht door trainfreak »

De makkelijkste oplossing zou zijn om een trein naar Brussel-Zuid in te leggen waar men moet overstappen op de Eurostar.
Zijn andere treinen eigenlijk wel toegelaten in de Kanaaltunnel?
Plaats reactie