klasseverhoging 2de klas naar eerste klas

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
mugetje

klasseverhoging 2de klas naar eerste klas

Bericht door mugetje »

Ik zou een klasseverhoging van 10 ritten willen kopen bovenop mijn abonnement 2de klas voor als de trein propvol zit om dan te gebruiken. Ik begrijp de werkwijze niet zo goed. Wat ik lees op de site is dat je een 10 rittenkaart voor je traject kan kopen en dit ook met kortingen geldt. Ik heb een kaart van grote gezinnen dus heb hiermee recht op korting. Welke kaart koop ik nu een 10 ritten eerste klas met vermindering grote gezinnen of een 10 ritten kaart tweede klas met de vermindering grote gezinnen. Als ik er dan gebruik van maak dan toon ik mijn abonnement tweede klas en een ingevuld lijntje van de 10 rittenkaart. Klopt dit en graag bevestiging of ik een kaart 2de klas of 1ste klas moet aankopen met vermindering of niet.
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: klasseverhoging 2de klas naar eerste klas

Bericht door Henk »

Je moet expliciet aan het loket een 10-rittenkaart voor klasverhoging vragen, met vermindering Gezinsbond.
Op de kaart zal dan te zien zijn dat die moet gebruikt worden met een ander vervoerbewijs tweede klasse, en je op die manier in eerste mag zitten. De prijs van de kaart is dan het verschil tussen een tienrittenkaart eerste klasse en een tienrittenkaart tweede klasse (telkens met vermindering, in jouw geval).
mvg
mugetje

Re: klasseverhoging 2de klas naar eerste klas

Bericht door mugetje »

Staat deze kaart op naam of is deze verbonden aan je abonnementsnummer? of kunnen meerdere mensen die hetzelfde traject afleggen deze kaart gebruiken en weet iemand of deze kaart kan aangekocht worden met ecocheques?
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: klasseverhoging 2de klas naar eerste klas

Bericht door Henk »

mugetje schreef:Staat deze kaart op naam of is deze verbonden aan je abonnementsnummer? of kunnen meerdere mensen die hetzelfde traject afleggen deze kaart gebruiken en weet iemand of deze kaart kan aangekocht worden met ecocheques?
De kaart is niet verbonden aan een abonnement en kan dus met elk ander vervoerbewijs gecombineerd worden. Je kan ze dus ook met meerderen gebruiken (gewoon het nodige aantal lijntjes invullen, zoals bij een RailPass). Normaal gezien zal je dus ook kunnen betalen met ecocheques.
Zonder twijfel zullen de loketbedienden je deze info ook met veel plezier geven. Waarom loop je niet eens langs bij een loket?
mugetje

Re: klasseverhoging 2de klas naar eerste klas

Bericht door mugetje »

Nu je het vraagt zal ik eens even zeggen waarom omdat ze in Antwerpen Centraal alles behalve beleefd en vriendelijk zijn. Ik weet niet of dit enkel in Antwerpen centraal is maar daar is het echt regelmatig zeer erg en ik hoor dat van verschillende mensen, daarom leek mij dit forum zeker een goede plek te zijn om vragen te stellen.
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Re: klasseverhoging 2de klas naar eerste klas

Bericht door Henk »

Ik heb niet zo'n negatieve ervaringen i.v.m. loketbedienden, de meeste van hen zijn echt behulpzaam.
Nog wel eventjes aanvullen: als je een tienrittenkaart koopt met je verminderingskaart Grote gezinnen en je wil die met meerdere personen gebruiken, dan moet elk van hen natuurlijk zo'n verminderingskaart hebben.
mugetje

Re: klasseverhoging 2de klas naar eerste klas

Bericht door mugetje »

Fijn voor jou maar ik zie dat je Oostende woont en ik spreek specifiek van Antwerpen Centraal. Bedankt nog voor de tip, idd dat zal wel nodig zijn dat iedereen dan de kaart grote gezinnen kan voorleggen, lijkt mij logisch.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: klasseverhoging 2de klas naar eerste klas

Bericht door overweg13 »

mugetje schreef:Fijn voor jou maar ik zie dat je Oostende woont en ik spreek specifiek van Antwerpen Centraal. Bedankt nog voor de tip, idd dat zal wel nodig zijn dat iedereen dan de kaart grote gezinnen kan voorleggen, lijkt mij logisch.
De reden waarom ze wat moeilijk doen, is dat ze waarschijnlijk niet weten wat hen overkomt. Eigenlijk betrap je zo iemand op zijn zwak punt: hij/zij weet het ook niet. Terwijl het net een uitdaging zou moeten zijn, afwisseling in het robotmatige afleveren van steeds weer opnieuw hetzelfde type biljetten.
Met vriendelijke groet

overweg13
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: klasseverhoging 2de klas naar eerste klas

Bericht door treinbruno »

Ik heb eens een interrailpass gekocht aan het loket van Antwerpen centraal kieviet (daar helemaal achteraan)
heeft bijna een halfuur geduurt, en de bestuurder heeft een paar keer moeten bellen omdat hij niet wist hoe hij dat uit zijn systeem kon krijgen :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: klasseverhoging 2de klas naar eerste klas

Bericht door overweg13 »

En ik heb ooit eens geprobeerd om een Railpass 1ste klas te kopen in Virton. Dat was nog in de tijd van de AR44/45. De bediende slaagde er evenmin in. Ongelooflijk maar waar: die heeft toen de TBG verwittigd en Florenville, waar mijn Railpass klaar lag. De behulpzame en vriendelijke TBG (in Bertrix is dat de norm) heeft me zelfs nog zijn kogelpen uitgeleend om de Railpass in te vullen.
Met vriendelijke groet

overweg13
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: klasseverhoging 2de klas naar eerste klas

Bericht door fets »

Ik ben sinds kort ook de bezitter van een 10-rittenkaart voor klasverhoging op mijn woon-werk traject, gesponsord door ecocheques. De bedoeling is om deze te gebruiken bij overbezetting in tweede klasse, waar je dan toch op z'n minst een zitplaats hebt in eerste en het ook veel rustiger is..

Aangezien mijn reis uit twee onderdelen bestaat (A - B en B - C) en ik nu een klasse verhoging heb voor het hele traject, vraag ik me af of ik in het vervolg niet beter een klasseverhoging neem voor een _deel_ van het traject (ofwel A-B, ofwel B-C), terwijl mijn treinkaart A-C vermeld. Iemand een idee of dit mogelijk/legaal is voor ik er een loketbediende mee lastigval ?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: klasseverhoging 2de klas naar eerste klas

Bericht door overweg13 »

fets schreef:Ik ben sinds kort ook de bezitter van een 10-rittenkaart voor klasverhoging op mijn woon-werk traject, gesponsord door ecocheques. De bedoeling is om deze te gebruiken bij overbezetting in tweede klasse, waar je dan toch op z'n minst een zitplaats hebt in eerste en het ook veel rustiger is..

Aangezien mijn reis uit twee onderdelen bestaat (A - B en B - C) en ik nu een klasse verhoging heb voor het hele traject, vraag ik me af of ik in het vervolg niet beter een klasseverhoging neem voor een _deel_ van het traject (ofwel A-B, ofwel B-C), terwijl mijn treinkaart A-C vermeld. Iemand een idee of dit mogelijk/legaal is voor ik er een loketbediende mee lastigval ?
Ik zie niet in wat er verkeerd zou mee zijn. Ik veronderstel dat je in punt B overstapt? Die loketbediende hoeft eigenlijk niet eens te weten voor welk traject je treinkaart (of gelijk welk ander biljet) geldig is.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: klasseverhoging 2de klas naar eerste klas

Bericht door groentje »

Daar is niets verkeerd mee. Opgedeeld is het wel een beetje duurder, maar als je maar een stuk in eerste zit, haal je het er wel uit, natuurlijk.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: klasseverhoging 2de klas naar eerste klas

Bericht door fets »

Bedankt voor de antwoorden! Ik zal de volgende keer voor elk traject apart dan de klasverhogingen kopen.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: klasseverhoging 2de klas naar eerste klas

Bericht door Kalimero »

Nog een vraag.
Ik heb ook altijd zo'n kaart met 10 klasverhogingkjes op zak, voor noodgevallen.
Strikt genomen moet het regeltje al ingevuld zijn alvorens in te stappen.
In de praktijk vul ik pas in wanneer er tweede volzit en ik mijn toevlucht zoek in eerste.
Zouden ze het door de vingers zijn wanneer ik mijn kaart invul zodra ik heb plaatsgenomen in eerste ?
Plaats reactie