Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Bericht door bobke »

Vrouw wordt gegrepen door trein

NIJLEN - Ter hoogte van het station in Nijlen is gisteravond een vrouw gegrepen door een trein. Het slachtoffer overleefde de klap niet.
Het ongeval gebeurde kort na half negen gisteravond. De vrouw, wiens identiteit gisteravond nog niet bekend was, kwam ter hoogte van het perron onder de trein terecht. De trein kwam vanuit Herentals en reed richting Lier.

De hulpdiensten rukten massaal uit, maar de hulp kon voor het slachtoffer niet meer baten.

Het treinverkeer in en rond Nijlen viel onmiddellijk stil en de slagbomen in het centrum van de gemeente bleven gesloten. De politie stuurde verschillende ploegen naar de spooroverwegen in het centrum om de auto's tussen de slagbomen te laten rijden.

Schoolbussen

Door het ongeval kwamen twee treinen stil te staan in de buurt van het station van Nijlen. De gemeente Nijlen vorderde daarop verscheidene schoolbussen op. Die kregen de opdracht mee om tientallen gestrande reizigers naar de stations van Lier en Herentals te brengen. Vanuit die stations konden ze hun reis voortzetten. Enkele andere reizigers konden toch voortrijden met een klaarstaande trein.

Treinverkeer valt stil

Het treinverkeer viel daarna helemaal stil. De spoorwegen legden vervangbussen in tussen Lier en Herentals, maar de hinder voor de reizigers bleef beperkt omdat de avondspits al voorbij was. De politie is een onderzoek gestart naar de omstandigheden van het ongeval. Gisteravond was nog niet duidelijk hoe de vrouw onder de trein beland is.

Op een van de perrons in het station zijn momenteel werkzaamheden aan de gang. Of dat iets te maken heeft met het incident is niet duidelijk.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=6S2MTCL1
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Bericht door bobke »

Agressie tegen treinpersoneel in 2009 met kwart gestegen

Het aantal gevallen van verbale en fysieke agressie en bedreigingen tegenover treinpersoneel is in 2009 met ongeveer 24 procent toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van de NMBS-Holding.

Vorig jaar werden er in totaal 1.290 gevallen geregistreerd. Over heel 2008 waren er dat 1.036. Zo steeg het aantal slagen en verwondingen van 159 naar 206. Ook het aantal bedreigingen steeg aanzienlijk, van 468 naar 562 gevallen. Daarnaast was er een opmerkelijke stijging bij de lichte geweldplegingen. Terwijl er in 2008 nog sprake was van 178 gevallen, bedroeg dat aantal in 2009 liefst 265.

"2009 was geen goed jaar op het vlak van agressie tegenover personeelsleden", aldus Leen Uyterhoeven, woordvoerster bij de NMBS-Holding. Er volgt een analyse van de cijfers om mogelijke oorzaken op een objectieve wijze te detecteren, zo luidt het. (belga/sps)

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... egen.dhtml
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Bericht door profke »

Op een van de perrons in het station zijn momenteel werkzaamheden aan de gang. Of dat iets te maken heeft met het incident is niet duidelijk.
het is de laatste week al herhaaldelijk geweest dat er mensen "halverwege" het spoor oversteken.
Het ziet er naar uit dat ook deze vrouw dit gedaan heeft.

En ik kan het bijna begrijpen.

Vorige week was ik 12 (TWAALF) minuten te vroeg aan de enige overweg die nog bruikbaar is om vanuit het stations-gebouw naar perron 2 te gaan. Dit wil zeggen: ik was 17 minuten voor het vertrek van mijn trein aan de fietsenstalling; heb op 5 minuten het gehele perron 1 afgewandeld; en kwam dan aan de barelen die net dicht gingen. (voor een doorgaande trein)

Ik heb uiteindelijk ook door rode lichten (barelen waren half omhoog en daalden weer) moeten oversteken om over te geraken (opeenvolging van treinen 2 links/ 2rechts; op 12 minuten)

12 minuten wachten voor barelen en dan daardoor je trein dreigen te missen...
Alle berichten van TB(G)'s tenspijts: er zijn grenzen.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Bericht door bobke »

Vrouw negeert omleidingsweg naar perron en wordt aangereden door trein
Treinongeval was geen wanhoopsdaad maar triest drama

Reeds 1 reacties | reageer zelf
Om de lange omweg te omzeilen, wordt de haag als doorsteek gebruikt.Leo van der Linden

Om de lange omweg te omzeilen, wordt de haag als doorsteek gebruikt.Leo van der Linden

© Leo van der Linden

NIJLEN - De vrouw die maandagavond door een trein werd gegrepen in het station van Nijlen heeft de aangebrachte omleiding naar het perron genegeerd. Ze wou wellicht een kortere weg nemen.

Aanvankelijk ging het gerucht de ronde dat de 57-jarige Lierse vrouw een wanhoopsdaad had gepleegd, maar dat werd gisteren door het Mechelse parket formeel tegengesproken.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=6L2N01HM


'Aan het perron worden momenteel werken uitgevoerd. Om tot aan het bruikbare deel van de perrons te geraken, zijn er borden aangebracht om een omleidingsroute te volgen. Het is zo goed als zeker dat de vrouw die genegeerd heeft en een kortere weg heeft willen nemen', zeggen Wim Schelkens en Goedele Van den Brande van het Mechelse parket. 'Ze is tussen het perron en het eigenlijke spoor gewandeld en is zo door een trein gegrepen.'

Honderden meters

Wie vanaf de Statiestraat de trein naar Lier wil nemen, moet omwandelen via het perron A tot aan de Molenstraat. Daar aan de spooroverweg naar perron B wandelen en dan nog een eind terug tot aan het wachthuisje. Een omweg van al gauw enkele honderden meters. Volgens verschillende reizigers zijn er heel wat mensen die de omleidingsweg proberen te omzeilen. Ook Jeroen Miseur bevestigt dat.

'Wanneer je vanuit de Statiestraat voorbij het station loopt, is er in de hoge haag een opening', getuigt de tiener. 'Veel mensen gebruiken die als doorsteek. Veelal lopen ze dan via perron A naar de Molenstraat, Graanweg en Doelstraat, wat een behoorlijk kortere weg is. Soms gaan de mensen ook over de sporen naar perron B. Dat bespaart hen een aanzienlijke wandeling om het perron via de aangegeven weg te bereiken.'

Geen vaststellingen

Het politiecommissariaat van de zone Berlaar-Nijlen bevindt zich vlakbij het station van Nijlen. Regelmatig wordt er aan de spooroverwegen in het centrum toezicht gehouden. 'Wij hebben nog geen vaststellingen gedaan van mensen die zomaar op of net naast de sporen lopen om sneller op het perron te geraken. We hebben er ook geen weet van dat dat regelmatig zou gebeuren', reageert korpschef Jan Van Asch van de politie.

Heel wat treinreizigers die we aanklampten stelden zich gisteren de vraag waarom de vrouw niet op tijd kon wegspringen voor de trein.

Hogere perrons

Maar ook dat bleek vermoedelijk met de werken te maken te hebben. Vroeger waren de perrons 55 centimeter hoog boven de sporen. De nieuwe zijn 70 centimeter hoog. Dat zou de reden kunnen zijn waarom het slachtoffer niet zomaar op het perron kon springen. Daarom zou ze verder gelopen zijn in de hoop het nog niet bewerkte lagere deel te bereiken.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Bericht door bobke »

Treinbegeleider die twee benen verloor wordt vervolgd

Het parket van Dinant zal in mei de doorverwijzing vragen naar de correctionele rechtbank van de treinbegeleider die op 23 mei 2009 een reiziger niet meer op de trein wou laten nadat hij het vertreksignaal geactiveerd had. Dat schrijft Le Soir woensdag.

Na een schermutseling belandden de twee op de sporen. De treinbegeleider verloor beide benen en bij de passagier moest een stuk van een voet geamputeerd worden.

Het parket gaat ervan uit dat de reiziger zich alleen zou moeten verantwoorden voor het feit dat hij het bevel van de treinbegeleider genegeerd heeft en dat hij probeerde op een rijdende trein te stappen. Dat zijn twee inbreuken die vastgelegd zijn in een KB dat betrekking heeft op het spoorwegverkeer.

Nog volgens het parket heeft de treinbegeleider toen onterecht geweld gebruikt om de reiziger te verhinderen op de trein te stappen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 100303_029
Knipex
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Bericht door Knipex »

Twee goederentreinen zijn donderdagavond in Glaaien (Luik) op elkaar ingereden.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 100304_124
Bij de aanrijding vielen geen gewonden. Er moesten vooralsnog geen woningen geëvacueerd worden.

Een locomotief ontspoorde bij de aanrijding. Een van de treinen bevatte een tankwagen van Westfalengas, die mogelijk hoogontvlambaar gas vervoerde, maar die raakte niet beschadigd.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Bericht door bobke »

Treinen naar Gent eivol
NMBS beschikt over te weinig dieselwagens

Reeds 0 reacties | reageer zelf
Pendelaar Franky Vancoillie: 'Ik overweeg om weer met de wagen naar mijn werk te rijden, want zo kan het echt niet verder.' mye

Pendelaar Franky Vancoillie: 'Ik overweeg om weer met de wagen naar mijn werk te rijden, want zo kan het echt niet verder.' mye

© Erwin Mynsberghe

EEKLO - De problemen op de spoorlijn Eeklo-Gent blijven duren. Door een gebrek aan materieel is het voor de pendelaars dringen om een plaatsje te bemachtigen. Erwin Mynsberghe
De gebruikers van de spoorlijn Eeklo-Gent worden door de NMBS de laatste jaren niet echt in de watten gelegd. Er wordt regelmatig geschoven met uurroosters. Zo missen reizigers hun aansluiting in Gent-Sint-Pieters. Het aantal treinstellen varieert ook van dag tot dag, waardoor het nooit zeker is of men kan zitten of zelfs of men de trein op mag.

Pendelaar Franky Vancoillie uit Eeklo weet er tot zijn grote frustratie alles van. Dagelijks neemt hij de trein naar Gent. Hij werkt in de Leopoldskazerne.

'Het gaat weer van kwaad naar erger op de lijn Eeklo-Gent', getuigt hij. 'Enkele dagen geleden stonden er in Eeklo twee wagonnetjes voor de piekuurtrein van 7.13uur in plaats van de gebruikelijke zes. De trein zat dan ook vanaf de eerste stopplaats overvol en er dienden mensen recht te staan. Door het moeizame in- en uitstappen, liepen we twintig minuten vertraging op. Veel reizigers mochten zelfs de trein niet op. Dit alles andermaal zonder één mededeling aan de reizigers. Stel u eens voor dat er een ongeval gebeurt op zo'n moment. Terwijl alles overbevolkt is en de reizigers zelfs tussen de gangpaden recht moeten staan. Dan zal de tol véél hoger liggen dan bij de gebeurtenissen in Buizingen.'

Voor de pendelaar is de maat bijna vol. 'Ik sta op een keerpunt', zegt hij. 'Ik ben uit ecologische overwegingen gebruik beginnen maken van het openbaar vervoer. De vele wijzigingen aan de dienstregeling heb ik lijdzaam ondergaan. De uurregeling op mijn werk is zelfs verscheidene keren aangepast. Ik overweeg daarom om weer met de wagen naar mijn werk te rijden, want zo kan het echt niet verder.'

Ondanks de al jaren aanslepende problemen op de lijn Eeklo-Gent, spreekt de NMBS niet over een structureel probleem. 'De lijn Eeklo-Gent is enkel geschikt voor dieselwagens en occasioneel kan het voorkomen dat we niet over voldoende rollend materieel beschikken', zegt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts.

'Van dat soort type hebben we immers maar een beperkte voorraad.'

'De lijn Eeklo-Gent zit ook in een groeifase. We zijn de afstemming van de vraag op het aanbod aan het analyseren.'

Is er dan beterschap in zicht zodra die analyse afgerond is?

'Het is moeilijk daar een termijn op te plakken', zegt de woordvoerder.

De pendelaar naar Gent zal dus nog heel wat geduld moeten oefenen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=S92N2MEA
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Bericht door bobke »

NMBS betaalt fors meer aan externe consultants

Er worden veel studies gemaakt door de verkeerde mensen

Jos Digneffe (ACOD)
De drie Belgische spoorwegbedrijven hebben het voorbije jaar minstens 69,4 miljoen euro betaald aan externe consultants. Dat is bijna 27 miljoen meer dan in het jaar 2008.

De cijfers komen uit de boeken van de drie spoorwegbedrijven en staan in een antwoord op parlementaire vragen van Kamerleden David Geerts (sp.a) en François Bellot (MR), dat De Morgen kon inkijken. Uit de cijfers blijkt dat de extern gefactureerde kosten bij de drie maatschappijen de voorbije jaren gevoelig stegen. Infrastructuurmaatschappij Infrabel zag haar kosten voor consultancy in vergelijking met 2008 bijna verdubbelen (van 13,8 miljoen euro naar 23,4 miljoen) en zelfs nagenoeg verdrievoudigen in vergelijking met 2007.

Bij de vervoersmaatschappij NMBS stegen de consultancykosten van 6,9 miljoen euro in 2007 tot 15,9 miljoen in 2008. In 2009 had de NMBS-vervoersmaatschappij na negen maanden al voor 26,8 miljoen euro facturen van consultants binnengekregen. Ook bij de NMBS Holding rezen de kosten de jongste drie jaar de pan uit: in 2007 werd 4,1 miljoen euro uitgegeven aan allerhande externe raadgevers en toeleveraars, in 2008 12,8 miljoen en van januari tot december 2009 19,2 miljoen.

Ter vergelijking: De Post, ook een overheidsbedrijf met vele tienduizenden werknemers, besteedde in 2009 20 miljoen euro aan consultants, in 2008 30 miljoen en in 2007 27 miljoen. Net als bij de spoorwegen worden consultants ook daar vooral ingeschakeld in strategisch advies en informaticaprojecten.

De drie spoorwegbedrijven spendeerden de jongste drie jaar ruim 62 miljoen euro aan de installatie van een performante software, die volgens de spoorwegbazen "zichzelf terug moet verdienen". Maar ook zonder die kosten zouden de facturen voor externe consultants hoog opgelopen zijn.

Vooral Infrabel spendeert fors meer geld aan "pure consultancy": bijna 14,5 miljoen euro in 2009, tegenover 3,6 miljoen in 2007 en 6,3 miljoen in 2008. "De stijging is onder meer te wijten aan forse investeringen in veiligheid, bijvoorbeeld de implementatie van het remsysteem ECTS", zegt woordvoerder Frédéric Petit.

Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) erkent dat externe raadgevers soms nodig zijn, maar waarschuwt de spoorbedrijven dat ze "voor dossiers op lange termijn beter de voorkeur geven aan eigen personeel". Bij de twee vakbonden klinkt er echter onbegrip over het vele geld dat de NMBS aan consultancy besteedt. "Er worden veel studies gemaakt door de verkeerde mensen", zucht Jos Digneffe van het ACOD.

Kamerlid David Geerts hekelt het gebrek aan transparantie bij de NMBS. "Het is absoluut niet duidelijk wat er aan de hand is." Hij wijst erop dat een aantal consultants voor een veel te hoog bedrag te lang in dienst gehouden wordt. (Stijn Cools en Frank Demets)
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ants.dhtml
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Bericht door bobke »

Trein ramt auto aan Nelekouter
zondag 07 maart 2010
Trein ramt auto aan Nelekouter
Aan de Nelekouter in Erwetegem is zondagochtend een personenwagen gegrepen door een trein.

De chauffeur, een man uit de buurt, reed de spoorwegovergang op. Hij werd vermoedelijk verblind door de zon en zag niet dat de slagboom dicht was. Hij werd aan de passagierskant van de wagen gegrepen en een eindje meegesleurd door de trein.

De brandweer van Zottegem kwam de man bevrijden. Hij werd met zware verwondingen overgebracht naar het Sint-Elisabethziekenhuis in Zottegem. De wagen zelf is helemaal vernield.

De passagiers op de trein werden geëvacueerd en op de Nelekouter konden ze op een bus plaats nemen om hun reis verder te zetten.
http://www.regiozottegem.be/index.php/2 ... outer.html
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Bericht door Hobbes »

Weer ene die verblind was door de zon. Moeten ze toch eens een medisch onderzoek naar starten naar die aandoening.
Komt nogal veel voor bij camionchauffeurs in de haven ook naar het schijnt... :roll:
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Bericht door bobke »

Reizigers moeten overstappen nadat trein paard ramt

In Melle, bij Gent, is om 21.25 uur een paard aangereden door een trein. De treinreizigers moesten overstappen op een andere trein. Dat zegt Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel.
De aanrijding deed zich voor aan een vertakking tussen Gent en Denderleeuw, aan de Meulewijk. De trein was van de kust op weg richting Brussel. De vijftig reizigers in de trein moesten overstappen op een andere trein. "Er moest eerst gekeken worden of er een andere trein kwam. Doordat het een moeilijke plaats was om die te laten stoppen en de reizigers te laten overstappen, heeft de evacuatie toch een anderhalf uur geduurd", zegt Petit.

Schade aan remsysteem
Op dit ogenblik is er slechts één spoor vrij tussen Gent en Meulewijk. Dat zorgt er voor dat alle treinlijnen daartussen een vertraging hebben van een halfuur. Volgens Petit ondervond de rest van de avondspits nog serieuze hinder door het ongeval. Tegen de ochtend zou alles weer in orde moeten zijn. Hoe het paard op de spoorlijn terechtkwam moet het onderzoek uitwijzen. De trein had door de aanrijding onder andere schade aan het remsysteem. (belga/kh)
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ramt.dhtml
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Bericht door bobke »

Les in veiligheid op het spoor
Specialisten van de spoorwegen hebben in het parlement les gegeven over hoe hun seinen werken. Ze deden dat in de speciale parlementscommissie, die is opgericht om de veiligheid op de spoorwegen te onderzoeken en te verbeteren
filmpje: http://www.demorgen.be/dm/nl/3824/Binne ... poor.dhtml
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Bericht door Stef »

Vertraging na ontsporing trein in Bergen


Rond 5.30 uur is een trein ontspoord in het station van Bergen. Niemand raakte daarbij gewond. Dat heeft een woordvoerder van infrastructuurbeheerder Infrabel bevestigd. Er zaten geen reizigers in de trein.

Vertraging
Het incident zorgt wel voor vertragingen op de lijnen 97 (Bergen-Saint-Ghislain) en 96 (Quevy-Brussel). Tussen Bergen en Quevy en Bergen en Saint-Ghislain wordt een vervangende busdienst ingelegd. De treinen richting Brussel worden omgeleid, wat eveneens voor vertragingen zorgt op de rest van het spoornet.

Niet gekanteld
Een ploeg van Infrabel is ter plaatse. Infrabel verduidelijkt dat de ontspoorde trein niet omgekanteld is en gewoon terug op de sporen gezet kan worden.


BRON
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Bericht door bobke »

Trein ramt vrachtwagen in de haven

ANTWERPEN - Rond 10.30 uur gisteren is een trein ingereden op een vrachtwagen. Het ongeval deed zich voor ter hoogte van de Malagastraat. Een vrachtwagen met Spaanse nummerplaat reed er de spoorwegovergang over en werd gegrepen door een zwaar beladen goederentrein. De trein die metalen stangen vervoerde, raakte de oplegger, die op haar beurt een geparkeerde auto ramde. Op het moment van de botsing was de bestuurderscabine van de vrachtwagen al over de sporen. De Spaanse truckchauffeuse kwam dan ook met de schrik vrij. De oorzaak van het ongeval is nog onduidelijk. Mogelijk is de botsing te wijten aan een slechte signalisatie.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=RE2N88J1
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Bericht door bobke »

Stef schreef:Vertraging na ontsporing trein in Bergen


Rond 5.30 uur is een trein ontspoord in het station van Bergen. Niemand raakte daarbij gewond. Dat heeft een woordvoerder van infrastructuurbeheerder Infrabel bevestigd. Er zaten geen reizigers in de trein.

Vertraging
Het incident zorgt wel voor vertragingen op de lijnen 97 (Bergen-Saint-Ghislain) en 96 (Quevy-Brussel). Tussen Bergen en Quevy en Bergen en Saint-Ghislain wordt een vervangende busdienst ingelegd. De treinen richting Brussel worden omgeleid, wat eveneens voor vertragingen zorgt op de rest van het spoornet.

Niet gekanteld
Een ploeg van Infrabel is ter plaatse. Infrabel verduidelijkt dat de ontspoorde trein niet omgekanteld is en gewoon terug op de sporen gezet kan worden.


BRON

Ontsporing trein Bergen zorgt ook voor hinder in avondspits

DM update Als gevolg van de ontsporing van een trein deze ochtend in het station van Bergen zal het treinverkeer op sommige lijnen die via Bergen passeren ook tijdens de avondspits nog hinder ondervinden.
"Er is een hulptrein ter plaatse om de wagon die ontspoorde opnieuw op de sporen te krijgen, maar dat zou enkele uren in beslag nemen", aldus een woordvoerder van infrastructuurbeheerder Infrabel.

Als de trein opnieuw op de sporen is getrokken, wordt gekeken of er reparaties aan het spoor nodig zijn. De reizigers krijgen intussen de raad om zich via de website www.railtime.be te informeren over eventuele vertragingen op de lijnen die langs Bergen passeren.

Halfuur vertraging
Het incident zorgt voor heel wat hinder. Lijn 96 was rond 13 uur tussen Bergen en Quevy nog steeds afgesloten voor alle verkeer. Op lijn 97 tussen Bergen en Saint-Ghislain kon er vanaf 08.30 uur een spoor worden vrijgegeven. Tussen Bergen en Brussel en op de as tussen Doornik en Luik moeten de reizigers rekening houden met vertragingen van gemiddeld 30 minuten.

In het station van Bergen was is 5.30 uur vanochtend de laatste wagon van een trein ontspoord. Er zaten geen reizigers in de trein, en niemand raakte gewond, melden de NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel.

De trein bestond uit zeven wagons, en was op weg naar Saint-Ghislain om zijn dienst te beginnen. Enkel de treinbestuurder bevond zich aan boord, maar raakte niet gewond. De NMBS stuurde een expert ter plaatse om de oorzaak van de ontsporing te achterhalen.

Hinder
Het incident leidde ook vroeger vandaag tot heel wat hinder voor het treinverkeer. Lijn 96 werd afgesloten tussen Bergen en Quevy, en op lijn 97 tussen Bergen en Saint-Ghislain kon er vanaf 08.30 uur een spoor worden vrijgegeven. Er rijden treinen tussen Bergen en Brussel, en op de as tussen Doornik en Luik, maar reizigers moeten wel rekening houden met vertragingen tot 30 minuten.

Ander ongeval
Het incident deed zich voor vlakbij de plaats waar in november ook al een trein ontspoorde. Bij dat ongeval kwam een 31-jarige treinbegeleidster om het leven. (belga/edp/sam/tw)
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... pits.dhtml
Plaats reactie