Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
HLD5531

Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad

Bericht door HLD5531 »

Een locomotief van een privé-operator is donderdagavond in Glaaien ingereden op een goederentrein van de NMBS gereden. Bij de aanrijding vielen geen gewonden.

De locomotief, die inreed op de goederentrein, rijdt voor een privé-operator en was afkomstig van Montzen met als eindbestemming Genk-Goederen. De goederentrein van NMBS kwam van het Duitse Gremberg en reed richting Antwerpen-Noord.

In de laatste wagon van die trein bevonden zich residuen van vloeibaar gemaakt koolwaterstofgas. Vandaar dat uit veiligheidsoverwegingen brandweer en civiele bescherming ter plaatse kwamen. Die verklaarden - na grondige analyse - de plaats van het ongeval vrij snel veilig.

De exacte omstandigheden zijn nog niet gekend en zullen grondig worden onderzocht door het parket. Infrabel en NMBS betreuren dit ongeval ten zeerste en zullen hun volle medewerking verlenen aan alle onderzoeksdaden, zo klinkt het in een persbericht.
PeterBrz

Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad

Bericht door PeterBrz »

Ik ben zonet naar daar gereden maar helaas mocht ik geen foto's nemen.

Hier een artikel van la derniere heure;

Collision de trains à Glons: pas de blessé(05/03/2010)

Le plan blanc a été levé. L'accident n'aura aucun impact sur le trafic de voyageurs

BRUXELLES Deux trains de marchandises sont entrés en collision jeudi peu avant 22H00 sur la ligne 24 à hauteur de Glons. Il n'y a pas eu de blessés. La protection civile est descendue sur place pour sécuriser le terrain. Un convoi de marchandises de la SNCB, composé de 29 wagons, venant de la frontière allemande et se rendant à Anvers, était à l'arrêt à un feu rouge sur la voie ferrée à quelques centaines de mètres de la gare de Glons. Une locomotive, opérée par un opérateur privé entre Montzen et Genk, est venue par l'arrière et a heurté le dernier wagon du convoi de marchandises.

Le choc a provoqué le déraillement de ce wagon et de trois autres.
On ne déplore aucun blessé mais le dernier wagon, un wagon-citerne, contenait une centaine de litres d'un produit dangereux.
Il s'agit d'une centaine de litres d'hydrocarbure gazeux qui peut provoquer une explosion pouvant tout ravager dans un rayon de 600 mètres.
Les pompiers de Liège se sont rendus sur place de même que les services de police des chemins de fer et de la Basse-Meuse.
L'intervention a duré plusieurs heures et le parquet de Liège averti a délégué un expert sur les lieux.
Celui-ci doit se rendre dans le courant de la matinée de vendredi sur place lorsqu'il y aura une bonne visibilité.
Une garde est assurée par les services de police afin de protéger le wagon-citerne contenant encore de l'hydrocarbure.
La ligne où s'est produit l'accident est uniquement utilisée pour le trafic voyageurs. L'accident n'aura donc aucun impact sur le trafic de voyageurs, indique Infrabel.

De l'éthanol et du gaz liquide

Le convoi accidenté jeudi soir à Glons transportait de l'éthanol et du gaz liquide, ont indiqué des membres de la SNCB présents sur place. Le plan blanc a été déclenché mais pas déployé, a confirmé le docteur Bodson à l'agence Belga.

Les urgentistes ont inspecté l'ensemble des locaux disponibles dans la commune pour procéder aux éventuelles évacuations de la population qui vit dans les habitations situées à moins de 100 mètres de la ligne ferroviaire. Des chimistes de BASF sont attendus sur les lieux pour évaluer la dangerosité des produits transportés par le charroi.

Le plan blanc levé

Le plan blanc de sécurité communale a été levé en début de nuit après la collision survenue jeudi soir entre deux trains de marchandises à Glons. Il n'y aura donc aucune évacuation. Les pompiers et la protection civile sont, quant à eux, toujours sur place, a constaté l'agence Belga. Les causes de l'accident survenu sur la ligne de fret Montzen/Glons ne sont pas encore connues, a indiqué Caroline Powis, porte-parole d'Infrabel. Celle-ci précise que la locomotive qui a heurté le convoi à l'arrêt par l'arrière roulait à marche prudente et que trois wagons avaient légèrement déraillés.

Le parquet est descendu sur les lieux et une enquête interne a été ouverte, a précisé la porte-parole d'Infrabel. Le trafic voyageur ne devrait connaître aucune perturbation, l'incident étant survenu sur une ligne de fret, a encore souligné Caroline Powis.

L'accident n'a fait aucun blessé. Seul le conducteur de la locomotive est légèrement choqué.

Rappel des faits

L’accident qui s’est produit à Glons met en cause une locomotive des chemins de fer allemands. Cette locomotive a heurté la motrice d’un train de marchandises se dirigeant vers Tongres mais à l’arrêt à un feu rouge sur la voie ferrée à proximité de la gare de Glons.

A la suite du choc, la motrice du train de marchandises a eu son réservoir percé et du mazout s’est écoulé. Un des wagons du même train a déraillé.

A l’intérieur de ce wagon se trouve une cuve qui pourrait contenir des produits chimiques. A 22h20, les pompiers de Liège sont arrivés sur place avec plusieurs véhicules et des spécialistes de leur cellule chimique. On ne déplore toutefois aucun blessé.


Bron; http://www.dhnet.be

Groeten, Peter
RIDCO

Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad

Bericht door RIDCO »

Hopelijk waren zowel Infrabel als de spoorwegoperator onmiddellijk op de hoogte van de juiste samenstelling van de trein
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad

Bericht door Speedy »

Gaat om trein 44538 Gremberg -> Antw Nd (2807 op kop) die achteraan aangereden is door losse lok van Crossrail. (DE6308 denk ik)
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad

Bericht door jan_olieslagers »

Een goederentrein van de NMBS? Daar gaan we alweer!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad

Bericht door Adler »

jan_olieslagers schreef:Een goederentrein van de NMBS? Daar gaan we alweer!
Waarom zou dat niet kunnen ?
NMBS Logistics (ex B-cargo) is toch nog altijd een afdeling van (de) NMBS ?
nmbsgek

Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad

Bericht door nmbsgek »

Zelf ben ik vannacht ook ter plaatse geweest. De foto kan je vinden op mijn fotosite.

http://www.flickr.com/photos/maartensch ... 406959905/
Knipex
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad

Bericht door Knipex »

De blokafstand van de seinen tss Vise Haut en Glons is vrij lang, 4 blokken, zodat het inrit signaal voor Y Glons word aangekondigd met een waarschuwingssignaal. Het ongeval is gebeurt nabij dit waarschuwingssignaal. Ik dacht dat in 1980 daar ook een ongeval gebeurd was.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad

Bericht door Steven »

Een geval van rit op zicht en dan botsen op de trein voor u heb ik zo de indruk.
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad

Bericht door poyaud »

Idd, rit op zicht niet aangehouden tot aan de voet van het volgende groot stopsein .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad

Bericht door Steven »

poyaud schreef:Idd, rit op zicht niet aangehouden tot aan de voet van het volgende groot stopsein .
Juist wel aangehouden maar voor dat stopsein stond dat de andere trein en die waarschijnlijk te laat gezien ipv op veiligheidsafstand te stoppen bonk er op. ROZ na een niet beheerd sein laat u toe de sectie in te rijden, deze kan echter bezet zijn.
Jani

Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad

Bericht door Jani »

Het eindsein brandde misschien niet...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad

Bericht door Steven »

Over de juiste info beschikken we niet dus het blijft een gok maar aan de foto's te zien acht ik dit als de meest mogelijke oorzaak zoniet was de schade veel groter geweest.
Knipex
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad

Bericht door Knipex »

poyaud schreef:Idd, rit op zicht niet aangehouden tot aan de voet van het volgende groot stopsein .
Als ondertussen groen gegeven werd aan 2807, staat ook het waarschuwingssein op groen. Als dan de bestuurder het geel bord onder het groen sein niet opgemerkt, dan word het gevaarlijk.
Op de traject liggen geen overwegen, zodat er ook geen overschreidings document nodig zijn.
Plaats reactie