Station Hasselt

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
_Thomas

Station Hasselt

Bericht door _Thomas »

Beste mensen,

Om te beginnen zal ik even de situatie uitleggen:
Ik studeer aan de Academie voor Architectuur en Stedenbouw te Tilburg, Nederland. Voor deze opleiding zijn we recent begonnen met een nieuw project, en dit project richt zich op Hasselt (als cultuurstad).

Als insteek voor dit project wil ik onder andere het stationsgebied van Hasselt een facelift geven: met de komst van het nieuwe gerechtsgebouw en de nieuwbouw van het Vlaams Administratief Centrum zijn er al ontwikkelingen gaande. Om hier verder op in te haken ben ik benieuwd naar de mate waarop het spoor in Hasselt gebruikt wordt, en dan specifiek naar het uitgebreide rangeerterrein dat zich "achter het station" bevindt. Is dit in deze tijd nog nodig of is dit deels overbodig geworden? De industrie van Hasselt ligt immers grotendeels aan de nieuwere ringstructuur en aan het water.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe intensief het spoor op station Hasselt wordt gebruikt, zowel voor normaal verkeer als voor goederenvervoer? Is er een site waar ik dit soort informatie kan opzoeken?

Daarnaast: ik weet dat er onder andere door het bureau Swarts en Jansma op het stationsgebied Hasselt is gestudeerd (http://www.zwarts.jansma.nl/artefact-1187-nl.html), maar zijn er bij u allen nog andere plannen bekend?

Mocht u wat voor informatie dan ook hebben over het stationsgebied in Hasselt, het station Hasselt, gebruik van het vele spoor in Hasselt of iets dat er mee te maken heeft, dan hoor ik graag van u!
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Station Hasselt

Bericht door groentje »

Ik denk dat vooral de website Skyscrapercity.com een handig forum daarvoor is, waar België een klein subforumpje heeft. Vooral interessant is wellicht http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=289567 .
banaan

Re: Station Hasselt

Bericht door banaan »

De bundels achter het station worden niet echt meer gebruikt aangezien de goederen in Hasselt sinds een paar jaar gedaan zijn. Infrabel heeft daar nog wat treinen staan, en af en toe wordt er eentje uitgeweken. Er zijn al een hoop sporen afgebroken, o.a. aan de rangeerheuvel.
_Thomas

Re: Station Hasselt

Bericht door _Thomas »

banaan schreef:De bundels achter het station worden niet echt meer gebruikt aangezien de goederen in Hasselt sinds een paar jaar gedaan zijn. Infrabel heeft daar nog wat treinen staan, en af en toe wordt er eentje uitgeweken. Er zijn al een hoop sporen afgebroken, o.a. aan de rangeerheuvel.
Bedankt voor de reactie! Dit is in ieder geval een goede start! Ik plaats even een plaatje met 4 kleurgroepen. Kan je aan de hand van dat kaartje aanduiden welk deel niet of weinig meer in gebruik is tegenwoordig? En heeft iemand een idee of ik ergens harde cijfers kan vinden over dit onderwerp van het gebruik van het spoor in Hasselt?
groentje schreef:Ik denk dat vooral de website Skyscrapercity.com een handig forum daarvoor is, waar België een klein subforumpje heeft. Vooral interessant is wellicht http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=289567 .
Hmm bedankt! Ik had zelf inderdaad ook wel even kunnen denken aan skyscrapercity.com, maar om één of andere reden had ik de link met Hasselt nog niet gelegd! ;)


Beiden dank voor de snelle reactie! Als iemand hier nog aanvullingen op heeft, of verdere nuttige informatie over het stationsgebied in Hasselt, hoor ik het graag!
Bijlagen
Afbeelding met 4 kleurgroepen voor 4 locaties.
Afbeelding met 4 kleurgroepen voor 4 locaties.
J_Vandereycken

Re: Station Hasselt

Bericht door J_Vandereycken »

De paarse, de blauwe en de rode bundel zijn volledig in gebruik. De andere bundel wordt minder gebruikt maar dient voor reservecapaciteit. Er wordt op dit ogenblik een nieuw gebouw op deze bundel gebouwd. Een aantal doorlopende sporen werden vervangen door kopsporen (o.a. voor infra) en het stallen van materieel.
_Thomas

Re: Station Hasselt

Bericht door _Thomas »

J_Vandereycken schreef:De paarse, de blauwe en de rode bundel zijn volledig in gebruik. De andere bundel wordt minder gebruikt maar dient voor reservecapaciteit. Er wordt op dit ogenblik een nieuw gebouw op deze bundel gebouwd. Een aantal doorlopende sporen werden vervangen door kopsporen (o.a. voor infra) en het stallen van materieel.
Bedankt voor de reactie! Ik ben zelf vorige week zondag in Hasselt wezen kijken, en heb daar niet gezien wat je bedoelt met "gebouw op deze bundel gebouwd". Ik heb natuurlijk het nieuwe gerechtsgebouw gezien, maar op de bundel van sporen heb ik niks opgemerkt... Wat bedoel je daar precies mee?
_Thomas

Re: Station Hasselt

Bericht door _Thomas »

Heeft iemand nog iets toe te voegen aan bovenstaande reacties?

Aanstaande vrijdag hebben we een tussenpresentatie waar onder andere ook een kunstsocioloog zal komen kijken en becommentariëren. Opmerkingen die nu nog binnen komen kan ik daar nog mooi in verwerken!

Gegroet,
Thomas
J_Vandereycken

Re: Station Hasselt

Bericht door J_Vandereycken »

Aan de overkant van het gerechtsgebouw.
_Thomas

Re: Station Hasselt

Bericht door _Thomas »

Oh, dat is me helemaal niet opgevallen toen we de locatie bezochten! Ik denk dat we niet ver genoeg in die richting zijn doorgelopen dan... De 1e keer in Hasselt hadden we maar weinig tijd en was het ijskoud, de 2e keer regende en waaide het ontzettend hard.

Maar dat is in ieder geval goed om te weten! Bedankt!
banaan

Re: Station Hasselt

Bericht door banaan »

Die paarse bundel is trouwens de tractiewerkplaats. Als ik met goed herinner zijn die sporen niet van Infrabel. Tegenover die paarse bundel, aan de andere kant van de hoofdsporen dus, heb je de afwisseling (ook een bundel), die wordt ook niet zo dikwijls meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Station Hasselt

Bericht door Bibke »

banaan schreef:Tegenover die paarse bundel, aan de andere kant van de hoofdsporen dus, heb je de afwisseling (ook een bundel), die wordt ook niet zo dikwijls meer gebruikt.
Daar staan regelmatig reizigerstreinen afgesteld.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie