Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties

Bericht door groentje »

Hmm, verkeerd gelezen. Dit is wel heel voorbarig van het OVS. Even voorbarig als op voorhand gaan zeggen dat het wel een seinvoorbijrijding zal geweest zijn.
rail s

Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties

Bericht door rail s »

"Veiligheid gegarandeerd bij tweede incident Buizingen"
"Op geen enkel ogenblik was er sprake van enig gevaar voor de passagiers", aldus woordvoerder Frédéric Petit van infrastructuurbeheerder Infrabel over incident van afgelopen donderdag waarbij een treinbestuurder door een rood sein in Buizingen reed. Mogelijk was er sprake van een technische storing.


De trein, die van Leuven naar 's Gravenbrakel reed, kreeg van het seinhuis in Buizingen groen licht voor de reisweg. Vlak daarna is door een mogelijk technische storing het sein op rood gesprongen. De treinbestuurder kon kort daarna stoppen waarna de nodige veiligheidsprocedures moesten gevolgd worden.

De treinbestuurder kon even later zijn reis hervatten. "De veiligheid was ten alle tijden gegarandeerd", aldus Petit. Zolang het onderzoek loopt is de reisweg in kwestie afgesloten.

Naar aanleiding van het incident organiseert de onafhankelijke spoorvakbond OVS vanaf maandag op het hele Belgische spoornet langzaamaanacties. Het valt af te wachten welke impact die zullen hebben. (belga/edp)
13/03/10 18u52
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ngen.dhtml

"Wraakroepend dat we incident Buizingen via vakbond moeten vernemen"
"Het is wraakroepend en vreemd dat we het nieuws over het incident van afgelopen donderdag via de vakbond moeten vernemen", zo zegt N-VA-Kamerlid Ben Weyts.

Foute communicatie
Volgens Weyts duidt dit erop dat de communicatie bij de NMBS mogelijk volledig fout verloopt. Het Kamerlid reageert hiermee op het nieuws in verband met een trein die afgelopen donderdag door een rood sein in Buizingen reed. Mogelijk was er sprake van een technische storing.

"Zeer toevallig"
Volgens Weyts is het zeer toevallig dat het sein in Buizingen nog nooit eerder overschreden werd, maar dat dit nu al twee keer op korte termijn wel gebeurd is. "Daarbij kan men zich vragen stellen of er wel sprake is geweest van afdoende controles", aldus het Kamerlid.

"Verder kan men er ook aan twijfelen of de huidige top bij de spoorwegen geen verantwoordelijkheid treft in verband met de treinramp in Buizingen", luidt het verder. (belga/edp)
13/03/10 21u17
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetst ... emen.dhtml

Socialistische spoorbond doet niet mee bij langzaamaanactie
De socialistische spoorvakbond roept, in tegenstelling tot de onafhankelijke spoorvakbond OVS, niet op tot actie maandag. "Wij willen de perceptie vermijden dat de spoorwegen plots onveilig zijn geworden", verklaart Jos Digneffe van ACOD. Hij roept op tot kalmte.
"De veiligheid was nooit ofte nimmer in gevaar", aldus Digneffe naar aanleiding van het incident van donderdag aan het sein in Buizingen. Digneffe voegt er aan toe dat het gaat om een klein defect dat zich een tiental keer per dag op het net voordoet.

Te vroeg stroom afgezet
Het sein stond op groen en is plots op rood gevallen omdat een treinaankondiger een fractie van een seconde te vroeg de spoorstroomkring na het sein bezet heeft, waardoor alle veiligheidsapparatuur in werking is getreden.

Correct gedrag bestuurder
De bestuurder heeft daarop een noodremming uitgevoerd, legt Digneffe uit. Hij benadrukte nog dat de bestuurder op bijzonder correcte wijze heeft gereageerd. (belga/edp)
13/03/10 21u42
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ctie.dhtml

allé infrabel weet niet wat er aan de hand is maar een vakbondsman kan wel al weer komen vertellen dat het een personeelslid was... :shock: :?
Jules

Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties

Bericht door Jules »

Wat een heisa omdat TBL1+ nog niet geinstalleerd is.Zal de veiligheid dan gegarandeerd zijn? Een noodremming die ingezet wordt 300m voor het rood sein. Volgens mij is dat nog altijd een beetje laat. Doet mij aan TPWS in UK denken. Met dergelijk systeem was het ongeluk in Halle ook gebeurt. Als je zelf geen remming inzet is een noodremming 300m voor het sein rijkelijk te laat, als de tegenligger dan groen heeft zal die ook niet gaan remmen was dat ongeluk toch gebeurd misschien wel met een kleinere impact. Bakens gebruiken om een noodremming te activeren is alweer een doodsimpel systeem. Moesten ze nu eens een remkurve activeren bij het overschrijden van een aankondiging met een noodremming bij het overschrijden van de remkurve zou het misschien al heel wat beter gaan. Dan heb je tenminste een lage snelheid als je het rood sein nadert. Als je dan nog door het rood sukkelt sta je op een paar meter stil. Ze kunnen misschien een naar het PZB systeem van de DB gaan kijken.
gurodewa
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jul 2008, 10:20

Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties

Bericht door gurodewa »

In plaats van een langzaamaanactie zou men beter eens een stiptheidsactie houden. :mrgreen:
rail s

Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties

Bericht door rail s »

Jules schreef:Wat een heisa omdat TBL1+ nog niet geinstalleerd is.Zal de veiligheid dan gegarandeerd zijn? Een noodremming die ingezet wordt 300m voor het rood sein. Volgens mij is dat nog altijd een beetje laat. Doet mij aan TPWS in UK denken. Met dergelijk systeem was het ongeluk in Halle ook gebeurt. Als je zelf geen remming inzet is een noodremming 300m voor het sein rijkelijk te laat, als de tegenligger dan groen heeft zal die ook niet gaan remmen was dat ongeluk toch gebeurd misschien wel met een kleinere impact. Bakens gebruiken om een noodremming te activeren is alweer een doodsimpel systeem. Moesten ze nu eens een remkurve activeren bij het overschrijden van een aankondiging met een noodremming bij het overschrijden van de remkurve zou het misschien al heel wat beter gaan. Dan heb je tenminste een lage snelheid als je het rood sein nadert. Als je dan nog door het rood sukkelt sta je op een paar meter stil. Ze kunnen misschien een naar het PZB systeem van de DB gaan kijken.
Of Buizingen vermeden had kunnen worden met TBL1+ weten we niet simpelweg omdat het systeem nog beperkt gebruikt wordt. Waarschijnlijk niet maar de lagere snelheid had zeker voor een kleinere impact gezorgd en dus voor minder slachtoffers. Sowieso bij TBL1+ liggen de bakens vlak voor de seinen, er wordt amper of niet met remcurves gewerkt. Het 2de deel van uitleg is een beschrijving van ECTS of PZB.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties

Bericht door jan_olieslagers »

Ik zou graag eens zien dat reizigers en NMBS-voetvolk __SAMEN__ actie ondernemen tegen het NMBS-beleid en zijn politieke broodheren/dames. Maar iets zegt me dat het nog niet voor morgen zal zijn...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
q149

Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties

Bericht door q149 »

Hoedanook is dit een verkeerd signaal van de OVS. Vlak na de ramp in Buizingen waren alle experts het er over ééns: de treinbestuurder met de stoptrein uit Leuven moet door rood gereden zijn, er was geen andere mogelijkheid. Nu komt het ineens over alsof er toch grote twijfel is aan de correcte werking van de seininrichting? Of gaat het over het ontbreken van een automatisch stopsysteem? De publieke opinie verteert dit soort 'bochten' slecht.

Bovendien zal de doorsnee Belg deze actie omwille van het recentste incident in Buizingen interpreteren als een actie tegen een fout die de bestuurder zelf beging (nl. door rood rijden) en niet zozeer als een actie tegen een mogelijk - misschien - wie weet - zou - als -... slecht werkend veiligheidssysteem. M.a.w. het lijkt alsof men actie voert tegen zichzelf. En de brave Belg, hij draait zijn hoofd de andere kant uit en incasseert zoals steeds. Zijn we gewoon 45 minuten later op school, werk, ... en even zo veel te laat weer thuis.
seppl

Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties

Bericht door seppl »

groentje schreef:Dit is wel heel voorbarig van het OVS. Even voorbarig als op voorhand gaan zeggen dat het wel een seinvoorbijrijding zal geweest zijn.
Hoewel de NMBS haar medewerkers verboden heeft hieromtrent uitlatingen te doen, en er al een seingever ontslagen werd omdat hij zich aan dit verbod niet hield, is de NMBS er wél in geslaagd de Duitse pers te doen berichten dat de betrokken TB een rood signaal genegeerd heeft.
rail s

Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties

Bericht door rail s »

q149 schreef:Hoedanook is dit een verkeerd signaal van de OVS. Vlak na de ramp in Buizingen waren alle experts het er over ééns: de treinbestuurder met de stoptrein uit Leuven moet door rood gereden zijn, er was geen andere mogelijkheid. Nu komt het ineens over alsof er toch grote twijfel is aan de correcte werking van de seininrichting? Of gaat het over het ontbreken van een automatisch stopsysteem? De publieke opinie verteert dit soort 'bochten' slecht.
Alle "experten" waren het er ook over eens dat de TB een rood sein had genegeerd in Izegem, maar dat sein bleek slecht aangesloten en op groen te staan...
seppl schreef: Hoewel de NMBS haar medewerkers verboden heeft hieromtrent uitlatingen te doen, en er al een seingever ontslagen werd omdat hij zich aan dit verbod niet hield, is de NMBS er wél in geslaagd de Duitse pers te doen berichten dat de betrokken TB een rood signaal genegeerd heeft.
De gouverneur van VLaams-Brabant (waar Buizingen dus onder valt) heeft meteen na de ramp idd verklaart dat de TB door rood was gereden maar het feit dat hij gouverneur is zegt wel genoeg :? ...
Alle media zijn daar direct op gesprongen maar tot op de dag van vandaag is er nog altijd niks officieel bekend (en eigenlijk ook niet gelekt...).
seppl

Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties

Bericht door seppl »

Jules schreef:Ze kunnen misschien een naar het PZB systeem van de DB gaan kijken.
Met PZB (verkeerdelijk op de site http://www.spoorveiligheid.be nog als het verouderde Indusi voorgesteld) en LZB voor treinen die sneller dan 160 km/h rijden, kan er inderdaad niets meer mislopen.

Voorbeeld: PZB 90 Zeit/Zeit:

- bij een dubbel geel signaal (1000 Hz melder) moet de bestuurder dit binnen de 4 seconden bevestigen (zoniet noodrem) en zijn snelheid voldoende sterk afbouwen (zoniet noodrem), zodat ze na 23 seconden nog hoogstens 85 km/h bedraagt (zoniet noodrem).

- na 700 m kan hij zich uit de bewaking door PZB bevrijden, mits het hoofdsignaal ondubbelzinnig te erkennen is, geen "stoppen" inhoudt, en de toegelaten snelheid hoger dan 85 km/h is. De PZB controleert dan evenwel nog tot 1250 m na de 1000 Hz melder of er zich geen actieve 500 Hz melder (150 à 250 m vóór het hoofdsignaal geplaatst) bevindt, wat wijst op een stopsignaal, en hij zich derhalve onrechtmatig uit de PZB bevrijd heeft, met een noodremming als gevolg indien dit het geval is.

- ter hoogte van de 500 Hz melder moet de TB zijn snelheid herleid hebben tot 65 km/h, en 153 meter verder tot 45 km/h (zoniet noodrem).

- het voorbijrijden van de 2000 Hz melder aan een rood signaal waarbij de PZB niet uitgeschakeld werd (slechts toegestaan onder zeer strikte voorwaarden) leidt onvermijdelijk tot een noodremming.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties

Bericht door Steven »

niewe naam zelfde gezaag, matthia heeft hier al eens op het forum gezeten onder een ander naam. Ik ga er niet te veel woorden aan vuil maken. Nog veel gezaag van zijn kant en hetzelfde resultaat zal volgen een ban van het forum. Als hij denkt met uitspraken zoals hierboven het forum een meerwaarde te geven is hij mis. Dit kunnen wij missen als kiespijn.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties

Bericht door groentje »

Geen enkel systeem is onfeilbaar, zolang techniek mensenwerk is, zijn fouten mogelijk. Maar toegegeven, zo een systeem zou het risico wel fel beperken. Zo'n systeem is ETCS.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef:Ik zou graag eens zien dat reizigers en NMBS-voetvolk __SAMEN__ actie ondernemen tegen het NMBS-beleid en zijn politieke broodheren/dames. Maar iets zegt me dat het nog niet voor morgen zal zijn...
Jammer genoeg vrees ik daarvoor ook wegens een te brede kloof. Voor de gewone mens is al wat nmbs is gelijk aan 1 pot nat ongeacht de functie.
Jani

Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties

Bericht door Jani »

groentje schreef:Met langzaamaanacties pesten de bestuurders ook zichzelf. Ook zij zullen immers later op hun bestemming zijn. .
Bij de staking ivm B-Cargo heb ik wel gemerkt dat dit niet zo is, tegen 22u00 (begin staking) hadden de meeste personeelsleden (TB en TBG) al onderling afspraken zitten maken om onderweg van trein te wisselen zodat ze allemaal mooi op tijd thuis zouden zijn. De bestuurders die zich anders voor "dom" houden ("mijn trein is afgeschaft, wat moet ik nu doen, ik sta hier nog in de bundel?") konden op die dag heel goed hun diensten en die van hun collega's uitpluizen om toch maar op tijd thuis te zijn!

En als ze ergens stranden krijgen ze toch een taxi (in tegenstelling tot het andere nmbs-personeel)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties

Bericht door Steven »

Beste jani,

Blijkbaar heb je enige vorm van jaloersheid als het op een bepaald voordeel van rijdend personeel aankomt. Niets of niemand zal u tegenhouden om dezelfde functie te bekleden en bijgevolg ook de andere voor en nadelen van deze job te hebben. Ik heb het altijd lastig als ik van die commentaren lees van mensen die vooral jaloers zijn op bepaalde voordelen maar als je dan over eventuele nadelen begint je ze niet meer zal horen of zien. Nadelen aan de job kan je hier wat verder op het forum vinden in het onderwerp waarom iemand GEEN treinbestuurder meer wil zijn.
Plaats reactie