Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties
Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties
bron nieuwsblad.be
Vanaf maandag zal er op het Belgische spoornet gestart worden met langzaamaanacties, zo meldt Luc Pauwels van de onafhankelijke spoorvakbond OVS. Dat betekent dat de snelheid van de treinen met 20 à 30 km/uur verminderd zal worden.
'De impact daarvan op het treinverkeer kan nog niet worden ingeschat', aldus Pauwels. De vakbond wil een duidelijk signaal aan de directie geven.
Aanleiding voor de langzaamaanacties is een incident afgelopen donderdag. In Buizingen reed toen opnieuw een trein door het rode sein. 'Er was sprake van een technisch probleem, de treinbestuurder was niet in fout', zegt Pauwels. Infrastructuurbeheerder Infrabel besliste daarom vrijdag dat er geen treinen op deze reisweg mochten passeren.
'De treinbestuurders hebben geen vertrouwen meer in de signalisaties', aldus Pauwels. 'De acties zullen duren totdat er een oplossing gevonden wordt.'
De vakbond vraagt snel nieuw overleg met de directie.
Vanaf maandag zal er op het Belgische spoornet gestart worden met langzaamaanacties, zo meldt Luc Pauwels van de onafhankelijke spoorvakbond OVS. Dat betekent dat de snelheid van de treinen met 20 à 30 km/uur verminderd zal worden.
'De impact daarvan op het treinverkeer kan nog niet worden ingeschat', aldus Pauwels. De vakbond wil een duidelijk signaal aan de directie geven.
Aanleiding voor de langzaamaanacties is een incident afgelopen donderdag. In Buizingen reed toen opnieuw een trein door het rode sein. 'Er was sprake van een technisch probleem, de treinbestuurder was niet in fout', zegt Pauwels. Infrastructuurbeheerder Infrabel besliste daarom vrijdag dat er geen treinen op deze reisweg mochten passeren.
'De treinbestuurders hebben geen vertrouwen meer in de signalisaties', aldus Pauwels. 'De acties zullen duren totdat er een oplossing gevonden wordt.'
De vakbond vraagt snel nieuw overleg met de directie.
Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties
Allemaal op kant zetten en de treinen van de derde SO's ervoor trekken.
De treinbegeleiders zullen blij zijn dat zij het gezaag van de reizigers weer mogen horen als de treinen constant beperkt worden omdat ze teveel vertraging maken.
De treinbegeleiders zullen blij zijn dat zij het gezaag van de reizigers weer mogen horen als de treinen constant beperkt worden omdat ze teveel vertraging maken.
Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties
Aan alle TB,
Ik vrees, als deze onzin doorgaat, de reizigers geen vertrouwen meer hebben in de treinbestuurders.
Bravo, maak zo de spoorwegen maar kapot en gooi uw eigen ramen in.
Heb teminste respect voor de reizigers die met hun belastingsgeld uw loon betalen.
Ik vrees, als deze onzin doorgaat, de reizigers geen vertrouwen meer hebben in de treinbestuurders.
Bravo, maak zo de spoorwegen maar kapot en gooi uw eigen ramen in.
Heb teminste respect voor de reizigers die met hun belastingsgeld uw loon betalen.
Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties
Krigen we nu na iedere seinstoring een actie?stefke schreef:Aanleiding voor de langzaamaanacties is een incident afgelopen donderdag. In Buizingen reed toen opnieuw een trein door het rode sein. 'Er was sprake van een technisch probleem, de treinbestuurder was niet in fout', zegt Pauwels. Infrastructuurbeheerder Infrabel besliste daarom vrijdag dat er geen treinen op deze reisweg mochten passeren.
Groetjes,
Rian
Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties
ja, de algemene staking wordt (verrassing! verassing!) opgespaard voor de paasvakantie.rvdborgt schreef:Krigen we nu na iedere seinstoring een actie?stefke schreef:Aanleiding voor de langzaamaanacties is een incident afgelopen donderdag. In Buizingen reed toen opnieuw een trein door het rode sein. 'Er was sprake van een technisch probleem, de treinbestuurder was niet in fout', zegt Pauwels. Infrastructuurbeheerder Infrabel besliste daarom vrijdag dat er geen treinen op deze reisweg mochten passeren.
Groetjes,
Rian
Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties
Dit is natuurlijk nog maar een krantenbericht en kranten brengen de "waarheid" zoals het hen uitkomt.
Ik vind het eigenlijk een vreemd bericht. Eerst ging het over de veiligheid (TBL 1+) en nu de signalisatie. Dus echt volgen kan ik het niet meer.
Ik kan me voorstellen dat de pendelaar dit hele gedoe op een gegeven moment ook beu wordt. Het wordt zo iedere keer onzeker of men vandaag wel op het werk geraakt.
Ik ben er wel van overtuigd dat het overgrote deel van het personeel wel zijn/haar best doet en de vraag is ook wie er allemaal achter deze actie staan (dat vermeldt de media niet).
Om het personeel wereldvreemd of loser te noemen gaat me wel iets te ver overigens (en hoeft van mij niet op dit forum, daar zijn weer andere fora's voor, maar dat terzijde).
Ik heb het idee, dat er een grote kloof is tussen de top van de NMBS en diens werknemers....
Groeten,
Marianne
Ik vind het eigenlijk een vreemd bericht. Eerst ging het over de veiligheid (TBL 1+) en nu de signalisatie. Dus echt volgen kan ik het niet meer.
Ik kan me voorstellen dat de pendelaar dit hele gedoe op een gegeven moment ook beu wordt. Het wordt zo iedere keer onzeker of men vandaag wel op het werk geraakt.
Ik ben er wel van overtuigd dat het overgrote deel van het personeel wel zijn/haar best doet en de vraag is ook wie er allemaal achter deze actie staan (dat vermeldt de media niet).
Om het personeel wereldvreemd of loser te noemen gaat me wel iets te ver overigens (en hoeft van mij niet op dit forum, daar zijn weer andere fora's voor, maar dat terzijde).
Ik heb het idee, dat er een grote kloof is tussen de top van de NMBS en diens werknemers....
Groeten,
Marianne
Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties
Dit is het bericht dat op de OVS site staat:
Ik begrijp wel niet goed de titel: TERUG een technisch probleem aan "het" sein in Buizingen.
Betekent dat dan dat men weet dat er een technisch probleem was aan dit sein op het ogenblik van de ramp ?
Het houdt inderdaad niet op.AAN ALLE TREINBESTUURDERS
HET HOUDT MAAR NIET OP!!!
TENGEVOLGE DE RECENTE GEBEURTENISSEN, OP DONDERDAG 11 MAART IS ER TERUG EEN TECHNISCH PROBLEEM OPGETREDEN AAN “HET” SEIN IN BUIZINGEN.
Infrabel besliste vrijdagavond dat geen enkele trein deze reisweg nog mag volgen. De treinbestuurders besluiten hieruit dat het signalisatiesysteem EBP NIET voor 100% veilig is. Daarom verlagen wij vanaf maandag 15 maart de snelheid met 30 km/u op lijnen van meer dan 120 km/u en op andere lijnen met 20 km/u (ook in de noord-zuid verbinding en in de bundels)
Beste treinbestuurder, dit is een maatregel die van ons ,treinbestuurders, dient uit te gaan , ongeacht syndicale kleur, overtuiging of persoon. Op veiligheid staat geen kleur!
Om de veiligheid 100% te garanderen moet er op ieder krachtvoertuig een stopinrichting komen.
Deze maatregel houden wij vol tot deze veiligheidseis daadwerkelijk is uitgevoerd.
Ook wil de NMBS-top niets horen van onze eis om van het hulpbesturingsuitrusting een VEILIGHEIDSUITRUSTING te maken. De werkdruk is eveneens van minder belang voor deze mensen alhoewel die derwijze hoog is dat hij rechtstreeks betrokken is bij de veiligheid.
Deze actie gaat niet uit van de OVS maar van de bestuurders zelf die zaterdag 13 maart in speciale vergadering zijn samengekomen. De NMBS geeft ons geen andere keuze.
Minder snel rijden wil niet zeggen dat we ook minder veilig rijden! Wel integendeel!
Beste collega TB, mogen uw collega’s treinbestuurder ook op uw steun en beroepsfierheid rekenen.
Deze vertragingsactie is gesteund door de OVS die een aangenomen vakbond is binnen de NMBS-groep en die uiteraard de nodige bescherming zal bieden.
Ik begrijp wel niet goed de titel: TERUG een technisch probleem aan "het" sein in Buizingen.
Betekent dat dan dat men weet dat er een technisch probleem was aan dit sein op het ogenblik van de ramp ?
Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties
Hoe hard willen die dan in de bundel gaan rijden?en op andere lijnen met 20 km/u (ook in de noord-zuid verbinding en in de bundels)
Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties
Is er weer een lang weekend in aantocht ?
Kortom, weer heel veel vertraging de volgende week. Als pendelaar, ben ik het meer dan beu om telkens het slachtoffer te zijn van de spoorvakbonden. Ik stel voor dat jullie dan maar eens met je gele bestelwagens het hoofdkwartier en enkele grote assen gaan blokkeren. Dan is er tenminste geen last op het spoor.
Helaas heb je daar de politie als tegenstander terwijl jullie op het spoor heer en meester zijn.
Misschien moet de maatschappij inderdaad maar eens geprivatiseerd worden en er tegelijkertijd een grondige sanering (lees snoei) in het niet werkwillig personeel. In de privésector is het van werken of de deur. En meestal wordt er dan nog van je verwacht dat je beschikbaar bent in weekends en meer uren klopt dan je contractueel verplicht bent.
Begrijp me niet verkeerd, de spoorwegen zijn erg nuttig,maar dan moet er wel gereden worden met de nodige stiptheid en met degelijk materieel (geen beestenwagens zoals er nu zoveel rondrijden).
Kortom, weer heel veel vertraging de volgende week. Als pendelaar, ben ik het meer dan beu om telkens het slachtoffer te zijn van de spoorvakbonden. Ik stel voor dat jullie dan maar eens met je gele bestelwagens het hoofdkwartier en enkele grote assen gaan blokkeren. Dan is er tenminste geen last op het spoor.
Helaas heb je daar de politie als tegenstander terwijl jullie op het spoor heer en meester zijn.
Misschien moet de maatschappij inderdaad maar eens geprivatiseerd worden en er tegelijkertijd een grondige sanering (lees snoei) in het niet werkwillig personeel. In de privésector is het van werken of de deur. En meestal wordt er dan nog van je verwacht dat je beschikbaar bent in weekends en meer uren klopt dan je contractueel verplicht bent.
Begrijp me niet verkeerd, de spoorwegen zijn erg nuttig,maar dan moet er wel gereden worden met de nodige stiptheid en met degelijk materieel (geen beestenwagens zoals er nu zoveel rondrijden).
Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties
Met langzaamaanacties pesten de bestuurders ook zichzelf. Ook zij zullen immers later op hun bestemming zijn. De opmerking over weer eens een lang weekend is in deze dus niet terecht.
Deze keer was er een technisch probleem met het sein waar de trein van Buizingen voorbij is gereden. Het is dus het tweede incident aan dat sein, al is nog steeds niet openbaar gemaakt of het ongeval nu door een technische storing dan wel door een verstrooidheid van de bestuurder is gebeurd. Het woordje 'terug' is dus enigszins dubbelzinnig in deze context, maar niet verkeerd.
De actie van het OVS hier is voorbarig en vooral voor hun achterban, om hun 'faux pas' goed te maken die hun (ex?)voorzitter Pauwels maakte. Dit actiemiddel kan ik nog net hebben, maar de aanleiding overtuigt me niet.
De privatiseringsdiscussie is hier niet meteen ter zake. Ikzelf ben niet bij voorbaat tegenstander van privatisering, maar weet wel dat het geen wonderoplossing is, en dat de investering in tijd en dossierkennis door de politiek zo mogelijk nog belangrijker is dan bij een gepolitiseerd staatsbedrijf, om de boel te laten draaien. Die dossierkennis is momenteel bij geen enkele politicus, meerderheid noch oppositie, aanwezig.
Deze keer was er een technisch probleem met het sein waar de trein van Buizingen voorbij is gereden. Het is dus het tweede incident aan dat sein, al is nog steeds niet openbaar gemaakt of het ongeval nu door een technische storing dan wel door een verstrooidheid van de bestuurder is gebeurd. Het woordje 'terug' is dus enigszins dubbelzinnig in deze context, maar niet verkeerd.
De actie van het OVS hier is voorbarig en vooral voor hun achterban, om hun 'faux pas' goed te maken die hun (ex?)voorzitter Pauwels maakte. Dit actiemiddel kan ik nog net hebben, maar de aanleiding overtuigt me niet.
De privatiseringsdiscussie is hier niet meteen ter zake. Ikzelf ben niet bij voorbaat tegenstander van privatisering, maar weet wel dat het geen wonderoplossing is, en dat de investering in tijd en dossierkennis door de politiek zo mogelijk nog belangrijker is dan bij een gepolitiseerd staatsbedrijf, om de boel te laten draaien. Die dossierkennis is momenteel bij geen enkele politicus, meerderheid noch oppositie, aanwezig.
Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties
Achteruit ésncf-sncb schreef:Hoe hard willen die dan in de bundel gaan rijden?en op andere lijnen met 20 km/u (ook in de noord-zuid verbinding en in de bundels)
Als de TB's een job zonder risico willen moeten ze er ook het loon naar krijgen? Of als ze dan toch bezig zijn dat de treinen automatisch stoppen zijn treinen zonder TB's ook wel dichtbij...
TB's: zo gaat ge humo's pop poll niet winnen
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties
Demm, mijn trein komt uit Oostende, en hij mag maar 2 min vertraging hebben als ik optijd wil komen op school
En ik weiger een trein vroeger te nemen, dan maar vertragingsattest
En ik weiger een trein vroeger te nemen, dan maar vertragingsattest
Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties
Maar jawel, je hebt altijd nog de categorie waar meestal de president van de USA wintcalabria schreef: TB's: zo gaat ge humo's pop poll niet winnen
Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties
bravo, wat een fantastische uitleg van een "technicus". De reizigers mogen dan mss geen vertrouwen meer hebben in de treinbestuurders, treinbestuurders kunnen blijkbaar ook niet meer rekenen op hetgeen zij te zien krijgen, dat bewijst dit incident wel (en Izegem en ...?). Wekt het dan zoveel verbazing op dat er daar commotie over ontstaat? Dit is toch wel vrij ernstig, ik denk niet dat iemand hier de verantwoordelijkheid wil nemen om geblinddoekt met een auto te gaan rondrijden, want daar komt het toch min of meer op neer...technicus fn schreef:Aan alle TB,
Ik vrees, als deze onzin doorgaat, de reizigers geen vertrouwen meer hebben in de treinbestuurders.
Bravo, maak zo de spoorwegen maar kapot en gooi uw eigen ramen in.
Heb teminste respect voor de reizigers die met hun belastingsgeld uw loon betalen.
Is UW veiligheid ook een interne nmbskwestie? Volgens mij gaat u dat evengoed aan...matthia schreef:Gezaag? Is het normaal dat ik WEERAL moet boeten voor interne nmbskwesties?
De laatste staking was, als ik mij niet vergis, 15 februari 2010, die dag reden 2 treinen op elkaar in Buizingen, later zou blijken dat 6 NMBS-medewerkers daar het leven lieten...matthia schreef: Waarom werd er overigens niets vermeld over veiligheidkwesties bij de laatste algemene staking?
Veiligheid voor alles...matthia schreef:
Maarja krijg je met een bedrijf dat beheersd wordt door degoutante vakbonden en wereldvreemd personeel (of is het zo normaal dat eigenbelang altijd primeert op dat van de klanten?
Gelukkig kom jij ons wakker schudden, dank daarvoor!matthia schreef: Merk je ook schitterend op dit forum trouwens: allemaal maar zagen over soorten treinen enzo maar even stilstaan bij de degoutant slechte dienstverlening? Neenee hoor).
Ik gun u hetzelfde! (ook al ben ik op geen enkele manier verbonden aan de NMBS)matthia schreef: Veel plezier ermee, ooit keert jullie degoutant respectloos gedrag als een boumerang in jullie gezicht. Hopelijk bij een privatisering: massaontslagen en niemand die eraan denkt al dat laagopgeleid werkschuw personeel nog een job te geven.
Pijnlijk maar het sein stond wel op groen in dit geval...en over auto's en bussen die door het rood rijden zullen we maar helemaal zwijgen.matthia schreef: Nog ander ideete voor staking: een hele dag niet door het rood rijden! wel moeilijk uit te voeren. Proficiat machinisten: staak maar eens goed, jullie verdienen het! Want door het rood rijden is een menselijke fout! Je hoort toch ook elke dag van bussen die het rood negeren! hmmm nee toch niet. Losers.
Je kan je afvragen of er überhaupt een storing mag zijn op een plaats die 3 weken geleden volledig is onderzocht is door parket én spoorwegen.rvdborgt schreef: Krijgen we nu na iedere seinstoring een actie?
Als je niet meer kan volgen ben je op het juiste adres namelijk dit forum.Marianne schreef: Dit is natuurlijk nog maar een krantenbericht en kranten brengen de "waarheid" zoals het hen uitkomt.
Ik vind het eigenlijk een vreemd bericht. Eerst ging het over de veiligheid (TBL 1+) en nu de signalisatie. Dus echt volgen kan ik het niet meer.
Hier gaat het eigenlijk om:
Op 15 februari 2010: Treinongeval bij Buizingen; de Tb zou door een rood sein gereden zijn (ZOU want daar is nog altijd niks over bekend en hoe langer het duurt, hoe zekerder je kan zijn dat het sein niet rood was(tss haakjes was dus het signalisatie gedeelte)), de trein blijkt enkel over MEMOR te beschikken (MEMOR zie WIKIPEDIA), een PASSIEF hulpje voor de TB dat niet reageert bij een overschrjding van een rood sein. De bonden eisen nadien de invoering van een ACTIEF beveiligingssysteem genre TBL1+ of ETCS. Deze waren echter nog niet beschikbaar. Ondertussen is uitgelekt dat er zeker 300 paketten reeds geleverd zijn aan oa Mechelen.
pittig detail1: de onderzoekcommisie heeft enkel dagen geleden een bezoekgebracht aan Mechelen en toen niks zie liggen.
pittig detail2: de gerenoveerde breaks verlaten de werkplaatsen nog altijd zonder TBL1+... zeg maar zonder beveiliging.
Maar vanzelfsprekend gaat een beveiligings systeem ook niet ingrijpen bij een groen sein dat eigenlijk rood had moeten zijn...
Blijkbaar kan je nog altijd redelijk goed volgen. Het feit dat er na Buizingen en nu nog altijd geen enkele manager zijn verantwoordelijkheid heeft genomen zegt genoeg. Ontkennen en de andere de schuld geven is natuurlijk makkelijker.Marianne schreef:
Ik heb het idee, dat er een grote kloof is tussen de top van de NMBS en diens werknemers....
Re: Treinvakbond houdt vanaf maandag langzaamaanacties
Ik begrijp niet wat daar dubbelzinnig aan is.groentje schreef:Het woordje 'terug' is dus enigszins dubbelzinnig in deze context, maar niet verkeerd.
Er staat "terug een technisch probleem aan het sein in Buizingen".
Voor mij is dat klaar en duidelijk nederlands.