Biels gestolen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
prahsharp
Berichten: 182
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:06

Bericht door prahsharp »

das toch enkel voor wissels ed da ze nog hout gebruiken zeker? beton voor de rest? of gebeuren vervangingen ook nog in hout?
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Nieuwe/vervanging moet in beton, want die houten zijn te milieubelastend.
Idd, wissels zijn meestal in hout, waarom weet ik niet?
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Bericht door Elgar »

Die betonnen dwarsliggers kunt ge beschouwen als een serieproduct; allemaal zelfde vorm, afmetingen. Bij een wissel moeten ze andere afmetingen hebben en met hout kan je gemakkelijker uw dwarsliggers op maat maken.
Wover

Bericht door Wover »

In de meeste kleinere stations (ik denk bv aan Herentals) zijn ook maar 2 sporen van beton, al de rest zijn houten bielzen
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Tja; meer van de helft van van lijn 69 is ook in houten dwarsliggers. Alle rangeerbundels van Ieper en Poperinge enz zijn allemaal hoten bielzen.
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Bericht door poyaud »

ik denk dat wissels nog in hout gelegd worden omdat de lengtes te lang zijn anders bestaat er kans om te scheuren
1607

Bericht door 1607 »

poyaud schreef:ik denk dat wissels nog in hout gelegd worden omdat de lengtes te lang zijn anders bestaat er kans om te scheuren
dan zijn die duitsers toch echt genieen he. die hebben betonnen dwarsliggers onder hun wissels. (ja ook die van 40 km/uur)
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Bericht door poyaud »

daarom dat er ook staat "ik denk" :roll:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ook L50a is tussen Beernem en Brugge nog van houten dwarsliggers voorzien! :wink:

Oja, 1607, weet je nog onze discussie over het feit dat er in België geen enkele spoorlijn voorzien is van houten dwarsliggers en waar ook aan 160 km/u over mag gereden worden? :D

Wel, L75 tussen Kortrijk en Moeskroen is nog steeds van houten dwarsliggers voorzien, met een mooi groen plakaatje met een 16 erop naast het spoor! :twisted: :P
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

poyaud schreef:ik denk dat wissels nog in hout gelegd worden omdat de lengtes te lang zijn anders bestaat er kans om te scheuren
ik ben zeker dat ze in hout gelegd worden :wink:
betonnen wissels is goed mogelijk (in halle liggen er een paar dacht ik) maar ze zijn gewoon pakken duurder en niet noodzakelijk steviger dan houten :wink:
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Trainspotterke schreef: Wel, L75 tussen Kortrijk en Moeskroen is nog steeds van houten dwarsliggers voorzien, met een mooi groen plakaatje met een 16 erop naast het spoor! :twisted: :P
Idd, maar niet voor lang meer :p
Jonathan

Bericht door Jonathan »

SIMPY.be schreef:
Trainspotterke schreef: Wel, L75 tussen Kortrijk en Moeskroen is nog steeds van houten dwarsliggers voorzien, met een mooi groen plakaatje met een 16 erop naast het spoor! :twisted: :P
Idd, maar niet voor lang meer :p
Op lijn 75 wordt er ook 160 gevlamt tussen Gent en Kortrijk en daar hebben ze nog onlangs de houten dwarsliggers vervangen:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=404
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Jonathan schreef:
SIMPY.be schreef:
Trainspotterke schreef: Wel, L75 tussen Kortrijk en Moeskroen is nog steeds van houten dwarsliggers voorzien, met een mooi groen plakaatje met een 16 erop naast het spoor! :twisted: :P
Idd, maar niet voor lang meer :p
Op lijn 75 wordt er ook 160 gevlamt tussen Gent en Kortrijk en daar hebben ze nog onlangs de houten dwarsliggers vervangen:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=404
Je vergeet dat daar het sneheidsrecord van de reeks 18 is gevestigd. Dus 220 en meer is er gereden tussen Waregem en Kortrijk, allemaal op houten dwarsliggers!!!
Jonathan

Bericht door Jonathan »

SIMPY.be schreef:
Jonathan schreef:
SIMPY.be schreef:Idd, maar niet voor lang meer :p
Op lijn 75 wordt er ook 160 gevlamt tussen Gent en Kortrijk en daar hebben ze nog onlangs de houten dwarsliggers vervangen:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=404
Je vergeet dat daar het sneheidsrecord van de reeks 18 is gevestigd. Dus 220 en meer is er gereden tussen Waregem en Kortrijk, allemaal op houten dwarsliggers!!!
Voila, en als ze dat vroeger zolang gebruiken, zal het zeker niet slecht geweest zijn :!: :D :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

qua stevigheid is er geen verschil tussen houten of betonnen dwarsliggers volgens mij. HST-wissels worden in hout uitgevoerd dusja :roll: Alleen voor grote massaproductie (en dus niet voor wissels) zal beton goedkoper zijn dan hout :wink:
Plaats reactie