Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
seppl

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door seppl »

Steven schreef:de meest veilige procedure = niet vertrekken dan kan er niets verkeerd gebeuren :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: :lol:
Dat is maar een gedacht.

Je moet in Brussel Centraal eens zien hoe ver sommige treindeuren van het perron verwijderd zijn, omdat de trein daar in een bocht staat. Je moet daar niet gedronken hebben om tussen het perron en de trein te belanden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door Steven »

Een trein die niet vertrekt staat nooit in Brussel centraal als ik logisch nadenk. Een trein die niet vertrekt heeft zelfs geen in of uitstappende mensen.
seppl

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door seppl »

Steven schreef:Een trein die niet vertrekt staat nooit in Brussel centraal als ik logisch nadenk. Een trein die niet vertrekt heeft zelfs geen in of uitstappende mensen.
Ik heb nochtans al heel wat treinen gezien die niet vertrokken omdat er reizigers aan het in- en uitstappen waren. :lol:
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door KB »

dcr schreef:Beste is dus de procedure te veranderen door de deur te sluiten,
dan is het duidelijk voor de reiziger dat hij te laat is.
Dat lijkt me ook de beste oplossing. Maar wat als een TBG nu dit al zou toepassen (deur sluiten na AVG), kan men hem daarvoor straffen? En kan er eigenlijk nog iets misgaan als alle deuren gesloten zijn?
L'union fait la force.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door HLE 2302 »

Fles schreef:
HLE 2302 schreef:iedereen weet wat er gebeurt is in Dinant, en toch zijn er nog mensen die het proberen, wie niet horen wil ... moet voelen.
Gaatie weer hoor :roll: Aleens afgevraagd wie de ledematen bij elkaar gaat vegen? En of die dat voor zijn lol doet? Denk toch eens na jij :|

***********************************************************
Edit door mod:
We gaan niemand ongelukken toewensen ongeacht of mensen nu dom of slim zijn, iets van treinen weten ja of neen. Beste HLE2302 denk eerst na en schrijf dan pas iets, je flapt er iets te veel zomaar dingen uit waar je niet altijd bij hebt stilgestaan. Laat dit gewoon een waarschuwing zijn, verschillende mensen ergeren zich al aan je manier van schrijven. Je kan uw ding best zeggen maar dan zonder te kwetsen.


Feit is dat de vertrekprocedure moet veranderen, maar feit is en blijft ook dat de mensen tot die tijd hun verstand moeten gebruiken en beseffen dat een trein die op vertrekken staat gevaarlijk is / kan zijn, en voor mensen die die gevaren niet inzien heb ik geen begrip voor, sorry.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
pietje

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door pietje »

HLE 2302 schreef: Feit is dat de vertrekprocedure moet veranderen, maar feit is en blijft ook dat de mensen tot die tijd hun verstand moeten gebruiken en beseffen dat een trein die op vertrekken staat gevaarlijk is / kan zijn, en voor mensen die die gevaren niet inzien heb ik geen begrip voor, sorry.
Ik zal het even anders stellen:
We halen op alle bruggen de railing weg en zetten er een bordje in de plaats dat je minstens 2 m van de rand verwijderd moet blijven.
Als er dan toch iemand afvalt dan is het zijn eigen schuld, de reglementering is toch duidelijk.

Wel dat is net hetzelfde wat men bij de huidige vertrekprocedure doet: de deur staat open, maar volgens het reglement mag je er niet meer in. Die paraplu van de NMBS zal niet eeuwig blijven werken, want als dit soort ongevallen blijven gebeuren, zullen advocaten het op nalatigheid gooien, en vroeg of laat zal een rechter dat volgen.

Dus samenvattend: de vertrekprocedure moet zodanig aangepast worden, dat alle deuren gesloten zijn voor de trein zich in beweging zet.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door Adler »

pietje schreef: Dus samenvattend: de vertrekprocedure moet zodanig aangepast worden, dat alle deuren gesloten zijn voor de trein zich in beweging zet.
Dat is wat men nu al jaren bestudeert in die fameuze werkgroep.
Maar men valt van het ene uiterste in het andere.
Wat men nu voorstelt is 100% perfectie en is zo ingewikkeld en vraagt zoveel aanpassingen aan het materieel dat het nooit zal kunnen uitgevoerd worden.
Maar misschien is dat juist de bedoeling om dan te kunnen zeggen dat het onmogelijk is om die procedure te veranderen.
Dan is iedereen weer gerust voor minstens 10 jaar.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door Bibke »

Een tijdelijke oplossing kan zijn dat de TBG de deuren sluit en iemand buiten de trein (vb stationschef) AVG geeft.
Desnoods is ze definitief maar dat vraagt extra mensen op onbemande stopplaatsen.

Ik weet het, het is ietwat simplistisch maar het is een mogelijk maatregel.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door profke »

Ik zal het even anders stellen:
We halen op alle bruggen de railing weg en zetten er een bordje in de plaats dat je minstens 2 m van de rand verwijderd moet blijven.
Als er dan toch iemand afvalt dan is het zijn eigen schuld, de reglementering is toch duidelijk.
Een beduidend aantal bruggen zullen dan het voetpad in't midden moeten leggen of elke brug 4 m breder maken :lol:

Maar de metafoor is inderdaad duidelijk.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door dentheo »

Bibke schreef:Een tijdelijke oplossing kan zijn dat de TBG de deuren sluit en iemand buiten de trein (vb stationschef) AVG geeft.
Desnoods is ze definitief maar dat vraagt extra mensen op onbemande stopplaatsen.

Ik weet het, het is ietwat simplistisch maar het is een mogelijk maatregel.
Of nog eenvoudiger AVG geven terugwandelen en deur dichtdoen ...
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door AlexNL »

Het Nederlandse systeem is dan beter, daar is géén [s]AGV[/s] AVG, maar een witte lamp die het vertrektijdstip volgens de dienstregeling aangeeft. De hoofdconducteur sluit daarna alle deuren behalve zijn eigen, controleert dit, en sluit daarna zijn eigen deur. De deuren gaan in de vergrendeling, een groene lamp gaat branden bij de machinist en de trein kan gaan rijden.

Het getrokken materieel (ICRm met een 1700-loc) is naar mijn weten zodanig aangepast dat deze ook een groene lamp heeft. Alleen het ICL/ICK is dit niet, hierbij geldt dan ook een andere procedure. De eerdere procedure, zoals die tot 2005 in gebruik was, mag van het IVW niet meer gebruikt worden wanneer materieel nieuw in dienst komt.

Wat men bij het ICL deed, was dat de conducteurs alle deuren sloten, en dat de machinist op het perron hierop keek. Wanneer alle deuren dicht waren, stapte hij weer in en begon hij te rijden. ICL kun je alleen wel makkelijk openen bij snelheden lager dan 5 km/h, en er is géén groene lampsysteem. Iemand zou dus in principe een deur open kunnen trekken en in de trein kunnen springen terwijl die vertrekt... of ertussen kunnen vallen. IVW acht de kans groter dat iemand via een openstaande deur naarbinnenspringt dan dat iemand een deur opentrekt.

Een volledig veilige vertrekprocedure krijg je nooit, maar vertrekken met alle deuren gesloten moet in mijn ogen haalbaar zijn. Zelfs mét AVG kun je dat nog halen, al zou het in mijn optiek geen kwaad kunnen om de AVG te vervangen.

Hoe zit het eigenlijk in andere landen met vertrekprocedures? Er staat me iets van bij dat in Duitsland de machinisten eerst uit hun raam kijken voordat ze gaan vertrekken, maar hoe gaat het bijvoorbeeld in Frankrijk en Spanje?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door HLE 2302 »

dentheo schreef:
Bibke schreef:Een tijdelijke oplossing kan zijn dat de TBG de deuren sluit en iemand buiten de trein (vb stationschef) AVG geeft.
Desnoods is ze definitief maar dat vraagt extra mensen op onbemande stopplaatsen.

Ik weet het, het is ietwat simplistisch maar het is een mogelijk maatregel.
Of nog eenvoudiger AVG geven terugwandelen en deur dichtdoen ...
Dan is er geen eindcontrole meer over de trein of alle deuren toe zijn, reizigers die vastzitten, ... en daar knelt het schoentje net.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door Steven »

neen beste 2302 als hij zijn deur sluit is er bij gesleepte treinen (uitgezonder oude M5 en M4) geen enkel probleem. De deuren zijn vast en die blijven dat ook. De TBG heeft voordien al moeten nazien of er niemand tussen de deuren vast zat zoniet mag hij het vertrek NIET geven. Enkel bij MS en bij oude M5 ontstaat het gevaar dat de TB gaat vertrekken door de lamp deuren/slip die ontsteek en niet meer let op avg en sein.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door dentheo »

HLE 2302 schreef:
Dan is er geen eindcontrole meer over de trein of alle deuren toe zijn, reizigers die vastzitten, ... en daar knelt het schoentje net.

Greetz 2302.
Nee, ALLE deuren sluiten behalve de zijne, dan AVG en dan zijn deur.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Opnieuw geval van "laatspringer" op trein

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
HLE 2302 schreef:
Dan is er geen eindcontrole meer over de trein of alle deuren toe zijn, reizigers die vastzitten, ... en daar knelt het schoentje net.

Greetz 2302.
Nee, ALLE deuren sluiten behalve de zijne, dan AVG en dan zijn deur.
zie mijn uitleg dentheo, ik had hem inhoudelijk al hetzelfde gezegd. Uw voorstel is ok maar bij materiaal waar de bestuurder controle deuren heeft bestaat er dus gevaar op verwarrend vertreksignaal zoals ik schreef.
Plaats reactie