Grote problemen op Brussel-Denderleeuw

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: Klopt het wat de bonden zeggen, nl. dat de bovenleiding minder vaak gecontroleerd wordt dan vroeger?
in de krant zei iemand van infrabel zelf dat er inderdaad minder gecontroleerd werd maar ook dat de controles veel efficienter gebeuren en dat dat compenseert :P
paljas

Bericht door paljas »

Tjah, als er telkens minder en minder personeel is voor hetzelfde werk, dan is het ergens normaal dat er op sommige lijnen minder frequent onderhoud gebeurt. Misschien zullen ze het nu wel beginnen snappen daarboven...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

paljas heeft het hier vrij mooi uitgelegd, nog effe aan toevoegen dat op korte tijd in ons landje de temp snel gestegen zijn als je weet dat we begin juni overdag amper 13 graden en dan dit weekend ruim de 30 werd gehaald kan je wel verstaan aan welke invloeden de bovenleiding alleen al moet kunnen weerstaan
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

in ieder geval interessante foto's en uitleg paljas :wink:
paljas

Bericht door paljas »

Shrek schreef:
FLV-FGSP schreef: Klopt het wat de bonden zeggen, nl. dat de bovenleiding minder vaak gecontroleerd wordt dan vroeger?
in de krant zei iemand van infrabel zelf dat er inderdaad minder gecontroleerd werd maar ook dat de controles veel efficienter gebeuren en dat dat compenseert :P
Mijn schuifmaat om de draaddikte te meten is nog altijd hetzelfde model als 10 jaar geleden en wordt nog steeds volgens hetzelfde principe gedaan. Maar ja, ze moeten de mensen een beetje sussen hé.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ni vergeten da de pers beelden maakt en uiteindelijk kiest wat ze aan de kijken laten zien, lezen of horen. Het beeld da aldus gevormd is, is niet altijd 100% juist laat staan dat een buitenstaanden op slag doorheeft wat er dan juist gebeurd is. Het gevolg?? een buitenstaander die denkt alles te weten (via het nieuws) maar eigenlijk maar een verpakking gezien heeft van iets wat een veel groter probleem is of zou kunnen zijn (of weer net niet), kijk gewoon nog maar naar de verschillende manier van weergeven tussen de verschillende tv zenders en je weet al veel van wat ik bedoel
paljas

Bericht door paljas »

Steven schreef:ni vergeten da de pers beelden maakt en uiteindelijk kiest wat ze aan de kijken laten zien, lezen of horen. Het beeld da aldus gevormd is, is niet altijd 100% juist laat staan dat een buitenstaanden op slag doorheeft wat er dan juist gebeurd is. Het gevolg?? een buitenstaander die denkt alles te weten (via het nieuws) maar eigenlijk maar een verpakking gezien heeft van iets wat een veel groter probleem is of zou kunnen zijn (of weer net niet), kijk gewoon nog maar naar de verschillende manier van weergeven tussen de verschillende tv zenders en je weet al veel van wat ik bedoel
Edit: Om enige sancties te vermijden beetje zelfcensuur gedaan.
Er wordt soms al uitleg gegeven aan de pers zonder dat er iemand in de nabijheid van de averij gekomen is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Steven schreef:ni vergeten da de pers beelden maakt en uiteindelijk kiest wat ze aan de kijken laten zien, lezen of horen. Het beeld da aldus gevormd is, is niet altijd 100% juist laat staan dat een buitenstaanden op slag doorheeft wat er dan juist gebeurd is. Het gevolg?? een buitenstaander die denkt alles te weten (via het nieuws) maar eigenlijk maar een verpakking gezien heeft van iets wat een veel groter probleem is of zou kunnen zijn (of weer net niet), kijk gewoon nog maar naar de verschillende manier van weergeven tussen de verschillende tv zenders en je weet al veel van wat ik bedoel
in de krant stond een interview met iemand van infrabel zelf, daarom geloofde ik het ook :wink:
wa die reporters er zelf van vinden kan mij ook ni veel schelen :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

lol is te zien welke krant hoor, bepaalde krantjes slagen er in bepaalde interviews te plaatsen die soms zelfs ni eens hebben plaats gevonden
260689
Berichten: 3357
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

Steven schreef:lol is te zien welke krant hoor, bepaalde krantjes slagen er in bepaalde interviews te plaatsen die soms zelfs ni eens hebben plaats gevonden
Ja Steven ze moeten hun gazetten met iets vullen he ook al heeft het er niks mee te maken.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

hallo,
Is die bovenleidingsbruik in Frankrijk nu al opgelost? Want ergens op de Franse LVG Nord zou de bovenleiding enkele dagen geleden ook geknapt zijn, waardoor het Thalysverkeer lam lag.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5288
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Joris schreef:hallo,
Is die bovenleidingsbruik in Frankrijk nu al opgelost? Want ergens op de Franse LVG Nord zou de bovenleiding enkele dagen geleden ook geknapt zijn, waardoor het Thalysverkeer lam lag.
Groeten,
Joris De Mol
Hallo,

De NMBS wilde doen geloven dat de problemen ook daar veroorzaakt waren door de hitte, maar in het geval van Thalys en Eurostar ging het om blikseminslagen op 3 verschillende plaatsen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22533
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

overweg13 schreef:
Joris schreef:hallo,
Is die bovenleidingsbruik in Frankrijk nu al opgelost? Want ergens op de Franse LVG Nord zou de bovenleiding enkele dagen geleden ook geknapt zijn, waardoor het Thalysverkeer lam lag.
Groeten,
Joris De Mol
Hallo,

De NMBS wilde doen geloven dat de problemen ook daar veroorzaakt waren door de hitte, maar in het geval van Thalys en Eurostar ging het om blikseminslagen op 3 verschillende plaatsen.
dus ook een weerfenomeen dat meestal een gevolg is van hitte :-)
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Met veel woede heb ik gisteren in HLN de lezersbrieven gelezen!

Allemaal klagen en zagen dat ze er vier uur over gedaan hebben i.p.v. één uur om thuis te geraken, dat het ook altijd iets is met de NMBS, dat de organisatie op niks trok, ...

Moest ik op die trein gezeten hebben en er reizigers moesten beginnen klagen zijn, zou ik gezegd hebben dat ze moeten zwijgen omdat ze niet weten waarover ze spreken.

Als de motor van de auto in de winter na een stevige vriesnacht niet wil starten, dan gaat men toch ook de kranten niet volklagen!
Als een motor eens niet wil starten, waarom zou een bovenleiding dan ook niet eens mogen knappen?!

Enkele reacties van lezers:

Quote:
Als de NMBS systematisch het "preventieve" onderhoud aan de bovenleidingen blijft beschouwen als een overbodige extra kost, zullen problemen zich blijven voordoen. Vanaf -5 tot 30 graden.


De bovenleiding op het net van Infrabel wordt minstens één maal per jaar gecontroleerd door de B-telecommeettrein. Treinspotters zullen dit wel kunnen beamen.
Men kan toch moeilijk ieder jaar de bovenleiding gaan vervangen! Meneer weet blijkbaar niet dat praktisch heel het spoorwegnet van wasdraad voorzien is?
De bovenleiding die er hing in Denderleeuw is nog niet zo oud, want de bovenleidingsmasten zijn van het nieuwe type S3, masten die ook op HSL's gebruikt worden.
Nieuwe of oude bovenleiding, ze zijn even gevoelig voor grote temperatuurschommelingen. Aangezien niemand het weer in de hand heeft (Eddy de Mey denkt misschien dat hij dat wel heeft ), kan de reiziger dus op niemand kritiek uiten, dus zegt men dat het allemaal maar de schuld van de NMBS is.


Quote:
Het is dan eens 30 graden, en de installaties zijn er niet op voorzien. Hetzelfde als het een beetje vriest ...


Wanneer er ook maar een beetje sneeuw gevallen is, is de trein wel nog het enige dat normaal rijdt, hé! Auto's en vrachtwagens geraken dan nog maar met moeite een op- of afrit op of af. Autosnelwegverwarming bestaat nog niet, wisselverwarming wel, dus geen wissels die vastzitten!

Quote:
... Waarom geen bussen inleggen?


Ooit al eens van de IC A gehoord meneer?

Quote:
Dat er kabelbreuken van de jongste 2 dagen te wijten zijn aan het toevel slaat nergens op. Of zijn de ingenieurs bij de NMBS dan dermate onbekwaam dat ze geen dikte of sterkte van stroomkabels kunnen berekenen? Hier is slechts één woord voor: onkunde!


Als meneer denkt dat hij het beter kan, dat hij het dan in hun plaats gaat doen. Dan pas zullen we echt NOOIT meer last hebben van bovenleidingsbreuken.
Ik veronderstel niet dat de mannen van Infrabel amateurs zijn.


Quote:
Schande dat er in 2006, na 120 jaar elektrische treinen, nog steeds een bovenleiding nodig is voor de stroomvoorziening. Minimaal moet zo'n moderne trein toch een aggregaat hebben zodat op noodstroom kan worden gereden. Beter is het om de kostbare aanleg van bovenleidingen te vervangen door een veiligere en minder kwetsbare stroomlevering tussen de rails.


Meneer moet geloof ik nog eens zijn geschiedenisboeken nakijken, want naar mijn weten is 1935 nog maar 71 jaar geleden!
Denk je dat een 13 met beschadigde panto's en 12 I11-rijtuigen beladen met 500 reizigers of meer erachter ook maar 20 meter vooruit zou geraken op batterijen?
Waarom denk je dat ze in Groot-Brittannië op spoorlijnen de derde rail voor stroomafname allemaal aan het vervangen zijn door bovenleiding?
Een derde rail mag immers maar met beperkte snelheid gebruikt worden.
En op L50a, waar de snelheid op 160 km/u ligt, zou een derde rail toch niet al te gezond zijn.
Het wrijvingsoppervlak tussen de derde rail en de stroomafnemer is veel groter, dus snellere slijtage van de stroomafnemer.
Aangezien de elektriciteitsleidingen bij bovenleiding in de lucht hangen, is de kans op elektrocutie veel kleiner dan wanneer zo'n leidingen zich op gelijke hoogte als het spoor begeven.
Stel: er komt een trein in nood te staan. Eén van de reizigers doet de noodopening open, denkt dat hij slim is omdat hij niet aan de kant uitstapt waar het andere spoor ligt, maar vergeet dat er aan de andere kant van het treinstel nog een derde rail naast het spoor ligt voorzien van een beetje volt!


Quote:
Twee uur lang vast in een trein zonder airco.


Geen elektriek = geen airco.

Quote:
Waar klagen we nu toch over? We hebben allicht nog altijd het dichtste spoorwegnet van de wereld. Normaal toch dat er eens iets fout kan lopen, zeker bij zo'n hitte. Ik was ook één van de 'slachtoffers', maar ik ben in Blankenberge gewoon een pintje gaan drinken.


Gelukkig bestaan er nog altijd van die mensen die altijd goedgemutst blijven. Zo zouden er meer moeten zijn!
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ook nog mijn pet af voor de seingevers die toch wel een Gordiaanse knoop mochten ontwaren na het voorval, zodat de treintjes toch nog bleven reden! :wink:
In Frankrijk ging men zeker weer tot staking overgegaan zijn! :lol:
Plaats reactie