Grote problemen op Brussel-Denderleeuw

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Trainspotterke schreef:Ik kan je inderdaad ook bijtreden in het feit dat het nog altijd beter kan, maar er kan toch niet gezegd worden dat ons spoorwegnet er slecht aan toe is, zeker als je het vergelijkt met Duitsland!
Wááááááttttt ? In Duitsland een slecht spoorwegnet ? :shock: :evil: Vergeet niet dat het dikwijls privé-maatschappijen zijn die aandringen om een gesloten zijlijntje terug te reactiveren ! Zij rijden er dan met modern materieel op en doen moeite om het te onderhouden ! Tenzij je natuurlijk VIAS Odenwaldbahn als voorbeeld neemt , die kampen weer met problemen met hun Itino's en sommige stukken van die lijn zijn nog voorzien van mechanische seinen .. maar dat noemt men "nostalgie" hé :lol:

Nee , dan is Frankrijk degene met een slecht rapport : volgens een audit uitgevoerd in opdracht van RFF blijkt dat er zo'n 20 lijnen zijn waar het spoor compleet moet vervangen worden , maar waar gewoon nog dagelijks op gereden wordt , er zijn nog een 5-tal lijnen waar men beter de bovenleiding terug weghaalt omdat het niet opbrengt om met elektrische treinen er te rijden , enzovoort.. Zeg nu nog maar eens dat Duitsland een slecht spoorwegnet heeft ..

En ook moet ik hier Steven en Paljas bijtreden , sommigen doen er beter even aan hun woorden te wikken en te wegen voor ze hier iets neerschrijven .. ik weet , soms bezondig ik me er ook aan maar andere keren hou ik me gewoon in ..
paljas

Bericht door paljas »

...moest ik hier elke tussenkomst voor de bovenleidingen moeten posten... dan kan ik hier iedere week een ganse boek schrijven. Vele tussenkomsten zijn niet de moeite om te vermelden zoals eens een afgerukte panto of een omgewaaide boom, loshangende pendules enzo....

Enkel de averijen met grote gevolgen worden in het lang en breed uitgesmeerd en dan komen ze allemaal op de proppen met hun eigen verklaring.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

voila iemand die het snapt, wij willen niet zeggen dat je moet zwijgen, wel is nadenken over de manier waarop je iets wil duidelijk maken :-) trachten iemand zijn tenen wat te sparen :-)
voor de rest, keep on :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

Steven schreef:
Steven schreef:
Das ni van geprikkeld zijn door nachtwerk, maar sommige typen er hier op los en denken dan pas na over hun woorden, jonathan heeft dergelijke dingen al meerdere keren bewezen en bij bepaalde mensen stoot je dan al is op de verkeerde teen.
Ik ben blij dat ik niet de enigste ben die hier zo over denkt.
Van het minste dat er gebeurd op ons net, beginnen ze hier gelijk kiekens zonder kop (sorry voor de uitspraak) dingens te typen die totaal geen steek houden.
Ik dacht dat de mensen die op dit forum zaten vooral treinliefhebbers zijn, maar hier telt alleen nog de regel met zoveel mogelijk op de nmbs hun kap gaan zitten, en alles de grond in boren en dit vooral door mensen die niks met de nmbs te maken hebben, en niet eens weten hoe het draait bij de nmbs.
Gelukkig bestaan er nog andere fora waar er op een meer volwassen manier over bepaalde zaken kan gesproken worden, want hier is het soms triestig. :?
Ari

Bericht door Ari »

Inderdaad,het is altijd gemakkelijk om op een ander zijn kap te zitten! Hoeveel keer per jaar is er zo'n dergelijk geval dat de bovenleiding in stukken uiteen ligt? Op het aantal kilometer lijn is dat bitterweinig,en als ik de mannen van ES kruis,of s'nachts bezig zie met onderhoud,chapeau!!! Maar al die dagen en werkuren worden blijkbaar ook over het hoofd gezien... Erg om te denken dat niemand iets doet,buiten bij anomalien.....Dus idd,voordat er commentaar wordt geleverd,gelieve eerst een beetje informatie in te winnen!!! En mss eens een ganse week op de lijn 0 gaan mee op de Es te gaan staan,dan zal je wel snel inzien welk werk er allemaal geleverd wordt..... :roll: :roll: . Mss beter een klachtenforum oprichten voor bepaalde mensen,en een liefhebbersforum voor de andere,waar nuttige en aangename info kan uitgewisseld worden....
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Ari schreef:Inderdaad,het is altijd gemakkelijk om op een ander zijn kap te zitten! Hoeveel keer per jaar is er zo'n dergelijk geval dat de bovenleiding in stukken uiteen ligt? Op het aantal kilometer lijn is dat bitterweinig,en als ik de mannen van ES kruis,of s'nachts bezig zie met onderhoud,chapeau!!! Maar al die dagen en werkuren worden blijkbaar ook over het hoofd gezien... Erg om te denken dat niemand iets doet,buiten bij anomalien.....Dus idd,voordat er commentaar wordt geleverd,gelieve eerst een beetje informatie in te winnen!!! En mss eens een ganse week op de lijn 0 gaan mee op de Es te gaan staan,dan zal je wel snel inzien welk werk er allemaal geleverd wordt..... :roll: :roll: . Mss beter een klachtenforum oprichten voor bepaalde mensen,en een liefhebbersforum voor de andere,waar nuttige en aangename info kan uitgewisseld worden....
Hallo,

Ik denk dat je toch wat moet nuanceren. Ik geloof niet dat men hier "echt op de kap gezeten" heeft van al die dapperen die in de slechtste omstandigheden (barre kou, hitte, onweer, want dan doen de meeste problemen zich voor) zo snel mogelijk een bovenleiding moeten herstellen. Mij leek het eerder te gaan over de regelmaat van het onderhoud. Nog niet zo lang geleden kwamen bovenleidingen om de haverklap naar beneden, tot men ontdekte dat de isolatoren niet deugden. Correct me if I'm wrong. Toen maakte o.a. Antoine Martens er een erezaak van om dat probleem zo snel mogelijk op te lossen, en kijk - het aantal incidenten daalde drastisch. Misschien is er nu iets gelijkaardigs aan de hand, want eerlijk gezegd, ik herinner me bij hitte wel gestoorde seinen en overwegen, en defecte wissels, maar het verband tussen hitte en kapotte bovenleidingen is niet zo evident.
Met vriendelijke groet

overweg13
Ari

Bericht door Ari »

Een wel bestaand verband is dat hitte vooral reizigers,en niet alleen de reguliere pendelaars maar ook de eendagsmensen die jaarlijks 1x de trein nemen hun eigen visie gaan vormen over bepaalde zaken,en daarmee nog eens de nodige arrogantie gebruiken! Sommige denken precies ook dat het personeel voor zijn plezier problemen veroorzaakt om er zo van te kunnen genieten dat alles mank loopt.....Er zijn wel mankementen,maar er zijn ook grenzen...Dat sommige elke dag in de file staan,dat is allemaal ingeburgerd,maar dat er eens iets misloopt,dan krijgen sommige het heel hard te verduren,en dan spreek ik niet alleen over treinbegeleiders of treinbestuurders.....
paljas

Bericht door paljas »

overweg13 schreef:...maar het verband tussen hitte en kapotte bovenleidingen is niet zo evident.
Nog nooit gehoord van uitzettingscoëfficiënten?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Jawel,

Maar dat betekent nog niet dat de boel dan naar beneden moet komen. We haalden in het centrum nog geen 31°, de maximumtemperatuur ligt in België nog altijd rond 38°.
Wat ik eigenlijk bedoelde was, dat ik wel kan begrijpen dat door de hitte war-t extra problmene opduiken, maar in de vorige jaren hielden de bovenleidingen wel stand tijdens hittegolven. En dat is wat ik nu niet begrijp: 's nachts koelde het nog enigszins af, en overdag waren er geen echt extreme toestanden: dus lijken problemen met bovenleidingen me niet echt evident.
Met vriendelijke groet

overweg13
paljas

Bericht door paljas »

overweg13 schreef:Jawel,

Maar dat betekent nog niet dat de boel dan naar beneden moet komen. We haalden in het centrum nog geen 31°, de maximumtemperatuur ligt in België nog altijd rond 38°.
Wat ik eigenlijk bedoelde was, dat ik wel kan begrijpen dat door de hitte war-t extra problmene opduiken, maar in de vorige jaren hielden de bovenleidingen wel stand tijdens hittegolven. En dat is wat ik nu niet begrijp: 's nachts koelde het nog enigszins af, en overdag waren er geen echt extreme toestanden: dus lijken problemen met bovenleidingen me niet echt evident.
De bovenleiding hangt nog altijd niet onder thermometerhut. Hou er ook rekening mee dat vele delen van spoorlijnen omsloten zijn door taluds of gebouwen waardoor er geen afkoeling is van wind, de merendeels donkere ballast geeft ook zijn warmte af. Reken daarbij nogmaals de rechtstreeks zon + laststromen. Dus dat draadje kan al aardig warm worden. Op maandag werd er een temperatuur gemeten op het platform (in de schaduw) van 42°C! Op het heetst van de dag was het ook onmogelijk om bepaalde werktuigen met de blote hand vast te houden.
Ik kan je verzekeren dat het geen lachertje is om een ganse dag in zulke omstandigheden te werken. In de voormiddag tot 11u en na 19u was het al veel aangenamer. Dus zeggen dat het niet zó warm was..... :? !!!


EDIT: Trouwens, dit is een jaarlijks terugkerend probleem. Zolang het meer dan 25°c is en kouder dan 0°C zijn wij ieder moment van de dag een averij verwachtende.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Mooi, ik leg me graag neer bij iemand met kennis van zaken. En ik heb zeker niet de bedoeling om kritiek te uiten. Ik zal in geval van vertraging ook wel eens hard vloeken, inwendig dan, maar na 10 seconden ben ik daar doorheen.
Mijn vader was destijds spoorlegger en van die hoge temperaturen (ook op de rails, trouwens) was ik dus op de hoogte.
Maar waar ik eigenlijk al die tijd naartoe wilde, was om het niet zo exceptionele van dit weer te benadrukken. Ik ben ook nog weeramateur, en kan dus nogal wat vergelijken.
Ik begin te vermoeden dat in het geval van Denderleeuw ook nog wel een aantal andere factoren hebben meegespeeld, en voor ik verkeerd begrepen word, ik ben echt niet aan het vissen naar de volledige toedracht.
Met vriendelijke groet

overweg13
Jonathan

Bericht door Jonathan »

overweg13 schreef:Mooi, ik leg me graag neer bij iemand met kennis van zaken. En ik heb zeker niet de bedoeling om kritiek te uiten. Ik zal in geval van vertraging ook wel eens hard vloeken, inwendig dan, maar na 10 seconden ben ik daar doorheen.
Mijn vader was destijds spoorlegger en van die hoge temperaturen (ook op de rails, trouwens) was ik dus op de hoogte.
Maar waar ik eigenlijk al die tijd naartoe wilde, was om het niet zo exceptionele van dit weer te benadrukken. Ik ben ook nog weeramateur, en kan dus nogal wat vergelijken.
Ik begin te vermoeden dat in het geval van Denderleeuw ook nog wel een aantal andere factoren hebben meegespeeld, en voor ik verkeerd begrepen word, ik ben echt niet aan het vissen naar de volledige toedracht.
Ze spraken ook van het (te)veel doorkomen van treinen. Daar kan ik dat inderdaad wel begrijpen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Jonathan schreef:
overweg13 schreef:Mooi, ik leg me graag neer bij iemand met kennis van zaken. En ik heb zeker niet de bedoeling om kritiek te uiten. Ik zal in geval van vertraging ook wel eens hard vloeken, inwendig dan, maar na 10 seconden ben ik daar doorheen.
Mijn vader was destijds spoorlegger en van die hoge temperaturen (ook op de rails, trouwens) was ik dus op de hoogte.
Maar waar ik eigenlijk al die tijd naartoe wilde, was om het niet zo exceptionele van dit weer te benadrukken. Ik ben ook nog weeramateur, en kan dus nogal wat vergelijken.
Ik begin te vermoeden dat in het geval van Denderleeuw ook nog wel een aantal andere factoren hebben meegespeeld, en voor ik verkeerd begrepen word, ik ben echt niet aan het vissen naar de volledige toedracht.
Ze spraken ook van het (te)veel doorkomen van treinen. Daar kan ik dat inderdaad wel begrijpen.
het aantal op zich speelt minder rol, factoren die nog een last kunnen zijn
* slechte panto (sleepstuk versleten)
* piekstromen die voor extra warmte zorgen
* verkeerd gebruik van panto's bij locs (2 panto's mag dus niet al rijden, enkel voor aanzetten zware goederentreinen en samendrukken van buffers)
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

msts.be schreef:
Trainspotterke schreef:Ik kan je inderdaad ook bijtreden in het feit dat het nog altijd beter kan, maar er kan toch niet gezegd worden dat ons spoorwegnet er slecht aan toe is, zeker als je het vergelijkt met Duitsland!
Wááááááttttt ? In Duitsland een slecht spoorwegnet ? :shock: :evil: Vergeet niet dat het dikwijls privé-maatschappijen zijn die aandringen om een gesloten zijlijntje terug te reactiveren ! Zij rijden er dan met modern materieel op en doen moeite om het te onderhouden ! Tenzij je natuurlijk VIAS Odenwaldbahn als voorbeeld neemt , die kampen weer met problemen met hun Itino's en sommige stukken van die lijn zijn nog voorzien van mechanische seinen .. maar dat noemt men "nostalgie" hé :lol:

Nee , dan is Frankrijk degene met een slecht rapport : volgens een audit uitgevoerd in opdracht van RFF blijkt dat er zo'n 20 lijnen zijn waar het spoor compleet moet vervangen worden , maar waar gewoon nog dagelijks op gereden wordt , er zijn nog een 5-tal lijnen waar men beter de bovenleiding terug weghaalt omdat het niet opbrengt om met elektrische treinen er te rijden , enzovoort.. Zeg nu nog maar eens dat Duitsland een slecht spoorwegnet heeft ..

En ook moet ik hier Steven en Paljas bijtreden , sommigen doen er beter even aan hun woorden te wikken en te wegen voor ze hier iets neerschrijven .. ik weet , soms bezondig ik me er ook aan maar andere keren hou ik me gewoon in ..
Ik bedoel hier nu niet het materieel mee, maar gewoon de toestand van de sporen! :wink:
In België zijn de meeste spoorlijnen onkruidvrij, wat niet kan gezegd worden van Franse en Duitse spoorlijnen. In laatstgenoemde landen zijn sommige lijnen nog uitgerust met bovenleidingspalen die meer roest dan draad in de lucht houden.
Ik bedoel nu niet dat ik een pik heb op de Duitse spoorwegen, verre van, en dat ze slecht onderhouden zijn! Ik bedoelde gewoon "relatief gezien ..." :wink:

Even goeie vrienden! :wink:

P.S. Je zou echt eens het grenspunt Adinkerke/Bray-dunes moeten zijn, op L73, die ondertussen gesloten is tussen Adinkerke (De Panne) en Duinkerke. Ondanks het feit dat de spoorlijn buiten dienst is, is het stukje spoor op Belgische bodem, vanaf het station van De panne tot aan de grens nog volledig onkruidvrij en nog in vrij goede staat. De grens met Frankrijk is duidelijk waarneembaar, namelijk op het moment dat je ineens een paar boompjes tussen de rails ziet staan! :roll: :P
Pierre

Bericht door Pierre »

Inderdaad, ben er vorige week nog geweest, het verschil is opmerkelijk. Ik begrijp niet dat ze die sporen daar laten liggen, en die overwegen gewoon zo laten (enfin ja, de slagbomen zijn er wel afgevezen)
Krijg je wel een nostalgisch gevoel bij :)
Plaats reactie