AlexNL schreef:Loketten zijn vriendelijk richting de klant
Dat roept om een opmerking over mijn vele ervaringen met gesloten loketten en onbeschofte lokettisten.
Al ben ik het wel eens met de intentie van je opmerking, zat goede ervaringen natuurlijk ook.
AlexNL schreef:
Een loket op de grotere stations (zeg, Antwerpen, Brussel, Gent, Luik, dat soort steden) is wel handig - zeker bij internationale reizen - maar voor de normale kaartverkoopdingen kun je netzogoed bij een automaat terecht. Ik begrijp prima waarom NS jaren geleden een lokettoeslag van € 0,50 heeft ingevoerd.
Mits die automaten goed functioneren, gebruiksvriendelijk zijn en je nog een hoop andere steden aan dat lijstje toevoegd (Namen, Mons, Lier,..) ben ik het met je eens. Hoewel de NS die lokettoeslag eigenlijk te vroeg heeft ingevoerd denk ik. Vooraleer je zoiets in België zou invoeren, moet je idealiter x-aantal jaren mensen de kans bieden om te wennen aan geschikte kaartautomaten, dus niet van die ondingen als nu.
AlexNL schreef:
Een station hoeft niet verschraald te worden tot slechts ijzeren bankjes en vertrekborden, er mogen best wel wat faciliteiten zijn, dat nodigt tenslotte uit om er langere tijd te verblijven. Een station als Antwerpen-Centraal kan een ware goudmijn zijn - zie maar wat NS voor elkaar krijgt via NS Poort en Servex.
NMBS heeft er ook voor gekozen om Antwerpen Middenstatie zo te maken omwille van de grondspeculaties, Berchem brengt heel wat minder op hoewel de uitbouw van een groot knooppunt met halteren van Thalys e.d. daar eenvoudiger en goedkoper zou zijn geweest.
AlexNL schreef:
De allerkleinste stations - de stopplaatsen - voorzie je, net zoals alle andere stations van goedwerkende kaartautomaten die zowel Belgische als buitenlandse bankpassen accepteren. Het liefst zo weinig mogelijk contact geld, dit is alleen maar onhandig en onveilig.
Het liefst overal cash aanvaarden, dat is superhandig en je hebt geen last van skimming. Maar misschien bedoel je met contact geld dat er zo weinig mogelijk personeel met contant geld moet omgaan? Dat vind ik vanzelfsprekend eigenlijk.
deadlock schreef:
Een rationeel argument waarop ik wil reageren met een vraag, die ik mezelf regelmatig heb gesteld: Waarom kon het vroeger wel?
Vroeger was er veel meer personeel nodig op stations. Inmiddels is de beveiliging en verkeersregeling voor een groot deel geautomatiseerd, wat enorm veel kosten bespaart. Vroeger had men te maken met die personeelskosten, was er veel minder geld dan nu en had ieder station voorzieningen. Waarom kon het toen wel en nu niet, ondanks alle technische en economische vooruitgang?
Personeel kostte geen ruk, werkdagen waren langer, 6-daagse werkweek was nog gewoon, arbeidswetgeving is tegenwoordig veel beperkender, sociale bijdragen bestaan tegenwoordig en zijn extreem gestegen door de tijd heen.
deadlock schreef:
Het is een bewezen feit dat de meeste problemen met cameratoezicht voorkomen kunnen worden.
Bron a.u.b.? Ik was er rotsvast van overtuigd dat dat enkel tussen de oren zit van camera-verkopers...
deadlock schreef:
Veel stations in Belgisch Limburg, waar ik toch regelmatig kom zowel doordeweeks als in het weekend, zijn uitgestorven en dan is er toch een loket open. Ik snap dat dus echt niet.
Ik heb de indruk dat België nog extreem vastgeroest zit qua werk- en schooltijden: als je niet in een ploegendienst werkt begin je tussen 7.30 en 9u, en ga je naar huis tussen 16-17.30u. Het zou me verbazen als de NMBS eenvoudig bij een dergelijk station een lokettist tussen 6-9u30 en tussen 15.30 en 18.30 kan zetten. Sowieso heeft het grootste deel van de pendelaars een of andere vorm van abonnement, heel vaak pendelen ze tussen iets kleins en iets groters en dan is het vaak gemakkelijker om het abonnement te vernieuwen in het iets grotere station. Zo deed ik dat toch tussen Leiden C.S. en Amsterdam Zuid (vaak gesloten of maar 1 loket open met een buitenlandse zakenman voor je die 10 minuten nodig heeft om een kaartje te kopen). Deed ik trouwens maar totdat iemand me had uitgelegd dat je aan automaten ook abonnementen kan kopen.
En tot slot wil ik nog even opmerken dat bij vergelijkingen met andere spoorwegmaatschappijen het handig is om in het achterhoofd te houden dat een bestaande maatschappij vaak wat vastgeroest is, vakbonden in België of Frankrijk veel meer macht hebben dan bijvoorbeeld Nederland of Duitsland (stakingsrecht in Zwitserland, iemand?).