Uitzonderingsstatuut NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:En toch had NS in het jaar 2008 een netto-winst van € 281 miljoen euro, waar de NMBS het in datzelfde jaar met € -169,5 miljoen moest doen. Een verschil van € 450,5 miljoen! Je kunt veel zeggen over de NS, maar het is ze wél gelukt om een in principe staatsbedrijf om te vormen in een winstgevende organisatie, waardoor er juist geld kan worden uitgegeven aan "wereldstations".
De nmbs heeft dan ook nog steeds een veel te hoge personeelskost. Wat logisch is als je bekijkt dat de NS hetzelfde kan doen met 10.000 man minder.
Sluiten van de loketten is natuurlijk maar een deeltje van de oplossing, maar de besparing die de NS hiermee gedaan heeft is volgens mij zeker niet te verwaarlozen :)
SvMp

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door SvMp »

deadlock schreef:
SvMp schreef:@deadlock: Een vergelijking met de WO2 is wel erg vergezocht.
Het is het eerste waar ik aan denk als je het over personentreinen zonder bankjes hebt.
In de WO2 ging het voornamelijk om goederenwagons.

Overigens opperde de NS een tijd geleden invoering van een 3e klasse. De baas van Ryanair heeft een proefballon losgelaten over staanplaatsen in vliegtuigen. Dit soort ideeën zijn van deze tijd en hebben niets te maken met de WO2 die ik er niet bij ga halen. Ik verwacht dat er in de toekomst treinen zonder zitplaatsen gaan rijden, als ik naar de ontwikkelingen kijk van de verschraling in Nederland en Duitsland. Er zijn nu al treinen zonder toiletten en met stoelen die niet veel meer zijn dan een plank met een lapje stof. Het bespaart kapitalen maar draait het OV op termijn de nek om.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door Hogersluys »

AlexNL schreef:En toch had NS in het jaar 2008 een netto-winst van € 281 miljoen euro, waar de NMBS het in datzelfde jaar met € -169,5 miljoen moest doen. Een verschil van € 450,5 miljoen! Je kunt veel zeggen over de NS, maar het is ze wél gelukt om een in principe staatsbedrijf om te vormen in een winstgevende organisatie, waardoor er juist geld kan worden uitgegeven aan "wereldstations".
En als ze die 281 miljoen euro nu eens in deftige persoonlijke dienstverlening genre loketten steken. Met 281 miljoen euro kan je veel loketten terug heropenen. Een openbaar dienstverleningsbedrijf moet break even draaien, geen winst maken.
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door groentje »

We blijven in kringetjes discussiëren, geloof ik. Hogersluys en SvMp zijn duidelijk van mening dat openbaar vervoer een openbare dienst is, en dat een loketdienst, met al de voordelen die dat biedt qua verwarmde wachtruimte en toezicht, daar integraal deel van uitmaakt. Prima.
Ikzelf en heel wat anderen hebben niets tegen loketten, we vinden ze nuttig, maar niet onmisbaar, en leggen onze prioriteiten anders. Frequentere en snellere treinen, bijvoorbeeld, een goede automaat die haast evenveel kan als een goede loketbediende, etc. We geloven dat dat meer reizigers kan opleveren, dan alle loketten openhouden en de treindienst constant houden.
Ik wil echt niet af van de loketten, hoor, ik zei het al, het is echt doodzonde om nog maar eens een mooi oud stationsgebouw leeg te zien staan, verwaarloosd en de ramen met planken afgedekt, tot het vanzelf instort of de sloophamer toch maar wordt bovengehaald. Maar de tijd van de overvloedige loketten is voorbij. Als je nog loketten wil behouden in de kleine stations, zal je creatief moeten zijn. Of ideeën pikken bij de buren. De Nederlandse Kiosken zijn al vernoemd, de Zwitserse stations annex reisbureaus, de postpunten, krantenwinkels, frietkoten, gemeentelijke diensten... Je kan zo het gebouw herbestemmen, er nog inkomsten uit puren, en de belangrijkste voordelen van een bediend station bewaren, want er is terug sociale controle, veel van die mensen kunnen ook kaartjes verkopen, en vooral: je kunt er ook terecht voor meer dan alleen maar een kaartje. Voor mij is dat het model waar we in België naartoe moeten.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door K V B »

SvMp schreef: Overigens opperde de NS een tijd geleden invoering van een 3e klasse. De baas van Ryanair heeft een proefballon losgelaten over staanplaatsen in vliegtuigen. Dit soort ideeën zijn van deze tijd en hebben niets te maken met de WO2 die ik er niet bij ga halen. Ik verwacht dat er in de toekomst treinen zonder zitplaatsen gaan rijden, als ik naar de ontwikkelingen kijk van de verschraling in Nederland en Duitsland. Er zijn nu al treinen zonder toiletten en met stoelen die niet veel meer zijn dan een plank met een lapje stof. Het bespaart kapitalen maar draait het OV op termijn de nek om.
Nederland en Duitsland zijn wel allebei landen waar het treingebruik sneller groeit dan in België. Landen waar lijnen heropend worden. Waar men de treinfrequentie op lokale lijnen verhoogt. Ik denk niet dat ze daar bezig zijn met iets wat het OV "op termijn de nek omdraait"...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef: En als ze die 281 miljoen euro nu eens in deftige persoonlijke dienstverlening genre loketten steken. Met 281 miljoen euro kan je veel loketten terug heropenen. Een openbaar dienstverleningsbedrijf moet break even draaien, geen winst maken.
Als je als bedrijf (privé of overheid) wil groeien moet je winst maken. Anders kan je enkel maar ter plaatse blijven trappelen. En als je 281 miljoen uit te geven hebt, dan is het denk ik wel een goed idee om eens te kijken waarmee je het meeste extra reizigers aantrekt. Als dat nu eens "meer treinen" is in plaats van "meer loketten" dan moet je het in "meer treinen" stoppen. Dat is gewoon goed management.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door K V B »

groentje schreef:We blijven in kringetjes discussiëren, geloof ik. Hogersluys en SvMp zijn duidelijk van mening dat openbaar vervoer een openbare dienst is, en dat een loketdienst, met al de voordelen die dat biedt qua verwarmde wachtruimte en toezicht, daar integraal deel van uitmaakt. Prima.
Echter als je voor "OV als een openbare dienst" bent, dan zou je toch automatisch voor "zoveel mogelijk OV voor de belastingcenten" moeten zijn. En wat als bemande loketten voor minder OV zorgen...
Denk maar aan die lijntjes in Frankrijk waar op sommige stations meer personeel rondloopt dan er treinen stoppen... Dat is geen goede openbare dienstverlening.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door K V B »

AlexNL schreef:Loketten zijn vriendelijk richting de klant, maar de klanten kunnen steeds meer dingen zelf doen en hebben lokettisten steeds minder nodig. Een loket op de grotere stations (zeg, Antwerpen, Brussel, Gent, Luik, dat soort steden) is wel handig - zeker bij internationale reizen - maar voor de normale kaartverkoopdingen kun je netzogoed bij een automaat terecht. Ik begrijp prima waarom NS jaren geleden een lokettoeslag van € 0,50 heeft ingevoerd.
Ik heb in de acht jaar dat ik nu in Zwitserland woon nog nooit een normaal vervoersbewijs aan het loket gekocht. SBB verkoopt, twee derden van zijn kaartjes via automaten.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door K V B »

pietje schreef: *lichtere structuur, minder bureau- en staf-functies. (= het aandeel van het rijdend personeel op het totaal moet hoger liggen dan nu)
Het is goed om hier eens naar de nieuwe spoorwegondernemingen te kijken die overal in Europa aan het ontstaan zijn. In Duitsland heeft Metronom 320 personeelsleden, waarvan echter maar een handvol op kantoor zit. Het gros is rijdend personeel. De "Westbahn" die in Oostenrijk binnenkort start verkoopt kaartjes enkel via internet en in de trein zelf.
Waarom inderdaad niet gewoon in de trein een bar met biljettenverkoop installeren. Kan je als pendelaar terwijl je een koffietje drinkt je abonnement laten verlengen...
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door wimpiespoor »

Hogersluys schreef: En als ze die 281 miljoen euro nu eens in deftige persoonlijke dienstverlening genre loketten steken. Met 281 miljoen euro kan je veel loketten terug heropenen. Een openbaar dienstverleningsbedrijf moet break even draaien, geen winst maken.
Je gaat er aan voorbij dat een normaal bedrijf, en dus ook NS, gewoon winst moet maken om zijn vermogenspositie in stand te houden en/of de aandeelhouders van het verwachte rendement op hun investering te voorzien. Daar doet het feit dat NS een staatsbedrijf is niets aan af. Het geld van de overheid dat vast zit in het vermogen van NS moet immers op de kapitaalmarkt geleend worden. Als we de eis los laten dat NS een normaal rendement moet hebben, dan heeft dat Belgische toestanden tot gevolg: De burgers van het land moeten via de Minister van Financiën weer ieder jaar geld in het bedrijf pompen om het op termijn goed te kunnen laten functioneren.
Overigens is heropening van de loketten nou ongeveer het laatste waar ik op zit te wachten. Dynamische informatievoorziening, een goede opvang bij verstoringen en een naadloze tarifaire aansluiting van NS bij het overige openbaar vervoer in het OV-chipkaart tijdperk zijn voor mij veel belangrijkere zaken.
Wim
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door kika »

AlexNL schreef:Loketten zijn vriendelijk richting de klant
Dat roept om een opmerking over mijn vele ervaringen met gesloten loketten en onbeschofte lokettisten. Al ben ik het wel eens met de intentie van je opmerking, zat goede ervaringen natuurlijk ook.
AlexNL schreef: Een loket op de grotere stations (zeg, Antwerpen, Brussel, Gent, Luik, dat soort steden) is wel handig - zeker bij internationale reizen - maar voor de normale kaartverkoopdingen kun je netzogoed bij een automaat terecht. Ik begrijp prima waarom NS jaren geleden een lokettoeslag van € 0,50 heeft ingevoerd.
Mits die automaten goed functioneren, gebruiksvriendelijk zijn en je nog een hoop andere steden aan dat lijstje toevoegd (Namen, Mons, Lier,..) ben ik het met je eens. Hoewel de NS die lokettoeslag eigenlijk te vroeg heeft ingevoerd denk ik. Vooraleer je zoiets in België zou invoeren, moet je idealiter x-aantal jaren mensen de kans bieden om te wennen aan geschikte kaartautomaten, dus niet van die ondingen als nu.
AlexNL schreef: Een station hoeft niet verschraald te worden tot slechts ijzeren bankjes en vertrekborden, er mogen best wel wat faciliteiten zijn, dat nodigt tenslotte uit om er langere tijd te verblijven. Een station als Antwerpen-Centraal kan een ware goudmijn zijn - zie maar wat NS voor elkaar krijgt via NS Poort en Servex.
NMBS heeft er ook voor gekozen om Antwerpen Middenstatie zo te maken omwille van de grondspeculaties, Berchem brengt heel wat minder op hoewel de uitbouw van een groot knooppunt met halteren van Thalys e.d. daar eenvoudiger en goedkoper zou zijn geweest.
AlexNL schreef: De allerkleinste stations - de stopplaatsen - voorzie je, net zoals alle andere stations van goedwerkende kaartautomaten die zowel Belgische als buitenlandse bankpassen accepteren. Het liefst zo weinig mogelijk contact geld, dit is alleen maar onhandig en onveilig.
Het liefst overal cash aanvaarden, dat is superhandig en je hebt geen last van skimming. Maar misschien bedoel je met contact geld dat er zo weinig mogelijk personeel met contant geld moet omgaan? Dat vind ik vanzelfsprekend eigenlijk.
deadlock schreef: Een rationeel argument waarop ik wil reageren met een vraag, die ik mezelf regelmatig heb gesteld: Waarom kon het vroeger wel?
Vroeger was er veel meer personeel nodig op stations. Inmiddels is de beveiliging en verkeersregeling voor een groot deel geautomatiseerd, wat enorm veel kosten bespaart. Vroeger had men te maken met die personeelskosten, was er veel minder geld dan nu en had ieder station voorzieningen. Waarom kon het toen wel en nu niet, ondanks alle technische en economische vooruitgang?
Personeel kostte geen ruk, werkdagen waren langer, 6-daagse werkweek was nog gewoon, arbeidswetgeving is tegenwoordig veel beperkender, sociale bijdragen bestaan tegenwoordig en zijn extreem gestegen door de tijd heen.
deadlock schreef: Het is een bewezen feit dat de meeste problemen met cameratoezicht voorkomen kunnen worden.
Bron a.u.b.? Ik was er rotsvast van overtuigd dat dat enkel tussen de oren zit van camera-verkopers...
deadlock schreef: Veel stations in Belgisch Limburg, waar ik toch regelmatig kom zowel doordeweeks als in het weekend, zijn uitgestorven en dan is er toch een loket open. Ik snap dat dus echt niet.
Ik heb de indruk dat België nog extreem vastgeroest zit qua werk- en schooltijden: als je niet in een ploegendienst werkt begin je tussen 7.30 en 9u, en ga je naar huis tussen 16-17.30u. Het zou me verbazen als de NMBS eenvoudig bij een dergelijk station een lokettist tussen 6-9u30 en tussen 15.30 en 18.30 kan zetten. Sowieso heeft het grootste deel van de pendelaars een of andere vorm van abonnement, heel vaak pendelen ze tussen iets kleins en iets groters en dan is het vaak gemakkelijker om het abonnement te vernieuwen in het iets grotere station. Zo deed ik dat toch tussen Leiden C.S. en Amsterdam Zuid (vaak gesloten of maar 1 loket open met een buitenlandse zakenman voor je die 10 minuten nodig heeft om een kaartje te kopen). Deed ik trouwens maar totdat iemand me had uitgelegd dat je aan automaten ook abonnementen kan kopen.

En tot slot wil ik nog even opmerken dat bij vergelijkingen met andere spoorwegmaatschappijen het handig is om in het achterhoofd te houden dat een bestaande maatschappij vaak wat vastgeroest is, vakbonden in België of Frankrijk veel meer macht hebben dan bijvoorbeeld Nederland of Duitsland (stakingsrecht in Zwitserland, iemand?).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door Steven »

Inderdaad het vergelijken tussen al die landen heeft soms zijn grenzen. België is een land met vooral pendelaars, het is te zeggen veel volk in de spits met daartussendoor wat aanvulling, de spoorweg richt zich dan ook steeds op die groep met al gevolg een treinaanbod in die richting (vandaar onze P treinen die geen ander land kent, zelfs Frankrijk niet). Ook de stations zijn daar op afgesteld met hun personeel. De kleinere stations waar nog 1 dienst (bijvoorbeeld van 6 tot 14) een loket open is heeft vooral al doel die mensen die een abo hebben de kans te geven het daar te verlengen. Als je naar de omzet gaat zien van die loketten zal je ook merken dat de verkoop van die abo's een belangrijk deel inneemt.

De Belgsische spoorwegen hebben zeker nog een lange weg te gaan. Daarbij moet je dus ook de gemiddelde Belgische denkwijze over het treingebruik gaan aanpassen (en dat gaat dus veel verder als de spoorweg zelf) en dat doe je niet van vandaag op morgen. Een Belg gebruikt in de meeste gevallen de trein omdat hij weinig andere keuze heeft, tweede auto te duur voor het gezin, te weinig parkeerplaats aan het werk, te drukke wegen naar zijn werk. Door hier met ons allen (spoorwegliefhebbers te zijn) geven we onszelf een vertekend beeld van wat mensen willen. Omdat wij zelf sneller de trein zullen nemen.
wooter

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door wooter »

Mijn mening als reiziger: de enige keren dat ik gebruik maak van faciliteiten aanwezig in een station, is als de NMBS een fout heeft gemaakt (trein te laat, aansluiting gemist, ...). Een warme, maar troosteloze wachtzaal maakt mijn gemoed er dan niet beter op. Ik verbaas me er altijd over als ik daar andere mensen zie wachten op een trein die veel langer wachten en daar blijkbaar geen problemen mee hebben.

Loketten of niet vind ik moeilijk te beantwoorden. Ik haal mijn ticketten toch uit de automaat, maar kan me voorstellen dat niet iedereen even makkelijk overweg kan met de bediening...
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door AlexNL »

kika schreef:Het liefst overal cash aanvaarden, dat is superhandig en je hebt geen last van skimming. Maar misschien bedoel je met contact geld dat er zo weinig mogelijk personeel met contant geld moet omgaan? Dat vind ik vanzelfsprekend eigenlijk.
Automaten die cash accepteren zijn leuk, maar brengen veel meer onkosten met zich mee. De automaten moeten stevig worden uitgevoerd, want een automaat waar een paar honderd euro inzit is een aantrekkelijk doelwit voor dieven.

Daarnaast moet het geld regelmatig uit de automaten gehaald worden, waarvoor je bevoegde mensen nodig hebt. Ook zij zijn een mogelijk interessant doelwit voor dieven, zie de problemen met geldtransporten als voorbeeld. En je moet het personeel ook nog kunnen vertrouwen.
wooter schreef:Loketten of niet vind ik moeilijk te beantwoorden. Ik haal mijn ticketten toch uit de automaat, maar kan me voorstellen dat niet iedereen even makkelijk overweg kan met de bediening...
Je zou de automaten op afstand bedienbaar kunnen maken, een gratis informatienummer erbij en een operator in een callcenter die de gebruiker kan meehelpen bij het doen van een aankoop. Dat doet de NS ook (nu nog als proef).
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Uitzonderingsstatuut NMBS

Bericht door Hogersluys »

Dat is ook weer zoiets. De meeste automaten aanvaarden inderdaad geen contant geld. Als je de trein wil nemen en je hebt enkel wat contant geld op zak mag je dus te voet gaan. :roll: Ik vraag me of de NS dat eigenlijk wel kan weigeren. Contant geld is nu eenmaal een wettelijk betaalmiddel (in tegenstelling tot plastieken kaarten).
Plaats reactie