"Intussen heeft de Europese Commissie België ook gevraagd het uitzonderingsstatuut van zijn spoorwegmaatschappijen op te heffen. Tot op vandaag kunnen de NMBS Holding en haar dochters niet failliet gaan. Op het kabinet van minister van overheidsbedrijven Vervotte is echter een wetsvoorstel dat die uitzondering op moet heffen, waardoor de NMBS en de NMBS Holding wél over de kop zouden kunnen gaan. In wezen is dat een technische kwestie, zolang ze banken en andere kredietverleners niet met andere ogen naar de Belgische spoorwegmaatschappijen doet kijken. Als de leningen echter duurder worden omdat de investeerders een grotere risicopremie aanrekenen, kan dat voor de onder schulden gebukt gaande spoorwegmaatschappijen uitmonden in een dodelijke cocktail."
Dat laatste is misschien wat sterk uitgedrukt, maar de NMBS-Groep moet toch oppassen, want een Sabenascenario is dan niet langer helemaal ondenkbaar. Mocht het er toch ooit van komen, dan hoop ik op een vooral gedepolitiseerde 'SN Brussels Railways' zonder de veel te logge bureaucratie en het te grote middenkader van vandaag.
JayBeeke schreef:Ik las vandaag in De Morgen het volgende:
"Intussen heeft de Europese Commissie België ook gevraagd het uitzonderingsstatuut van zijn spoorwegmaatschappijen op te heffen. Tot op vandaag kunnen de NMBS Holding en haar dochters niet failliet gaan. Op het kabinet van minister van overheidsbedrijven Vervotte is echter een wetsvoorstel dat die uitzondering op moet heffen, waardoor de NMBS en de NMBS Holding wél over de kop zouden kunnen gaan.
Wat een neoliberale onzin dit voorstel. Het is typisch dat het weer uit de hoed van de bemoeizieke Europese kliek uit Brussel komt. Een overheidsbedrijf ga je toch niet met dezelfde spelregels laten spelen als privébedrijven?
Dit is het begin van het einde voor de NMBS. Let om mijn woorden. En we hebben het allemaal te danken aan Europa.
Jaren doen ze moeite om alles te nationaliseren, en nu word alles weer uit handen gegeven, en dan nog op zo'n manier.
Als dat uitzonderingsstatuut voor de NMBS daadwerkelijk verdwijnt, zal de NMBS niet lang meer leven.
Het zou algemeen ook gewoon dom zijn ... NMBS is een van de grootste werkgevers in het land ...
Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Dan gaan we naar een tijdperk zonder NMBS vrees ik.
Welk vervoersbedrijf kan een deftige openbare dienstverlening geven zonder eens in het rood te gaan, de NMBS heeft altijd al verlies geboekt, behalve in 2007 geloof ik toen hadden ze toch winst gemaakt.
Op de trein hoorde ik het volgende:
"De NMBS is aan het evolueren naar een structuur met meer een meer bureastoelen en minder en minder uitvoerend personeel.
Hoeveel wordt er niet bespaard op al het personeel dat in contact komt met de klant of ten dienste van de klant staat en terwijl vollop vooral bureastoelen bijmaken..."
^^De vergelijkingen met het communisme slaan op niets. Ieder land heeft openbare dienstverleningsbedrijven zonder winsoogmerk (overheidsbedrijven dus), zelfs de Verenigde Staten. Feit is dat de NMBS de grootste werkgever is van dit land. In tijden van crisis ga je geen tienduizenden jobs op het spel zetten om wat kapitalistische markttheorietjes uit te proberen. Een mogelijks faillissement van het NMBS is voor niemand goed, ook niet voor de NMBS-bashers waar dit forum blijkbaar vol van loopt (en dat voor een treinenforum). Stel je voor dat een vijftigste van de Belgische beroepsbevolking werkloos wordt, dan stort letterlijk heel het land in! En waarom vraag ik me af? Is het sop de kolen waard?
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 19 apr 2010, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hogersluys schreef:^^De vergelijkingen met het communisme slaan op niets. Ieder land heeft openbare dienstverleningsbedrijven zonder winsoogmerk (overheidsbedrijven dus), zelfs de Verenigde Staten. Feit is dat de NMBS de grootste werkgever is van dit land. In tijden van crisis ga je geen tienduizenden jobs op het spel zetten om wat kapitalistische markttheorietjes uit te proberen. Een mogelijks faillissement van het NMBS is voor niemand goed, ook niet voor de NMBS-bashers waar dit forum blijkbaar vol van loopt (en dat voor een treinenforum). Stel je voor dat een vijftigste van de Belgische bevolking werkloos wordt, dan stort heel het land en wordt België een tweede IJsland!
Hogersluys schreef:Feit is dat de NMBS de grootste werkgever is van dit land. In tijden van crisis ga je geen tienduizenden jobs op het spel zetten om wat kapitalistische markttheorietjes uit te proberen. Een mogelijks faillissement van het NMBS is voor niemand goed, ook niet voor de NMBS-bashers waar dit forum blijkbaar vol van loopt (en dat voor een treinenforum).
Maar de regeling schrappen is misschien wel dé manier om het management (en de vakbonden) te laten inzien dat er heel inefficiënt gewerkt wordt in sommige afdelingen.
Als ze zeker zijn dat het bedrijf niet failliet kan gaan gaan ze nooit ingrijpende maatregelen willen nemen om het bedrijf te optimaliseren. Onder de dreiging van een faillisement is er veel meer mogelijk
Hogersluys schreef:^^De vergelijkingen met het communisme slaan op niets. Ieder land heeft openbare dienstverleningsbedrijven zonder winsoogmerk (overheidsbedrijven dus), zelfs de Verenigde Staten. Feit is dat de NMBS de grootste werkgever is van dit land. In tijden van crisis ga je geen tienduizenden jobs op het spel zetten om wat kapitalistische markttheorietjes uit te proberen. Een mogelijks faillissement van het NMBS is voor niemand goed, ook niet voor de NMBS-bashers waar dit forum blijkbaar vol van loopt (en dat voor een treinenforum). Stel je voor dat een vijftigste van de Belgische bevolking werkloos wordt, dan stort heel het land en wordt België een tweede IJsland!
Hoeveel belasting betalen die tienduizenden ?
Evenveel als jij en ik. Of denk jij dat NMBS-personeel geen belastingen betalen?
Hogersluys schreef:Feit is dat de NMBS de grootste werkgever is van dit land. In tijden van crisis ga je geen tienduizenden jobs op het spel zetten om wat kapitalistische markttheorietjes uit te proberen. Een mogelijks faillissement van het NMBS is voor niemand goed, ook niet voor de NMBS-bashers waar dit forum blijkbaar vol van loopt (en dat voor een treinenforum).
Maar de regeling schrappen is misschien wel dé manier om het management (en de vakbonden) te laten inzien dat er heel inefficiënt gewerkt wordt in sommige afdelingen.
Als ze zeker zijn dat het bedrijf niet failliet kan gaan gaan ze nooit ingrijpende maatregelen willen nemen om het bedrijf te optimaliseren. Onder de dreiging van een faillisement is er veel meer mogelijk
Wat bedoel je met inefficiënt? Dat er verlies gemaakt wordt? Tjsa, dat is nu eenmaal eigen aan niet commercieel gerichte maatschappijen. Je kan niet verwachten dat de NMBS monsterwinsten maakt. Het is niet aan ons met dergelijke statements te maken, het begint naar plat populistisme te ruiken dat voortdurende NMBS-gebash.
Ik denk dat het nu vrijwel zeker is dat de NMBS voor 2020 failliet gaat. Iedere spoorliefhebber moet dat jammer vinden. Een stuk geschiedenis gaat verloren. Denk maar niet dat de plaatsvervangende commerciële maatschappijen veel rekening zullen houden meer spoorliefhebbers. Ik denk dat jullie over 10 nog naar de NMBS zullen terugverlangen.
Ik denk dat het nu belangrijk is Infrabel uit de NMBS-holding te halen en rechtstreeks bij de overheid onder te brengen (dat mag voor mij zelfs gerust bij de gewesten komen omdat zij quasi al de overige infrastructuur zoals waterlopen en wegen beheren).
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 19 apr 2010, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit zat er aan te komen he. Men wil vanuit de EU gewoon andere spelers evenveel kansen geven als de nationale spoorwegen. De tijd dat alles van den ijzeren weg en erop enkel en alleen van of voor de staat was is al een aantal jaar voorbij.
Langs de ene kant spijtig voor de jobs, langs de andere kant kan ik mij enorm goed inbeelden dat het één grote bureaucratie is. Dit kost ook geld, en dan wel voor zowat elke belastingbetaler. De NMBS maakt verlies maar bespaart momenteel eerst op zijn diensten naar buiten toe... is dat dan correct?
En tja, het is logisch dat er hier "NMBS-haters" (sic) zitten. Wie een beetje met de spoorwegen is begaan kan moeilijk zeggen dat er over de NMBS niets kritisch of slecht te zeggen valt. Dit forum is dat ook een treinenforum en geen NMBS-forum.
Hogersluys schreef:
Evenveel als jij en ik. Of denk jij dat NMBS-personeel geen belastingen betalen?
Inderdaad "elk "NMBS personeelslid krijgt per jaar +- 80.000 euro extra van de staat en geeft dan een stukje terug. (2,5 miljard gedeeld door 30.000 )
En dan durven ze zeggen dat ze belasting betalen , puur show ze krijgen meer dan ze betalen.
Maar daar hebben we het hier al over gehad.
Het ook niet erg (maar wel eerlijk) om dat toe te geven, de politie krijgt zelfs "alles" van de belasting.
Hogersluys schreef:Feit is dat de NMBS de grootste werkgever is van dit land.
Het is niet moeilijk om de grootste werkgever van het land te zijn als j zo gesubsidieerd wordt.
Eigenlijk dacht ik dat het doel van de NMBS "vervoeren" is, niet "aan een jobke helpen".