Stiptheid verder omlaag in 2010

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Stiptheid verder omlaag in 2010

Bericht door Stef »

Treinramp trekt stiptheid verder omlaag

De treinramp in Buizingen en stakingen in het buitenland zorgden het eerste kwartaal voor historisch slechte stiptheidscijfers op het Belgische spoornet. Dat meldt infrastructuurbeheerder Infrabel.

(tijd) - De eerste drie maanden van dit jaar kwam slechts 85,6 procent van de treinen op tijd aan of met een vertraging van maximum zes minuten. Het eerste kwartaal van 2009 was dat nog 89,3 procent. Dat staat in de laatste statistieken van Infrabel die zopas werden bekendgemaakt. Als rekening gehouden wordt met externe factoren, bedraagt de stiptheid 89,6 procent, ook dat is merkelijk slechter dan de 93,1 procent van een jaar geleden.

Uiteraard had het treinongeval in Buizingen een zware impact op die cijfers. Dat blijkt al uit het aantal afgeschafte treinen dat verdubbelde tot 8.182. De belangrijkste oorzaken voor de vertragingen waren volgens Infrabel averij aan het rollend materieel van de NMBS (29,7%), storingen van de seininrichting van Infrabel (12,1%)- allebei factoren die vooral voortvloeiden uit de treinramp - en incidenten op buitenlandse netten (15,6%), waaronder stakingen in Frankrijk en technische problemen met Eurostar.

Vooral de spits had last van de problemen. Tijdens de avondpiek zakte de stiptheid van 85,1 naar 79,7 procent. In de ochtendspits arriveerde 81,7procent van de treinen op tijd tegenover 85,5 procent begin 2009.


BRON
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
JayBeeke

Re: Stiptheid verder omlaag in 2010

Bericht door JayBeeke »

Als reizigers in groep tot een gelijkaardige constatatie komen, zijn het leugenaars. Nu horen we de communicatiedienst(en) van de NMBS-groep niet... de amateurs ;)

mvg,
JJN
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Stiptheid verder omlaag in 2010

Bericht door Kalimero »

Even mijn eigen cijfers erbij halen.

Trein: P7305 Aarschot - Brussel Zuid
Periode: 12/01/2010 - 31/03/2010
Aantal ritten: 56 waarvan 1 afgeschaft
Vertraging bij aankomst minder dan 5 min: 25 (45%)
Vertraging bij aankomst tussen 5 en 10 min: 21 (38%)
Vertraging bij aankomst meer dan 10 min: 9 (16%)

Voor het huidige kwartaal ziet het ernaar uit dat die trend zich verderzet.
"Bestemming beter" is nog veraf.

Dat officiële cijfer van 85% is natuurlijk een gemiddelde.
Er moeten dus een heleboel treinen heel erg stip rijden om al die vertragingen van "mijn" trein te compenseren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stiptheid verder omlaag in 2010

Bericht door Shrek »

het is natuurlijk in de spits (dus wanneer jij rijdt) dat de meeste vertragingen voorkomen, vandaar dat jouw cijfers verschillen van de officiële :wink:
melle

Re: Stiptheid verder omlaag in 2010

Bericht door melle »

Die cijfers worden van heel de dag genomen, als men enkel de de spits cijfers zou noteren zou dat zo goed als zelfmoord zijn.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Stiptheid verder omlaag in 2010

Bericht door Kalimero »

Shrek schreef:het is natuurlijk in de spits (dus wanneer jij rijdt) dat de meeste vertragingen voorkomen, vandaar dat jouw cijfers verschillen van de officiële :wink:
Stef schreef:In de ochtendspits arriveerde 81,7procent van de treinen op tijd tegenover 85,5 procent begin 2009.
Zelfs deze cijfers zijn nog een pak positiever dan wat ik dagdagelijks meemaak (nog geen 50 % "op tijd").
depol99
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2008, 18:56
Locatie: Waregem

Re: Stiptheid verder omlaag in 2010

Bericht door depol99 »

melle schreef:Die cijfers worden van heel de dag genomen, als men enkel de de spits cijfers zou noteren zou dat zo goed als zelfmoord zijn.
Zeker: over mijn traject Waregem - Brussel-zuid tijdens de spits haal ik sinds 14 december nog niet eens de helft volgens NMBS normen.
Ik neem wel de fel geplaagde Landen - De Panne/Kortrijk (zie ander topic). Deze heeft geen invloed gehad van de treinramp.
's ochtends: 47% op tijd, 3% afgeschaft, gemiddeld 7 minuten vertraging
's avonds: 21% op tijd, 9% afgeschaft, gemiddeld 14 minuten vertraging

Concreet betekend dit dat ik 43% van mijn ritten 's avonds een compensatie (>15 min) zou kunnen aanvragen.


Zijn er geen officiële stiptheidcijfers per trein of traject bekend?
Plaats reactie