Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Bericht door dcr »

De raad van bestuur van de NMBS gaat vrijdag rond de tafel te zitten om maatregelen te treffen die de Belgische spoorwegmaatschappij uit de rode cijfers moeten helpen. Er wordt gevreesd dat er ook in het treinaanbod gesnoeid zal worden.

De NMBS leed in 2009 een operationeel verlies van 229 miljoen euro. Volgens een overeenkomst met de overheid moeten de schulden gestabiliseerd worden. Het is nu aan de directie om in te grijpen.
Geen groene treinen

Wellicht volgt er een sanering in het treinaanbod. Zo zijn er loketten waar er amper nog kaartjes verkocht worden en treinen die op bepaalde momenten gewoon leeg zijn.

"Een lege trein is geen groene trein", vertelde gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker aan Het Nieuwsblad. "We kunnen ons aanbod perfect heroriënteren. Het ligt op dit ogenblik 10 procent hoger dan wat nodig is volgens de beheersovereenkomst."

De topman zou echter ook nog een scenario in gedachten hebben waarbij het aanbod niet zal wijzigen.

Ook bij NMBS Logistics staan er herstructureringen op til, maar de onderhandelingen met de vakbonden schieten maar niet op.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Bericht door dentheo »

Blijft gek, eigenlijk zouden treinen die "rijden" het enige moeten zijn dat voor extra inkomsten zorgt...
Daar moet je dus niet in snijden...wel in al de rest.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Bericht door Adler »

dentheo schreef:Blijft gek, eigenlijk zouden treinen die "rijden" het enige moeten zijn dat voor extra inkomsten zorgt...
Daar moet je dus niet in snijden...wel in al de rest.
Dat is wel de gemakkelijkste oplossing.
Geen gedoe met vakbonden en zo, reizigers hebben geen vakbond.
Vergeet ook niet dat Descheemaecker zijn mandaat in februari 2011 moet verlengd worden.
En met de huidige resultaten is dat nogal twijfelachtig.
LRDArdo

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Bericht door LRDArdo »

Ik ben misschien nog wat té jong, maar ik heb zelden een lege trein zien rijden. :roll:
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Bericht door Teach2 »

Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?
Ja. Want stel je eens voor dat men zou besparen door van de NMBS een efficiënt bedrijf te maken... Dat kunnen we toch niet verwachten he..
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Bericht door b-loc »

LRDArdo schreef:Ik ben misschien nog wat té jong, maar ik heb zelden een lege trein zien rijden. :roll:
Ik vind dat de L-treinen vaak bijna leeg zijn.
Ook in de late avond veel bijna lege treinen
yannickvw
Berichten: 161
Lid geworden op: 22 mei 2006, 12:06

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Bericht door yannickvw »

Misschien is minder treinen laten rijden nog niet zo slecht...

Minder treinen, minder verzadiging, minder belast materieel, minder pannes, groter materieeloverschot,...
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Bericht door Teach2 »

Minder treinen, minder verzadiging, minder belast materieel, minder pannes, groter materieeloverschot,...
Oftewel: schaf treinen af, en laat het lijken dat je beter doet zonder de onderliggende problemen aan te pakken. Even kijken:
minder verzadiging
De Nederlanders slagen erin een pak meer treinen te laten rijden per kilometer spoor dan wij, en ze doen dat met een fractie van de vertragingen. Sta me toe, dat voorbeeld in acht nemende, nogal sceptisch te staan tegenover de notie dat ons net 'verzadigd' is...
minder belast materieel
Ook hier zou ik de vergelijking met het buitenland wel eens willen maken, ik denk dat we zullen zien dat het met die 'belasting' van het materieel best zal meevallen...
minder pannes
De vele pannes zijn te wijten aan een combinatie van onbetrouwbaar materieel (slechte aankopen dus, denk aan T13 en M6), en onvoldoende of slecht georganiseerd onderhoud.
groter materieeloverschot
Er is meer dan genoeg materieel. Alleen staat veel en veel te veel ervan aan de kant door het eerder genoemde slecht georganiseerde onderhoud.
Fles

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Bericht door Fles »

Dit is toch geen nieuws? Ik heb hier recentelijk al eerder over gelezen....
Fles

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Bericht door Fles »

However, men mag wel lering trekken uit de gevolgen van de Beeching Axe.
The 'Beeching Axe' is an informal name for the British Government's attempt in the 1960s to reduce the cost of running British Railways [..] it is remembered for recommending wholesale closure of what it considered little-used and unprofitable railway lines, the removal of stopping passenger trains and closure of local stations on other lines..
maar
The closures failed in their main purpose of trying to restore the railways to profitability, with the promised savings failing to materialise. By closing almost a third of the rail network, Beeching managed to achieve a saving of just £30 million, whilst overall losses were running in excess of £100 million. The shortfall arose mainly because the branch lines acted as feeders to the main lines and that feeder traffic was lost when the branches closed. This in turn meant less traffic and less income for the increasingly vulnerable main lines.
hoewel het ook in het licht van dat laatste argument natuurlijk twijfelachtig is om lijnen als de 144 of de 82 open te houden..
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Bericht door Shrek »

uitbesteden van het onderhoud zou al veel doen denk ik :roll: Men zou vanaf nu alleen materiaal kunnen kopen met onderhoudscontract bij in ofzo :)
jan_olieslagers
Berichten: 3582
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef:uitbesteden van het onderhoud zou al veel doen denk ik
Dat zouden de vakbonden toch nooit accepteren? Ik zie die het spoornet platleggen als het nog maar in overweging wordt genomen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: Dat zouden de vakbonden toch nooit accepteren? Ik zie die het spoornet platleggen als het nog maar in overweging wordt genomen.
In Griekenland hebben de vakbonden jaren hun zin gekregen, met het gekende resultaat. Nu het land dreigt failliet te gaan kan men eindelijk de besparingen doorvoeren die al lang nodig zijn.
Nu de nmbs failliet kan gaan kan men met dat scenario dreigen. Misschien helpt het iets :)
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Bericht door Hogersluys »

Waarom denken sommigen hier toch steeds weer dat privatisering en uitbesteding alles zal oplossen. :roll:

De NMBS zal besparen en het is al duidelijk hoe: er zullen in de zomer minder treinen rijden (de fameuze zomerregeling) en er zullen hoogst waarschijnlijk opnieuw wat loketten sluiten :evil: .
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat NMBS besparen door in treinaanbod te snoeien?

Bericht door Steven »

Uitbesteden is inderdaad niet altijd een oplossing, alles hangt volledig af op controle in alle opzichten. Als ik zie hoe bepaalde werknemers van de prive firma in vorst de treinen kuisen krijg ik de slappe lach.
De manier waarop die gasten even snel door een trein gaan is wel echt zielig (die dweil is amper nat te noemen). Op die manier kan ik als firma ook snel geld verdienen.
Plaats reactie