Vernieuwing Brussel Noord.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Lukas
Berichten: 1676
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Vernieuwing Brussel Noord.

Bericht door Lukas »

Hoi,

In de Metro van vandaag stond er vandaag goed nieuws:

Een nieuw gezicht voor Brussel Noord

Volgende week gaan omvangrijke werken van start voor de modernisering van Brussel-Noord.De werken moeten het station beter toegankelijk maken en de reiziger meer comfort bieden.

Met meer dan 40.000 opstappende reizigersis Brussel-Noord het vierde station van het land.De voorbije jaren werden al een aantal werken uitgevoerd,zoals de opfrissing van de buitengevels,de vernieuwing van het buitenschrijnwerk en het dak en de verlenging van de perrons tot 400 meter.

NIEUW TRAVEL CENTRE EN NIEUW SANITAIR
De werken beginnen met de inrichting van een travel centre en de bouw van nieuwe toiletten.Het nieuwe travel centre, met twee open en zeven gesloten loketten, zal toegankelijk zijn vanuit de stationshal en vanuit de onderdoorgang kant Mechelen.Dit is een belangrijke verbetering:wie nu van de onderdoorgang kant Mechelen naar de stationshal wil, moet een omweg maken via het CCN-gebouw.Half 2011, als het nieuwe travel centre, de doorgang en de toiletten klaar zijn,zal dit niet meer nodig zijn.Tijdens de werken zullen de reizigers geen gebruik meer kunnen maken van de parking onder het station.De andere parkings van Interparking onder het CCN gebouw blijven wel toegankelijk.Sommige toegangen naar het perron 1 zullen eveneens afgesloten zijn.Eind 2011 zullen alle toegangen terug open zijn en bovendien komt er een nieuwe roltrap naar perron 1.Nu is perron 1 enkel met vaste trappen te bereiken.

BETERE INTERMODALITEIT
Vanaf 2011 staan er nog grootscheepse werken op het programma.De stationshal en de verschillende onderdoorgangen worden in een nieuw kleedje gestoken.Om de aansluiting op de andere vervoermiddelen te verbeteren komen er in de stationshal een lift, roltrappen en vaste trappen naar het niveau -1.De nieuwe fietsenstalling met 470 plaatsen, het fietspunt, de standplaatsen voor taxi's en Cambio en de kiss & ride-zone zullen optimaal bereikbaar zijn.

BETERE TOEGANG TOT PERRONS EN ONDERDOORGANGEN
Wie nu het station binnengaat kant Aarschotstraat moet enkele trappen nemen om 1 van de onderdoorgangen te bereiken.Die situatie zal aanzienlijk verbeteren.De 3 toegangen worden uitgerust met roltrappen en toegang kant centrum krijgt ook een lift.Dankzij de installatie van liften in de onderdoorgang kant centrum zullen de perrons perfect toegangkelijk zijn voor minder mobiele reizigers.De onderdoorgang kant Mechelen zal worden uitgerust met nieuwe roltrappen.De onderdoorgang kant centrum krijgt ook een rechtstreekse verbinding met de stationshal,met aan beide zijden winkels.

Zoals jullie zien heb ik het ganse bericht overgetypt uit de Metro van vandaag en ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vernieuwing Brussel Noord.

Bericht door Steven »

Men heeft in Brussel noord op bepaalde perrons al deels nieuwe displays gehangen (deze met drie grote en twee kleine regels).
Elgar
Berichten: 624
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Vernieuwing Brussel Noord.

Bericht door Elgar »

Lukas schreef: ...
NIEUW TRAVEL CENTRE EN NIEUW SANITAIR
De werken beginnen met de inrichting van een travel centre en de bouw van nieuwe toiletten.Het nieuwe travel centre, met twee open en zeven gesloten loketten, zal toegankelijk zijn vanuit de stationshal en vanuit de onderdoorgang kant Mechelen.
...
Handig, zo kan men ook besparen op loketbediendes :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vernieuwing Brussel Noord.

Bericht door Steven »

LOL elgar, met gesloten loketten bedoelen we achter glas ;-).
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Vernieuwing Brussel Noord.

Bericht door Kalimero »

Vanwaar toch die drang om overal roltrappen te willen ?
Dat stropt meer op dan iets anders. Discipline om aan één kant te gaan staan is in dit landje onbestaande.
En dan maar zeuren dat we te weinig bewegen.
Voor wie niet goed te been is is het ook al geen veilige oplossing, wegens struikelgevaar.
De enige echte goede oplossing is een lift. Wie tijd heeft om op een roltrap post te vatten, kan net zo goed op de lift wachten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vernieuwing Brussel Noord.

Bericht door Steven »

Roltrappen en liften vullen elkaar aan, een roltrap heeft echter een grotere capaciteit dan een lift in de meeste gevallen.
In een station als Brussel noord nu een lift gaan plaatsen die in de centrale gang uitkomt is vragen om megawerken. De gang is niet zo breed dus plaats voor een lift is er niet echt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vernieuwing Brussel Noord.

Bericht door Shrek »

Kalimero schreef:Vanwaar toch die drang om overal roltrappen te willen ?
Dat stropt meer op dan iets anders.
Dat is niet waar hoor, een roltrap heeft een veel hogere capaciteit dan een lift. Dat de meeste reizigers niet de discipline hebben om rechts te gaan staan is inderdaad correct, maar voor wie echt gehaast is zijn er altijd gewone trappen naast de roltrappen te vinden :wink:
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Vernieuwing Brussel Noord.

Bericht door 260689 »

Shrek schreef:
Kalimero schreef:Vanwaar toch die drang om overal roltrappen te willen ?
Dat stropt meer op dan iets anders.
Dat is niet waar hoor, een roltrap heeft een veel hogere capaciteit dan een lift. Dat de meeste reizigers niet de discipline hebben om rechts te gaan staan is inderdaad correct, maar voor wie echt gehaast is zijn er altijd gewone trappen naast de roltrappen te vinden :wink:
Men kan ook de roltrap nemen als men gehaast bent, dan ben je nog rapper boven als je er een tandje bijzet.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Vernieuwing Brussel Noord.

Bericht door bobke »

Kalimero schreef:Vanwaar toch die drang om overal roltrappen te willen ?
Dat stropt meer op dan iets anders. Discipline om aan één kant te gaan staan is in dit landje onbestaande.
En dan maar zeuren dat we te weinig bewegen.
Voor wie niet goed te been is is het ook al geen veilige oplossing, wegens struikelgevaar.
De enige echte goede oplossing is een lift. Wie tijd heeft om op een roltrap post te vatten, kan net zo goed op de lift wachten.

euh hallo? Roltrappen zijn toch wel het beste dat er is. gemakkelijk en snel, leidt juist tot minder opstropping. Struikelgevaar door roltrappen? Kan ik me niet inbeelden. Voor mensen die slecht te been zijn, is een roltrap juist hard nodig.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vernieuwing Brussel Noord.

Bericht door groentje »

Evenwichtsstoornissen op een roltrap zijn wel af te raden, voor hen is een roltrap niet meteen een aanrader. Maar inderdaad, voor hen bestaan er trappen, en binnenkort hopelijk ook een lift. Als het niet mogelijk is in de middengang, men heeft nog 2 andere gangen, hé?
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Vernieuwing Brussel Noord.

Bericht door Kalimero »

260689 schreef:Men kan ook de roltrap nemen als men gehaast bent, dan ben je nog rapper boven als je er een tandje bijzet
Tijdens de spits zijn die roltrappen net een bewegend blik sardines. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om daar tussen te gaan staan. Zelfs met een omweg naar de vaste trap ben ik nog sneller dan die zombies op de roltrap. Pure energieverspilling.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vernieuwing Brussel Noord.

Bericht door Shrek »

Kalimero schreef:Tijdens de spits zijn die roltrappen net een bewegend blik sardines. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om daar tussen te gaan staan. Zelfs met een omweg naar de vaste trap ben ik nog sneller dan die zombies op de roltrap. Pure energieverspilling.
Neen, want op een gewone trap zouden die zombies nog veel trager gaan :wink: en zoals ik vermeldde: men houdt rekening met mensen zoals u die sneller willen zijn; naast elke roltrap is er ook een gewone trap :wink:
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Vernieuwing Brussel Noord.

Bericht door kika »

Roltrappen zijn al wel een vooruitgang met kinderwagen/buggy, wat ronduit schandalig is dat dat in zo'n belangrijk groot station als bxl-Noord nog niet goed toegankelijk is. En een lift is natuurlijk ook broodnodig voor de stroom mensen die hun eigen koffers niet kunnen tillen/vasthouden, mensen op krukken etc. Ik verbaas me er wel vaker over dat de toegankelijkheid van de NMBS om te huilen is, meestal. Het is niet zo dat mensen 30 jaar terug niet met de buggy op de trein wilden, er geen rolstoelgebruikers waren of andere minder-mobielen. Ik ben erg blij dat er blijkbaar verbetering in het beleid zit.

Alleen hou ik mijn hart vast over het onderhoud, schoonmaken, zwervers,... hopelijk komt het goed. En liften horen gewoon te werken zonder driehoekssleutel natuurlijk.
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Vernieuwing Brussel Noord.

Bericht door Marianne »

Ach in Roosendaal hebben ze er wel 10 jaar over gedaan eer er een lift was en in Venlo zijn ze nog steeds bezig :mrgreen:

Toen was er uiteindelijk een lift in Roosendaal en de eerste periode zaten er mensen in vast, omdat er nog wat technische probleempjes waren (die mensen misten dus hun trein).

Dus ik ga niet met de lift, maar gezond met de trap.

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie