HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
ino94

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door ino94 »

De haalbaarheid maak ik me geen zorgen over, hier in Nederland ligt het wijzigingsplan al klaar, die kan bij wijze van spreken morgen beginnen. Er komen dan niet minder verbindingen, juist meer kwartierdiensten.

Dat geneuzel met reserveringsplicht slaat nergens op; dat moeten ze gewoon niet doen. Dan kan er niemand meer incidenteel op reis van bijvoorbeeld Rotterdam 'even' naar Antwerpen, dan moet je weer naar de balie / internet, bla bla.

Hier rijdt nu een Fyra tussen Amsterdam via Schiphol naar Rotterdam. In de spits is 30 mensen 'overvol', en in de avonden rijdt hij regelmatig leeg. De NMBS en NS Hispeed gaan zichzelf ten onder halen. NS Hispeed kan nog wel wat hebben [zeker met de NS erachter], dat is bij de NMBS een stuk minder zo.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door wimpiespoor »

Wat er nu is afgesproken is toch niets nieuws? Dat is al jaren geleden afgesproken. Die treindienst uit Den Haag is een binnenlands Nederlands compromis (om Den Haag te compenseren voor het verlies van de Benelux). En dat binnenlandse Nederlandse compromis is uiteindelijk in het akkoord tussen Nederland en België terecht gekomen, inclusief frequentie en stopplaatsen. De uitvoering van deze afspraken heeft tot nu toe echter gestokt. Want de NMBS wilde niet meewerken (bestelling van 3 extra Fyra's), waardoor er ook geen nieuwe exploitatieovereenkomst tussen NS en NMBS tot stand kwam.
Waar het nu om gaat dat de Ministers afspraken hebben gemaakt over de oplossing van de knelpunten die de uitvoering van de afspraak in de weg stonden. Uit de media heb ik begrepen dat NMBS nu één extra stel aanschaft. Wellicht dat daar de oplossing van het probleem is gevonden.
Uit de andere posts begrijp ik, dat er technisch-exploitatief nog tal van andere problemen om een oplossing vragen, waardoor bij de onverkorte uitvoerbaarheid van de plannen best nog vraagtekens gezet kunnen worden. Maar een belangrijke horde is nu genomen.
Wim
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door AlexNL »

Slechts eens in de 2 uur een trein van Den Haag naar Brussel is een enorme verslechtering t.o.v. de uursdienst die er nu is. Daarnaast is de Fyra vanuit Den Haag HS slechts 20 minuten sneller in Brussel dan de huidige Beneluxtrein. Het is niet te begrijpen dat de politiek hiermee akkoord is gegaan, zeker met de reserveringsplicht die geldt.

Ik weet zeker dat als Fyra van start gaat met deze dienstregeling, men gigantisch onderuit zal gaan. De treinen rijden nu al leeg rond tussen Amsterdam en Rotterdam, wat niet zo gek is gezien de toeslag die je moet betalen. Naarmate het traject langer wordt, zal ook de toeslag alleen maar hoger worden verwacht ik. Het zou me niet verbazen als NS Hispeed straks € 40 vraagt voor een enkeltje Den Haag - Brussel, wat dan ook nog het vroegboektarief is met treinbinding!

Aan de andere kant: het is wel een goede manier om je treinen schoon te houden. Kun je i.i.g. besparen op schoonmakers, want die zijn dan toch niet nodig.

Ik zou maar wat graag de NS in deze beconcurreren... ik weet zeker dat ik vollere treinen krijg, zelfs met een lagere snelheid.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef:d
Ik weet zeker dat als Fyra van start gaat met deze dienstregeling, men gigantisch onderuit zal gaan. De treinen rijden nu al leeg rond tussen Amsterdam en Rotterdam, wat niet zo gek is gezien de toeslag die je moet betalen. [/size]
Nog deze week was er op een andere discussie sprake van een bezetting van 50% in bepaalde treinen.
Waarschijnlijk omdat bepaalde kaartbezitters doorkrijgen dat zij zonder toeslag kunnen reizen...
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door AlexNL »

Dat klopt. Door een foutje van de NS mogen jaarkaarthouders (traject en net) zonder toeslag met Fyra meereizen. Op die kaarten staat tenslotte "Geldig voor alle in Nederland rijdende treinen m.u.v. Thalys", en een snuggere reiziger heeft daar een zaak over gewonnen.

Het officiële verhaal, het werkelijke verhaal.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door Accelerat »

Hmm als die HSL plannen op deze manier voort worden gezet, zal Veolia een explosieve stijging zien van reizigers op bus 19 naar Antwerpen vanuit Breda. :D
Ik gun het de NS Hispeed en NMBS van harte dat heel die verbinding gigantisch hard gaat mislukken en dat ze dan tot de conclusie komen dat die Beneluxtrein een geniale verbinding was en dat die HSL een enorme verslechtering is. :evil:
pietje

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door pietje »

AlexNL schreef:Dat klopt. Door een foutje van de NS mogen jaarkaarthouders (traject en net) zonder toeslag met Fyra meereizen. Op die kaarten staat tenslotte "Geldig voor alle in Nederland rijdende treinen m.u.v. Thalys", en een snuggere reiziger heeft daar een zaak over gewonnen.

Het officiële verhaal, het werkelijke verhaal.
:lol: :lol: :lol:
Nominatie voor de prijs: "Flater van het jaar"
:lol: :lol: :lol:
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door stefanic »

Ik lees dan wel dat de ministers een akkoord hebben over de PRAKTISCHE uitwerking van het ministrieel akkoord, maar helaas is het enkel een PRINCIPIEEL akkoord. Want HOE deze trein praktisch moet ingepast worden, ik denk niet dat ze daar over nagedacht hebben...
Ik ben persoonlijk dan ook zeer diep teleurgesteld over de wijze waarop wij hier voor een 'voldongen feit' worden gesteld, en vooral hoe met de reizigers wordt gesold waarvoor wij het beste trachten te doen met de middelen die we hebben.

Niemand is gebaat bij een trein zoals hij nu voorligt. Amper sneller dan de gewone treinen, duurder dan een ruim aanbod aan gewone treinen, maar vooral TEN KOSTE van gewone treinen.

Kijk naar de Thalys. Iedereen met een abonnement kan tussen Antwerpen en Brussel ook met de Thalys rijden, mits opleg van een reservering. Ik heb geen cijfers, maar ik denk dat ik het aantal gebruikers die dit ook effectief doen op één hand kan tellen (als ik al een hand nodig heb...). Waarom zou je ook als er naast deze Thalys nog 2 IC's, 2 IR's en (nog even) een Benelux rijden.
Niet interessant voor de reizigers dus, en ook niet interessant voor NMBS of NS, waarvoor dit enkel een mega verliespost zal zijn. We zullen wel moeite doen om miljoenen te besparen... om het dan aan de andere kant door deuren en vensters weg te gooien.

Toch één positief punt:
Het enige interessante stuk van die voorgestelde trein is Breda-Antwerpen...
spoorwegrealist
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door K V B »

sncf-sncb schreef:Hmm als die HSL plannen op deze manier voort worden gezet, zal Veolia een explosieve stijging zien van reizigers op bus 19 naar Antwerpen vanuit
Op dit moment is er geen trein van Breda naar Antwerpen. Waarom zou op het moment dat er wel een trein is (ongeacht wat voor een trein) Veolia plotseling meer reizigers krijgen...
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door Stef »

K V B schreef:
sncf-sncb schreef:Hmm als die HSL plannen op deze manier voort worden gezet, zal Veolia een explosieve stijging zien van reizigers op bus 19 naar Antwerpen vanuit
Op dit moment is er geen trein van Breda naar Antwerpen. Waarom zou op het moment dat er wel een trein is (ongeacht wat voor een trein) Veolia plotseling meer reizigers krijgen...
Goed lezen, hij zegt BUS 19...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door AlexNL »

Elders heb ik het onderstaande gepost, over wat ik denk dat er in ieder geval met deze Fyra-rit gaat gebeuren. Ik verwacht dat hetzelfde zal gebeuren met de rest van de Fyra's.
's ochtends vroeg - 7.30 - stap je te Den Haag HS in de fonkelnieuwe Fyra die er klaarstaat. Het valt je op hoe leeg de trein is, maar je denkt dat het wel sneller vol zal lopen - de ochtendspits is tenslotte in volle gang en deze snelle trein zal vast wel afgeladen zijn. Redelijk leeg vertrekt de trein om 7.38 richting Rotterdam.

Je komt voorbij een vol Rotterdam Centraal, waar je met lede ogen toeziet hoe reizigers in verschillende treinen stappen, maar in het luxe Fyra-rijtuig stappen hoogstens 10 mensen extra in. De trein zet vaart aan, en voor je het weet ben je bij het wissel. Met een zijwaartse schok wisselt je trein van het hogesnelheidsspoor naar het normale spoor, waar je nog minstens 7,5 minuut onderweg bent naar het station van Breda.

Eindelijk rolt je trein het station binnen. De trein stopt, de meeste reizigers staan weer op en verlaten het rijtuig. Je bent weer alleen met de slapende medelander. Minuten verstrijken, je uitzicht is een hypermodern station. Op het digitale bord staat in fonkelende rode letters "FYRA", gevolgd door "Antwerpen, Brussel-Zuid/Midi. Reservering en toeslag verplicht."

Je ziet de machinist voorbijlopen op zijn dooie gemak, hij rookt een sigaretje. Een felrode colbertje vloekt met zijn blauwe overhemd. Een stoffige baret op zijn kalende hoofd. Je voelt de trein een beetje trillen, de airco komt weer tot leven na de frontwisseling. Een automatische fluit, de deuren sluiten weer. Je hebt 15 minuten stilgestaan in Breda.

De trein is nog net zo leeg als bij het vertrek uit Den Haag, de ochtendspits loopt op zijn einde. De trein rijdt weg en is zo'n 20 minuten later in Antwerpen-Noorderkempen. Auto's, een paar bushaltes, de E19, verder is er niets. Rechts flitst een Thalys voorbij aan 300 km/h.

Na een korte haltering rijdt de trein verder, om nog voordat hij vaart heeft gemaakt weer te stoppen voor Antwerpen-Luchtbal. Hier herhaalt hetzelfde riedelte zich, niemand stapt in of uit. De trein zet weer aan en daalt af naar Antwerpen-Centraal. De slapende man is wakker geworden en stapt hier enigszins verdwaasd uit. Je blijft alleen achter.

Het rood/roze/witte vogelbekdier rijdt verder. Net na Antwerpen komt de conducteur langs... hij geeuwt luid, hij is duidelijk nog niet goed wakker. Hij controleert je kaartje - waar je toch zo'n 35 euro voor hebt betaald - en loopt verder, de lege trein door. De railcatering komt langs, en verkoopt je voor € 4,25 een halfzacht pistoletje met ei van eergisteren.

Na ruim 50 minuten boemelen over het Belgische spoor ben je eindelijk in Brussel-Zuid. Je kijkt nog eens naar de trein waar je zojuist in hebt gezeten, er stappen slechts een paar mensen uit. De railcateraar, de conducteur, de machinist en een drietal reizigers.

Je pakt je laptop uit je koffertje en constateert dat hij leeg is... onderweg heb je 'm niet kunnen opladen: stopcontacten zijn tenslotte alleen in de eerste klas te verkrijgen. Werken was er ook niet bij, door een gebrek aan wifi en een slechte dekking op de HSL had je geen internetverbinding.

De volgende dag stap je in de auto.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door K V B »

Stef schreef:
K V B schreef:
sncf-sncb schreef:Hmm als die HSL plannen op deze manier voort worden gezet, zal Veolia een explosieve stijging zien van reizigers op bus 19 naar Antwerpen vanuit
Op dit moment is er geen trein van Breda naar Antwerpen. Waarom zou op het moment dat er wel een trein is (ongeacht wat voor een trein) Veolia plotseling meer reizigers krijgen...
Goed lezen, hij zegt BUS 19...
Ik heb goed gelezen. Nu jij nog. Leg eens uit het een extra concurrent voor die bus er voor zal zorgen dat die meer reizigers krijgt. Zelfs al gaat het om een zwakke concurrent...
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door AlexNL »

Simpel: in Brabant wonende studenten die in Antwerpen studeren. Nu is de trein nog sneller (of even snel), als de enige reële optie naar Nederland (meer specifiek: Brabant) de Fyra is, zal de bus meer reizigers krijgen omdat deze goedkoper is. Een Nederlandse OV-studentenkaart is immers geldig op die bus.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door Terminus »

Het gaat dus wel degelijk om een HST-dienst met de vogelbekdier-treinstellen.. Waarom is men dan bezig met de ombouw van 35 I10- en I6-rijtuigen?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door dentheo »

Hopelijk gaat men in afwachting de beneluxen opdrijven naar een rijtuig of tien....

De bezetting is hoog op bepaalde deeltrajecten...

Mits enkele belgische rijtuigcombinaties meer en een hergroeperen van de NS-fyra rijtuigen moet dat kunnen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie