HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
ino94

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door ino94 »

En dat moeten ze met materieel doen wat ze niet hebben?
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door AlexNL »

De Beneluxtreinen gaan helemaal niet verlengd worden, ze zullen zelfs een tijdje verkort worden. NS Hispeed heeft de rijtuigen kennelijk nodig om ze om te vormen tot eindrijtuigen voor de getrokken Fyra-treinen... de treinen van 7 bakken zullen tijdelijk worden ingekort tot 6. Dat is althans wat ik heb horen zeggen.

Verder heb ik nog meer gelezen over de V250, op Somda.nl:
janltv schreef:
(...) uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat alle 3 de stellen retour afzender gaan, omdat het enige dat werk fatsoenlijk werkt de stroomafnemer is. Wordt het dus toch een IC4 (DSB) drama?
Reply daarop:
john563 schreef:
Heb ook wat uit de eerste hand, en wat er loos is is echt niet zo best, persoonlijk zou ik zeggen bonjour met die troep en koop bijvoorbeeld AGV stellen.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door FLV-FGSP »

AlexNL schreef:De Beneluxtreinen gaan helemaal niet verlengd worden, ze zullen zelfs een tijdje verkort worden. NS Hispeed heeft de rijtuigen kennelijk nodig om ze om te vormen tot eindrijtuigen voor de getrokken Fyra-treinen... de treinen van 7 bakken zullen tijdelijk worden ingekort tot 6. Dat is althans wat ik heb horen zeggen.
Je verwart de Beneluxstammen met de stammen voor de AmRo-shuttle (Prio-dienst Amsterdam - Rotterdam), waarbij een vaste klant onlangs een klacht schreef omdat hij zijn rijtuig op een kwade dag met iemand anders moest delen ...
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door AlexNL »

FLV-FGSP schreef:Je verwart de Beneluxstammen met de stammen voor de AmRo-shuttle (Prio-dienst Amsterdam - Rotterdam), waarbij een vaste klant onlangs een klacht schreef omdat hij zijn rijtuig op een kwade dag met iemand anders moest delen ...
Ah ok, ik had gelezen dat het over alle Prio-stammen zou gaan.

Maar heeft daar echt iemand een klachtenbrief over geschreven ja? :lol:
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:
FLV-FGSP schreef:Je verwart de Beneluxstammen met de stammen voor de AmRo-shuttle (Prio-dienst Amsterdam - Rotterdam), waarbij een vaste klant onlangs een klacht schreef omdat hij zijn rijtuig op een kwade dag met iemand anders moest delen ...
Ah ok, ik had gelezen dat het over alle Prio-stammen zou gaan.

Maar heeft daar echt iemand een klachtenbrief over geschreven ja? :lol:
Dat was een twitterbericht. Maar sinds houders van een jaarabonnement tijdelijk een gratis toeslagabonnement kunnen halen, is het aantal reizigers spectaculair gestegen. Van max. 25 naar 100 tot 250 reizigers per trein. Bezetting nu toch wel tot 50% in de spits. Dat is nog niet veel (vergeleken met de gewone IC), maar toch minder bedroevend.

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door AlexNL »

Mee eens, de bezetting is een stuk beter geworden. Helaas verdient NS Hispeed er geen cent aan, m.u.v. een bakje koffie zo nu en dan. De meeste reizigers laten de railcatering toch links liggen... € 2,- voor een bakje lauwe koffie uit een papieren bekertje is niet echt de moeite.

Ik verwacht dat na 1/9 er een flinke daling is in het aantal Fyra-reizigers.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door Accelerat »

AlexNL schreef:
-Vermoedelijk scenario Fyra-
Prachtig verwoord! :wink:
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door AlexNL »

Dank je! Ik vrees/hoop dat dit ook echt is wat er gaat gebeuren...
Jettois

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door Jettois »

AlexNL schreef:Slechts eens in de 2 uur een trein van Den Haag naar Brussel is een enorme verslechtering t.o.v. de uursdienst die er nu is. Daarnaast is de Fyra vanuit Den Haag HS slechts 20 minuten sneller in Brussel dan de huidige Beneluxtrein. Het is niet te begrijpen dat de politiek hiermee akkoord is gegaan, zeker met de reserveringsplicht die geldt.

Ik weet zeker dat als Fyra van start gaat met deze dienstregeling, men gigantisch onderuit zal gaan. De treinen rijden nu al leeg rond tussen Amsterdam en Rotterdam, wat niet zo gek is gezien de toeslag die je moet betalen. Naarmate het traject langer wordt, zal ook de toeslag alleen maar hoger worden verwacht ik. Het zou me niet verbazen als NS Hispeed straks € 40 vraagt voor een enkeltje Den Haag - Brussel, wat dan ook nog het vroegboektarief is met treinbinding!

Aan de andere kant: het is wel een goede manier om je treinen schoon te houden. Kun je i.i.g. besparen op schoonmakers, want die zijn dan toch niet nodig.

Ik zou maar wat graag de NS in deze beconcurreren... ik weet zeker dat ik vollere treinen krijg, zelfs met een lagere snelheid.
Er zijn bij een nieuwe verbinding altijd winnaars en verliezers. Winnaars zijn in ieder geval de reizigers van en naar Breda, die nu een snelle verbinding zonder overstap krijgen naar België. Verliezers zijn de inwoners van Den Haag, die nu een minder frequente overstapvrije verbinding met België krijgen (al hebben ze nog steeds een even frequente verbinding met overstap in Rotterdam). Dat is het gevolg van een keuze die men in Nederland heeft gemaakt in het midden van de jaren 90, tussen aanleggen van een HSL langs het bestaande spoor via Den Haag en Leiden, of dwars door 'het Groene Hart' rechtstreeks van Rotterdam naar Amsterdam. Die laatste optie heeft het gehaald, ondermeer omdat het alternatief (via Den Haag) van de HST eerder een veredelde stoptrein zou gemaakt hebben.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door LHOON »

Terminus schreef:Waarom is men dan bezig met de ombouw van 35 I10- en I6-rijtuigen?
Wat gaat er met deze rijtuigen gebeuren?
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door rvdborgt »

LHOON schreef:
Terminus schreef:Waarom is men dan bezig met de ombouw van 35 I10- en I6-rijtuigen?
Wat gaat er met deze rijtuigen gebeuren?
Worden geschikt gemaakt voor 200 km/h, naar het schijnt voor lijn 2.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door Steven »

dat mogen ze met al die rijtuigen doen, dan kan men eindelijk gaan overwegen de trein die naar zwitserland gaat ook aan 200 te laten rijden in het oosten van frankrijk waar mogelijk (heden is dat er enkel toegelaten voor franse binnenlandse treinen trouwens).
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:dat mogen ze met al die rijtuigen doen, dan kan men eindelijk gaan overwegen de trein die naar zwitserland gaat ook aan 200 te laten rijden in het oosten van frankrijk waar mogelijk (heden is dat er enkel toegelaten voor franse binnenlandse treinen trouwens).
Dat is toegestaan voor treinen die voldoende remvermogen hebben, aangezien de seinen op een vrij korte afstand staan (klinkt naar een Duits systeem - voorseinen in Duitsland altijd op 1 km). Alleen het feit dat ze 200 mogen rijden is niet voldoende. Daarvoor moet je in de regel in extra remvermogen investeren en dat zijn noch NMBS, noch SBB van plan.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:dat mogen ze met al die rijtuigen doen, dan kan men eindelijk gaan overwegen de trein die naar zwitserland gaat ook aan 200 te laten rijden in het oosten van frankrijk waar mogelijk (heden is dat er enkel toegelaten voor franse binnenlandse treinen trouwens).
Dat is toegestaan voor treinen die voldoende remvermogen hebben, aangezien de seinen op een vrij korte afstand staan (klinkt naar een Duits systeem - voorseinen in Duitsland altijd op 1 km). Alleen het feit dat ze 200 mogen rijden is niet voldoende. Daarvoor moet je in de regel in extra remvermogen investeren en dat zijn noch NMBS, noch SBB van plan.
Als ze terug met I11 gaan rijden is dat probleem meteen opgelost :P
Voor de IC-O is er toch niet zoveel remvermogen nodig, dus daar kunnen ze gerust enkele I10 insteken :)
Reuel

Re: HST houdt vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Bericht door Reuel »

Is er dan geen probleem met de stuurstanden? Want de IC-O maakt toch kop in Maastricht als ik me niet vergis.
Plaats reactie