Loketsluitingen in België

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
SvMp

Loketsluitingen in België

Bericht door SvMp »

Ik ben op zoek naar gegevens over loketsluitingen in België, dat wil zeggen de datum van sluiting.

Van enkele recente loketsluitingen zijn datums nog wel via Google te achterhalen, maar vooral van stations die al langere tijd onbemand zijn weet ik niets. Gegevens wil ik hebben uit interesse en omdat ik een website aan het ontwikkelen ben over stationsgebouwen. Bijvoorbeeld Marche-les-dames is zo'n station wat vragen oproept, mede om een oud bord op de deur over wat te doen als het gebouw gesloten is, en wat er al heel lang hangt. Alle informatie is welkom, zowel recent als oud. Ook alleen het jaar als je de exacte datum niet weet. Op wikipedia is weinig terug te vinden, en ook in de boeken Stationsarchitectuur van Hugo de Bot vindt je niets over loketsluitingen toe, behalve dat in alle stationgebouwen ooit reizigersvoorzieningen zijn geweest.
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Loketsluitingen in België

Bericht door trainfreak »

Tot voor kort was hier een erg mooie site over.
Op Google 'spoorlijnen in België' en dan de eerste of tweede site.
Die met het blauw, jammergenoeg kan ik deze niet meer terugvinden.

Op die site stond goed uitgelegd wanneer bepaalde lijnen gesloten werden.
SvMp

Re: Loketsluitingen in België

Bericht door SvMp »

Bedoel je deze? http://users.telenet.be/pk/
Handige site inderdaad. Maar niets over de loketten en gebouwen.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Loketsluitingen in België

Bericht door Paul »

Neen, Trainfreak bedoelt niet mijn site, maar die van Wim De Ridder (http://users.pandora.be/brail). Wim heeft zijn site echter onlangs van het web gehaald; je kunt ze wel nog terugvinden via http://www.archive.org
Maar ook op de site van Wim kon je niets terugvinden over de sluiting van loketten. Wel data van begin en einde van reizigers- en goederendienst in elk station. (Data die overigens niet altijd correct waren, maar daar heb ik alle begrip voor.)

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Loketsluitingen in België

Bericht door Hogersluys »

Er is niets terug te vinden over de sluiting van loketten. Ik heb daar ook al achter gezocht. Vaak weten de lokale heemkundige kring meer maar het is natuurlijk praktisch onmogelijk die allemaal aan te schrijven.

PS: die site. Wat komt daar allemaal op te staan? Foto's per station enzo?
SvMp

Re: Loketsluitingen in België

Bericht door SvMp »

Hogersluys schreef:Er is niets terug te vinden over de sluiting van loketten. Ik heb daar ook al achter gezocht. Vaak weten de lokale heemkundige kring meer maar het is natuurlijk praktisch onmogelijk die allemaal aan te schrijven.
Het is lastig. Daarom ook de vraag op dit forum. Hier komen veel Belgen, en toch ook wel mensen die een loket hebben zien sluiten in het plaatselijke station en dat nog weten.
Wat is een heemkundige kring? Kennen we in Nederland niet. Het kan op zich wel, als de site online en toonbaar is.
PS: die site. Wat komt daar allemaal op te staan? Foto's per station enzo?
Info over bijvoorbeeld de spoorlijn en vooral over de gebouwen. Maar ook over sluiting van het loket.
Het belangrijkste zijn foto's in hoge kwaliteit. De site wordt vergelijkbaar met stationsweb.nl maar dan internationaal georiënteerd, al heb ik vooral veel materiaal van de Benelux, en met betere kwaliteit foto's. Belangrijk doel is de laatste nostalgische stations in beeld brengen, want de kans is groot dat ze verdwijnen. Maar ook een informatiebron over de schoonheid van de gebouwen en hoe fraai de stations er 40 jaar geleden nog bij lagen. Als de site online is, dan wordt dat zeker in dit forum bekend gemaakt. Sterker nog, ik zal test-versies openbaren in diverse fora.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Loketsluitingen in België

Bericht door Shrek »

SvMp schreef: Wat is een heemkundige kring? Kennen we in Nederland niet. Het kan op zich wel, als de site online en toonbaar is.
Dat zijn groepen geïnteresseerden die de geschiedenis van hun eigen dorp achterhalen/bijhouden.
Waar de meeste geschiedkundigen de grote verhalen onderzoeken verdiepen zij zich in het dagelijkse leven zoals het vroeger in hun streek was.
Een station dat gesloten is hoort daar dan zeker bij :wink:
SvMp

Re: Loketsluitingen in België

Bericht door SvMp »

@ Shrek: En heeft iedere gemeente zo'n kring? Een station hoort daar zeker bij, mede omdat een loketsluiting de dorpelingen direct treft.

In Nederland zijn er wel historische kringen, maar niet in elke plaats en vooral van een groter gebied. Ik heb een keer zo'n historische kring aangeschreven over de Nederlandse stations Kesteren en Hemmen - Dodewaard. Zeer bijzondere stations waardoor mijn interesse dusdanig is gestegen dat ik er meer mee ben gaan doen. Maar ze wisten helaas niets.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Loketsluitingen in België

Bericht door Shrek »

Ik weet niet of het overal zo is, maar hier in de streek heeft elk dorp zijn eigen heemkundige kring ja :wink:
Het is wel zo dat sommige van deze kringen zelf nog een beetje in de geschiedenis leven en nog niet al te veel informatie digitaal beschikbaar hebben :roll:
Ad Meeuse
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 aug 2006, 20:12
Locatie: Scheer (Zuid-Duitsland)

Re: Loketsluitingen in België

Bericht door Ad Meeuse »

SvMp schreef:Wat is een heemkundige kring? Kennen we in Nederland niet.
Goed, ik ben al 3 jaar uit Nederland weg maar het begrip heemkundige kring is ook daar toch zeker bekend.
Kwestie van eens een keer goed zoeken ! Je zult verbaasd zijn.

Trouwens, veel interessanter dan gesloten loketten is het fenomeen in België juist dat er nog op zoveel kleinere stations (denk alleen al aan bv Neerpelt en Lommel) nog steeds loketten zijn met openingstijden waar ze zelfs in de grotere plaatsen in NL alleen nog van kunnen dromen.

Succes met je site,Ad Meeuse
pietje

Re: Loketsluitingen in België

Bericht door pietje »

Ad Meeuse schreef: Trouwens, veel interessanter dan gesloten loketten is het fenomeen in België juist dat er nog op zoveel kleinere stations (denk alleen al aan bv Neerpelt en Lommel) nog steeds loketten zijn met openingstijden waar ze zelfs in de grotere plaatsen in NL alleen nog van kunnen dromen.
... en met een bediening waar ze in NL eens hartelijk mee lachen :?
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Loketsluitingen in België

Bericht door Hogersluys »

^^Wat bedoel je daar mee?
SvMp schreef: Info over bijvoorbeeld de spoorlijn en vooral over de gebouwen. Maar ook over sluiting van het loket.
Het belangrijkste zijn foto's in hoge kwaliteit. De site wordt vergelijkbaar met stationsweb.nl maar dan internationaal georiënteerd, al heb ik vooral veel materiaal van de Benelux, en met betere kwaliteit foto's. Belangrijk doel is de laatste nostalgische stations in beeld brengen, want de kans is groot dat ze verdwijnen. Maar ook een informatiebron over de schoonheid van de gebouwen en hoe fraai de stations er 40 jaar geleden nog bij lagen. Als de site online is, dan wordt dat zeker in dit forum bekend gemaakt. Sterker nog, ik zal test-versies openbaren in diverse fora.
Ik heb ook veel foto's van Belgische stations getrokken (West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen compleet). Mocht je er nodig hebben geef je maar een seintje. (Al zet ik ze standaard op Wikipedia, dus eigenlijk heb je er niet eens mijn toestemming voor nodig).
pietje

Re: Loketsluitingen in België

Bericht door pietje »

^^ Dat is toch vrij duidelijk denk ik: er worden stations opgenoemd die amper 1 trein per uur in elke richting zien passeren, maar wel een loket hebben.
wel vergelijkbare plaatsen in NL hebben, zoals gezegd geen loket, maar dikwijls 2 of meer treinen per uur per richting.

Als dat de keuze is: opdoeken die loketten en treinen laten rijden :!:
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Loketsluitingen in België

Bericht door Hogersluys »

^^Belachelijke stelling. Net alsof de loketten de oorzaak zijn dat er op veel plaatsen maar 1 trein per uur is. :roll: De prijs voor het extra materiaal en personeel die een halfuurdienst extra zou kosten is veel hoger dan de relatief beperkte kosten voor loketbedienden (vaak maar 1 shift omdat de loketten in kleine stations in veel gevallen maar een halve dag open zijn) en verwarming van de gebouwen (die soms sowieso moet betaald worden omdat er vaak tevens een seinhuis in de gebouwen zit). Deze discussie wordt momenteel trouwens gevoerd in dit topic.
SvMp

Re: Loketsluitingen in België

Bericht door SvMp »

Uiteraard heb ik ook een mening over de loketsluitingen en de discussie loketten vs. frequentie. Ik vind geopende stations ontzettend belangrijk, juist de kleintjes. Ik vraag mij af of loketten vs. frequentie een reële keuze is. Daar heb ik mij ook over uitgesproken in het topic http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=6&t=7358
Hogersluys heeft het topic hierboven al terecht genoemd, daar is die discussie beter op z'n plaats. Ik heb dit topic geopend met een oproep om informatie door te geven als je die hebt,
Ad Meeuse schreef: Trouwens, veel interessanter dan gesloten loketten is het fenomeen in België juist dat er nog op zoveel kleinere stations (denk alleen al aan bv Neerpelt en Lommel) nog steeds loketten zijn met openingstijden waar ze zelfs in de grotere plaatsen in NL alleen nog van kunnen dromen.

Succes met je site,Ad Meeuse
Dank.
Ik ken het fenomeen en het is zeker interessant. Mede daardoor (en door de mooie architectuur) vind ik het fotograferen in België veel leuker dan in Nederland en Duitsland. In Frankrijk is het in sommige regio's nog mooier dan in België (waar al heel veel verschraald is) maar helaas is het ver weg zeker vanuit NL :wink:
Essen, Neerpelt en Visé, stations vlakbij de Nederlandse grens, hebben zeer ruimte openingstijden. Mooi om in een warm en verlicht stationsgebouw aan te komen voor de eerste trein, zonder in een grote stad op een massaal station te zijn.
Hogersluys schreef:Mocht je er nodig hebben geef je maar een seintje. (Al zet ik ze standaard op Wikipedia, dus eigenlijk heb je er niet eens mijn toestemming voor nodig).
Dan seintje komt zeker als de site er is. Ik haal foto's van Wikipedia die vrij te gebruiken zijn. Maar ik neem aan dat je wel meer foto's hebt dan je op Wikipedia zet en die zijn welkom.
Plaats reactie