Politici willen allemaal betere service van NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Politici willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door bobke »

CD&V
'Comfortabeler openbaar vervoer'
ZOTTEGEM - Uittredend federaal volksvertegenwoordiger Jenne De Potter zetelde de voorbije legislatuur in de commissie Infrastructuur, Verkeer en Overheidsbedrijven, die onder meer de werking van de NMBS onder de loep neemt. 'Ik heb herhaaldelijk op het gebrek aan comfort voor de treinreizigers gewezen en daarbij ben ik vooral bekommerd om de verbindignen Kortrijk-Zottegem-Brussel en Zottegem-Gent. Ik stel vast dat de regio Vlaamse Ardennen stiefmoederlijk behandeld wordt. Wij moeten het veelal met verouderde treinstellen doen. Dat geeft vooral tijdens de wintermaanden regelmatig aanleiding tot technische defecten met de nodige vertragingen tot gevolg. Ik moet ook vaststellen dat zeker tijdens de spitsuren met te korte treinstellen wordt gereden. Treinreizigers zitten als haringen in een ton. Het kan toch niet zijn dat je soms tijdens de volledige duur van de treinrit moet rechtstaan.'
'Het hoeft dus geen betoog dat het comfort moet verbeteren. Tenslotte is de Vlaamse Ardennen, waar veel mensen op de trein aangewezen zijn om op hun werk te geraken, een typische pendelregio. Terecht worden inspanningen geleverd om zoveel mogelijk mensen te stimuleren om van het openbaar vervoer gebruik te maken, maar dan moet je ook kwaliteit bieden. Tenslotte zijn vanuit de regio meer laatavondtreinen nodig.'


OPEN VLD
'Stations toegankelijk voor iedereen'

SINT-NIKLAAS - 'Ik zat in de Kamer in de commissie Overheidsbedrijven en drong daar aan op de toegankelijkheid van stations voor oudere reizigers en die met een handicap. Zo engageerde de minister van Overheidsbedrijven zich om het station van Sint-Niklaas te voorzien van roltrappen. Dat zou op iets langere termijn gebeuren. Waarom niet op korte termijn? Momenteel zijn slechts enkele perrons uitgerust met roltappen.'
'Ruim een jaar geleden liep een proefproject om in de zones Aalst en Quaregnon-Quiévrain stopplaatsen en kleinere stations toegankelijk te maken voor reizigers met een beperkte mobiliteit. Het plan was om twee taxibedrijven deze pendelaars naar het dichtstbijzijnde aangepaste station in de buurt te brengen. Zo'n initiatief past perfect in het Waasland.'

'Tot slot vroeg ik in de commissie meermaals om stipte treinverbindingen. Dat zal ik blijven doen als ik herverkozen raak. Zo vind ik het onaanvaardbaar dat een belangrijke treinverbinding als die van Sint-Niklaas-Dendermonde-Brussel met vertragingen blijft kampen en met plaatstekort in de wagons. De NMBS moet op die lijn, en uiteraard ook op andere, meer stellen inzetten.'


N-VA
'Vlotter met trein naar Brussel'
SINT-NIKLAAS - 'De spoorverbinding met Brussel vanuit het Waasland in het algemeen en Sint-Niklaas in het bijzonder is verre van optimaal. Over een afstand over de weg van zo'n 45kilometer doet de trein ongeveer een uur. N-VA pleit voor een snellere treinverbinding.'
'Vanuit Sint-Niklaas zijn er drie mogelijkheden om naar de hoofdstad te sporen: overstappen in Berchem of Mechelen of rechtstreeks via Dendermonde, waar de trein dan wel liefst tien minuten stilstaat. Enkele jaren geleden werd de rechtstreekse lijn via Dendermonde in het weekend afgeschaft. Die verbinding moet opnieuw worden ingelegd.'

'Door vertragingen missen reizigers hun aansluiting. In Mechelen betekent dit op de terugweg een half uur wachten, buiten de spits een uur. Bij vertragingen zou de NMBS de reizigers beter moeten informeren in de stations en vooral in de trein zelf. Een ander knelpunt is het capaciteitsprobleem. Al te dikwijls zijn de treinen te kort. In de ochtendspits zijn er geregeld onvoldoende rijtuigen op de lijn van Sint-Niklaas over Dendermonde naar Brussel.'

'N-VA is voorstander van een regionalisering van de spoorwegen, zoals bij De Lijn.'


Lijst Dedecker
'Betere verbinding met de hoofdstad'
LOCHRISTI - 'Voor de Vlaamse Ardennen en de rand rond Gent is een verdere uitbouw van goede verbindingen met de hoofdstad een prioriteit', onderstreept Rudi De Kerpel (47), lijsttrekker voor LDD. 'Het wegennet is momenteel onvoldoende voorzien op het drukke woon-werkverkeer. De NMBS krijgt jaarlijks heel wat middelen toegestopt, dus moet er op een efficiëntere manier gewerkt worden om de verbindingen te optimaliseren. Veel inwoners uit de Vlaamse Ardennen zijn aan de slag in Brussel, maar ook in Gent.' Rudi De Kerpel wijst voorts naar de dossiers rond de doortrekking van de N60 in Ronse en naar de N42 Zottegem-Geraardsbergen. 'In beide gevallen gaat het om twee cruciale wegendossiers die de ontsluiting van onze regio moeten garanderen. Toch stel ik vast dat de voorbije jaren in beide dossiers weinig evolutie is geboekt.'
'Tenslotte mag het belang van het vrachtvervoer over de waterwegen niet onderschat worden. De twee rivieren die onze regio doorkruisen, bieden op economisch vlak grote mogelijkheden. De Schelde en de Dender, als getijloos insteekdok tot Aalst, kunnen een belangrijke stimulans bieden om het goederenverkeer via de binnenwateren verder te ontwikkelen.'


Groen!
'Lightrail tussen Kortrijk en Poperinge'

KORTRIJK - Vierde plaats Kamerlijst
gewezen provinciaal voorzitter Groen!
Wevelgem, 33jaar, Diensthoofd milieu gemeente Wevelgem

'Ik zou ijveren voor een beter openbaar vervoer. In deze regio is dat vaak problematisch. Als je bijvoorbeeld van Wevelgem naar Brugge wil sporen, dan doe je daar anderhalf uur over. Eerst moet je de trein nemen naar Kortrijk en daar dan wachten op de aansluiting naar Brugge. Dat zet niet aan tot treingebruik.'

'Ook de verbinding van Wevelgem naar Brussel is slechter in vergelijking met een paar jaar geleden. Door een wijziging doet de trein er nu tienminuten langer over.

'De NMBS heeft vaak de neiging om zijn buitengebieden wat te verwaarlozen. Het verouderd materiaal op de lijn Poperinge/Brussel - die over Wevelgem en Kortrijk loopt - is ergerlijk. De NMBS moet daar meer in investeren.'

'Bovendien zouden we ook een lightrail-verbinding moeten hebben tussen Kortrijk en Poperinge. Zo'n lightrail trekt sneller op en stopt sneller. Ook zou er een verbinding moeten komen naar de metrohalte in Risquons-Tout (dicht bij Aalbeke en Rekkem) via de spoorlijn Kortrijk - Moeskroen, zodat je op het netwerk rond Rijsel zou zitten.'


SP.A
'Stiptere treinen en pensioenzekerheid'

ZWALM - 'De vertragingen van de treinen van en naar Zottegem en Oudenaarde zijn onder CD&V-minister Inge Vervotte alleen maar erger geworden. De politieke stilstand van de laatste drie jaren is dus zelfs letterlijk te nemen', zegt Bruno Tuybens. 'Nochtans weet ik uit ervaring dat het veel beter kan. De NMBS-groep kan rekenen op knappe ingenieurs en ander personeel, maar die mensen moeten dan wel correct aangestuurd worden. Aangezien de regio van de Vlaamse Ardennen minder tewerkstelling aanbiedt, moet het woon-werkverkeer optimaler georganiseerd worden. Destijds zorgde ik als staatssecretaris voor een verlaagde abonnementsprijs tot twintig procent van het gewone tarief ten voordele van scholieren en studenten en voor een gratis go-pass voor zestienjarigen. Maar de NMBS mag het niet verprutsen natuurlijk. Aan meer, betere en stiptere treinen naar onze regio moet dringend aandacht worden besteed.

SP.A
'Nieuw beheerscontract voor NMBS'

Van Der Maelen spoort elke dag tussen Geraardsbergen en Brussel. 'De jongste twee jaar is de dienstverlening van de spoorwegmaatschappij slechter geworden. De treinen moeten stipter rijden en er moet meer kwaliteit geboden worden aan de passagiers, met meer zitplaatsen. Er zou ook beter gecommuniceerd moeten worden met de reizigers als er problemen zijn', vindt hij. 'Daarnaast is er ook de pijler veiligheid. Het grote ongeval dat gebeurd is in Buizingen heeft aangetoond dat daar problemen zijn. De nodige apparatuur was al beschikbaar, maar was niet geïnstalleerd. Dat is hemeltergend.'
Daarom moet er een nieuw beheerscontract gesloten worden tussen de NMBS en de overheid, vindt de politicus. 'Ik wil dat de mogelijkheid ingebouwd wordt om de leidinggevenden te sanctioneren. Als de eisen niet nagekomen worden, moeten ze dit voelen in hun bonussen. De overheid zal ook extra geld moeten vrijmaken om de nieuwe beheersovereenkomst te kunnen realiseren.'


Vijf partijen gaan voor treinontsluiting van Limburg
‘Einde van Limburgse treinwoestijn'

HASSELT - Limburg is een treinwoestijn. Eén Limburgs dossier willen zowel N-VA, LDD, CD&V, Vlaams Belang als SP.A na de verkiezingen op de federale tafel gooien: de spoorontsluiting van Limburg.
Het treinprobleem is een stokoud Limburgs zeer. Veertien jaar geleden al beloofden Limburgse

politici de eisen van het Limburgse Spoorplan in het parlement kracht bij te zetten. Heel veel leverde dat niet op, de afgelopen zeven jaar gebeurde er treingewijs nauwelijks wat in Limburg. De NMBS laat het Oosten van het land nog altijd links liggen en blijft doof voor de verzuchtingen. De Limburgse lijsttrekkers van zowel N-VA, SP.A, LDD, CD&V als Vlaams Belang beloven dit dossier na de verkiezingen op federaal niveau door te duwen.

Het vijftal gaat voor een stipte dienstverlening, meer en snellere treinen en de ontsluiting van heel Limburg. ‘Plus voor een volledige tariefintegratie en investeringen in infrastructuur en veiligheid', zegt Frieda Brepoels

(N-VA), die dit dossier al vanaf 1987 behartigt. ‘Limburg nog steeds een treinwoestijn, ondanks het terugkerende kiesgeblaas van de traditionele partijen.'

N-VA hamert erop dat elk uur een snelle IC-trein vanuit Tongeren via Hasselt naar Brussel reist. ‘Op de dure verbindingsboog van Leuven hebben we decennia gewacht,' zegt Brepoels. ‘Nu presteert de NMBS het om enkel 'smorgens en 'savonds in de piek enkele treinen over te laten lopen. Zo spoort men Limburgers niet aan om met openbaar vervoer naar Brussel te reizen.'

‘Ook de aanleg van een dubbelspoor tussen Alken en Landen is in al die jaren nog altijd niet gerealiseerd. Hoewel het veel problemen geeft,' zegt Ingrid Lieten (SP.A). ‘Wij gaan alvast voor treinverbindingen om het half uur. Zo kunnen de bussen van De Lijn veel beter aansluiting vinden op de trein. Gecombineerd met de sneltram van het Spartacusplan kan dat de verbindingen met het Maasland en Noord-Limburg sterk verbeteren. En zo kan Limburg haar logistieke ambities waarmaken.'

Ook de spoorontsluiting van Noord-Limburg via de IJzeren Rijn is een pijnpunt. In 1999 snoefde Verhofstadt dat er binnen de zes maanden een trein over het historisch tracé zou rijden. Nog steeds niet dus. ‘De ontsluiting moet er komen door elektrificatie en ontdubbeling,' zegt Bert Schoofs (VB). ‘Plus een lijn van Hasselt naar Maastricht en van Hasselt naar Neerpelt.'

En wanneer wordt de lijn van Antwerpen naar Neerpelt doorgetrokken naar het Nederlandse Weert, vraagt Brepoels zich af. ‘Vlaanderen heeft spoorgewijs maar één grensoverschrijdende treinverbinding, in Roosendaal, Wallonië heeft er maar liefst dertien met Frankrijk. De oude ziekte in de NMBS-structuur, de wafelijzerpolitiek, blijft ondanks alle veranderingen aanwezig. De Franstaligen willen niet begrijpen dat een investering in de haven van Antwerpen van belang is voor het hele land, niet enkel voor Vlaanderen.'

Helemaal treinloos is het Maasland. Maastricht heeft met de NMBS een akkoord gemaakt. Via Luik rijden Nederlanders sneller naar Brussel dan Limburgers vanuit Tongeren. Zolang het Maasland spoorloos blijft, vindt N-VA, moeten Limburgers aan het binnenlands tarief kunnen reizen vanuit Maastricht.

Lode Verreeck treedt de ontsluitingsverzuchtingen van de andere partijen grotendeels bij. ‘De situatie in het Maasland is schandalig. De sneltram van het Sparatcusplan richting Maasland heeft echter geen nut. Dat kost 250miljoen euro, een treinverbinding 20miljoen euro omdat er een oude bedding ligt. Spartacus is een ‘second best' oplossing.'

Ook Raf Terwingen (CD&V) deelt de ambities van de andere partijen, maar blijft sceptisch ten opzichte van het Spartacusplan. ‘Het nieuwe vervoersplan voor de NMBS moet Limburg geven waar het recht op heeft, het aantal Limburgse reizigers is sinds het vorige plan uit 1998 verdubbeld. Maar het is zinloos om de Sparcacustram en de trein op twee verschillende sporen te laten rijden,' zegt Terwingen. ‘De Lijn en de NMBS moeten goed samenwerken en afspraken maken.'

Kopstukken niet te spreken over stiptheid en slechte ontsluiting
Iedereen in de bres voor betere treinverbindingen

Als er één dossier is waarover bij de Kempense kopstukken eensgezindheid bestaat, dan zijn het wel de lamentabele treinverbindingen van en naar onze streek. CD&V, SP.A, Groen!, VB en N-VA zijn bereid de NMBS een stevige duw in de rug te geven om de trein op het juiste spoor te krijgen.
Nog dit jaar voegde de NMBS een nieuw hoofdstuk toe aan zijn Kempense blunderboek. Medewerkers stuurden in februari in Herentals de elektrische trein naar Turnhout op het spoor naar Mol. Alleen ligt er op dat spoor geen elektriciteit. 'Een menselijke fout', bekende woordvoerder Paul Van Aelst.

De Kempense pendelaar was andermaal de dupe en kreeg het eerder al hard te verduren. Op 4augustus vloog in Herentals een seinhuis in de fik. Het duurde zes weken vooraleer het treinverkeer weer normaal verliep. In totaal werden toen bijna vierduizend treinen afgeschaft. Pas volgende week rijden de treinen opnieuw volgens het normale schema.

Vincent Verrydt (Groen!) heeft de ellende aan den lijve ondervonden. 'Elke ochtend spring ik om 7.21uur in Herentals op de trein naar Brussel', zegt hij. 'Eigenlijk is het elke dag een nieuw avontuur. In de winter vriezen de wissels vast en in de zomer zetten de sporen uit door de hitte. Al jaren zeggen we dat de kwaliteit van het materiaal naar omhoog moet.'

Het comfort voor de reizigers is volgens Verrydt minimaal. 'Ben je in Herentals al eens naar het toilet geweest? Dan moet je van niet veel vies zijn. De twee wc's zijn verouderd, vuil en staan vol graffiti. Er is ook een toilet voor mindervaliden, maar dan moet je eerst de sleutel vragen bij de onderstationschef', zegt hij. 'Ook het perron voor de reizigers naar Brussel is onverhard. Als het regent, sta je met de voeten in het nat.'

De Kempen wordt volgens Verrydt stiefmoederlijk behandeld. 'Tijdens de spitsuren rijden er vijf treinen van Brussel naar Gent. Naar de Kempen bolt er slechts eentje. Vier jaar geleden heb ik alle vertragingen eens netjes opgeschreven. Ik kreeg een vergoeding van 40euro. Dat bedrag was de administratie niet waard.'

Flor Van Noppen (N-VA) heeft zijn buik vol van de vele vertragingen. 'Soms is het vier of vijf dagen per week bingo. En dat weken na elkaar', zegt hij. 'De auto is geen alternatief. Op donderdag ga ik naar de fractievergadering van mijn partij die om 10.30uur in Brussel begint. Ik vertrek dan om 6.30uur in Dessel en ben dan vaak nog te laat.'

Ook aan de communicatie op de trein schort er wat. 'Als we in Olen zijn, horen we vaak: aansluiting in Herentals verzekerd. Als je dan in Herentals naar perron5 loopt, zie je de trein naar Brussel al vertrekken', zegt Van Noppen. 'Er zit dan niets anders op dan via Berchem naar Brussel te sporen. Op die manier ben je al gauw 45 minuten kwijt.'

Geen eindstation

Servais Verherstraeten (CD&V) legt de vinger in de wonde. 'De NMBS oogst was ze gezaaid heeft. In de jaren zeventig en tachtig is er te weinig geïnvesteerd in de landelijke regio', zegt hij. 'De kwantiteit én kwaliteit van het materiaal dat de NMBS in de Kempen inzet, moet naar omhoog. Als de dieselstellen kampen met een defect, zit de NMBS in de problemen.'

Volgens de CD&V-fractieleider is er beterschap op komst. 'In 2014 wordt de lijn Mol-Herentals eindelijk geëlektrificeerd. Maar 2014 is nog een eindje weg', beseft hij. 'Na lang aandringen vertrekt er op werkdagen om het half uur een trein vanuit Mol. Ook de rechtstreekse verbinding Turnhout-Antwerpen is een feit.'

Verherstraeten kijkt ook over de landgrenzen heen. 'De Kempen mag geen eindstation zijn. Einhoven ligt op een steenworp van onze regio. Als de sporen in Neerpelt enkele kilometers worden doorgetrokken, dan wordt deze economische metropool met de trein bereikbaar', zegt hij. 'Mensen kunnen dan in de landelijke Kempen blijven wonen en op een snelle manier op hun werk in Nederland geraken.'

Alexandra Colen (VB) wil een betere ontsluiting van de Kempen. 'Wie nu naar Eindhoven wil sporen, moet dat doen via Antwerpen en Roosendaal en vervolgens naar het oosten reizen. Denkt de NMBS echt dat in de uiteinden van het land niemand nog de grens over gaat?', vraagt ze zich af. 'Tussen Herentals en Turnhout ligt er maar één spoor. Treinverkeer moet er beurtelings passeren. Het lijkt wel een toestand uit de 19de eeuw.'

Het uurrooster van de NMBS noemt Colen schandalig. 'Dinsdagavond nam ik om 21.45uur de trein in Antwerpen. Hij reed niet verder dan Herentals', zegt ze. 'Ik vind dat niet normaal. Dat betekent dat niemand in Antwerpen met de trein naar de bioscoop of het theater kan', zegt ze. 'Ook in Geel is het huilen met de pet op. Op zondagavond is het stationsgebouw dicht. Studenten staan in de winter kou te lijden op het perron.'

Peter Segers (SP.A) voerde met zijn militanten al meermaals actie om de vertragingen aan de kaak te stellen. 'Ook een extra studententrein vanuit Turnhout op zondagavond zou geen overbodige luxe zijn. In april vorig jaar hebben we nog sardientjes uitgedeeld aan de reizigers', zegt hij. 'De ontdubbeling van het spoor tussen Turnhout en Tielen valt al meer dan tien jaar in dovemansoren bij de NMBS.'

Segers pleit ook voor een tweede halte in Turnhout. 'We vragen al jaren om een bijkomend station Turnhout-Zuid, net buiten de ring. Het kan worden uitgebouwd aan het industrieterrein Veedijk of in de buurt van de brug over het spoor, nabij de brandweerkazerne', zegt hij. 'Op die manier hoeft niet iedereen tot in het centrum van Turnhout te rijden om de trein te nemen. Het zou niet alleen een oplossing zijn voor Turnhout, maar ook voor de inwoners van onder meer Ravels, Arendonk, Oud-Turnhout, Beerse, Vosselaar en Merksplas. Door het spoor vanaf de ring te ondertunnelen werken we bovendien drie gevaarlijke overwegen weg.'

Bron: Het nieuwsblad
jan_olieslagers
Berichten: 3547
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door jan_olieslagers »

En vanaf 14 juni 2010 horen we er weer niks meer van, tot de volgende kermis.
Wegens beperkte budgetten en andere prioriteiten en si en la.
Si en la vandaag ook bekend zijnde, uiteraard.
Net zoals de budgetten en de prioriteiten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door dekooiker »

Ondanks dat hun vakbondbroertje de boel verziekt durft een bepaalde partij zeggen dat het onder een andere minister slechter geworden is.
Beter: het verval kon toch niet gestopt worden.
Bravo!
We zullen sebiet aan jullie denken, dames en heren politici!
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door Steven »

allez hop en er staan weer schone beloftes in die amper haalbaar zijn, zoals betere verbindingen met Brussel. Nog een regio die een rechtstreekse trein met Brussel wil? is er nog wat plaats in de NZV. Man man, die politiekers toch. Zorg voor iets frequentere verbindingen waardoor overstappen korter zijn en de verbindingen zullen zo ook wel optimaliseren ipv iedereen zijn rechtstreekse trein met de hoofdstad te willen geven.

Had men vroeger de Turnhout - Kortrijk gewoon laten bestaan maar iets verbeterd in frequentie en de aansluiting in Mechelen optimaler gemaakt dan was deze verbinding allicht minder vertraging gevoelig geweest.
Dietrich

Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door Dietrich »

Al een aantal jaren is men aan het ijveren voor "betere" treinen op L89. Men heeft duidelijk bij de politiek een afkeer gekregen van Breaks. :) Er rijden nu wel al een paar met M6 in de spits maar eerlijk gezegd is dat niet genoeg. Buiten de spits is er wel geen probleem voor zover ik weet.
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door Paul »

bobke schreef:En wanneer wordt de lijn van Antwerpen naar Neerpelt doorgetrokken naar het Nederlandse Weert, vraagt Brepoels zich af. ‘Vlaanderen heeft spoorgewijs maar één grensoverschrijdende treinverbinding, in Roosendaal, Wallonië heeft er maar liefst dertien met Frankrijk.
Bron: Het nieuwsblad
Die dertien verbindingen met Frankrijk, dat is toch al minstens vijftig jaar geleden hoor, beste Frieda.
Momenteel zijn er twee reizigerslijnen tussen Vlaanderen en Nederland (L. 4 en L. 12) en vier tussen Wallonië en Frankrijk (L. 1, 75, 94 en 130A).
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door Steven »

L1 = enkel internationaal verkeer daar is op lokaal vlak weinig aan.
L94 = enkel nog goederen dacht ik

Ik denk dat de L75 de meeste "regionale verbinding" is op gebied van internationaal verkeer met Frankrijk.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door dentheo »

Paul schreef:
bobke schreef: Momenteel zijn er twee reizigerslijnen tussen Vlaanderen en Nederland (L. 4 en L. 12) en vier tussen Wallonië en Frankrijk (L. 1, 75, 94 en 130A).
Luik Maastricht vergeten ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door Paul »

Steven schreef:L94 = enkel nog goederen dacht ik
Zeker niet. Elk uur de IC van de Waalse as. Tabel 78 in het spoorboekje, maar is lijn 94.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: Luik Maastricht vergeten ???
Luik ligt niet in Vlaanderen he :wink: Maar uiteindelijk maakt dat allemaal toch niet veel uit :roll:
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door Paul »

dentheo schreef:Luik Maastricht vergeten ???
Niet vergeten, Theo. Maar we hadden het enkel over de verbindingen tussen Vlaanderen en Nederland, en tussen Wallonië en Frankrijk. Lijn 40 ligt tussen Wallonië en Nederland.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door kika »

Een Vlaams politicus met moed zou pleiten voor een corridor naar Luxemburg voor rechtstreeks reizigerstreinen. Dát is waar mensen nood aan hebben :wink:
rvdborgt
Berichten: 4342
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door rvdborgt »

Paul schreef:Lijn 40 ligt tussen Wallonië en Nederland.
Maar wel transit door Vlaanderen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door overweg13 »

rvdborgt schreef:
Paul schreef:Lijn 40 ligt tussen Wallonië en Nederland.
Maar wel transit door Vlaanderen.

Groetjes,
Rian
En waar mag die zich dan wel situeren?
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS

Bericht door Paul »

rvdborgt schreef:
Paul schreef:Lijn 40 ligt tussen Wallonië en Nederland.
Maar wel transit door Vlaanderen.
Akkoord, Rian. Enkele honderden meters door Moelingen. Dus strikt genomen:
- drie reizigerslijnen tussen Vlaanderen en Nederland (L. 4, 12 en 40)
- vier reizigerslijnen tussen Wallonië en Frankrijk (L. 1, 75, 94 en 130A)
Voor alle duidelijkheid: ik vind die mierenneukerij tamelijk zinloos.
Maar ik wou alleen maar aantonen dat de verkiezingspropaganda van Frieda Brepoels (NVA), die spreekt over één lijn tussen Vlaanderen en Nederland tegenover dertien lijnen tussen Wallonië en Frankrijk, flagrant fout is.

Groetjes,

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie