ik zit te brussel zuid en heb dus geen havenvergoeding, meestal zit ik rond de 1600€ netto en ben 10 jaar aan het werk bijna (ik heb de jaren dienst uit onderwijs kunnen meenemen naar de nmbs)Jean schreef:Jonah schreef:Tijdens de opleiding en gerekend zonder ancienniteit maar met haventoelage is 1470 euro realistisch.
Maar daar moet je natuurlijk nog een aantal extra voordelen bijtellen (vakantiegeld, 13de, gezondheidsverz...).
Ik ben nu drie jaar binnen en heb 3 jaar ancienniteit meegenomen en als machinist schuift dat op het moment tss de 1700 en 1800 euro, afh. van productiviteit die maand (n88, zondagen, dagen gewerkt, ...).
Dat is excl. de 13de en vakantiegeld. Incl de havenpremie en maaltijdcheques.
Ehmm , bij mijn weten komt onze eindejaarspremie (die in 2 keer wordt uitbetaald ) bijlange nog niet overeen met een volwaardige dertiende maand zoals ze die in bepaalde andere bedrijven wel kennen .
De havenpremie die jullie nu ontvangen is wel een flinke meer-inkomst tov ons collega's die in het binnenland tewerkgesteld zijn ,maar da's ter compensatie omdat jullie redlijk ver v alles verwijderd zitten en langer onderweg zijn .
Ik weet niet hoe dat nu zit ,maar vroeger heb ik altijd gehoord dat je maar 3 jaar havenvergoeding kon opstrijken .
(Toen waren er RGD-ers die zich om de 3 jaar naar de Central lieten overplaatsen om daar direct weer de dokken aan te vragen ) .
Brugse treinbestuurders leggen werk neer
Correct me if I'm wrong: die drie jaar, dat was de termijn dat mensen van den Dam een extra premie kregen omwille van de verhuis naar Antwerpen Noord. Nadien wordt het de normale havenpremie.Jonah schreef:Dat van die drie jaar, ik denk niet dat dat juist is. Maar ik weet dat niet. Nen ancien zal dat moeten uitklaren.
In FGSP en FDN is er blijkbaar stijgend ongenoegen onder de collega's treinbestuurders omdat TCT het nodig vond om voor hele reeksen collectief het K1-coêfficient te verlagen door llijnen of stukjes lijn te schrappen vd brevetten vd bestuurders . , waardoor die mensen onder een bepaald kilometertal geraken waardoor het uurpremie bij allen gezakt is .
Toch bizar dat ze vh TCT uit nu al aan de gekende lijnen op Uw brevet gaan beginnen prutsen .
Normaal heb je als bestuurder zelf het recht om lijnen waar je meer dan 6 maand niet meer kwam te signaleren als niet meer gekend , als ze je dan binnen de zoveel dagen geen rit over die lijn meer laten doen ,vervalt de lijnkennis v die lijn en gaat ze dus v Uw bijlage af , moet je toch dienst over die lijn doen dan moet je vooraf lijnstudie doen of anders krijg je loods (of loodsfiches) mee .
Toch bizar dat ze vh TCT uit nu al aan de gekende lijnen op Uw brevet gaan beginnen prutsen .
Normaal heb je als bestuurder zelf het recht om lijnen waar je meer dan 6 maand niet meer kwam te signaleren als niet meer gekend , als ze je dan binnen de zoveel dagen geen rit over die lijn meer laten doen ,vervalt de lijnkennis v die lijn en gaat ze dus v Uw bijlage af , moet je toch dienst over die lijn doen dan moet je vooraf lijnstudie doen of anders krijg je loods (of loodsfiches) mee .
reden te meer om enkel en alleen over de lijnen te rijden die nog op je brevet staan, zelfs bij verstoring van het treinverkeer, laat TCT het dan maar eens voelen met hun armzierige besparingenJean schreef:In FGSP en FDN is er blijkbaar stijgend ongenoegen onder de collega's treinbestuurders omdat TCT het nodig vond om voor hele reeksen collectief het K1-coêfficient te verlagen door llijnen of stukjes lijn te schrappen vd brevetten vd bestuurders . , waardoor die mensen onder een bepaald kilometertal geraken waardoor het uurpremie bij allen gezakt is .
Mechanik schreef:reden te meer om enkel en alleen over de lijnen te rijden die nog op je brevet staan, zelfs bij verstoring van het treinverkeer, laat TCT het dan maar eens voelen met hun armzierige besparingenJean schreef:In FGSP en FDN is er blijkbaar stijgend ongenoegen onder de collega's treinbestuurders omdat TCT het nodig vond om voor hele reeksen collectief het K1-coêfficient te verlagen door llijnen of stukjes lijn te schrappen vd brevetten vd bestuurders . , waardoor die mensen onder een bepaald kilometertal geraken waardoor het uurpremie bij allen gezakt is .
Heb weer ene v FDN gezien en die zei dat ze vd TCT zelfs stukjes lijn die ze normaal moeten kennen voor Lijst57 v hun bijlages v hun brevet gehaald hebben
Sinds die bijlagen bij het brevet zou je al compleet geschift moeten zijn om op niet vermeldde lijnen te gaan rijden : kom je daar iets tegen ben je dubbel en dik de klos en kunnen ze U burgerlijk aansprakelijk stellen !
.
4 op de 10 spoormannen weldra met pensioen
4 op de 10 spoormannen weldra met pensioen
NMBS moet beginnen aanwerven
Gedaan met afslankingen. Uit het ontwerp van ondernemingsplan voor 2006-2007 blijkt dat binnen dit en tien jaar veertig procent van het personeel bij de NMBS-Groep het bedrijf verlaat.
Tel daar nog eens vijf jaar bij en het huidige personeelsbestand neemt nog eens met een kwart af.
Aanwerven is dus de boodschap als de NMBS-Groep de komende jaren nog treinen wil laten rijden.
,,Ik vraag mij nog altijd af welke zotte consultant hier twee jaar geleden is komen zeggen dat bij de NMBS-Groep 3.000 man moet afvloeien'', zei Jannie Haek, de gedelegeerde bestuurder van de NMBS-Holding, eind vorig jaar nog.
De topman garandeert in het ondernemingsplan dat de 38.000 werknemers, samen goed voor 36.586 voltijdse banen, zich geen zorgen moeten maken over hun baan.
Volgens de plannen zou het personeelsaantal tegen 2008 zelfs aangroeien tot 36.696 voltijdse banen.
Toch is Michel Bovy van de christelijke spoorbond niet te spreken over het ontwerp van ondernemingsplan. In een open brief aan Haek zegt hij: ,,Wat uw garantie van tewerkstelling betreft, vastgesteld op 38.000 eenheden, lijkt ons dit zonder waarde.''
Volgens Bovy telt de NMBS bij die 38.000 ook de werknemers die naar elders gedetacheerd zijn, zoals de NMBS-werknemers die in bepaalde gemeentehuizen helpen met de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten. ,,De NMBS telt ongeveer 1.000 gedetacheerde werknemers.''
220 miljoen reizigers
In de brief legt hij ook een aantal eisen op tafel. ,,We willen dat bovenop de index de koopkracht van het spoorwegpersoneel met 1,5 procent stijgt'', aldus Bovy.
Hij pleit niet voor een lineaire verhoging, maar voor een hospitalisatieverzekering en extra aandacht voor de werknemers die abnormale uren werken.
,,Dat het zo moeilijk is om treinbestuurders en conducteurs te vinden, heeft ook te maken met hun verloning'', aldus Bovy.
De socialistische spoorbond geeft voorlopig geen kritiek op de plannen.
In het ondernemingsplan staat voorts te lezen dat de NMBS tegen 2012 mikt op 220 miljoen reizigers op haar binnenlands net.
Dit jaar vervoerde de NMBS ongeveer 172 miljoen mensen.
De NMBS denkt die groei vooral te realiseren bij de pendelaars.
Winst zit er de komende jaren nog niet in voor de spoorgroep.
Het afgelopen jaar zou de groep 192 miljoen euro verlies gemaakt hebben.
Tegen 2007 zou dat verlies wel ingedijkt kunnen worden tot 63,2 miljoen euro.
De schulden zullen de komende twee jaar wel opnieuw met een miljard euro toenemen.
De NMBS-schuld zou tegen eind 2007 opnieuw 3,2 miljard euro bedragen.
(CV)
Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=G04O30CJ