updatesnelheid railtime.be

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

updatesnelheid railtime.be

Bericht door profke »

Weet hier iemand welke gegevens je kan zien op railtime.be ? en hoeveel ze "achter lopen"?

vanmorgen was het weer "prijs" in nijlen. Als ik opstond (06u20) hoorde ik treinen claxonneren, en dan weet je genoeg: miserie. Omstreeks 07u30 probeerde ik dan naar het station te rijden en idd: alle barelen dicht; treinen stapvoets rijtje schuiven.

Nochtans: Toen ik thuis vertrok heb ik railtime.be geraadpleegd: om 07u10 stond er wel iets op van "defect aan overweg tussen nijlen en bouwel", dd 06u20; maar de trein die ik zou moeten nemen; (van 07u59; L 2978 ) stond op dat moment nog "normaal" aangekondigd; zonder vertraging.

ook trein L 2357 stond op dat moment nog "normaal" op de lijsten; met vertrek voorzien in herentals om 07u04;
de "07u04" stond wel nog in zwart; terwijl dit volgens mij; als de trein vertrokken is; in het grijs komt te staan.


MAW: de weergave loopt achter op de werkelijkheid. mijn vraag: hoeveel?

PS: Uiteindelijk ben ik aangekomen met "een" trein die normaal naar Centraal reed maar uiteindelijk in berchem is gestopt.
daar kwam ik aan om 08u18; dus voor mij vielen de problemen mee.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: updatesnelheid railtime.be

Bericht door overweg13 »

Ik denk niet dat railtime excessief achterloopt, maar wat wel gebeurt is dat een trein die nog niet vertrokken is, ook geen vertraging aangemeten krijgt.
Met vriendelijke groet

overweg13
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: updatesnelheid railtime.be

Bericht door profke »

dat een trein die nog niet vertrokken is, ook geen vertraging aangemeten krijgt.
Dus: als ik een trein moet nemen met vertrek in antwerpen berchem
dan heeft het geen enkel nut dat ik vooraf railtime bekijk, omdat de vertraging er toch nooit op zal staan?
Zelfs als in het station die vertraging wel al is ge-afficheerd?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: updatesnelheid railtime.be

Bericht door overweg13 »

profke schreef:
dat een trein die nog niet vertrokken is, ook geen vertraging aangemeten krijgt.
Dus: als ik een trein moet nemen met vertrek in antwerpen berchem
dan heeft het geen enkel nut dat ik vooraf railtime bekijk, omdat de vertraging er toch nooit op zal staan?
Zelfs als in het station die vertraging wel al is ge-afficheerd?
Ik vermoed dat in dat geval ook nog geen vertraging geafficheerd zal zijn. Ik kan alleen vaststellen dat ik de beste ervaringen heb met treinen die al onderweg zijn op het ogenblik dat je railtime raadpleegt, maar dat het anders verrassend verkeerd kan lopen.
Ik vraag me trouwens af of je geen onderscheid moet maken tussen een "normale" toestand, waarbij de uiteindelijke vertraging van een terugrit wel te berekenen valt (bij benadering) en een "kritieke" toestand, waarbij het moeilijker te voorspellen is met hoeveel vertraging een trein zijn eindpunt zal halen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: updatesnelheid railtime.be

Bericht door Steven »

De vertraging op railtime is in de meeste gevallen een systeem van automatische aanpassing door het meetsysteem. De treinen rijden langs seinen en vertakkingen waar de verschillende parameters worden vergeleken. Het is te zeggen werkelijk uur en voorzien uur. Een trein die nog in zijn oorsprongstation staat en alsnog daar op tijd vertrekt heeft dus nog geen vertraging en is dus nog op tijd. Hij zal pas vertraging oplopen eens hij de probleemzone nadert.
Dat systeem is manueel aan te passen maar dan moet de persoon die hier verantwoordelijk voor is wel op de hoogte zijn van de juiste info voor de juiste trein.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: updatesnelheid railtime.be

Bericht door Kristofke »

Normaal gezien als ik in Artemis een RTP geef aan een trein en de bijhorende reden selecteer uit een lijst, zal deze automatisch overgenomen worden op Railtime. (weliswaar in een véél beperktere vorm en bedoeld voor publiek, zoals "schade aan het treinmaterieel", "storing aan de seininrichting", en dat is het zowat zekers :) )

Echter hebben in veel blokposten de speakers geen toegang tot het invoeren van vertragingen en commentaren. Hierdoor gebeurt het véél te vaak dat men vergeet om vertragingen voor evenwichtstreinen in te vullen. Ofwel is daar geen tijd voor, voelt de onderchef zich daar niet betaald voor, of het kan hem natuurlijk ook weinig schelen. En de persoon op TC die verantwoordelijk is voor de info op RailTime kan natuurlijk moeilijk alles in het oog houden.

De systemen voor reizigersinformatie zijn echt goed ontworpen, het is echter de menselijke factor die het omzeep helpt.


Mijn enige opmerking sinds de nieuwe RailTime versie is dat aangekomen treinen in een station niet meer cursief gedrukt staan als aangekomen. Het is vaak handig om te weten of een bepaalde trein al aan het perron staat, het is nu niet meer mogelijk om dit te zien, de status gaat direct van "nog niet aangekomen" naar "vertrokken".
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: updatesnelheid railtime.be

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:De vertraging op railtime is in de meeste gevallen een systeem van automatische aanpassing door het meetsysteem. De treinen rijden langs seinen en vertakkingen waar de verschillende parameters worden vergeleken. Het is te zeggen werkelijk uur en voorzien uur. Een trein die nog in zijn oorsprongstation staat en alsnog daar op tijd vertrekt heeft dus nog geen vertraging en is dus nog op tijd. Hij zal pas vertraging oplopen eens hij de probleemzone nadert.
Railtime (en ook de vertragingsaanduidingen op de stations) geven vaak niet de verwachte vertrekvertraging weer (wat je als klant wel zou verwachten), maar de laatste gemeten doorkomstvertraging van de trein. De aangegeven vertraging is dus niet per se een voorspelling, maar een meetwaarde uit het verleden. Als de trein nog niet bij het probleem is, dan heeft hij nog geen vertraging. Als een trein vertraagd was en veel buffertijd of stoptijd heeft, dan zal hij zijn vertraging nog deels of helemaal kunnen inlopen. Dat laatste heb ik meermaals gezien. Soms zelfs met op de treinaanwijzer nog vertraging aangegeven, terwijl de trein stipt op tijd vertrok...

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: updatesnelheid railtime.be

Bericht door Steven »

Dat is wat ik wilde duidelijk maken met mijn uitleg Rian :-)
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: updatesnelheid railtime.be

Bericht door groentje »

Toch heb je niet helemaal gelijk, Rian. In de dienstregeling zijn er officiële buffertijden opgenomen, waardoor 4 minuten 2 stations maar 2 minuten worden, etc. Het 'probleem' hier is, dat zelfs de rijtijden zonder buffertijd voor bepaalde verbindingen nog te ruim is, bijvoorbeeld voor de IC-A. En dat er anderzijds nog steeds geen gevolgsvertragingen automatisch worden opgenomen, een te verwachten ontblokking verderop wordt bijvoorbeeld niet weergegeven.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: updatesnelheid railtime.be

Bericht door dentheo »

Wat noemen jullie "ontblokking" en is dat voor elke NMBSer hetzelfde ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: updatesnelheid railtime.be

Bericht door Steven »

tussen twee seinen zit telkens een blok als twee treinen kort achter elkaar zitten of moeten kruisen in een zelfde sectie/blok dan moet dat blok vrij zijn of dus ontblokt zijn door trein xxxxx.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: updatesnelheid railtime.be

Bericht door groentje »

Excuseer, op den duur ben je je niet meer bewust van bepaald jargon dat je gebruikt. Het gaat om vertraging veroorzaakt door een voorgaande trein. De term is afkomstig van het blok of sectie tussen 2 seinen waar een volgende trein niet in mag als het sein nog op rood staat doordat het nog niet is vrijgemaakt door die voorgaande trein.
Dergelijke vertraging kan je betrekkelijk goed voorzien, ons systeem geeft een grafische voorstelling van de dienstregeling die wordt aangepast aan de situatie. Je krijgt dan snelle (steilere) lijnen voor IC's, en trage (platte) lijnen voor stoptreinen. Bij vertraging wordt de hele zooi opgeschoven, en zie je dat sommige lijnen elkaar kruisen in de toekomst. Aangezien een trein een andere trein niet zomaar kan voorsteken, zal dat dus niet altijd gebeuren, en dan gaat de snelle lijn ook afplatten. Maar dat gebeurt niet automatisch, want soms kan je wel voorsteken (afhankelijk van tegenliggers, zijsporen, etc).
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: updatesnelheid railtime.be

Bericht door dentheo »

Ik zie twee mogelijkheden:

1)het uitwijken van een vertraagde trein om hem te laten voorbijsteken door een volgende "rappe" trein, de vertraging van die eerste trein wordt groter.
2)een trein die op tijd is, voorbij laten rijden door een "rappe" trein met vertraging, de vertraging wordt verdeelt over de twee treinen.

Gebruiken jullie voor beide acties hetzelfde "ontblokken " ?
Gebruiken jullie het woord ook bij tegenliggers op enkelsporige trajecten ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: updatesnelheid railtime.be

Bericht door Steven »

Ontblokking gebruikt men bijna in alle gevallen waarbij trein X zorgt dat trein y zijn rijpad niet normaal kan gebruiken zoals voorzien in de uurregeling. onder voorwaarde dat de treinen in dezelfde richting rijden. Bij tegenovergestelde richtingen gebruikt men meestal voorrang trein/beweging x of kruising trein x.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: updatesnelheid railtime.be

Bericht door Kristofke »

rvdborgt schreef:Railtime (en ook de vertragingsaanduidingen op de stations) geven vaak niet de verwachte vertrekvertraging weer (wat je als klant wel zou verwachten), maar de laatste gemeten doorkomstvertraging van de trein. De aangegeven vertraging is dus niet per se een voorspelling, maar een meetwaarde uit het verleden. Als de trein nog niet bij het probleem is, dan heeft hij nog geen vertraging. Als een trein vertraagd was en veel buffertijd of stoptijd heeft, dan zal hij zijn vertraging nog deels of helemaal kunnen inlopen. Dat laatste heb ik meermaals gezien. Soms zelfs met op de treinaanwijzer nog vertraging aangegeven, terwijl de trein stipt op tijd vertrok...
Voorspellingen worden enkel maar gedaan in minder vertraging ipv meer vertraging.

Er is naar mijn weten geen enkel systeem dat bestaat dat zulke voorspellingen doet over toekomstige kruisingen en ontblokkingen. De enige systemen die intern bestaan is dat de vertragingsvoorspelling met de minuut oploopt als een trein opgehouden wordt, echter is deze niet opgegeven in RailTime. Wat eventueel in de toekomst wel het geval kan zijn.

De vraag is echter of je daar iets mee bent want elke minuut zie je gewoon de vertraging oplopen met een minuut, je blijft dan in principe even weinig nuttige informatie hebben. Bovendien wat ben je met een systeemvoorspelling als achteraf een lijnregelaar een beslissing maakt om de trein anders te trekken zodat de vertraging plots toch verminderd en jij zit nog op het WC in het station of bent een broodje halen omdat je toch zogezegd nog tien minuten tijd had.

Kortom, op het perron zelf is de menselijke interpretatie van de verkeersinfobediende het beste. Die kent zijn zone en weet wat de vertraging kan zijn van een IC trein die achter een L trein moet rijden en zal deze eigen voorspelling dan ook bijtellen bij de werkelijke vertraging van dat moment en dat zo omroepen.
Plaats reactie