Aai daar gaan we weer....

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Aai daar gaan we weer....

Bericht door dentheo »

Uit gva website:
60 treinreizigers urenlang vast, machinist weigert te helpen

16:55 Een zestigtal reizigers heeft donderdag bijna vier uur vast gezeten op de trein van Brecht naar Antwerpen-Centraal. Een locomotief van de Franse spoorwegen SNCF weigerde hun trein te takelen. Dat bevestigt Paul Van Aelst van de NMBS.

De trein vertrok om 9.20 uur in het station Noorderkempen. De bestemming was Antwerpen-Centraal. Ter hoogte van Ekeren viel het voertuig stil.

Geen evacuatie

"Aangezien de bewuste trein gebruik maakte van het hst-traject en er geen perron in de buurt was, konden we de reizigers om veiligheidsredenen niet evacueren en moest de trein worden weggesleept", legt Van Aelst uit.

"Daarop vorderde netwerkbeheerder Infrabel een locomotief en een machinist van de Franse spoorwegen die zich op dat moment in de directe omgeving bevond. De machinist werd gevraagd om de trein te verslepen tot in Antwerpen-Centraal."

De machinist weigerde elke medewerking en Infrabel moest daarop op zoek naar een andere oplossing. "Het duurde uiteindelijk wel tot 13 uur vooraleer de defecte trein Antwerpen-Centraal binnen reed", vervolgt Van Aelst.

Volgens Van Aelst waren er ongeveer zestig passagiers aan boort van de trein. Zij werden tijdens het wachten bevoorraad met water. "Niemand is tijdens het lange wachten onwel geworden", besluit Van Aelst.

Normaal gezien duurt het traject Noorderkempen-Antwerpen zo'n vijftien minuten.
Met de nodige "onduidelijkheden" fouten ???
Ofwel HSL ofwel geen HSL.
Geeft heel andere mogelijkheden... of stelt Infrabel zich dan toch soepel op voor toelating van 25 kV lok van SNCF ?
En lijnkennis hoeft dan ook niet ??? (naar Centraal heeft niemand van SNCF dat, denk ik ).
Iemand achtergrond info ?
Theo
Groeten vanop de Heide
KurtDS

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door KurtDS »

Ik heb een hele boel achtergrond info, ik was de loods voor deze bestuurder. Maar geef me even de tijd om wat te eten, daarna zal ik het verhaaltje vanuit de ogen van een tb vertellen;)
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door AlexNL »

Ofwel, een aantal Thalyssen tussen Antwerpen en Rotterdam hebben vandaag langs Roosendaal gereden?

Wel slecht dat de SNCF-machinist weigerde te helpen, aangezien dit hem werd opgedragen door Infrabel. Het lijkt mij dat de instructies van de netbeheerder boven eventuele instructies van de SNCF gaan?
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door groentje »

Behalve als de bestuurder dreigt meer uren te moeten presteren, natuurlijk. Dat is een geldig excuus.
Jani

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door Jani »

Het was misschien ook een dieselloc ? Wacht maar tot zij (SNCF) eens ergens in panne staan!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door Steven »

zoals KurtDS al zei gaat hij meer info geven, heb dus even geduld. Op slag met scherp schieten is gevaarlijk. De pers maakt er zich vanaf met de woorden 'de bestuurder wil niet meewerken". Dat zegt totaal niets.
Had die bestuurder nog voldoende diensturen?
Was de plaats waar de trein stilstond wel toegelaten voor deze loc (als het effectief op de HSL = nee)
Als de bestuurder geen lijnkennis heeft gaat er dus een loods mee (zoals kurtDS aangeeft was hij dat).
De locs van sncf hebben zover ik weet geen toelating voor het slepen van reizigerstreinen (zelfs in nood blijft dat een reizigerstrein).
Hierdoor stel je maar vast dat regels opleggen goed is maar dat elk mes aan twee kanten kan snijden. Zowel in je voor als nadeel, weet altijd eerst alle feiten voor je met scherp gaat schieten.
KurtDS

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door KurtDS »

Overzicht 24/06/2010. Trein in nood onder het sas van Lijn 4.

9u20: melding vn traffic control komt binnen bij permanentie Antwerpen dat de Noorderkempen reeds meerdere minuten stilstaan en er geen contact is met bestuurder.

9u35: melding dat de IR Noorderkempen zich in nood bevindt onder het sas van lijn 4 na een noodremming door ETCS.

9u45: 2 bestuurders met kennis van Lijn 4 worden met taxi naar Antwerpen-Schijnpoort gebracht. De één (voorziene aflos van de bestuurder in nood) maakt de reserve Noorderkempen-ram gereed om onmiddelijk de IR Noorderkempen terug te kunnen verzekeren. De ander (ik) om het machien van SNCF Fret te loodsen naar lijn 4 en terug naar Antwerpen-Centraal.

10u00: aankomst op schijnpoort.

10u03: De BB (4)67483 (groen dieseltje) van SNCF Fret komt Schijnpoort binnengereden. Bestuurder WIL de evacuatie verzekeren, maar enkel na overleg met zijn onmiddelijke chefs in Frankrijk. Zijn grootste probleem is dat het machien niet uitgerust is met ETCS.

10u10: De bestuurder van SNCF legt situatie uit in Frankrijk, zij beginnen daar te overleggen...

10u30: Nog steeds geen nieuws en Traffic Control worden wat ongeduldig.

10u45: Bestuurder SNCF belt met zijn depot en die zeggen wacht antwoord onmiddelijke chef af.

11u05: Blok 12 belt dat evacuatie met BB (4)67483 niet doorgaat, er word op zelfde moment reeds een HLR77 gereedgemaakt op Antwerpen-Noord die me komt oppikken te Schijnpoort (Bestuurders Antwerpen Noord kennen ook L4 en Antwerpen Centraal niet).

11u10: Ook vanuit Frankrijk komt er 'non' in verband met de evacuatie door BB(4)67483. Bestuurder SNCF krijgt zelfs VERBOD de evacuatie te doen.

11u10-11u30: Wachten op HLR77 te Schijnpoort

11u35: Vertrek naar L4 met 7784

11u45-11u55u: Overschrijdingsformaliteiten aan het sein om L4 'ETCS' op te gaan en konvooi in nood te naderen.

12u: Oprijden van L4 in Rit op zicht, elk stopmerkbord als gesloten te beschouwen en te overschrijden volgens de voorschriften

12u10: Aankomst bij Noorderkempen in nood. Na het koppelen en remproef gereed om te vertrekken.

12u15: Infrabel/civiele bescherming komt water uitdelen aan de reizigers op de trein, vertrek wordt uitgesteld.

12u38: Na voltooien wateruitreiking en formaliteiten om de rit te hervatten vertrekt HLR7784 met de IR Noorderkempen op sleep richting Antwerpen Centraal

+/- 13u10: Aankomst te Antwerpen-Centraal
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door Steven »

voila een duidelijke uitleg, kon het ook moeilijk verstaan dat die SNCF TB geen overleg zou plegen met zijn bazen, gebrek aan lijnkennis, geen etcs op materieel en in geval van problemen gaat de tijd altijd veel te snel vooruit en is elke minuut wachten er eentje teveel.
Jani

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door Jani »

Die ETCS moet het probleem niet zijn, ze moeten dan toch alles op zicht rijden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door Portbou »

Hallo,

Bedankt Kurt voor het volledige overzicht. Interessant.

Vraagje : Hoe werkt dit opvorderen door Infrabel precies ? Hoe komt het dat de keuze op die Fret SNCF viel ?

Bedankt.
Bart W.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door Portbou »

Hallo,
Volgens Van Aelst waren er ongeveer zestig passagiers aan boort van de trein. Zij werden tijdens het wachten bevoorraad met water. "Niemand is tijdens het lange wachten onwel geworden", besluit Van Aelst.
...Mooi geformuleerd van de woordvoerder ;-)

Want als je bovenstaande vergelijkt met het verslag van Kurt...
- het water kwam pas na 3 uur
- en net door deze waterbedeling werd er nog een halfuur extra vertraging gemaakt

Groeten,
Bart W.
Darko

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door Darko »

bw494674 schreef:Hallo,

Bedankt Kurt voor het volledige overzicht. Interessant.

Vraagje : Hoe werkt dit opvorderen door Infrabel precies ? Hoe komt het dat de keuze op die Fret SNCF viel ?

Bedankt.
Bart W.
Die zal in de buurt geweest zijn en "vrij"
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door dentheo »

Achteraf is alles makkelijk...
Is het misschien interessant te bekijken of men met de reserve treinstam de andere niet kan "redden" ?
Ik begrijp beslissing van SNCF niet goed, een lok zonder ETCS gaat toch niet kapot op een lijn met ETCS.
En de lok stond in het sas, dat is toch niet ver op de ETCS lijn ? 1 blok ?
Was het SNCF zelf ? Niet Captrain ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door Asterix »

Jani schreef:Die ETCS moet het probleem niet zijn, ze moeten dan toch alles op zicht rijden.
Inderdaad dus de logica in deze is ook weer ver zoek. Waarom laten ze de mensen nu toch gewoon niet afstappen eenmaal het verkeer op die lijn werd stilgelegd?
KurtDS

Re: Aai daar gaan we weer....

Bericht door KurtDS »

Jeroen schreef:
Jani schreef:Die ETCS moet het probleem niet zijn, ze moeten dan toch alles op zicht rijden.
Inderdaad dus de logica in deze is ook weer ver zoek. Waarom laten ze de mensen nu toch gewoon niet afstappen eenmaal het verkeer op die lijn werd stilgelegd?
De plaats was alles behalve toegankelijk voor bussen en dergerlijke. Het verkeer lag enkel stil tijdens de wateruitreiking. Rest vn de tijd reden Thalys en Noorderkempen gewoon door via enkelspoor.
Plaats reactie