Sint-Truiden is kwaad op de spoorwegen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Sint-Truiden is kwaad op de spoorwegen

Bericht door KB »

Sint-Truiden is kwaad op de spoorwegen

De stad Sint-Truiden is niet te spreken over de beslissing van de NMBS om het station in het weekend en op feestdagen te sluiten vanaf 20.30 uur. Volgens burgemeester Ludwig Vandenhove (SP.A) zal het onveiligheidsgevoel daardoor alleen maar stijgen.
"Er zijn altijd mensen die zich daar ophouden om sociale redenen, zeker in de winter", zegt Vandenhove. "Maar het kan ook betekenen dat mensen nog minder de trein zullen nemen 's avonds en dan is dat weer een argument voor de NMBS om weer wat lijnen af te schaffen. In die zin begrijp ik de beslissing compleet niet."
Bron: deredactie.be (http://www.deredactie.be/permalink/1.808642)
L'union fait la force.
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Sint-Truiden is kwaad op de spoorwegen

Bericht door groentje »

Sint-Truiden heeft wel nog treinen nadien, hé. Toegegeven, liever zou ik zien dat ze wachten met loketsluitingen tot na de indienstname van de nieuwe automaten (die dan hopelijk ook iets breder worden geïnstalleerd), maar ik blijf het een verdedigbare maatregel vinden.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Sint-Truiden is kwaad op de spoorwegen

Bericht door dentheo »

In Heide heeft men automaten gezet..maar wel in de lokethall.
Toegankelijkheid na sluitingsuur ????.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Sint-Truiden is kwaad op de spoorwegen

Bericht door groentje »

Dat weet ik, de politiek van de NMBS is momenteel dat die toestellen te gevoelig zijn voor vandalisme, en dus alleen maar onder toezicht ergens mogen staan. Ik ben het daar niet mee eens, maar goed, wat doe je eraan. Hopelijk is de nieuwe generatie die men ons vorig jaar beloofde vandalismebestendig, en zetten ze het wel gewoon waar iedereen er aankan...
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Sint-Truiden is kwaad op de spoorwegen

Bericht door Hogersluys »

Goed dat er wat protest komt tegen deze zoveelste ondoordachte beslissing van de NMBS. Als het aan hen lag werd het station van Sint-Truiden zelfs gesloten. :roll:
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Sint-Truiden is kwaad op de spoorwegen

Bericht door groentje »

We hebben deze discussie al gehad, Hogersluys, en we zullen het wellicht nooit eens worden. Maar een station zonder loket, maar met een goed werkende automaat met breed assortiment kan voor mij ook voldoen.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Sint-Truiden is kwaad op de spoorwegen

Bericht door Paul »

Als geboren en getogen Truienaar interesseert deze discussie mij wel. Sint-Truiden is het station van mijn jeugd en mijn interesse voor de spoorwegen heb ik daar opgedaan in de jaren 1950-1960.

Dat het station in de weekends en op feestdagen om 20.30 uur "gesloten" wordt, wat betekent dat? Dat de loketten dicht gaan? Dat vind ik niet zo erg, er staat een kaartjesautomaat. Dat de lokettenzaal/wachtzaal gesloten wordt? Dat is minder leuk natuurlijk.

In Sint-Truiden stappen op een weekdag gemiddeld 2.362 reizigers op (telling 2007), dat is toch niet zo weinig. Er is een goed draaiend buffet. Ik neem dus aan dat de mededeling van Hogersluys, "dat de NMBS het station van Sint-Truiden zonder meer zou willen sluiten", niet ernstig te nemen is?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Sint-Truiden is kwaad op de spoorwegen

Bericht door groentje »

Wellicht wordt hierbij inderdaad de lokettenzaal ook afgesloten. Dat vind ik ook spijtig, maar uit schrik voor vandalisme is men weinig geneigd om ruimtes zonder sociale controle open te stellen voor het publiek. Met een deftige camerabewaking zou dat echter kunnen worden opgevangen, lijkt me, in combinatie met zelfsluitende deuren en/of een conciërge die de deuren komt sluiten en de boel komt opruimen.
rvdborgt
Berichten: 4329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Sint-Truiden is kwaad op de spoorwegen

Bericht door rvdborgt »

Paul schreef:Dat het station in de weekends en op feestdagen om 20.30 uur "gesloten" wordt, wat betekent dat? Dat de loketten dicht gaan? Dat vind ik niet zo erg, er staat een kaartjesautomaat. Dat de lokettenzaal/wachtzaal gesloten wordt? Dat is minder leuk natuurlijk.

In Sint-Truiden stappen op een weekdag gemiddeld 2.362 reizigers op (telling 2007), dat is toch niet zo weinig. Er is een goed draaiend buffet. Ik neem dus aan dat de mededeling van Hogersluys, "dat de NMBS het station van Sint-Truiden zonder meer zou willen sluiten", niet ernstig te nemen is?
Het "station sluiten" is NMBS'iaans voor het sluiten van het stationsgebouw.

Groetjes,
Rian
Duikbril AM86

Re: Sint-Truiden is kwaad op de spoorwegen

Bericht door Duikbril AM86 »

Als het hier van sommige afhangt mogen de loketten in heel wat stations binnenkort definitief gesloten worden, blijkbaar.
We hebben hier een klikje die liever automaten hebben.
En vandalen op afstand houden en dergelijke dat kunnen al die automaten zeer goed waarschijnlijk, de politiediensten waarschuwen als er problemen zijn, enzovoort. Nogal een service dat die automaten en de internetverkoop bieden als we zo verder gaan zijn der alleen nog maar loketten in stations zoals Brussel-NZ, Gent, Brugge en dergelijke.
groentje
Berichten: 7284
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Sint-Truiden is kwaad op de spoorwegen

Bericht door groentje »

Hola, ik ben helemaal voor loketten, en dat zijn de meesten hier. Maar ik ben wel tegen verspilling. En loketten kosten handenvol geld. Dus moet je een oplossing vinden die ofwel die kosten (deels) compenseert, ofwel moet je die kosten schrappen en de klanten op een andere manier helpen. Dus ofwel zorg je ervoor dat je bij onze vriendelijke kaartjesverkoper ook andere dingen kan kopen dan alleen maar kaartjes, ofwel vervang je hem/haar door een goed werkende automaat.
pietje

Re: Sint-Truiden is kwaad op de spoorwegen

Bericht door pietje »

^^ hier kan ik mij grotendeels bij aansluiten.
De hoofdbezigheid van de NMBS zou moeten zijn: Zoveel mogelijk mensen vervoeren met de treinen.
Als men door veel loketten te hebben, meer mensen de treinen in krijgt: zeer goed.
Als men met veel minder loketten, meer mensen de trein inkrijgt (door het vrijgekomen geld te gebruiken voor meer treinen) ook zeer goed.

Indien er vraag is naar sociale controle of manuele ticket verkoop: zoek een externe partner die dit voor zijn rekening neemt of zorg dat die loketten meer geld opbrengen.
Niets weerhoudt de NMBS er van om bv ook diensten aan te bieden van de Post (Postpunt) of als ophaalpunt voor een pakjesdienst.

De diensten van het loket kunnen eventueel ook overgenomen worden door een krantenwinkel of broodjeszaak, die dat dan gecompenseerd ziet in de huurprijs.
Het zou mij trouwens verbazen indien er nog geen enkel bedrijf de NMBS heeft benaderd met zo'n voorstel.
Je moet er dan wel aan denken om die externe partner het leven niet te zuur te maken.
Plaats reactie