Rijden op halve tractie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Rijden op halve tractie

Bericht door Bordensteker »

In een ander topic noemde dentheo onlangs terloops de mogelijkheid van rijden op halve tractie.
Dat brengt mij ineens op het volgende: ik heb het al meerdere keren meegemaakt dat een treinschakeling van 77's maar voor de helft op mijn tractiebevel reageert. Meestal is het dan de voorste die niet meewil, en dat valt gauw genoeg op: je gaat wel vooruit - maar zonder trilling of geluid, maar als het de achterste is kom je er soms pas na een tijdje achter: zo kwam mijn leergast een keer ongewoon moeizaam een helling op totdat het opviel dat de achterste machine amper rookte, en ook niet krachtig hete lucht uitstiet ... je krijgt er geen enkele melding van namelijk. En door het rijden met heel verschillende treingewichten zijn wij niet één bepaalde versnellingskarakteristiek gewoon.
Ik denk dat het (in het eerste geval) kan gebeuren als het signaal 'parkeerrem is gelost' (van enkel de voorste loc) nog niet verwerkt is bij het tractie geven.
Of (in het tweede geval) door het net niet volledig lossen van de rechtstreekse rem? Nou nee, dát kan zich eigenlijk pas uiten na een minuut wél tractie leveren, waardoor het echt wél zou opvallen ... iemand met een betere verklaring?

______________
(de komende tijd ben ik overigens weer internetloos)
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Rijden op halve tractie

Bericht door dentheo »

Hoe gebeurt de communicatie tussen beide ? Soort mux ?
Laatst gewijzigd door dentheo op 22 jul 2010, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Rijden op halve tractie

Bericht door Bordensteker »

Nou, veel mux zal dat niet zijn: het is namelijk dikke kabel met een stekker met enkele tientallen pennen.
Terwijl de (enkele) loc zelf toch wel mux-achtig reageert als ik dat zo mag vinden: alles dúúrt altijd echt even.
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rijden op halve tractie

Bericht door Mark7758 »

Ik vermoed dat een van de tractie hendels niet in rust is gekomen.(Intern in de loc dus niet het pookje zelf)
Je kent het vast wel. Tractie geven en hij wil niet optrekken. (Keer in rust en even vooruit/achteruit met die pook) En dan doet hij het wel. Probleem is het goed in rust komen van de tractie computer. Die moet echt 0000000 digitaal lezen en niet iets anders. Bij 2 of 3 loc;s is dat een bekend probleem. Geduld en voorzichtig rijden is de oplossing. (Werkt ook niet altijd. Dan is het van beide loc's resetten en dan opnieuw proberen.) Sterkte.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Plaats reactie