Pagina 1 van 4

Treinreizigers krijgen een compensatie

Geplaatst: 22 jun 2006, 08:56
door Patrick
do 22/06/06 - Vanaf september gaat de NMBS reizigers compenseren voor vertragingen. Het systeem geldt bij frequente vertragingen van minimaal een kwartier op eenzelfde lijn en een eenmalige vertraging van twee uur.
Als de trein in een half jaar tijd 25 keer een kwartier vertraging heeft, dan krijgt de reiziger tien procent terug van de prijs van de kaartjes of van een deel van het abonnement.

Wie twee uur op de trein heeft moeten wachten, krijgt de helft van de prijs terug. De treinreizigers krijgen wel geen financïële vergoeding.

"De abonnees krijgen een tegoed in hun elektronische portefeuille, een soort virtuele spaarpot, waarmee ze NMBS-producten kunnen kopen", zegt Marc Descheemaeker van de NMBS.

"Andere klanten krijgen een bon voor een volgend treinkaartje met de waarde die volgens de compensatieregeling is bepaald."
Niet alle vertragingen tellen mee
De reiziger moet de vergoeding zelf aanvragen. Daarvoor houdt hij de vertragingen gedurende een half jaar bij op een speciaal formulier. Dat stuurt hij op naar de klantendienst van de NMBS of geeft hij af aan het loket.

Volgens staatssecretaris van Overheidsbedrijven Bruno Tuybens (SP.A) is de compensatieregeling een belangrijk signaal vanuit de NMBS.

De NMBS verwacht dat elk jaar tachtig- tot honderdduizend reizigers een vergoeding zullen kunnen krijgen.

Bron: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml

:arrow: Toffe foto van Brussel-Zuid!

Nog een uitgebreider artikel onder de vorm van een FAQ op http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... d=G0SU1FEM

Geplaatst: 22 jun 2006, 09:56
door Pierre
Een vertraging van 2 uur... jah :?
't Lijkt mij inderdaad de moeite niet voor die paar euro's. Lijkt weer zo'n zoethouderdje voor de naieveling.

Geplaatst: 22 jun 2006, 20:27
door trainman
Toppunt van klantgerichtheid... 25 vertragingen in een tijdspanne van 6 maand. Wie vindt een dergelijke voorwaarde eigenlijk uit ?

Of 2 uur vertraging, dan krijgt men de helft van de kostprijs terug...
2 uur vertraging, in een land waar de gemiddelde treinreis doorgaans minder dan een uur duurt.
Op zo'n moment zou men minstens de volledige reis dienen terug te betalen en er nog een sorrypas bovenop geven. Dat noem ik compensatie.

Eigenlijk zet men hier voor de vorm een compensatieregeling op, waarvan men nu al weet dat geen mens er ooit gebruik zal van maken.

En onze Bruno is weeral content met een dode mus :shock:

Geplaatst: 22 jun 2006, 20:29
door Pierre
Indeed :!: Hypocriet gewoonweg

Geplaatst: 22 jun 2006, 20:32
door paljas
Die vergoedingen vind ik belachelijk, tenzij ze ons een pint betalen.
Men krijgt toch ook geen vergoeding als je in de file staat?

Geplaatst: 22 jun 2006, 20:52
door e49memling
Voor niet alle zware vertragingen zijn de spoorwegen verantwoordelijk, bij meer dan de helft ligt de verantwoordelijkheid (rechtstreeks of onrechtstreeks) bij derden.

Zelfmoorden, ongevallen op overwegen, enzovoorts, zorgen vaak voor enorme vertragingen.

Gaan ze dat aan die mensen (nabestaanden, firma's, ouders) dan doorrekenen? met andere woorden nog wat extra zout in de wonden smeren?

Geplaatst: 22 jun 2006, 20:58
door trainman
Dat valt allemaal onder de uitzonderingen. Geen compensatie. :twisted:

Geplaatst: 22 jun 2006, 21:00
door e49memling
trainman schreef:Dat valt allemaal onder de uitzonderingen. Geen compensatie. :twisted:
Dan blijft er niet veel over.

Met de bovenleidingsproblemen van de laatste maanden is intussen alles zowat vervangen.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Geplaatst: 22 jun 2006, 21:47
door rvdborgt
e49memling schreef:Voor niet alle zware vertragingen zijn de spoorwegen verantwoordelijk, bij meer dan de helft ligt de verantwoordelijkheid (rechtstreeks of onrechtstreeks) bij derden.

Zelfmoorden, ongevallen op overwegen, enzovoorts, zorgen vaak voor enorme vertragingen.

Gaan ze dat aan die mensen (nabestaanden, firma's, ouders) dan doorrekenen? met andere woorden nog wat extra zout in de wonden smeren?
Dat gebeurt al... Of dat bij zelfmoorden gepast is, is een ander verhaal. Maar in principe kan de NMBS schade door derden ook op die derden verhalen.

Groetjes,

Rian

Geplaatst: 22 jun 2006, 22:11
door Steven
rvdborgt schreef:
e49memling schreef:Voor niet alle zware vertragingen zijn de spoorwegen verantwoordelijk, bij meer dan de helft ligt de verantwoordelijkheid (rechtstreeks of onrechtstreeks) bij derden.

Zelfmoorden, ongevallen op overwegen, enzovoorts, zorgen vaak voor enorme vertragingen.

Gaan ze dat aan die mensen (nabestaanden, firma's, ouders) dan doorrekenen? met andere woorden nog wat extra zout in de wonden smeren?
Dat gebeurt al... Of dat bij zelfmoorden gepast is, is een ander verhaal. Maar in principe kan de NMBS schade door derden ook op die derden verhalen.

Groetjes,



Rian
die meestal gedekt word door de verzekering BA, wie betaald da dus wij, want iedereen heeft normaal een verzekering BA

Geplaatst: 23 jun 2006, 01:11
door Ruben
De eerste avond van de bovenleidingsproblemen in Anderlecht, de zondagavond, is mijn trein (IC E) in Leuven aangekomen met een vertraging van 1u45. Geen compensatie dus in zo'n geval. Wanneer dan wel als het die avond nog niet eens het geval was?
Eigenlijk liever geen regeling dan zo'n regeling.

Geplaatst: 23 jun 2006, 01:45
door Steven
Ruben schreef:De eerste avond van de bovenleidingsproblemen in Anderlecht, de zondagavond, is mijn trein (IC E) in Leuven aangekomen met een vertraging van 1u45. Geen compensatie dus in zo'n geval. Wanneer dan wel als het die avond nog niet eens het geval was?
Eigenlijk liever geen regeling dan zo'n regeling.
tja nu kan de nmbs de schuld doorschuiven he, infrabel was in fout zou je kunnen stellen, die krijgen dan boete van nmbs wegens slechte lijn en opgelopen schade, waardoor deze haar rijpaden duurder maakt en zo verder, opletten dus met wat je zegt want het kan in bepaalde gevallen zorgen voor een vicieuse cirkel aan prijsstijging, zover die nu al niet bezig is. het bepalen van de regels wanneer wel en wanneer niet te bepalen is niet eenvoudig, dus tja kan overkomena alsof niemand de moeite gaat doen, maar het zomaar weggeven mag ook weer niet, er zouden dan weer misbruiken kunnen ontstaan

Geplaatst: 23 jun 2006, 09:18
door Wover
Ruben schreef:De eerste avond van de bovenleidingsproblemen in Anderlecht, de zondagavond, is mijn trein (IC E) in Leuven aangekomen met een vertraging van 1u45. Geen compensatie dus in zo'n geval. Wanneer dan wel als het die avond nog niet eens het geval was?
Eigenlijk liever geen regeling dan zo'n regeling.
Misschien als de noord-zuid verbinding in Brussel om één of andere reden volledig buiten dienst is ofzo :P

Dat zou nogal eens een zicht zijn :)

Geplaatst: 23 jun 2006, 18:32
door Steven
Wover schreef:
Ruben schreef:De eerste avond van de bovenleidingsproblemen in Anderlecht, de zondagavond, is mijn trein (IC E) in Leuven aangekomen met een vertraging van 1u45. Geen compensatie dus in zo'n geval. Wanneer dan wel als het die avond nog niet eens het geval was?
Eigenlijk liever geen regeling dan zo'n regeling.
Misschien als de noord-zuid verbinding in Brussel om één of andere reden volledig buiten dienst is ofzo :P

Dat zou nogal eens een zicht zijn :)
dan laten ze da rond rijden langs de L28, daar is het station somonis normaal bedoeld als back up als er probs zijn op L0

Geplaatst: 23 jun 2006, 21:53
door Wover
ok, als L0 en L28 buiten dienst zijn dan :P