Treinreizigers krijgen een compensatie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
-Jeroen-

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door -Jeroen- » 08 mei 2013, 19:29

Daarvoor kan je natuurlijk een klacht indienen dat de termijn van 14 dagen onredelijk kort is, omdat je een (langere) periode niet in België was.


Rob

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door Rob » 26 jul 2013, 17:01

Rob schreef:Hoewel ik al zo'n 15 jaar met go- en railpassen kriskras doorheen het land reis, overkwam het mij zo goed als nooit dat ik langer dan een uur vertraging opliep. De laatste 2 maanden echter heb ik maar liefst 6x een situatie meegemaakt waarin ik gebruik zou kunnen maken van de compensatie voor vertraging van méér dan 1 uur:

- 3x gemiste aansluiting tussen IC Brussel-Turnhout en IR Antwerpen-Neerpelt in Lier of Herentals op vrijdagavond; 3x compensatie ingediend, 2 maal terugbetaling gekregen en 1 dossier is nog in behandeling;
- 1x trein afgeschaft wegens defecte deuren, met uur vertraging bij aankomst als gevolg; dossier is nog in behandeling;
(...)
Ik moet wel zeggen dat de terugbetaling vrij vlot verloopt (waardebonnen worden per post opgestuurd), maar het blijft toch frustrerend, arbeidsintensief en tijdrovend om altijd weer te moeten wachten en dossiertjes in te dienen!
Indertijd was ik wat te voortvarend met mijn uitspraak dat de terugbetalingen vrij vlot verlopen. Omdat bovenstaande dossiers nog steeds niet zijn afgehandeld door de NMBS, ben ik maar weer eens op oorlogspad getrokken via de ombudsman. Hoewel de ombudsman mij hoegenaamd niet heeft kunnen helpen inzake het Beneluxtrein-grensoverschrijdendetarievenbeleid en het Fyra-debacle en de grootste leugens en onzin daaromtrent mijn richting uitstuurde, hoop ik wel dat ze de NMBS kunnen aansporen om mij te compenseren (via waardebons):

"Op 6 mei 2013 diende ik bij de klachtendienst van de NMBS twee aanvragen tot compensatie in:

- 262677: vertraging van 100 minuten, hiervan kreeg ik tot op heden geen enkel bericht of de compensatie wordt betaald, laat staan dat ik al voor 7,60 euro waardebonnen kreeg (ik reisde met een railpass en heb die op 6 mei 2013 afgegeven aan het loket)

- 262679: vertraging van 60 minuten: reactie per e-mail van 17 mei dat ik geen recht heb op compensatie. Mijn situatie is nochtans volledig conform dit voorbeeld op http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... satie.aspx:
"Een reiziger met een enkel biljet ter waarde van € 11,20 heeft een vertraging van 60 minuten.
Prijs traject: € 11,20 / 1 traject = € 11,20
Totaalprijs trajecten: € 11,20 x 1 vertraging = € 11,20
Compensatie: € 11,20 x 100% = € 11,20"
Ik heb dus wel degelijk recht op een compensatie van 7,60 euro omdat ik ook hier reisde met een railpass die ik heb afgegeven aan het loket op 6 mei 2013.

Gelieve de NMBS aan te sporen de compensaties ter waarde van 2 x 7,60 euro spoedig aan mij te bezorgen! Ik heb eens gebeld met de vraag waarom het zo lang duurde, en het antwoord was dat ze daar overstelpt worden met compensatie-aanvragen. Dat is echter niet mijn probleem, dus schakel ik de ombudsdienst in om alsnog mijn rechtmatige compensaties op te eisen."

jotie
Berichten: 329
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door jotie » 27 jul 2013, 18:16

Dat duurt inderdaad al erg lang. Ik heb op 27 mei een aanvraag ingediend, en op 13 juni bericht gekregen dat de compensatie zou worden uitgekeerd. Anderhalve week later stond die dan ook op mijn bankrekening. Van mijn aanvragen op 6 juni en 4 juli heb ik nog niets gehoord; als ik tegen 7 augustus niets heb gehoord over die vertraging van 6 juni, krijgen ze van mij via de ombudsman ook een aanmaning. Mij is het trouwens absoluut niet te doen om die schamele euro's, maar uitsluitend in de ijdele hoop dat de NMBS eindelijk eens gaat beseffen dat aansluitingen verzekeren op lijntjes met een armoedige uurdienst geen bijkomstigheid is.

rvdborgt
Berichten: 3090
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door rvdborgt » 28 jul 2013, 00:46

Rob schreef:"Op 6 mei 2013 diende ik bij de klachtendienst van de NMBS twee aanvragen tot compensatie in:

- 262677: vertraging van 100 minuten, hiervan kreeg ik tot op heden geen enkel bericht of de compensatie wordt betaald, laat staan dat ik al voor 7,60 euro waardebonnen kreeg (ik reisde met een railpass en heb die op 6 mei 2013 afgegeven aan het loket)

- 262679: vertraging van 60 minuten: reactie per e-mail van 17 mei dat ik geen recht heb op compensatie. Mijn situatie is nochtans volledig conform dit voorbeeld op http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... satie.aspx:
"Een reiziger met een enkel biljet ter waarde van € 11,20 heeft een vertraging van 60 minuten.
Prijs traject: € 11,20 / 1 traject = € 11,20
Totaalprijs trajecten: € 11,20 x 1 vertraging = € 11,20
Compensatie: € 11,20 x 100% = € 11,20"
Ik heb dus wel degelijk recht op een compensatie van 7,60 euro omdat ik ook hier reisde met een railpass die ik heb afgegeven aan het loket op 6 mei 2013.

Gelieve de NMBS aan te sporen de compensaties ter waarde van 2 x 7,60 euro spoedig aan mij te bezorgen! Ik heb eens gebeld met de vraag waarom het zo lang duurde, en het antwoord was dat ze daar overstelpt worden met compensatie-aanvragen. Dat is echter niet mijn probleem, dus schakel ik de ombudsdienst in om alsnog mijn rechtmatige compensaties op te eisen."
Je kunt ook naar de toezichthouder gaan. De NMBS maakt hier immers al tweemaal een inbreuk op Verordening 1371/2007. Verder kun je ook compensatie in geld aanvragen. Het feit dat de NMBS dat verzwijgt op de webpagina's over de compensatie is op zich ook alweer een inbreuk op de Verordening.

Groetjes,
Rian

Rob

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door Rob » 03 sep 2013, 23:21

Rob schreef:"Op 6 mei 2013 diende ik bij de klachtendienst van de NMBS twee aanvragen tot compensatie in:

- 262677: vertraging van 100 minuten, hiervan kreeg ik tot op heden geen enkel bericht of de compensatie wordt betaald, laat staan dat ik al voor 7,60 euro waardebonnen kreeg (ik reisde met een railpass en heb die op 6 mei 2013 afgegeven aan het loket)

- 262679: vertraging van 60 minuten: reactie per e-mail van 17 mei dat ik geen recht heb op compensatie. Mijn situatie is nochtans volledig conform dit voorbeeld op http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... satie.aspx:
"Een reiziger met een enkel biljet ter waarde van € 11,20 heeft een vertraging van 60 minuten.
Prijs traject: € 11,20 / 1 traject = € 11,20
Totaalprijs trajecten: € 11,20 x 1 vertraging = € 11,20
Compensatie: € 11,20 x 100% = € 11,20"
Ik heb dus wel degelijk recht op een compensatie van 7,60 euro omdat ik ook hier reisde met een railpass die ik heb afgegeven aan het loket op 6 mei 2013."
Wat dossier 262677 betreft, beweert NMBS dat de waardebonnen zijn opgestuurd. Ik heb deze eerlijk waar nooit met de post ontvangen. Dossier is nog lopende bij de Ombudsman.
Inzake dossier 262679 heeft NMBS toegegeven een fout te hebben gemaakt. De waardebonnen hebben mij inmiddels met de post bereikt.

rvdborgt
Berichten: 3090
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door rvdborgt » 04 sep 2013, 23:24

Rob schreef:Wat dossier 262677 betreft, beweert NMBS dat de waardebonnen zijn opgestuurd. Ik heb deze eerlijk waar nooit met de post ontvangen. Dossier is nog lopende bij de Ombudsman.
Inzake dossier 262679 heeft NMBS toegegeven een fout te hebben gemaakt. De waardebonnen hebben mij inmiddels met de post bereikt.
Nog een reden om uitbetaling via overschrijving te vragen...
Niettemin is bij mijn weten de afzender verantwoordelijk voor het aankomen van de post.

Groetjes,
Rian

Rob

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door Rob » 06 nov 2013, 22:32

Dossier 262677 is inmiddels succesvol afgehandeld.

Midden oktober diende ik twee nieuwe compensatieaanvragen in, en binnen drie weken hebben die geresulteerd in een enveloppe met telkens waardebonnen voor 7,60 euro. Mooi mooi mooi, ware het niet dat ik niet enkel met een railpass, maar eveneens met fietskaartjes reisde (de ene keer met een dagkaart van 8 euro, de andere keer met een biljet van 5 euro). Uiteraard heb ik ook die afgegeven aan het loket met het verzoek ze (half in het geval van de dagkaart) terug te betalen, maar de brief die ik vandaag ontving, zwijgt daarover in alle talen. Omdat ik geen zin heb om de voorwaarden van NMBS uit te pluizen en, vooral, omdat op dit forum specialisten aanwezig zijn die binnen drie uur reageren, stel ik de vraag hier: klopt het dat fietskaartjes niet in aanmerking komen voor compensatie ? Alvast dank voor een antwoord!

rvdborgt
Berichten: 3090
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door rvdborgt » 06 nov 2013, 23:21

Rob schreef:Midden oktober diende ik twee nieuwe compensatieaanvragen in, en binnen drie weken hebben die geresulteerd in een enveloppe met telkens waardebonnen voor 7,60 euro. Mooi mooi mooi, ware het niet dat ik niet enkel met een railpass, maar eveneens met fietskaartjes reisde (de ene keer met een dagkaart van 8 euro, de andere keer met een biljet van 5 euro). Uiteraard heb ik ook die afgegeven aan het loket met het verzoek ze (half in het geval van de dagkaart) terug te betalen, maar de brief die ik vandaag ontving, zwijgt daarover in alle talen. Omdat ik geen zin heb om de voorwaarden van NMBS uit te pluizen en, vooral, omdat op dit forum specialisten aanwezig zijn die binnen drie uur reageren, stel ik de vraag hier: klopt het dat fietskaartjes niet in aanmerking komen voor compensatie ?
Nee, de prijs van alle tickets die je hebt gebruikt voor je reis moet worden opgeteld om de comensatie over te berekenen. Dat is wat er uit Verordening 1371/2007 volgt. Ik heb de voorwaarden van de NMBS er niet op nagelezen maar als de NMBS weigert om over je fietstickets compensatie te betalen dan is dat (alweer) een inbreuk op de Verordening. Ik kan je dan alleen maar aanraden om weer een klacht bij de toezichthouder in te dienen.

Uit artikel 17 van de verordening: "De schadevergoeding voor vertraging wordt berekend in verhouding tot de prijs die de reiziger effectief betaalde voor de vertraagde dienst."

Groetjes,
Rian

Rob

Re: Treinreizigers krijgen een compensatie

Bericht door Rob » 24 nov 2013, 21:22

rvdborgt schreef:
Rob schreef:Midden oktober diende ik twee nieuwe compensatieaanvragen in, en binnen drie weken hebben die geresulteerd in een enveloppe met telkens waardebonnen voor 7,60 euro. Mooi mooi mooi, ware het niet dat ik niet enkel met een railpass, maar eveneens met fietskaartjes reisde (de ene keer met een dagkaart van 8 euro, de andere keer met een biljet van 5 euro). Uiteraard heb ik ook die afgegeven aan het loket met het verzoek ze (half in het geval van de dagkaart) terug te betalen, maar de brief die ik vandaag ontving, zwijgt daarover in alle talen. Omdat ik geen zin heb om de voorwaarden van NMBS uit te pluizen en, vooral, omdat op dit forum specialisten aanwezig zijn die binnen drie uur reageren, stel ik de vraag hier: klopt het dat fietskaartjes niet in aanmerking komen voor compensatie ?
Nee, de prijs van alle tickets die je hebt gebruikt voor je reis moet worden opgeteld om de compensatie over te berekenen. Dat is wat er uit Verordening 1371/2007 volgt. Ik heb de voorwaarden van de NMBS er niet op nagelezen maar als de NMBS weigert om over je fietstickets compensatie te betalen dan is dat (alweer) een inbreuk op de Verordening. Ik kan je dan alleen maar aanraden om weer een klacht bij de toezichthouder in te dienen.

Uit artikel 17 van de verordening: "De schadevergoeding voor vertraging wordt berekend in verhouding tot de prijs die de reiziger effectief betaalde voor de vertraagde dienst."

Groetjes,
Rian
De klantendienst van de NMBS is de laatste tijd klaarblijkelijk flink aan het doorwerken, want vrijdag ontving ik een - weliswaar ultrakort - antwoord op mijn vraag waarom ik geen compensatie voor fietskaartjes ontving.

De brief van de NMBS bestaat enkel uit de weergave van artikel 34, § 28 van de vervoersvoorwaarden, dat stelt: "Compensatie wordt enkel toegekend aan reizigers en wordt niet verstrekt voor eventuele vertraging bij het vervoer van begeleide fietsen, tandems, bagage, huisdieren enz.".

Dat is duidelijke taal, maar de inhoud van die paragraaf is dus strijdig met verordening 1371/2007! Daarom ga ik toch (weer) eens een dossiertje voor de toezichthouder opstellen.

Plaats reactie