ECR in Belgie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

ECR in Belgie

Bericht door dentheo »

Zonet in Today's Railways gelezen dat ECR toelating heeft om te rijden in het "franstalig deel" van Belgie.
Het magazine besluit daaruit dat ze hun franse bestuurders willen gebruiken voor trein van Aachen naar tunnel en noord Frankrijk.
Dus de Dorsalle kan nog kleuriger worden.
Theo
Groeten vanop de Heide
tsjoek

Re: ECR in Belgie

Bericht door tsjoek »

Hallo,

Maken ze een verschil tussen het rijden op het franstalig gedeelte en het vlaamstalig gedeelte?

mvg
tsjoek
celtjan

Re: ECR in Belgie

Bericht door celtjan »

tsjoek schreef:Hallo,

Maken ze een verschil tussen het rijden op het franstalig gedeelte en het vlaamstalig gedeelte?

mvg
tsjoek
Als ik me niet vergis, kunnen ze daar gebruik maken van de huidige NMBS Licentie, door de huidige samenwerking met de NMBS op o.a. de as Antwerpen-Gent-Kortrijk-Lille-... .
Maar dit ben ik dus niet echt 100% zeker. Wie weet meer...?
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ECR in Belgie

Bericht door dentheo »

tsjoek schreef:Hallo,

Maken ze een verschil tussen het rijden op het franstalig gedeelte en het vlaamstalig gedeelte?
Volgens mij kan men de veiligheidscertificaten (heten die niet zo ?) zelfs begrenzen tot bepaalde lijnen .
Ik weet echter niet waar het voordeel zit van het vragen van een stukje Belgie of enkele lijnen.

Kosten ? Ook het Engelse magazine was verbaasd, maar besloot daaruit dat het was om met Franssprekende machinisten van Noord Frankrijk naar Aachen te rijden.
Moeten we nu de Nederlandse dochter van Railion DB verwachten in Vlaanderen ?
Laatst gewijzigd door dentheo op 06 aug 2010, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
pietje

Re: ECR in Belgie

Bericht door pietje »

dentheo schreef:
tsjoek schreef:Hallo,

Maken ze een verschil tussen het rijden op het franstalig gedeelte en het vlaamstalig gedeelte?
Volgens mij kan men de veiligheidscertificaten (heten die niet zo ?) zelfs begrenzen tot bepaalde lijnen zelfs.
Ik weet echter niet waar het voordeel zit van het vragen van een stukje Belgie of enkele lijnen.

Kosten ? Ook het engelse magazine was verbaasd, maar besloot daaruit dat het was om met Franssprekende machinisten van Noord Frankrijk naar Aachen te rijden.
Moeten we nu de Nederlandse dochter van Railion DB verwachten in Vlaanderen ?
Is het misschien zo dat ze enkel toelating krijgen voor franstalig België als ze nergens kunnen aantonen dat ze voldoende Nederlands spreken ?(Misschien vraagt men het volledige dossier in 2 talen binnen te leveren, indien niet wordt het werkingsgebied beperkt tot dat taalgebied of moeten ze minstens 1 nederlandstalige TB hebben)

Als je als organisatie niet geïnteresseerd bent in het hele land, kan het goedkoper zijn om gewoon alles ééntalig te doen.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ECR in Belgie

Bericht door dentheo »

Zou best kunnen.
Maar dan is het stukje Visé Montzen echt een Frans (Belgisch ?) "slot" op de Antwerpse haven....
Theo
Groeten vanop de Heide
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Re: ECR in Belgie

Bericht door Speedy »

dentheo schreef:Zonet in Today's Railways gelezen dat ECR toelating heeft om te rijden in het "franstalig deel" van Belgie.
Het magazine besluit daaruit dat ze hun franse bestuurders willen gebruiken voor trein van Aachen naar tunnel en noord Frankrijk.
Dus de Dorsalle kan nog kleuriger worden.
Bij mijn weten heeft ECR geen tb's met B-bevoegdheid noch plannen om deze op te leiden
Gedeelte van Aachen W tot Kinkempois of Chatelet is sowieso voor Cobra dat ook een (50%)dochter van DB-Schenker is, net zoals ECR (via EWS) een dochteronderneming van DB is.
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: ECR in Belgie

Bericht door Marianne »

Ik vond in een boekje over de Spoorwegen (wel van 2009), dat ECR wel een samenwerkingsverband heeft met de NMBS/ NMBS Logistics dan. Klopt dit dan?
Ze worden dan, volgens het boek, gereden door in opdracht van TRW en het gaat dan wel om treinen die rijden vanaf Antwerpen.

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Re: ECR in Belgie

Bericht door Speedy »

Marianne schreef:Ik vond in een boekje over de Spoorwegen (wel van 2009), dat ECR wel een samenwerkingsverband heeft met de NMBS/ NMBS Logistics dan. Klopt dit dan?
Ze worden dan, volgens het boek, gereden door in opdracht van TRW en het gaat dan wel om treinen die rijden vanaf Antwerpen.

Groeten,
Marianne
De huidige situatie is als volgt :
-Alle goederentreinen van NMBS Logistics rijden richting NL & D met Cobra-loc's en indien verder in D, dan met loc's van DB Schenker Duitsland. (er zijn enkele uitzonderingen die in samenwerking met SBB-Cargo worden gereden)
Richting Frankrijk is het ingewikkelder:
-Er zijn open-access treinen die NMBS Logistics 'solo' doet van begin tot eindbestemming zoals bv de treinen tussen Tessenderlo<->Bully Grenay
-Daarnaast zijn er ook nog open-access treinen in samenwerking met ECR. Dat zijn oa de TRW-treinen Antwerpen->Valenton
-Ook zijn er (voorlopig) nog treinen in samenwerking met SNCF-FRET, bv tussen Antwerpen<->Somain
-De treinen op de as Antwerpen-Luxemburg-Thionville-Basel rijden met Sibelit-loc's.
Sibelit = NMBS + CFL + SNCF (?)
HSL

Re: ECR in Belgie

Bericht door HSL »

dentheo schreef:Volgens mij kan men de veiligheidscertificaten (heten die niet zo ?) zelfs begrenzen tot bepaalde lijnen .
Op https://www.railaccess.be/portal/page/p ... ag_clients zie je de lijst met Infrabel-klanten die een veiligheidscertificaat/-attest hebben. ECR komt hier inderdaad niet in voor. NMBS, Crossrail Benelux, SNCF Fret, Veolia Cargo Nederland, Trainsport en Captrain mogen op het volledige net, de anderen (ERS Railways, CFL Cargo en DB Schenker Rail Nederland) slechts op bepaalde lijnen.

Volgens interne documentatie heeft ACTS Nederland wel een veiligheidscertificaat maar waarom het niet voorkomt op de lijst met klanten is mij niet duidelijk.

Op http://www.mobilit.fgov.be/nl/indexRefr ... .htm%23030 staat een lijst die m.i. niet up-to-date is. Ze bevat slechts zeven namen (NMBS, Crossrail Benelux, C.M.I.-Traction, Trainsport, SNCF Fret, Railtraxx en NMBS Logistics).

Volgens een persbericht van diezelfde FOD Mobiliteit (http://www.mobilit.fgov.be/nl/index.htm op 17/06) werd inderdaad aan ECR een veiligheidscertificaat afgeleverd "geldig op de lijnen van het franstalige gedeelte van het spoorwegnet, overeenkomstig de gegevens van bijlage D.3-BVT, lijst 13 - stations en andere installaties netwerk in dienst - diverse inlichtingen, van de netwerkverklaring".

Weet iemand waar je de (enige, echte, actuele) lijst kan raadplegen? FOD Mobiliteit doet niet mee aan de kruispuntbank wetgeving op http://www.belgielex.be.

Wat een soep... :x
Plaats reactie