Dienstregeling 2011

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
stefke

Dienstregeling 2011

Bericht door stefke »

Hallo allemaal,

Is er al iets bekend wat er zo allemaal gaat veranderen in december bij het in voege treden van de "dienstregeling 2011".

Groetjes Stef
Dietrich

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door Dietrich »

Dat zal nog wel enkele maanden duren. Ik denk dat de eerste nieuwtjes dan wel zullen lekken richting TTB en forums zoals fido.belg.trains.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door KB »

Dietrich schreef:Dat zal nog wel enkele maanden duren. Ik denk dat de eerste nieuwtjes dan wel zullen lekken richting TTB en forums zoals fido.belg.trains.
Waarom moet dat zo lang duren?
L'union fait la force.
Kalimero
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 jul 2006, 10:33

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door Kalimero »

Bij de vorige dienstregeling werd in juli 2009 al een topic gelanceerd.
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=6& ... stregeling
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door Kristofke »

De veranderingen zullen al wel bijna beslist zijn aangezien de NMBS goed op tijd rijpaden moet aankopen en bij eventuele conflicten moet daar de dienstregeling weer snel op aangepast worden.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door stefanic »

Het aanbod ligt inderdaad al lang in grote lijnen vast. NMBS moet de rijpaden in april aanvragen en eind augustus moet Infrabel/ToegangNet ons definitief de rijpaden aabieden. Uiteraard weten wij in de meeste gevallen al quasi direct of een aangevraagd rijpad ok is of niet, daar de nieuwigheden/aanpassingen samen met ToegangNet worden getoetst op haalbaarheid. Het heeft immers niet veel zin om in april dingen te vragen waarvan we toch weten dat het om een of andere reden niet kan. Maar ook vandaag liggen er nog elementen ter discussie die mogelijks nog een serieuze wijziging aan het voorgestelde aanbod kunnen betekenen.

Voor het nieuwe aanbod kan ik al dit melden om 'december2010' even te kaderen:
Element 1)
Herinner u voor de verkiezingen dat NMBS noodgedwongen stevig moest gaan besparen. De zomerdienstregeling-aanpassingen waren maar een klein initiatief. De besparingsronde die echter voor december was voorgesteld werd plots (net voor de verkiezingen...) afgevoerd door onze voogdijminister.
Je moet dus niet verwachten dat er voor december grote initiatieven konden genomen worden. In april gonsde bij ons door de gangen enkel 'besparingen' dus zeker niet een uitbreiding van het aanbod.
Element 2)
Infrabel plant natuurlijk wel verder werven her en der. We worden daar op termijn wel beter van, maar voor het zover is moeten we wel door de zure appel... Gevolg is (net zoals andere jaren) dat er, ondanks het feit dat NMBS zelf geen significante wijzigingen wil voorzien op bepaalde plaatsen of lijnen, er toch kleine of grote aanpassingen nodig zijn aan het aanbod, ten gevolge van de diverse werven. En helaas is dit meestal negatief voor de reiziger. Aansluitingen gaan verloren, maar ook, herbenuttigingen vallen weg of worden minder interessant, zodat het extra budget dat er elk jaar wel is voor 'groei van het aanbod' volledig opgaat aan maatregelen om ondanks de werven toch een vergelijkbaar aanbod te kunnen aanbieden.
En dus ook zo dit jaar: één werf (van de talrijke) die opgestart wordt vanaf december heeft vrij grote implicaties voor het treinaanbod tot aan de andere kant van het land.

Voor de rest is het wachten op nieuw materieel om bepaalde lang geplande aanpassingen eindelijk te kunnen doorvoeren... V250 is hier de belangrijkste, omdat de inzet van dat materieel belangrijke gevolgen heeft voor het aanbod. Voor ale duidelijkheid: V250 is NIET voorzien voor dec2010.
Instroom van T18 zal niet zozeer zijn invloed hebben op het aanbod, dan wel op doorschuiven van materieeltypes naar andere verbindingen, wat de regelmaat ten goede moet komen alsook toelaat zitplaatscapaciteit van de betrokken treinen te verhogen.

Verwacht dus voor december geen grote dingen. We doen wat we kunnen met de mogelijkheden en middelen die we krijgen. Voor sommigen zal het verslechteren (tijdelijk), voor anderen verbeteren (hopelijk zo lang mogelijk...) en ondanks alles trachten we de eerste groep zo klein mogelijk te houden en de andere zo groot mogelijk...
spoorwegrealist
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door Kristofke »

Lijn 26, 25 en 161 met rust laten alstublieft ;)
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door Terminus »

Benieuwd of die nachttrein van en naar Zweden, waar enige tijd geleden (een jaar?) over gesproken werd, er komt? (Zal wel weer niks worden wsl :? )
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door Steven »

die nachttrein naar zweden was toch een privé initiatief?
NRA

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door NRA »

Kristofke schreef:Lijn 26, 25 en 161 met rust laten alstublieft ;)
Toch een kleine wijziging daar als het kan en mag van Kristofke :)
de twee IR's uit Mortsel OG een aansluitingske bieden op lijn 26 in Vilvoorde. (en in omgekeerde richting ook uiteraard)

Niet zoals nu de 2 treinen gelijk om xu10 laten vertrekken, wat er in praktijk op neerkomt dat L25 ergens na Eppegem L26 inhaalt, dan terug voorbijgestoken wordt omdat L25 stapvoets moet binnenrijden (waarom is dat eigenlijk?) en dus binnenkomt op het moment dat de TBG van L26 zijn deuren dichtdoet.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door Kristofke »

Dat mag dan weer wel want ik nam die aansluiting voor de wijzigingen op lijn 26. Dat is een tijdsbesparing van een kwartier Antwerpen-Delta.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door dentheo »

stefanic schreef: En dus ook zo dit jaar: één werf (van de talrijke) die opgestart wordt vanaf december heeft vrij grote implicaties voor het treinaanbod tot aan de andere kant van het land.
Verhogen bruggen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door Kristofke »

een totaal niet topic gerelateerde vraag maar niet de moeite om er een nieuw topic over te openen:

de brug van lijn 12 over het kanaal voor station Luchtbal moet die eigenlijk ook verhoogt worden? De HSL ligt daar hoger, en de brug van de noorderlaan is ook al verhoogt.

Wat zijn de plannen daarvoor eigenlijk? Hoe kan men daar voor omleidingen zorgen? De eerste wissels na de tunnel onder Antwerpen zijn pas na Antwerpen-Luchtbal.

Wat te doen met al die goederentreinen? Wat met de stoptreinen Roosendaal? Ik neem aan dat je zo een brug en de aanloop ernaartoe niet zo maar even in één weekend kan oplossen.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door dentheo »

Kristofke schreef: de brug van lijn 12 over het kanaal voor station Luchtbal moet die eigenlijk ook verhoogt worden? .
Inderdaad, heeft alles te zien met doorvaarthoogte op Albertkanaal....
Theo
Groeten vanop de Heide
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door stefanic »

Spoorwerven: degene waarop ik allusie maak als grote 'brokkenmaker' ligt in West-Vlaanderen.
De ophoging van de bruggen van L12 en L27 over Albertkanaal (tot niveau L25) vanaf (planning op dit moment) juni 2011. Deze werf duurt meerdere jaren! De gevolgen voor het treinverkeer zijn zeer ingrijpend, maar gelukkig ook zeer lokaal. Vele (zoniet de meeste) reizigers zullen hopen dat de aanpassing definitief is. Je mag gerust zijn dat het spoorverkeer ten noorden van Antwerpen momenteel een serieuze puzzel is die op termijn zeker een eigen topicje zal waard zijn op dit forum. Nu is het daarvoor nog wat te vroeg daar er nog veel te veel elementen zijn waarover geen zekerheid bestaat naar timing toe.
spoorwegrealist
Plaats reactie