NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door bobke »

NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

De NMBS sluit in een dertigtal stations de loketten 's namiddags. In een hele reeks andere zijn de loketten één of twee uur minder open. 'Dit is geen besparingsoperatie, enkel een harmonisering van de openingsuren', zegt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts. De verandering van de openingsuren is al enkele maanden in alle discretie bezig, maar vanaf vandaag 1 september zou ze helemaal voltooid moeten zijn, zegt Goovaerts. Stations met loketten kennen nu maar drie soorten openingsuren meer, afhankelijk van de verkoop. Lijsten met welk station wanneer open is, wil de NMBS niet geven. De reizigers kunnen wel station per station op de website van de NMBS de uren vinden.

In een dertigtal kleinere stations, zoals Landegem (Nevele) blijven de loketten 's namiddags dicht. Op weekdagen zijn ze open van kwart voor zes 's ochtends tot één uur 's middags, in de weekends van zeven uur tot kwart na twee. De loketten in middelgrote stations zijn op weekdagen van kwart voor zes tot acht uur 's avonds open, en in de weekends van zes tot half negen. In de hele grote stations (bv. Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal, Gent Sint-Pieters) zijn de loketten alle dagen open van kwart voor zes tot tien uur 's avonds.

Vroeger bestond een wirwar aan openingsuren, vaak gegroeid uit lokale situaties. In sommige stations gingen de loketten al om kwart voor vijf 's ochtends open, in andere bleven ze open tot kwart na acht, of tot negen uur. Vanaf vandaag zou dat overal gelijk moeten zijn. 'Nog in een dertigtal stations zijn er afwijkingen van de algemene regels.'

Jos Digneffe van ACOD-spoor noemt de hele operatie een sluipende sanering, die bovendien nooit met de vakbonden doorgepraat is. 'Ze doen dat beetje per beetje. Als in een bepaald station iemand met pensioen gaat, vervangen ze die niet, maar verminderen ze de openingsuren van de loketten. Door dat zo sluipend te doen, vermijden ze dat er grote algemene protestacties komen. Maar de onvrede bij het personeel over die voortdurende besparingen zwelt aan. Vroeg of laat moet de bom toch barsten.'

NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts ontkent dat van besparingen sprake is. 'Het is écht puur een harmonisering. Hij heeft toch geen zin om 's namiddags of 's avonds laat een loket open te houden waar nauwelijks iemand iets komt kopen. Wij zetten die mensen daarna gewoon elders in. Dat heeft niets te maken met personeel uitsparen. Het belangrijkste voor ons is ook dat de mensen nu tenminste gaan weten wanneer de loketten open zijn, in plaats van al die verschillende regelingen zoals vroeger.'

Automaten

Dat de NMBS tegelijk het aantal ticketautomaten in de stations fors opdrijft, heeft volgens Goovaerts eveneens niets te maken met de vermindering van de openingsuren van de loketten. 'In sommige stations is het nu op piekmomenten lang aanschuiven om een ticket te kopen. Met de automaten verminderen we die druk.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G6B2UOFKM
thomaslj

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door thomaslj »

Grrr. Ik zie automaten meer als een aanvulling. Open loket + automaat. Die automaten heb ik wel nog nooit gebruikt maar ik hoor & zie dat er regelmatig problemen mee zijn.
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door groentje »

Hopelijk verbetert de kwaliteit wel bij de invoering van de nieuwe automaten.
Nu, Jochem Gooyvaerts gelooft zelf niet dat dit geen besparingsmaatregel is. Zo dom kan hij gewoon niet zijn. Besparingsmaatregelen zijn dan ook nodig, het stuit me alleen tegen de borst dat men daar niet open over kan communiceren. Er moet nu eenmaal bespaard worden, en dit is daar een van de maatregelen voor. Geef dan dan toch gewoon toe, de mensen hebben daar mee begrip voor dan voor allerhande excuses die er geen zijn.
Trammist

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Trammist »

Hmm, ik kan mij eigenlijk wel vinden in de officiële NMBS-uitleg. Vorig jaar zijn op vergelijkbare wijze de openingsuren van de Antwerpse bibliotheken geherstructureerd, met het gevolg dat kleine bibliotheken minder open waren (hoofdbib 7/7 Districtsbib 5/7 Wijkbib 3/7 Buurtbib 2/7), maar met openingsuren die te onthouden vielen, want daarvoor waren de openinguren geen 2 dagen hetzelfde.

Los daarvan vind ik het persoonlijk vrij stom om een loket slechts een stuk van de dag open te doen, hoewel het begrijpelijk klinkt dat er na de middag minder kaartjes verkocht worden dan ervoor. Het probleem gaat natuurlijk verder dan de kaartverkoop alleen, want een gesloten loket betekent ook een gesloten wachtzaal...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1829
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Portbou »

Hallo,
Vroeger bestond een wirwar aan openingsuren, vaak gegroeid uit lokale situaties. In sommige stations gingen de loketten al om kwart voor vijf 's ochtends open, in andere bleven ze open tot kwart na acht, of tot negen uur.
Die wirwar van openingsuren lijkt me logisch voor zover ze afhangen van het uur van de eerste/laatste trein. Als reiziger heb ik geen nood aan vaste openingsuren die in alle stations van het land hetzelfde zijn... ik heb nood aan een loket dat open is op het ogenblik dat er een trein is...

Groeten,
Bart W
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door KB »

Trammist schreef: want een gesloten loket betekent ook een gesloten wachtzaal...
Toch niet altijd. Ik weet dat de wachtzaal van het station van Genk ook na de sluiting van de loketten nog open is. Tenzij dat onlangs veranderd zou zijn.
L'union fait la force.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door dentheo »

Toch eigenaardig iedereen moet besparen , iedereen roept het is crisis...maar de NMBS mag niet besparen ????
Waarom mag de NMBS niet besparen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Hobbes »

Het probleem is dat de NMBS vooral schijnt te besparen op de dienstverlening en de werkvloer in het algemeen.
Het "waterhoofd" van de directies in Brussel zou men beter eens saneren, maar daar doen ze lustig verder.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Toch eigenaardig iedereen moet besparen , iedereen roept het is crisis...maar de NMBS mag niet besparen ????
Waarom mag de NMBS niet besparen ?
de vraag is dat de besparing die men doet noodzakelijk is? Ik wil maar hebben is men wel op de juiste plaatsen aan het bezuinigen. Dingen wegnemen die moeten blijven en daar waar men geld kan vinden het niet oprapen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Adler »

dentheo schreef:Toch eigenaardig iedereen moet besparen , iedereen roept het is crisis...maar de NMBS mag niet besparen ????
Waarom mag de NMBS niet besparen ?
Waarom zegt men dan niet dat het om besparingen gaat maar moeten die woordvoerders altijd alles een andere draai geven, zoals nu weer met die sluiting van die loketten ?
Nu is het weer om de openingsuren te vereenvoudigen, zoals de afschaffing van de 50% kaart ook zogezegd voor de vereenvoudiging van de tarieven was.
Elke maatregel is een vereenvoudiging bij de NMBS.
Denken ze nu echt dat ze met een bende dwazen te doen hebben ?
pietje

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door pietje »

Adler schreef:
dentheo schreef:Toch eigenaardig iedereen moet besparen , iedereen roept het is crisis...maar de NMBS mag niet besparen ????
Waarom mag de NMBS niet besparen ?
Waarom zegt men dan niet dat het om besparingen gaat maar moeten die woordvoerders altijd alles een andere draai geven, zoals nu weer met die sluiting van die loketten ?
Nu is het weer om de openingsuren te vereenvoudigen, zoals de afschaffing van de 50% kaart ook zogezegd voor de vereenvoudiging van de tarieven was.
Elke maatregel is een vereenvoudiging bij de NMBS.
Denken ze nu echt dat ze met een bende dwazen te doen hebben ?
Ja die denken dat echt.
Bij de NMBS directie is men al lang geleden de laatste voeling met de realiteit verloren, dat lijkt mij duidelijk.

Het feit dat vele loketten nu enkel nog in de voormiddag open zullen zijn is ook een zoveelste illustratie dat de spoorwegen zich ook enkel interesseren in het forenzenverkeer, vooral naar Brussel, en slechts in beperkte mate in het vrijetijdsverkeer. Maar dat wisten we al zekers.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door dentheo »

pietje schreef: Het feit dat vele loketten nu enkel nog in de voormiddag open zullen zijn is ook een zoveelste illustratie dat de spoorwegen zich ook enkel interesseren in het forenzenverkeer, vooral naar Brussel, en slechts in beperkte mate in het vrijetijdsverkeer.
Lijkt mij niet onlogisch, andersom dat zou pas gek zijn.
De meeste reizigers (pendelaars en vrije tijd) vertrekken 's morgens waar ze wonen en komen 's avonds terug.
Hier op lijn 12 zijn er nog 4 stationnetjes waar men een kaartje kan kopen.
Enkel Essen heeft denk ik nog twee shiften aan het loket, al de andere alleen de vroege.
Dat klopt netjes met de reizigersstromen.
Hoelang Essen dan zo nog houdt is de vraag.
Het station heeft wel een hogere status, maar de verschillen in reizigersaantallen worden kleiner, alhoewel waar blijft de laatste telling ?
Theo
Groeten vanop de Heide
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door apestaart »

KB schreef:
Trammist schreef: want een gesloten loket betekent ook een gesloten wachtzaal...
Toch niet altijd. Ik weet dat de wachtzaal van het station van Genk ook na de sluiting van de loketten nog open is. Tenzij dat onlangs veranderd zou zijn.
In het station van Heist (Knokke-Heist) zijn de loketten 's namiddags gesloten en toch is de wachtzaal open.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Kristofke »

Dat is nog het voordeel aan stations die ook nog een blok zijn, zoals Boom, daar wordt het loket gedaan door de seingever en is het loket en wachtzaal de gehele dag open (al sluit ook hier het loket al om 20u45)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Adler »

dentheo schreef:Hier op lijn 12 zijn er nog 4 stationnetjes waar men een kaartje kan kopen.
Ja, zoals het station van Heide, dat is elke dag vanaf 13.30u gesloten.
Men zet daar dan wel een kaartautomaat binnen, maar je kan daar dus niet meer binnen vanaf halftwee.
Wat is dan het nut van die kaartautomaat als je er niet aan kan als je hem nodig hebt ?
Dat is weer de logica van de NMBS.
Plaats reactie