Rechtstreekse treinen Antwerpen-Centraal - Blankenberge

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Rechtstreekse treinen Antwerpen-Centraal - Blankenberge

Bericht door Treinenman »

Rijden er momenteel rechtstreekse treinen van Antwerpen-Centraal naar Blankenberge?
Mogelijk zouden er extratreinen rijden maar op b-rail en railtime zijn deze treinen niet te vinden.
De trein is altijd een beetje reizen.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Rechtstreekse treinen ANTWERPEN_CENTRAAL - BLANKENBERGE

Bericht door b-loc »

Treinenman schreef:Rijden er momenteel rechtstreekse treinen van Antwerpen-Centraal naar Blankenberge?
Mogelijk zouden er extratreinen rijden maar op b-rail en railtime zijn deze treinen niet te vinden.
Deze extra treinen zijn toeristentreinen deze rijden enkel in zomervakantie.
LML
Berichten: 1393
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Rechtstreekse treinen Antwerpen-Centraal - Blankenberge

Bericht door LML »

Bestaan er geen plannen om de IC Antwerpen C-Gent SP te verlengen naar Blankenberge?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Rechtstreekse treinen Antwerpen-Centraal - Blankenberge

Bericht door Shrek »

Ik denk dat er op L50A gent-brugge daar momenteel geen ruimte meer voor is :roll:
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Rechtstreekse treinen Antwerpen-Centraal - Blankenberge

Bericht door Stef »

Er is ook al sprake geweest om de L-trein A'pen - Gent te verlengen naar Brugge. Daar komt ook niet veel van ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Rechtstreekse treinen Antwerpen-Centraal - Blankenberge

Bericht door Steve »

Shrek schreef:Ik denk dat er op L50A gent-brugge daar momenteel geen ruimte meer voor is :roll:
Ik denk dat een tweede reguliere IC ook een beetje te veel zou zijn voor Blankenberge. In het hoogseizoen zit het daar afgeladen vol (maar zijn er ook tonnen toeristen- en extratreinen), maar daarbuiten heb je vooral de "locals". En met 18.450 inwoners zijn die nu ook niet extreem talrijk. Uit de buurgemeenten komen er ook weinig reizigers, want die mensen zullen eerder naar de stations in Oostende, Heist, Brugge enzovoort gaan.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Rechtstreekse treinen Antwerpen-Centraal - Blankenberge

Bericht door K V B »

MIVB-reiziger schreef:
Shrek schreef:Ik denk dat er op L50A gent-brugge daar momenteel geen ruimte meer voor is :roll:
Ik denk dat een tweede reguliere IC ook een beetje te veel zou zijn voor Blankenberge. In het hoogseizoen zit het daar afgeladen vol (maar zijn er ook tonnen toeristen- en extratreinen), maar daarbuiten heb je vooral de "locals". En met 18.450 inwoners zijn die nu ook niet extreem talrijk. Uit de buurgemeenten komen er ook weinig reizigers, want die mensen zullen eerder naar de stations in Oostende, Heist, Brugge enzovoort gaan.
Dat zou natuurlijk kunnen veranderen indien er meer treinen kwamen...
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Rechtstreekse treinen Antwerpen-Centraal - Blankenberge

Bericht door K V B »

Shrek schreef:Ik denk dat er op L50A gent-brugge daar momenteel geen ruimte meer voor is.
Komaan, dat meen je toch niet.
Momenteel zijn er 3 IC's plus 1 stoptrein op deze lijn...
pietje

Re: Rechtstreekse treinen Antwerpen-Centraal - Blankenberge

Bericht door pietje »

K V B schreef:
Shrek schreef:Ik denk dat er op L50A gent-brugge daar momenteel geen ruimte meer voor is.
Komaan, dat meen je toch niet.
Momenteel zijn er 3 IC's plus 1 stoptrein op deze lijn...
Volgens de logica bij de NMBS-top waarschijnlijk wel, maar daar leven ze in een andere realiteit.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Rechtstreekse treinen Antwerpen-Centraal - Blankenberge

Bericht door trainfreak »

K V B schreef:
Shrek schreef:Ik denk dat er op L50A gent-brugge daar momenteel geen ruimte meer voor is.
Komaan, dat meen je toch niet.
Momenteel zijn er 3 IC's plus 1 stoptrein op deze lijn...
Vergeet ook niet dat daar goederentreinen rijden ook.
Alles naar Zeebrugge moet ook over L50a..
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Rechtstreekse treinen Antwerpen-Centraal - Blankenberge

Bericht door apestaart »

Stef schreef:Er is ook al sprake geweest om de L-trein A'pen - Gent te verlengen naar Brugge. Daar komt ook niet veel van ;)
Beter zou zijn om hem door te trekken tot Oostende, zo heb je vanuit Oostende om het halfuur in plaats van om het uur een trein naar Antwerpen-Centraal.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Rechtstreekse treinen Antwerpen-Centraal - Blankenberge

Bericht door K V B »

trainfreak schreef:
K V B schreef:
Shrek schreef:Ik denk dat er op L50A gent-brugge daar momenteel geen ruimte meer voor is.
Komaan, dat meen je toch niet.
Momenteel zijn er 3 IC's plus 1 stoptrein op deze lijn...
Vergeet ook niet dat daar goederentreinen rijden ook.
Alles naar Zeebrugge moet ook over L50a..
Ik ben mij er van bewust dat daar goederentreinen liggen. Ik ben er mij er echter ook van bewust dat er uitwijksporen liggen. Het is een kwestie van plannen. Als de NS, de DB en de SBB het kunnen moet de NMBS het toch ook kunnen?
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Rechtstreekse treinen Antwerpen-Centraal - Blankenberge

Bericht door K V B »

apestaart schreef:
Stef schreef:Er is ook al sprake geweest om de L-trein A'pen - Gent te verlengen naar Brugge. Daar komt ook niet veel van ;)
Beter zou zijn om hem door te trekken tot Oostende, zo heb je vanuit Oostende om het halfuur in plaats van om het uur een trein naar Antwerpen-Centraal.
Nee, het lijkt me beter om de dienstregelingen van Blankenberge - Brussel, Oostende - Brussel , Oostende - Antwerpen (en ev. Blankenberge - Antwerpen) zo op elkaar af te stemmen dat je rechstreeks elk uur van Oostende/Blankenberge naar Brussel resp. Antwperen kan, en elk half uur mits overstap.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Rechtstreekse treinen Antwerpen-Centraal - Blankenberge

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Ik ben mij er van bewust dat daar goederentreinen liggen. Ik ben er mij er echter ook van bewust dat er uitwijksporen liggen. Het is een kwestie van plannen. Als de NS, de DB en de SBB het kunnen moet de NMBS het toch ook kunnen?
Het zijn echt wel een pak goederentreinen hoor. Ik denk trouwens ook dat die uitwijksporen uitgebroken worden voor de werken daar. Daarboven eist de nmbs ook nog eens een spreiding van de treinen (ongeveer elk kwartier). Een extra IC trein wilt dus zeggen een goederentrein of 2 minder. En dat is voor de haven van Zeebrugge natuurlijk nefast :roll:
Daarom ook zijn ze 2 extra sporen aan het aanleggen, als die er zijn kunnen er wèl bijkomende treinen rijden :wink:
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Rechtstreekse treinen Antwerpen-Centraal - Blankenberge

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
K V B schreef:Ik ben mij er van bewust dat daar goederentreinen liggen. Ik ben er mij er echter ook van bewust dat er uitwijksporen liggen. Het is een kwestie van plannen. Als de NS, de DB en de SBB het kunnen moet de NMBS het toch ook kunnen?
Het zijn echt wel een pak goederentreinen hoor. Ik denk trouwens ook dat die uitwijksporen uitgebroken worden voor de werken daar.
Ik ken de omgeving daar vrij goed. De uitwijksporen in Aalter en Landegem zullen op termijn deel uitmaken van het derde en vierde spoor, maar zullen zeker niet verdwijnen. Ook niet tijdelijk.
Daarboven eist de nmbs ook nog eens een spreiding van de treinen (ongeveer elk kwartier). Een extra IC trein wilt dus zeggen een goederentrein of 2 minder. En dat is voor de haven van Zeebrugge natuurlijk nefast
Daarom ook zijn ze 2 extra sporen aan het aanleggen, als die er zijn kunnen er wèl bijkomende treinen rijden
Je kan (en zal) treinen moeten bundelen. Zeker als je elk halfuur overstappen in Gent wil organiseren zal dat beteken dat de treinen naar Blankenberge en Oostende vlak na elkaar Gent zullen verlaten.
Wat je zou kunnen doen bijvoorbeeld is: 2xIC non stop, 2xIC met stop in Aalter (zou eigenlijk een IR moeten heten) en 2x L trein.
Bijvoorbeeld vertrek in Gent:
(Mijn uitganspunt is dat de IC het in 23 minuten doet, dat een IC stop in Aalter 2 minuten kost. De stoptrein doet er net als nu 39 minuten over, maar zou het met moderner materiaal in 35 minuten moeten kunnen. Voor een goederentrein schat ik 40 minuten in.)

X:00 IC naar Oostende, komende vanuit Brussel. (Brugge X:23)
X:02 IC(of IR) naar Blankenberge, komende vanuit Antwerpen, met stop in Aalter (X:15) (Brugge X:27)
X:04 L trein naar Brugge. (Brugge X:43)
X:06 Goederentrein (Brugge X: 46)
X:16 Goederentrein ( Aalter X:38, daar aan de kant tot x:47, Brugge X+1:10)
X:30 IC naar Blankenberge, komende uit Brussel, (Brugge X:53)
x:32 IC (of IR) naar Oostende, komende uit Antwerpen, met stop in Aalter. (X:45) (Brugge X:57)
x:34 L trein naar Brugge. 8Brugge X+1:13)
X:36 Goederentrein (Brugge X+1: 16)
X:46 Goederentrein ( Aalter X+1:08, daar aan de kant tot x+1:17, Brugge X+1:40)

Door overstap tussen beide IC series mogelijk te maken heb je dan twee keer per uur (waar van een keer met overstap) Antwerpen - Blankenberge en Brussel - Oostende.
Door elke halfuur een IC stop in Aalter te hebben is co-ordinatie met de bussen naar Maldegem (en waarom ook niet naar andere plaatsen in de buurt) makkelijker. Met deze dienstregeling worden waarschijnlijk ook een hoop P treinen overbodig.
Om dit mogelijk te maken moet natuurlijk de nignalisatie op de lijn aangepast worden om een trein elke 2 minuten mogelijk te maken, en de sporen bij de in en uitrit van Brugge en Gent moeten vlotte bewegingen mogelijk maken. Maar dit is waarschijnlijk makkelijker dan de hele lijn op vier sporen brengen...
Plaats reactie