Treinstaking dreigt op 18 oktober

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
RIDCO

Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober

Bericht door RIDCO »

Volgens de wetgeving mag niemand het treinverkeer hinderen of het openbaar domein van de spoorweg bezetten, maar dergelijke zaken worden nu eenmaal geduld. Hetzefde trouwens met de bezetting van industriezones of het bezetten van kruispunten. Ik heb ook zelf meegemaakt dat persfotografen en TV-stations "aandringen" om toch maar enkele spectaculaire foto's of beelden te maken. Dat is nu eenmaal de realiteit.
Galactic

Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober

Bericht door Galactic »

Er is blijkbaar een akkoord tussen NMBS en de vakbonden over NMBS-Logistics.
Net mail ontvangen van ACV-Transcom met brief van Inge Vervotte als bijlage.
Ik hoorde in het nieuws op de radio dat de vakbonden volgende week dinsdag over deze "consensus" zullen vergaderen, maar dat het ACOD ondanks het bereikte akkoord toch wil staken op maandag.

Conclusie : staken is fun : het gaat dus niet om de problemen, maar blijkbaar staakt het ACOD gewoon omdat ze graag staakt.
Lang leve de vakbonden.... :mrgreen:
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober

Bericht door Accelerat »

Pff dat er dringend eens wat hervormingen gaan komen in België als het om spoor- en lucht stakingen gaat. :?
Satyricon

Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober

Bericht door Satyricon »

Deze morgen Digneffe en Descheemaecker gezien in De Zevende Dag. De uitleg van Descheemaecker kon mij toch overtuigen. Als je Digneffe bezig hoort dan wil hij precies staken voor de lol en het is zoals een lid van het VSOA zegt de staking is zuiver gericht tegen de persoon Marc Descheemaecker. Zoals Descheemaecker zegt sowieso moet het moderniseringsproces verdergezet worden om een belangrijke speler te blijven in Europa. Digneffe had het ook over de vele waarnemende functies binnen de NMBS-Groep :s. Te gek voor woorden! Laten we ook niet vergeten dat het door de vakbonden is dat er zoveel waarnemende functies binnen het bedrijf bestaan! Als er zou worden bekendgemaakt hoeveel geld enkel en alleen daarheen vloeit velen zouden hun ogen opentrekken. Iemand die bij de spoorwegen een waarnemende functie heeft en al de nodige anciënniteit heeft verdient soms 500€ à 1000€ netto meer per maand. Geld die men toch op een veel betere manier kan besteden ..
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober

Bericht door Hobbes »

Satyricon schreef:Deze morgen Digneffe en Descheemaecker gezien in De Zevende Dag. De uitleg van Descheemaecker kon mij toch overtuigen. Als je Digneffe bezig hoort dan wil hij precies staken voor de lol en het is zoals een lid van het VSOA zegt de staking is zuiver gericht tegen de persoon Marc Descheemaecker. Zoals Descheemaecker zegt sowieso moet het moderniseringsproces verdergezet worden om een belangrijke speler te blijven in Europa. Digneffe had het ook over de vele waarnemende functies binnen de NMBS-Groep :s. Te gek voor woorden! Laten we ook niet vergeten dat het door de vakbonden is dat er zoveel waarnemende functies binnen het bedrijf bestaan! Als er zou worden bekendgemaakt hoeveel geld enkel en alleen daarheen vloeit velen zouden hun ogen opentrekken. Iemand die bij de spoorwegen een waarnemende functie heeft en al de nodige anciënniteit heeft verdient soms 500€ à 1000€ netto meer per maand. Geld die men toch op een veel betere manier kan besteden ..
500 à 1000 euro netto meer per maand? Hallo? Even realistisch blijven aub.
Het gaat erover dat iemand met een lagere graad een bepaalde hogere functie uitoefent, waar die dan een premie voor krijgt. Deze premie is nooit hoger dan het loon dat normaal voorzien is voor die functie.
In dit geval gaat het blijkbaar over mensen in Hasselt die wel een bepaalde functie uitoefenen, maar nog niet aangesteld zijn in die graad, waardoor ze geld VERLIEZEN!
Satyricon

Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober

Bericht door Satyricon »

Hobbes schreef:
Satyricon schreef:Deze morgen Digneffe en Descheemaecker gezien in De Zevende Dag. De uitleg van Descheemaecker kon mij toch overtuigen. Als je Digneffe bezig hoort dan wil hij precies staken voor de lol en het is zoals een lid van het VSOA zegt de staking is zuiver gericht tegen de persoon Marc Descheemaecker. Zoals Descheemaecker zegt sowieso moet het moderniseringsproces verdergezet worden om een belangrijke speler te blijven in Europa. Digneffe had het ook over de vele waarnemende functies binnen de NMBS-Groep :s. Te gek voor woorden! Laten we ook niet vergeten dat het door de vakbonden is dat er zoveel waarnemende functies binnen het bedrijf bestaan! Als er zou worden bekendgemaakt hoeveel geld enkel en alleen daarheen vloeit velen zouden hun ogen opentrekken. Iemand die bij de spoorwegen een waarnemende functie heeft en al de nodige anciënniteit heeft verdient soms 500€ à 1000€ netto meer per maand. Geld die men toch op een veel betere manier kan besteden ..
500 à 1000 euro netto meer per maand? Hallo? Even realistisch blijven aub.
Het gaat erover dat iemand met een lagere graad een bepaalde hogere functie uitoefent, waar die dan een premie voor krijgt. Deze premie is nooit hoger dan het loon dat normaal voorzien is voor die functie.
In dit geval gaat het blijkbaar over mensen in Hasselt die wel een bepaalde functie uitoefenen, maar nog niet aangesteld zijn in die graad, waardoor ze geld VERLIEZEN!
In dit geval gaat het misschien over die mensen. Maar bij de spoorwegen zitten er genoeg die één of twee graden (meer mag niet) hogere bediening krijgen. En wie dan nog in een onregelmatige cyclus werkt verdient dan gerust 500 à 800 euro netto meer per maand.
Trammist

Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober

Bericht door Trammist »

[cafépraat]

Volgens mij heeft er bij de vakbond ene een verlengd weekendje aan de kust gereserveerd en heeft hij (of zij) geen zin om een dag eerder dan gepland te moeten vertrekken :mrgreen: .

[/cafépraat]
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober

Bericht door profke »

gewoon informatief vraagje:

is er hier iemand die een overzichtspagina heeft van het aantal stakingsdagen per jaar over de laatste 10 jaar?

desgewenst zelfs uitgesplitst per kwartaal of maand?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober

Bericht door overweg13 »

profke schreef:gewoon informatief vraagje:

is er hier iemand die een overzichtspagina heeft van het aantal stakingsdagen per jaar over de laatste 10 jaar?

desgewenst zelfs uitgesplitst per kwartaal of maand?
Ik hou ze bij sinds halfweg de jaren 1990. Het is een word-bestand van een 40-tal blz. (denk ik). Alle acties (ook kortstondige bij NMBS, Lijn, TEC en MIVB) die me bekend zijn, staan erin. Als je wil stuur ik het eens door.
Met vriendelijke groet

overweg13
Darko

Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober

Bericht door Darko »

overweg13 schreef:
profke schreef:gewoon informatief vraagje:

is er hier iemand die een overzichtspagina heeft van het aantal stakingsdagen per jaar over de laatste 10 jaar?

desgewenst zelfs uitgesplitst per kwartaal of maand?
Ik hou ze bij sinds halfweg de jaren 1990. Het is een word-bestand van een 40-tal blz. (denk ik). Alle acties (ook kortstondige bij NMBS, Lijn, TEC en MIVB) die me bekend zijn, staan erin. Als je wil stuur ik het eens door.
Die wil ik ook wel eens inkijken als dat kan
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober

Bericht door overweg13 »

Ok, ik zal de makkelijkste weg kiezen en voeg een bestand toe.
Bijlagen
STAKING.DOC
Overzicht syndicale acties sinds 1997 met invloed op reizigers
(278 KiB) 203 keer gedownload
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober

Bericht door groentje »

Indrukwekkende lijst, Vic. 9 stakingen bij de NMBS al dit jaar. Weliswaar lag zelden het het hele land plat, en waren er totnogtoe op bijna alle lijnen nog treinen, het begint toch wel op te tellen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Indrukwekkende lijst, Vic. 9 stakingen bij de NMBS al dit jaar. Weliswaar lag zelden het het hele land plat, en waren er totnogtoe op bijna alle lijnen nog treinen, het begint toch wel op te tellen.
Wel ja, ik zet er elke actie in, omdat je ook met een kleine actie (tijd, ruimte) serieus in de penarie kunt raken. En ik denk dat deze lijst niet eens volledig is: stakingen bij het OV zijn al lang geen nieuws meer, en ik vermoed dat sommige acties de pers niet eens meer halen.
Met vriendelijke groet

overweg13
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober

Bericht door treinbruno »

Ik zat in Lokeren op een bus te wachten, riepen ze plots om dat er een navettetrein naar Sint niklaas komt :D

Kwam uit richting Dendermonde, 2 gem klassiekjes
Afbeelding
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober

Bericht door FLV-FGSP »

Hier in Leuven lijkt de treinserie Luchthaven - Landen te rijden. Railtime staakt trouwens ook :(
Plaats reactie