Verbouwing bundel Noorderdokken ???

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Verbouwing bundel Noorderdokken ???

Bericht door dentheo »

In een regionaal weekblad.
Vergadering in Ekeren door Infrabel.
Betreft lijn 27 verdubbeling EN uitwijkspoor lijn 12 ter hoogte "Oude Landen" dat is bundel Noorderdokken.
Weet iemand hier meer ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Verbouwing bundel Noorderdokken ???

Bericht door Bordensteker »

Nee. En toch ook een beetje ja.
De bundel naast de Oude Landen heet officieel wijkbundel Luchtbal (en de oude halte Luchtbal lag daar ook een stuk dichter bij!).
Tegenwoordig is het verwarrend dat er een compleet nieuwe halte Noorderdokken ligt tussen de wijkbundel Luchtbal en de recent vanwege de aanleg van de ongelijkvloerse kruising van de L4 naar het zuiden opgeschoven halte Luchtbal.
Maar van plannen om grote veranderingen aan te richten weet ik niets, buiten de uitgestelde plannen voor een tweede of ontdubbelde ontsluiting van de haven aan de kant van Ekeren.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Verbouwing bundel Noorderdokken ???

Bericht door dentheo »

Klopt volledig.

Maar de ontdubbeling 27 is toch al een groot stuk gebouwd, als voedingslijn voor de bouw van de HSL. Echte bouwwerken (bv. bruggen) zijn daar niet meer voor nodig.

Het uitwijkspoor langs lijn 12: zou men een parking nodig hebben voor goederentreinen van lijn 27 naar 12 ??

Ik zal datum eens terug gaan zoeken, misschien kan ik er toch eens gaan luisteren.
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Verbouwing bundel Noorderdokken ???

Bericht door Robin »

je kan altijd email sturen naar infrabel, heb ik ook eens gedaan en kreeg toen uitgebreid antwoord.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: Verbouwing bundel Noorderdokken ???

Bericht door Lekens M. »

dentheo schreef:Klopt volledig.

Maar de ontdubbeling 27 is toch al een groot stuk gebouwd, als voedingslijn voor de bouw van de HSL. Echte bouwwerken (bv. bruggen) zijn daar niet meer voor nodig.
Hebben ze wel een klein probleempje.
De sporen en bruggen die daar naast lijn 27 zijn gelegd voor de bouw van de HST waren tijdelijk en moeten (moesten) achteraf terug worden afgebroken. Binnenkort is er hier een info avond in Ekeren, ik hoop dat ze een goede uitleg hebben want het ligt hier toch een beetje gevoelig.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Verbouwing bundel Noorderdokken ???

Bericht door Robin »

welke sporen en bruggen? de 2 sporen zonder bovenleiding ten noorden van het centrum ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Verbouwing bundel Noorderdokken ???

Bericht door dentheo »

Lekens M. schreef: De sporen en bruggen die daar naast lijn 27 zijn gelegd voor de bouw van de HST waren tijdelijk en moeten (moesten) achteraf terug worden afgebroken. Binnenkort is er hier een info avond in Ekeren, ik hoop dat ze een goede uitleg hebben want het ligt hier toch een beetje gevoelig.
??? zien er niet erg tijdelijk uit.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verbouwing bundel Noorderdokken ???

Bericht door Shrek »

Lekens M. schreef: Hebben ze wel een klein probleempje.
De sporen en bruggen die daar naast lijn 27 zijn gelegd voor de bouw van de HST waren tijdelijk en moeten (moesten) achteraf terug worden afgebroken. Binnenkort is er hier een info avond in Ekeren, ik hoop dat ze een goede uitleg hebben want het ligt hier toch een beetje gevoelig.
Die bruggen zijn helemaal niet tijdelijk hoor, dat zijn stevige bruggen die zeker nog 50 jaar mee kunnen :wink:
Het zou volgens mij wel kunnen dat ze lijn 27 over de nieuwe bruggen leggen en de oude L27 afbreken.
De structuur van de nieuwe bruggen (compleet los van de oude) verraadt in ieder geval wel dat het werk daar nog niet helemaal af is.
Afbeelding foto van http://www.rail-be.net/
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: Verbouwing bundel Noorderdokken ???

Bericht door peejee2 »

Waar het voormalige "aanvoerspoor L4" dubbel is uitgevoerd was/is dit spoor in principe definitief. Verder (richting Noorderdokken komende vanaf Antwerpen Noord) moet volgens mijn informatie L27 nog verlegd te worden.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Verbouwing bundel Noorderdokken ???

Bericht door dentheo »

Klopt, maar verder is er geen plaats voor die sporen naast de 27.
Gingen die twee bijkomende sporen niet de verlenging naar Wommelgem (en Lier) vormen , naast de geplande verlenging van de snelweg ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Verbouwing bundel Noorderdokken ???

Bericht door Robin »

dentheo schreef:Klopt, maar verder is er geen plaats voor die sporen naast de 27.
Gingen die twee bijkomende sporen niet de verlenging naar Wommelgem (en Lier) vormen , naast de geplande verlenging van de snelweg ?
Dit is uitgesteld omdat de liefkeshoektunnel voorang krijgt ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Trammist

Re: Verbouwing bundel Noorderdokken ???

Bericht door Trammist »

Robin schreef:
dentheo schreef:Klopt, maar verder is er geen plaats voor die sporen naast de 27.
Gingen die twee bijkomende sporen niet de verlenging naar Wommelgem (en Lier) vormen , naast de geplande verlenging van de snelweg ?
Dit is uitgesteld omdat de liefkeshoektunnel voorang krijgt ;)
De gloednieuwe plannen voor een A102-R11-tunnel zouden wel eens belangrijk kunnen zijn voor deze plannen...
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: Verbouwing bundel Noorderdokken ???

Bericht door Lekens M. »

Even op verdergaan want intussen is er een info avond geweest.
De geplande treinwasplaats is definitief van de baan.
De brug aan de Prinshoeveweg word vernieuwd zodat er 4 sporen op kunnen en zou 15 meter richting Kapelsesteenweg opschuiven.
Er komen ook extra geluidsschermen en het terein tussen lijn 27 en 12 word natuurgebied.
Veel mensen zijn duidelijk tegen de uitbreiding van lijn 27 en ik denk dat er nog flinke discusies gaan volgen.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Verbouwing bundel Noorderdokken ???

Bericht door dentheo »

Er komt ook en fly-over om lijn 11 en 25 kruisingsvrij te verbinden...hopelijk kan die brug later nog dienen als lijn 11 verder getrokken wordt...

De kruisingsproblemen tussen goederentreinen van/naar lijn 12 en Antwerpen Noord, met tegenspoor rijden op lijn 12 en 27 en kruising lijn 11, worden blijkbaar niet opgelost.
De helft van dat probleem (ttz alle treinen naar Noord) had men kunnen oplossen door de verbinding tussen lijn 12 en 27 achter bundel Noorderdokken terug aan te leggen.
Deze verbinding is nog zichtbaar in het landschap.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Verbouwing bundel Noorderdokken ???

Bericht door Steven »

inderdaad een deel van de berm is nog duidelijk zichtbaar als boog in de velden.
Plaats reactie