Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
captaintrips

Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Bericht door captaintrips »

Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Hallo forum!

Ik heb zonet 3 uur gesproken met een treinbegeleider met 25 jaar ervaring.
Hij vertelde me dat de NMBS uiteindelijk wil evolueren naar een passagierstrein zonder begeleiding, net zoals de metro.

Heeft deze job eigenlijk nog toekomst?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Bericht door Dieselfreak »

Ik zou toch liever hebben dat de treinbegeleiders blijven hoor! Wie gaat dan hulp bieden, informatie geven, enz. bij moeilijkheden? Ja, een metro heeft inderdaad geen begeleider, maar daar zit je ook geen uren op.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Dietrich

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Bericht door Dietrich »

Is het een verzinsel of zijn er effectief dergelijke gedachten bezig? Ik denk eerder het eerste.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Bericht door dentheo »

Dan zal het GEN net wel eerst aan de beurt zijn zeker ???
Ik heb op de RER nog nooit een kaartjesknipper gezien ....en als het in Parijs regent....
Theo
Groeten vanop de Heide
Trammist

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Bericht door Trammist »

Ik heb een licht vermoeden dat men op GEN- en L-diensten op termijn wil evolueren naar TBG-vrije treinen, maar op de langere verbindingen zie ik de TBG niet gauw verdwijnen. Sowieso heeft men wel een uitgebreid voorverkoopnetwerk (véél nieuwe automaten...) en een moderner controlesysteem (Mobib) nodig.
Galactic

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Bericht door Galactic »

Men is van plan om de verkoop van tickets door treinbegeleiders op de trein af te schaffen vanaf 2012. Dit moet wel nog goedgekeurd worden.
Er wordt aan iedere onbemande stopplaats en aan ieder station 1 of meerdere automaten gezet. De bedoeling is dat men naar een systeem wil gaan waarbij iemand die geen geldig ticket heeft, ook niet op de trein mag. Tickets zouden ook "mobile" gekocht kunnen worden, bv. via een sms.
Dit alles staat in het dossier businessplan distributie 2010.

Treinen zonder TBG's zie ik nog niet zo direct gebeuren. Wat als er een defect is? Wat bij ongevallen? Wat bij conflicten op de trein? Veiligheid? Er zijn zoveel redenen om de TBG's op de trein te houden. Dus treinen zonder TBG's is volgens mij eerder een "verzinsel".
captaintrips

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Bericht door captaintrips »

Het is alleszins geen verzinsel van die persoon, daarvoor is hij te integer, hij is zeker geen fantast.

Wat Galactic en dentheo vertellen zal waarschijnlijk realiteit worden, ik heb gisteren letterlijk hetzelfde gehoord:

- treinbegeleiders gaan geen ticketverkoop meer moeten doen.
- treinbegeleiders op GEN's gaan verdwijnen.
- treinbestuurders kunnen dankzij spiegels op rechte perrons eigenlijk zelf de deuren sluiten.
- treinen gaan volgens hem "uitgekuist" worden door kleine teams van ticketcontroleurs die dit gans de dag doen, zoals controleurs op de tram/bus. Blitzbezoekjes dus. Gebeurt nu ook al.
Laatst gewijzigd door captaintrips op 17 okt 2010, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Trammist

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Bericht door Trammist »

captaintrips schreef:- treinbegeleiders gaan geen ticketverkoop meer moeten doen.
Dat werd stilletjesaan tijd...
captaintrips schreef:- treinbegeleiders op GEN's gaan verdwijnen.
Klinkt evident, want...
captaintrips schreef:- treinbestuurders kunnen dankzij spiegels op rechte perrons eigenlijk zelf de deuren sluiten dankzij spiegels.
...GEN-stellen hebben nood aan een snelle vertrekprocedure, zonder TBG dus. Gelijkaardig aan de S-Bahn.
captaintrips schreef:- treinen gaan volgens hem "uitgekuist" worden door kleine teams van ticketcontroleurs die dit gans de dag doen, zoals controleurs op de tram/bus. Blitzbezoekjes dus. Gebeurt nu ook al.
...Weinig verschil met nu dus.



Maar zéker niet alle TBG's gaan verdwijnen hoor. Maar GEN-treinen hebben nu eenmaal niet veel nood aan een TBG. En protest van de bestuurders zal snel gesmoord worden door middel van premies...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Bericht door Dieselfreak »

Ik zou me toch niet op mijn gemak voelen op een trein zonder TBG. Stel je maar eens voor dat je alleen op de trein bent met iemand met slechte bedoelingen. Nu is er altijd nog een TBG die ieder moment kan verschijnen, maar wat als die er niet meer is? Of stel dat iemand plots dringend medische zorgen nodig heeft, een treinbegeleider heeft, als ik het juist heb, wel enige kennis voor dergelijke gevallen. Problemen als vandalisme zullen toenemen als er geen boordpersoneel meer is.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Dietrich

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Bericht door Dietrich »

Ik hoop dat men dan die controles echt regelmatig uitvoert, en waar mogelijk ook poortjes zet. Dit laatste is wel niet te doen op elke landelijke halte waar een GEN of L-trein stopt.

En op spiegels vertrekken gaat lastig zijn, veel haltes liggen in een bocht of helling. Dus er is nog veel denk- en aanpassingswerk nodig alvorens je zoiets kan doen.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Bericht door Teach2 »

Er wordt aan iedere onbemande stopplaats en aan ieder station 1 of meerdere automaten gezet.
Van een nieuw ontwerp mag ik hopen? Want die ongelooflijke ondingen die ze nu hebben zijn echt wel een prachtig voorbeeld van hoe het NIET moet.
- treinen gaan volgens hem "uitgekuist" worden door kleine teams van ticketcontroleurs die dit gans de dag doen, zoals controleurs op de tram/bus. Blitzbezoekjes dus. Gebeurt nu ook al.
Systeem al aan het werk gezien bij de privé-operatoren in Nederland, en het lijkt mij dat dat daar goed werkt.
Ik zou me toch niet op mijn gemak voelen op een trein zonder TBG. Stel je maar eens voor dat je alleen op de trein bent met iemand met slechte bedoelingen. Nu is er altijd nog een TBG die ieder moment kan verschijnen, maar wat als die er niet meer is? Of stel dat iemand plots dringend medische zorgen nodig heeft, een treinbegeleider heeft, als ik het juist heb, wel enige kennis voor dergelijke gevallen. Problemen als vandalisme zullen toenemen als er geen boordpersoneel meer is.
Camera's kunnen hier veel oplossen. Bovendien, op metro's, trams en bussen is het nu toch ook al zo? Waarom zou dat dan op treinen ineens niet gaan?
Galactic

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Bericht door Galactic »

Dieselfreak schreef:Ik zou me toch niet op mijn gemak voelen op een trein zonder TBG. Stel je maar eens voor dat je alleen op de trein bent met iemand met slechte bedoelingen. Nu is er altijd nog een TBG die ieder moment kan verschijnen, maar wat als die er niet meer is? Of stel dat iemand plots dringend medische zorgen nodig heeft, een treinbegeleider heeft, als ik het juist heb, wel enige kennis voor dergelijke gevallen. Problemen als vandalisme zullen toenemen als er geen boordpersoneel meer is.
Treinen zonder TBG's zijn inderdaad niet goed voor het veiligheidsgevoel van de reiziger.
Neem nu mensen die willen roken of drugs nemen : zonder de gedachte dat er elk moment een "controleur" kan komen opdagen, kunnen die mensen daar een feestje bouwen op die trein. En zeker 's avonds na 20.00 uur!
Hopelijk hangen overal camera's in die treinen en worden controles zeer frequent uitgevoerd.

En zoals Dieselfreak schrijft : wat met iemand met gezondheidsproblemen?
Ik heb toch mijn twijfels bij een trein zonder TGB...
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Bericht door Robin »

rijden op een trein zonder TBG is rijden zoals op een tram en daar heeft ook niemand iets op tegen.
Ze zullen ooit nog wel is camera's hangen in de trein vroeg of laat.

Soms zie je de TBG niet tijdens uw reis dus want heb je dan aan uw veiligheidsgevoel? je weet dat hij er is maar waar?
Op sommige rijtuigen kan je nog de hulp knop induwen en dan zal die wel komen maar op andere treinstellen is dit niet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Bericht door Steve »

Verplaatst van "Werken bij de spoorwegen" naar Normaalspoor - Binnenland (het topic heeft immers weinig te maken met de professionele aspecten van het beroep treinbegeleider).
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Bericht door Hobbes »

Treinen zonder TBG? Wat een idee.
Dus: Iedereen moet een vervoersbewijs hebben als hij/zij opstapt, met waarschijnlijk een minimale kans dat dit gecontroleerd wordt.
De mensen die het goed menen moeten dus aan een ticket geraken, daar gaan dan zoals eerder gezegd automaten geplaatst worden, ik ben er nog altijd niet van overtuigd dat deze goed gaan werken. (vandalisme, betrouwbaarheid in het algemeen).

Men gaat dus met vliegende controlebrigades werken? Zoals bij de Lijn in Antwerpen misschien? Ik rij al verschillende jaren regelmatig met de metro in Antwerpen, en ik heb nog NOOIT controle gezien, laat staan gehad. Iedereen stapt maar op en af zonder ook maar enige vorm van betaling. Integendeel, de mensen die betalen (hun ticket ontwaarden) worden dikwijls bekeken al zijn het dwazen. Dus daar geloof ik ook niet in.

Sociale controle op de trein, de TBG kan inderdaad niet overal zijn, maar zijn/haar aanwezigheid zorgt toch voor een bepaald ontradend effect tov bepaalde daden van agressie/vandalisme/... Dit kan men nooit uitsluiten, maar met helemaal geen controle meer heeft men vrij spel.
En men gaat camera's hangen in de plaats? Moehahahaha!

Wat men calamiteiten? persoonsaanrijdingen of iets dergelijks? Mag de treinbestuurder dan alles alleen doen? Gaan afdekken, hulpdiensten oproepen, reizigers informeren en begeleiden enz enz? Als hij/zij daar dan nog toe in staat is natuurlijk.

Informatie in het algemeen: Waar kunnen de reizigers dan nog terecht voor info? Gaan kloppen bij de treinbestuurder?

De vergelijking met tram/bus gaat echt niet op. Daar gaat het over een voertuig met 1 groot "compartiment", de bestuurder kan over het algemeen heel zijn voertuig overzien, bij een trein is dat iets moeilijker nietwaar? Of gaat men camera's gebruiken achteraan zodat de bestuurder dat ook nog in het oog moet houden?
Plaats reactie