samenstelling trein antwerpen - noorderkempen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
lion51

samenstelling trein antwerpen - noorderkempen

Bericht door lion51 »

Als gepensioneerde nmbsbediende blijf ik steeds gepassioneerde spoorfan zowel technisch als fotografie
Ik heb vraag gelet op feit dat ik zelfde vraag aan jonge machinist via berichtje op zijn facebook had gestuurd en tot op heden blijft hem mij het antwoord schuldig
Op een dag had ik geluk in antwerpen centraal te zijn en daar de samenstelling van de trein antwerpen naar noorderkempen te zien staan op perron 24
Mijn vraag is nu de volgende : waarom volgende samenstelling => koprijtuig - wagon - locomoties (was type 13**) - wagon - koprijtuig
Ter verduideling waarom hangt locomotief in midden van de samenstelling? Wagons waren dubbeldekkers
Kevin1144

Re: samenstelling trein antwerpen - noorderkempen

Bericht door Kevin1144 »

De loc T13 moet gebruikt worden om op de 25Kv te kunnen rijden maar deze heeft geen ETCS dus hangen ze hem in het midden van de trein. De trein wordt dus gereden vanuit de stuurrijtuigen M6 omdat deze over ETCS beschikken.
In het begin was de samenstelling anders: Stuurrijtuig - loc T13 - Rijtuig - Rijtuig - Stuurrijtuig
Men heeft de samenstelling moeten veranderen omdat er dikwijls problemen optraden met de spanningsomvormer van de stuurrijtuigen. Door langs elke kant achter het stuurrijtuig een gewoon rijtuig te hangen, hebben ze dit probleem kunnen oplossen omdat er in geval van een probleem met de omvormer, spanning kan genomen worden van het aangrenzende rijtuig.
Dus de normale samenstelling is nu:
Stuurrijtuig (ETCS) - rijtuig - T13 (25kV/3kV) - rijtuig - Stuurrijtuig (ETCS)
De nrs van de aangepaste stuurrijtuigen ETCS zijn:
65038 - 65039 - 65040 - 65041
De 2 andere rijtuigen zijn een 1ste klasse rijtuig en een multifunctioneel rijtuig met pakwagen, rolstoeltoegang ,...
Laatst gewijzigd door Kevin1144 op 18 okt 2010, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
lion51

Re: samenstelling trein antwerpen - noorderkempen

Bericht door lion51 »

Tnx Kevin
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: samenstelling trein antwerpen - noorderkempen

Bericht door groentje »

De uitleg zal hier wel ergens op het forum al staan, hoor.
Logische aanvulling op de post van Kevin: de M6-stuurrijtuigen zijn momenteel de enige treinen (op Thalys en ICE na) die zijn uitgerust met (de juiste versie) van ETCS.
Kevin1144

Re: samenstelling trein antwerpen - noorderkempen

Bericht door Kevin1144 »

groentje schreef:De uitleg zal hier wel ergens op het forum al staan, hoor.
Logische aanvulling op de post van Kevin: de M6-stuurrijtuigen zijn momenteel de enige treinen (op Thalys en ICE na) die zijn uitgerust met (de juiste versie) van ETCS.
Wel enkel de 4 stuurrijtuigen van de NDK trein.
De andere stuurrijtuigen M6 hebben een andere ETCS-software (kunnen enkel in Unfitted en Shunting mode rijden en niet ETCS L1)
Er zijn nu ook al stuurrijtuigen die TBL1+ hebben maar deze kunnen nog geen ETCS L1 rijden.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: samenstelling trein antwerpen - noorderkempen

Bericht door dentheo »

Kevin1144 schreef:
Wel enkel de 4 stuurrijtuigen van de NDK trein.
De andere stuurrijtuigen M6 hebben een andere ETCS-software (kunnen enkel in Unfitted en Shunting mode rijden en niet ETCS L1)
Er zijn nu ook al stuurrijtuigen die TBL1+ hebben maar deze kunnen nog geen ETCS L1 rijden.
Prachtig toch ? Zo ne nest ????
Theo
Groeten vanop de Heide
lion51

Re: samenstelling trein antwerpen - noorderkempen

Bericht door lion51 »

Amaai ik dacht dat vroeger ingewikkeld kon zijn bij NMBS maar blijkbaar nog erger tegenwoordig
Tnx voor de antwoorden
Voor mij is dit eerste dag op dit forum maar zal er nu wel meer opzitten en alle rubrieken eens gaan lezen
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: samenstelling trein antwerpen - noorderkempen

Bericht door groentje »

Klopt als een bus. Of trein, zo je wil. En wees welkom, lion51.
Plaats reactie