Met de hand een trein in beweging brengen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Met de hand een trein in beweging brengen

Bericht door peterbot »

Jaaren geleden, toen Yougoslavië nog net bestond was ik op een congres in Ljubliana (1990). Uiteraard met de trein, toen bestonden slaaptreinen nog :D . De trein terug naar Brussel vertrok maar op Zondag avond, dus had ik nog een dag door te brengen. Ik ben toen naar het meer van Bled geweest, ook met de trein. Op de weg terug stond ik te wachten aan het stationnetje van Bled en er stopte een goederentrein. De laatste wagon werd afgekoppeld en door de stationschef en de kaartjesknipper van dienst (of zoiets) per hand op het zijspoor bij de goederenloods geduwd. Vermits ik toch niks te doen had heb ik even een handje geholpen.
Maar ze hadden het evengoed zonder mijn hulp gekund. Is inderdaad niet zo moeilijk. Wat John Massis nog had, was een mondstuk om de tanden met mekaar te verbinden en het trekkabel vast te houden. Anders zouden wel hier en daar wat snijtanden tussen het ballast zijn terecht gekomen :evil:
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Met de hand een trein in beweging brengen

Bericht door Bordensteker »

Nog meer jaren geleden, in 1978, was ik mee met een groep luchtvaartcollega's naar de Farnborough Air Show. De trip was op touw gezet door o.a. een copiloot van NLM CityHopper. Op Farnborough zelf kun je op zulke dagen niet terecht, maar hij had van zijn chef-vlieger toestemming gekregen om naar een vrij klein vliegveld Blackbushe te vliegen, en vandaar met een kort busritje naar Farnborough.
Blackbushe ligt lekker dichtbij, maar ze verwachtten daar die dag nog meer bezoekende kisten. Dus de kist stond in de weg en moest nadat iedereen uitgestapt was naar de rand van het platform geduwd worden – ehm, maar op dat vliegveld was wel een trekkertje, maar geen passende towbar (trekstang) om het vliegtuig mee weg te duwen. Toen hebben we met enkele tientallen luchtvaartwerkers dus zélf de kist achteruit geduwd tot-ie met zijn staart een stukje over een afrastering heen stak.
Ik heb even gezocht, en er staat zowaar een foto van die niet-alledaagse bezoeker op het internet:
http://www.myaviation.net/search/photo_ ... size=large

Je kunt aan deze foto aardig zien dat de kist daar op eigen kracht nooit zo dicht bij dat hek had kunnen parkeren!

Dus ja, een vliegtuig van die grootte op rubber luchtbanden (op beton) kun je ook met handkracht verplaatsen. De kist zat natuurlijk bij aankomst vol, maar een deel van de bijna 40 mensen was al in het kleine gebouw verdwenen voor de grenscontrole, ik herinner me nog dat we niet eens hoefden te wachten tot iedereen terug was om mee te helpen.

Mooie tijden waren dat!
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Met de hand een trein in beweging brengen

Bericht door Bibke »

Het met de hand duwen van een vliegtuig wordt dat niet TWO-SIX genoemd?
Bij ons werd dat zo genoemd als we een vliegtuig in de loods moesten verplaatsen (kleine stukjes dus), en dan werd er "TWO-SIX" afgeroepen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Met de hand een trein in beweging brengen

Bericht door Bordensteker »

Die uitdrukking kende ik niet. Hij lijkt uit de Royal Navy afkomstig te zijn: http://en.wikipedia.org/wiki/Two_six_heave
Rétro

Re: Met de hand een trein in beweging brengen

Bericht door Rétro »

Shrek schreef:
Dieselfreak schreef:Dus 136 kg trekkracht nodig om zo'n loc van 85 ton in beweging te krijgen? Een enigszinds gespierd mens kan zo'n kracht wel leveren, neem ik aan?
Natuurlijk, treinen zijn dan ook met de hand te verplaatsen (indien ze vlak staan).
Ik denk zelfs dat bovenstaande schatting nog wat aan de zware kant is :)
Wel te zien welk type trein of loc ;) Niet enkel het gewicht is van belang. Het type overbrenging/smeermiddel speelt ook een belangrijke rol.
Plaats reactie