Gereserveerde plaats afstaan

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
BriTT

Gereserveerde plaats afstaan

Bericht door BriTT »

Beste

Ik heb net op de NMBS-site de algemene en bijzondere voorwaarden er zitten op nakijken, maar ik vind niet direct een antwoord op mijn vraag.

Vanmorgen nam ik in Duffel de boemel richting BXL. Het rijtuig dat voor mij stopte was geserveerd door een school die in Mechelen Nekkerspoel zou opstappen. Ik stapte door naar het volgende rijtuig dat vol zat met een school uit Kontich, tevens op geserveerde plaatsen. Ik ben dan maar teruggelopen en heb mij daar neergezet. In Nekkerspoel stapten de scholieren die geserveerd hadden op. Ik heb evengoed betaald (en waarschijnlijk meer) en had de plaats als eerste, dus geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht om mijn reis rechtstaand verder te zetten, zodat een 16-jarige zich kan zetten. Er was even een woordenwisseling met een leerkracht, maar die gaf al snel op.

Daarnet wou ik even controleren in de voorwaarden hoe het nu precies zat, maar ik vind er niets van terug. Er wordt enkel wat uitleg verschaft voor wie een groepsreis wil reserveren, nergens iets dat anderen hun plaats zouden moeten afstaan.

Nu kan ik me best voorstellen dat veel mensen de reflex zouden hebben, een plaats die door anderen gereserveerd is af te staan, maar ik ben dat andere soort mens. Heb ik een been om op te staan?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Gereserveerde plaats afstaan

Bericht door Adler »

De Bijzondere Voorwaarden zijn duidelijk: je mag daar niet plaatsnemen.

Art. 2.1.0.3. Plaatsbezetting
§1. In aanvulling van artikel 5.2.6. van de “Algemene Voorwaarden” mag een reiziger met een geldig vervoerbewijs slechts één vrije plaats innemen, en dit voor zover deze plaats niet voorbehouden (zijnde gereserveerd) is voor een groepsreis of voor personen met een verminderde mobiliteit of gezinnen met kinderen.
Een reiziger die zijn plaats verlaat, zonder deze op duidelijke wijze te hebben gemerkt, verliest hierop alle aanspraak.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Gereserveerde plaats afstaan

Bericht door Teach2 »

Er was even een woordenwisseling met een leerkracht, maar die gaf al snel op.
Als ik die leerkracht was geweest (en mijn nick zal wel verraden dat dat je een keer zou kunnen overkomen), had ik er de TBG bijgehaald tot je verhuisd was. Het feit dat een school gereserveerde plaatsen heeft is geen luxe, en is niet 'opdat een 16-jarige een plaatsje zou hebben'. Het is een noodzaak voor ons als leerkracht én voor de TBG om zijn of haar job te kunnen uitoefenen.
Ten eerste heeft een gereserveerde groep geen individuele tickets, maar een groepsticket. Als onze leerlingen, pakweg een stuk of 50, verspreid over de trein zitten en staan, en je moet daar als TBG even gaan kijken wie nu juist bij die groep hoort en wie niet, da's onbegonnen werk.
Als leerkracht zijn wij bovendien verantwoordelijk voor onze leerlingen. De ouders hebben ons hun kinderen toevertrouwd op die uitstap. Wij worden dan ook geacht actief controle uit te oefenen, en er niet alleen op toe te zien dat ze niks uitzetten, maar ook dat iedereen op tijd uitstapt, e.d. Dat is onbegonnen werk als zij over de hele trein verspreid zitten, staan of liggen. Probeer maar eens in pakweg Brussel Centraal een groep van 50 tieners, waarvan velen zelden de trein nemen, verzameld te krijgen wanneer die over de hele trein verspreid zitten.

Trouwens, niet alleen is het voor jou verboden op die plaats te gaan zitten, voor ons als groep is het verplicht: onze groepstickets zijn enkel geldig wanneer wij ons op de gereserveerde plaatsen bevinden.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Gereserveerde plaats afstaan

Bericht door profke »

Het feit dat een school gereserveerde plaatsen heeft is geen luxe, en is niet 'opdat een 16-jarige een plaatsje zou hebben'. Het is een noodzaak voor ons als leerkracht én voor de TBG om zijn of haar job te kunnen uitoefenen.
dat klopt; maar de keerzijde van de medaille is:

er is een trein voorzien op standaard-gebruik; laat ons zeggen 4 stellen.

dan reserveren 2 scholen samen 1.5 stellen van die trein.
WEEEKEN op voorhand moet dit aangevraagd worden,
doch NMBS slaagt er niet in om dan die trein te voorzien van 1.5 (of2 ) extra stellen.

ik kan u verzekeren dat veel reizigers zich hieraan ergeren. een voorzienbare overbezetting, en niemand die er iets aan doet
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Gereserveerde plaats afstaan

Bericht door Steve »

profke schreef:
Het feit dat een school gereserveerde plaatsen heeft is geen luxe, en is niet 'opdat een 16-jarige een plaatsje zou hebben'. Het is een noodzaak voor ons als leerkracht én voor de TBG om zijn of haar job te kunnen uitoefenen.
dat klopt; maar de keerzijde van de medaille is:

er is een trein voorzien op standaard-gebruik; laat ons zeggen 4 stellen.

dan reserveren 2 scholen samen 1.5 stellen van die trein.
WEEEKEN op voorhand moet dit aangevraagd worden,
doch NMBS slaagt er niet in om dan die trein te voorzien van 1.5 (of2 ) extra stellen.

ik kan u verzekeren dat veel reizigers zich hieraan ergeren. een voorzienbare overbezetting, en niemand die er iets aan doet
De kans is groot dat het nodige materieel gewoon niet voorhanden is. De marges zijn momenteel heel erg klein...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gereserveerde plaats afstaan

Bericht door Steven »

Op bepaalde verbindingen is de marge tijdens de week gewoonweg altijd gelijk aan nul.
Jani

Re: Gereserveerde plaats afstaan

Bericht door Jani »

profke schreef:
Het feit dat een school gereserveerde plaatsen heeft is geen luxe, en is niet 'opdat een 16-jarige een plaatsje zou hebben'. Het is een noodzaak voor ons als leerkracht én voor de TBG om zijn of haar job te kunnen uitoefenen.
dat klopt; maar de keerzijde van de medaille is:

er is een trein voorzien op standaard-gebruik; laat ons zeggen 4 stellen.

dan reserveren 2 scholen samen 1.5 stellen van die trein.
WEEEKEN op voorhand moet dit aangevraagd worden,
doch NMBS slaagt er niet in om dan die trein te voorzien van 1.5 (of2 ) extra stellen.

ik kan u verzekeren dat veel reizigers zich hieraan ergeren. een voorzienbare overbezetting, en niemand die er iets aan doet

Ik weet niet of je het beseft maar de verdelers van de stellen/rijtuigen hebben nu al de grootste moeite om de treinen zelfs al maar met hun voorziene samenstelling te laten rijden.
Laat staan dat er voor elke reservatie rijtuigen moeten bijgehangen worden (ze kunnen die niet ineens bijtoveren).
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Gereserveerde plaats afstaan

Bericht door Teach2 »

Ik weet niet of je het beseft maar de verdelers van de stellen/rijtuigen hebben nu al de grootste moeite om de treinen zelfs al maar met hun voorziene samenstelling te laten rijden.
Laat staan dat er voor elke reservatie rijtuigen moeten bijgehangen worden (ze kunnen die niet ineens bijtoveren).
Da's natuurlijk op te lossen door gewoon het onderhoud eindelijk een keer efficiënt te beginnen organiseren (waardoor niet constant 10% van het materieel binnen staat voor onderhoud of renovatie), maar daarvoor het je competent management nodig, en da's natuurlijk waarschijnlijk wat te veel gevraagd bij de NMBS.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Gereserveerde plaats afstaan

Bericht door profke »

mogen we dan hetvolgdend vragen:


NMBS weet "perfect" hoeveel treinen structureel overbelast zijn.
dus ze weten ook "perfect" hoeveel vrije plaatsen er theoretisch op een trein zijn.
kunnen ze dan groeps-reservaties niet "reserveren" op enkel en alleen de treinen waarop theoretisch genoeg plaats is ?
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Gereserveerde plaats afstaan

Bericht door AlexNL »

Ook daarvoor heb je goed inzicht nodig in reizigersstatistieken, materieelbeschikbaarheid, enzovoorts. En dan maar hopen dat op de desbetreffende dag de bijsturingsafdeling het niet ineens nodig vindt om de trein alsnog ergens anders heen te sturen. :lol:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Gereserveerde plaats afstaan

Bericht door Robin »

Teach2 schreef:
Ik weet niet of je het beseft maar de verdelers van de stellen/rijtuigen hebben nu al de grootste moeite om de treinen zelfs al maar met hun voorziene samenstelling te laten rijden.
Laat staan dat er voor elke reservatie rijtuigen moeten bijgehangen worden (ze kunnen die niet ineens bijtoveren).
Da's natuurlijk op te lossen door gewoon het onderhoud eindelijk een keer efficiënt te beginnen organiseren (waardoor niet constant 10% van het materieel binnen staat voor onderhoud of renovatie), maar daarvoor het je competent management nodig, en da's natuurlijk waarschijnlijk wat te veel gevraagd bij de NMBS.
dat is zeker niet haalbaar en veel hangt af van prive bedrijven.
Klein verhaal;
een collega en mezelf staan in voor het samenstellen van de remmen voor de M4 rijtuigen, die gaan naar de schilder, dan naar een werkstand waar ze worden voorzien van het remhangwerk, dan gaat deze naar de bogiewerf waar het hele hang werk word gemonteerd, de bogie gaat dan in zijn geheel naar de schilder en van daaruit word deze naar de lichting gedaan waar de bogie en kast terug samenkomen.

nu wilt lukken dat de NMBS ervoor heeft gekozen om van leverancier te veranderen, het heeft 4 weken geduurd dat wij de onderdelen kregen van deze, ondertussen moesten er nog komen van de oude leverancier. Dus dit is een factor waar de NMBS niets aan kan doen. Maar het gevolg is wel dat de rest van de ketting stil ligt omdat wij ze niet kunnen maken, dus het rijtuig blijft binnen net zoals de rest dat volgt en op den duur is de cw vol met als resultaat dat er andere langer blijven rijden.

Alles heeft een oorzaak maar soms heb je er geen controle over. Dus voor je begint te schieten op het onderhoud etc is het best dat je u zelf informeert om te weten hoe alles gaat.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Gereserveerde plaats afstaan

Bericht door Teach2 »

dat is zeker niet haalbaar en veel hangt af van prive bedrijven.
Vertel mij dan eens hoe men er in slaagt het in het buitenland (pakweg Nederland) een stuk beter te doen?

Nogmaals het voorbeeld dat ik al een paar keer gegeven heb: renovatie stelletjes.
In België, breaks, drieledig: doelstelling (die tot dusver nog nooit gehaald is) is om een doorlooptijd van drie maanden te halen.
In Nederland, renovatie ICM, eveneens drieledig: doorlooptijd van zes weken. En da's geen doelstelling, wel de praktijk. En die renovatie is nog een PAK grondiger dan deze van de breaks. M.a.w. om aan hetzelfde tempo te renoveren als de NMBS moeten zij maar half zoveel stellen tegelijk buiten dienst nemen. Op eender welk moment scheelt dat makkelijk een stel of drie dat meer ter beschikking is.

Leg mij dan eens uit waarom zoiets hier niet haalbaar zou zijn?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Gereserveerde plaats afstaan

Bericht door dentheo »

Robin schreef:[

nu wilt lukken dat de NMBS ervoor heeft gekozen om van leverancier te veranderen, het heeft 4 weken geduurd dat wij de onderdelen kregen van deze, ondertussen moesten er nog komen van de oude leverancier. Dus dit is een factor waar de NMBS niets aan kan doen.

Jawel, vroeger de beslissing nemen incl. papierwinkel, zodat de tweede begint te leveren terwijl de eerste ook nog levert.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gereserveerde plaats afstaan

Bericht door Steven »

Teach2 schreef:
dat is zeker niet haalbaar en veel hangt af van prive bedrijven.
Vertel mij dan eens hoe men er in slaagt het in het buitenland (pakweg Nederland) een stuk beter te doen?

Nogmaals het voorbeeld dat ik al een paar keer gegeven heb: renovatie stelletjes.
In België, breaks, drieledig: doelstelling (die tot dusver nog nooit gehaald is) is om een doorlooptijd van drie maanden te halen.
In Nederland, renovatie ICM, eveneens drieledig: doorlooptijd van zes weken. En da's geen doelstelling, wel de praktijk. En die renovatie is nog een PAK grondiger dan deze van de breaks. M.a.w. om aan hetzelfde tempo te renoveren als de NMBS moeten zij maar half zoveel stellen tegelijk buiten dienst nemen. Op eender welk moment scheelt dat makkelijk een stel of drie dat meer ter beschikking is.

Leg mij dan eens uit waarom zoiets hier niet haalbaar zou zijn?
Dit is omdat de directie zich wil beperken in kosten. De loonkost van de techniekers blijft elke maand hetzelfde wegens statutair personeel dus kan je enkel besparen door de kost van materialen die je nodig hebt. Ze kopen dus materiaal aan om minder motorstellen te reviseren (zoals bij de breaks en klassiekjes) en besparen dus deels op die manier. want voor 6 klassiekjes volledig te vernieuwen heb je logischerwijze meer materiaal nodig dan voor 3 stuks, de band loopt dus met opzet een beetje trager.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Gereserveerde plaats afstaan

Bericht door Teach2 »

Ze kopen dus materiaal aan om minder motorstellen te reviseren (zoals bij de breaks en klassiekjes) en besparen dus deels op die manier. want voor 6 klassiekjes volledig te vernieuwen heb je logischerwijze meer materiaal nodig dan voor 3 stuks, de band loopt dus met opzet een beetje trager.
Ik denk dat je mijn uitleg niet helemaal begrepen hebt. Het gaat er helemaal niet om hoeveel stelletjes er buiten komen, maar hoe lang ze binnen staan. De Nederlanders renoveren aan ongeveer hetzelfde tempo als men bij de breaks van plan is te halen, alleen hebben zij veel minder stellen tegelijk binnen staan, en kunnen zij dus meer stellen in dienst houden. Ook zij nemen (enfin, namen, want zij zijn ondertussen klaar met hun drietjes) slechts om de twee weken een stel binnen, en ook bij hen komt er slechts om de twee weken eentje buiten, dus je argument houdt geen steek.
Plaats reactie