...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door K V B »

odul schreef: Vandaar dat een staking 'gedekt' moet zijn door een vakbond, anders kunde dikke problemen krijgen.
Op zich kan dat ook voor problemen zorgen. Bij het bedrijf waar ik ik werk zou het "dekken" van een staking door de vakbond beteken dat de CAO onmiddelijk vervalt..
(Maar dat is Zwitserland...)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door overweg13 »

K V B schreef:
odul schreef: Vandaar dat een staking 'gedekt' moet zijn door een vakbond, anders kunde dikke problemen krijgen.
Op zich kan dat ook voor problemen zorgen. Bij het bedrijf waar ik ik werk zou het "dekken" van een staking door de vakbond beteken dat de CAO onmiddelijk vervalt..
(Maar dat is Zwitserland...)
... en de 21ste eeuw.
Met vriendelijke groet

overweg13
Jani

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door Jani »

odul schreef:
Jani schreef:
Ja, door te staken zullen ze hun bedrijf zeker niet in een slecht daglicht stellen :roll:
Vandaar dat een staking 'gedekt' moet zijn door een vakbond, anders kunde dikke problemen krijgen.

Ik weet niet of je het weet, maar de meeste militanten zijn niet de meest slimme of vlijtige werknemers van de NMBS-groep. De vakbondsleiders hebben ook liever niet dat die hun mond open doen, ze zijn enkel goed om vuurtje te gaan stoken aan het piket en daarna op café te gaan zitten.
Spreek jij van ondervinding?

Inderdaad (en daar bedoel ik niet mee dat ik aan die piketten sta hé !)
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door ferry »

He

Ge kiest voor een job, ge weet wat daqar de voor - en nadelen van zijn!
Als ge voor elk nadeel gaat staken zijn we goed bezig!
In dit apenland wilmen maar niet beseffen hoe goed men het hier heeft!

Misschien in Antwerpen Centraal (niveau +1)de vakbondsleiders eens tegenover de misnoegde reizigers plaatsen, zien of ze dan nog zo'n groot b... hebben!


f
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door Hogersluys »

overweg13 schreef:
K V B schreef:
odul schreef: Vandaar dat een staking 'gedekt' moet zijn door een vakbond, anders kunde dikke problemen krijgen.
Op zich kan dat ook voor problemen zorgen. Bij het bedrijf waar ik ik werk zou het "dekken" van een staking door de vakbond beteken dat de CAO onmiddelijk vervalt..
(Maar dat is Zwitserland...)
... en de 21ste eeuw.
Neen, de 19de eeuw. Stakingsrecht is één van de sociale verworvenheden waar we trots op moeten zijn.

Het probleem is dat sommigen nogal snel van dat recht gebruik maken. En dan kijk ik eigenlijk enkel naar de NMBS. Deze staking is compleet overbodig. Als bepaalde vakbonden bij de NMBS willen dat het publiek zich volledig tegen hen keren moeten ze vooral zo verder doen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door overweg13 »

Hogersluys schreef: Neen, de 19de eeuw. Stakingsrecht is één van de sociale verworvenheden waar we trots op moeten zijn.

Het probleem is dat sommigen nogal snel van dat recht gebruik maken. En dan kijk ik eigenlijk enkel naar de NMBS. Deze staking is compleet overbodig. Als bepaalde vakbonden bij de NMBS willen dat het publiek zich volledig tegen hen keren moeten ze vooral zo verder doen.
Het is niet omdat het in de 19de eeuw verworven is, dat we daar nu nog trots op moeten zijn. Er zijn wel meer dingen die de tand des tijds niet doorstaan. In een eeuw waarin alles rond communicatie draait, is het onverantwoord geworden dat één werknemer de andere kan beletten om te werken, gewoon omdat een probleem niet doorgepraat raakt. Het is trouwens opvallend dat vaak na enkele uren staking al een oplossing gevonden wordt. Een goed gesprek hoeft waarschijnlijk niet eens zo lang te duren.
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door kika »

ferry schreef:Misschien in Antwerpen Centraal (niveau +1)de vakbondsleiders eens tegenover de misnoegde reizigers plaatsen, zien of ze dan nog zo'n groot b... hebben!
Reizigers zijn ook zo ontzettend goed georganiseerd. Lijkt me dat zij nog vaker last hebben van egocentrisme, als zij maar op hun bestemming geraken.
overweg13 schreef:Het is trouwens opvallend dat vaak na enkele uren staking al een oplossing gevonden wordt. Een goed gesprek hoeft waarschijnlijk niet eens zo lang te duren.
En waar ligt dat aan? Blijkbaar is staken dan nog een effectief middel bij een bedrijf wat nog volledig in het verleden leeft?
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef: Neen, de 19de eeuw. Stakingsrecht is één van de sociale verworvenheden waar we trots op moeten zijn.
Nee.
Niet zoals het in België bestaat.
Stakingsrecht zou niet meer mogen beteken dan het recht om niet op je werk te verschijnen. Dat recht heeft iedereen, want slavernij bestaat niet meer. Ik kan perfect zeggen tegen mijn werkgever dat ik morgen staak. En hij heeft perfect het recht om te antwoorden: Wel dan hoef je gewoon niet meer te komen...

Stakingsrecht in België echter betekent blijkbaar dat je vanalles mag zonder dat het consequenties heeft. En dat is niet van deze tijd.

Bij de SBB is twee jaar geleden gestaakt bij het onderhoudsbedrijf in Bellinzona. Dat was opmerkelijk, omdat het van 1918 geleden was dat er nog een sociaal conflict bij de SBB zo uit de hand liep. (In Zwitserland heeft sinds 1918 nooit meer een trein stilgestaan wegens een vakbondsactie). De eerste reactie van de SBB directie was gewoon iedereen daar in Bellinzona te ontslaan. Zo gaat dat in Zwitserland, zelfs bij een staatsbedrijf. Uiteindelijk is er wel onderhandeld, omdat de SBB natuurlijk ook weinig had aan een onderhoudscentrum waar niks gebeurde.

Maar staken is gewoon contractbreuk. Zo simpel is het. Je moet bereid zijn van de gevolgen te aanvaarden als je staakt, en dus grijp je naar dit middel alleen maar in extreme gevallen.
Er zijn meer landen waar stakingsrecht niet zo ruim geïnterpreteerd wordt als in België, en dat zijn vaak landen waar werknemers het zelfs beter hebben.

Job AT laat elke week iemand aan het woord die uitlegt hoeveel hij (of zij) verdient:
http://content.jobat.be/nl/artikels/het ... euro-netto
Ik moet zeggen dat ik telkens weer verschiet hoe laag de lonen zijn in België. Ik kan het mij gewoon financieel niet veroorloven terug te keren.
Trammist

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door Trammist »

K V B schreef:Job AT laat elke week iemand aan het woord die uitlegt hoeveel hij (of zij) verdient:
http://content.jobat.be/nl/artikels/het ... euro-netto
Ik moet zeggen dat ik telkens weer verschiet hoe laag de lonen zijn in België. Ik kan het mij gewoon financieel niet veroorloven terug te keren.
Fiscaal ook niet. België heeft de hoogste belastingen ter wereld en de Belgen krijgen steeds minder en minder terug van de overheid terwijl de belastingen onverminderd blijven stijgen. Daarnaast hangen er in België pikzwarte wolken aan de hemel op nog een aantal andere vlakken. Mijn besluit staat vast: na mijn studies, en dat kan nog wat jaren duren, en ik moet er het geld toe hebben, natuurlijk, emigreer ik, want in België is er geen toekomst meer.

Blijft u dus maar in Zwitserland.
rvdborgt
Berichten: 4332
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:
odul schreef:Je bent lang niet de enige hoor Steven.
Alleen is jullie 'stakingswapen' veel sterker dan dat van sommige andere personeelsleden.
Dat wou ik even duidelijk maken.
Tja daarom dat andere delen binnen de spoorweg ons stakingswapen misbruiken, zo zou het niet de eerste keer zijn dat een werkplaatst staakt door het plaatsen van een rode vlag
Die kan Infrabel dan toch ogenblikkelijk weer laten weghalen? Ik denk dat Inrabel daar zelfs toe verplicht is, zeker als daar niet gestaakt wordt.

Groetjes,
Rian
ronny
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door ronny »

rvdborgt schreef:Die kan Infrabel dan toch ogenblikkelijk weer laten weghalen? Ik denk dat Inrabel daar zelfs toe verplicht is, zeker als daar niet gestaakt wordt.

Groetjes,
Rian
Dat zou als provocatie kunnen worden beschouwd met mogelijk bijkomende acties tot gevolg.
rvdborgt
Berichten: 4332
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door rvdborgt »

ronny schreef:
rvdborgt schreef:Die kan Infrabel dan toch ogenblikkelijk weer laten weghalen? Ik denk dat Inrabel daar zelfs toe verplicht is, zeker als daar niet gestaakt wordt.
Dat zou als provocatie kunnen worden beschouwd met mogelijk bijkomende acties tot gevolg.
En daarom moeten we illegale acties maar toelaten?
Geen actie ondernemen kost Infrabel geld - de NMBS dient nog geen claims in, maar andere vervoerders wel. Ik hoop dat Eurostar dat ook zal gaan doen. Ik vermoed dat alleen een flinke financiële prikkel Infrabel tot actie zal aanzetten.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door kika »

Trammist schreef:Fiscaal ook niet. België heeft de hoogste belastingen ter wereld en de Belgen krijgen steeds minder en minder terug van de overheid terwijl de belastingen onverminderd blijven stijgen. Daarnaast hangen er in België pikzwarte wolken aan de hemel op nog een aantal andere vlakken. Mijn besluit staat vast: na mijn studies, en dat kan nog wat jaren duren, en ik moet er het geld toe hebben, natuurlijk, emigreer ik, want in België is er geen toekomst meer.

Blijft u dus maar in Zwitserland.
Al gekeken naar de studiekosten in Belgenland? Uitkeringen? Woningprijzen? Kindergeld? Gras is altijd groener bij de buren.
Vandaar dat ik in Zwitserland werk, in België een ziektekostenverzekering heb, in Duitsland kindergeld ontvang, in Nederland kijk&luistergeld betaal en in Frankrijk uit eten ga (ter illustratie). Emigreren is allemaal leuk en aardig, en tegenwoordig relatief eenvoudig, maar ik raad je aan om naar meer te kijken dan enkel belastingen op lonen.

Maar we wijken nu wel erg af. Ondanks dat ik soms een vurig verdediger van het stakingsrecht ben, lijk ik het hier eens te zijn met Rian. Er is een stevige externe prikkel nodig om uit de vicieuze cirkel te raken.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door groentje »

rvdborgt schreef:
ronny schreef:
rvdborgt schreef:Die kan Infrabel dan toch ogenblikkelijk weer laten weghalen? Ik denk dat Inrabel daar zelfs toe verplicht is, zeker als daar niet gestaakt wordt.
Dat zou als provocatie kunnen worden beschouwd met mogelijk bijkomende acties tot gevolg.
En daarom moeten we illegale acties maar toelaten?
Geen actie ondernemen kost Infrabel geld - de NMBS dient nog geen claims in, maar andere vervoerders wel. Ik hoop dat Eurostar dat ook zal gaan doen. Ik vermoed dat alleen een flinke financiële prikkel Infrabel tot actie zal aanzetten.

Groetjes,
Rian
Een rood mobiel sein is om een hinder af te dekken. Voor zolang niet duidelijk is waar die hinder dan in bestaat, en of die al dan niet is verdwenen, moet dat sein blijven staan. In principe is het ook alleen maar degene die het heeft geplaatst die het mag wegnemen, of hij moest uitdrukkelijke instructies hebben gegeven aan zijn opvolger. Bij een rood mobiel sein (zoals een rode vlag) dat door stakende personeelsleden wordt geplaatst, is niet duidelijk wie verantwoordelijk is, en voor welke hinder het sein is geplaatst. Het mag dus niet zomaar verwijderd worden. Als men er achter komt wie het dan wel plaatst, en dat het ter sabotage was, die kan wel worden gestraft. In principe toch.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ...Waarom gaan de TBG's staken op 15 november 2010?...

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:
odul schreef:Je bent lang niet de enige hoor Steven.
Alleen is jullie 'stakingswapen' veel sterker dan dat van sommige andere personeelsleden.
Dat wou ik even duidelijk maken.
Tja daarom dat andere delen binnen de spoorweg ons stakingswapen misbruiken, zo zou het niet de eerste keer zijn dat een werkplaatst staakt door het plaatsen van een rode vlag
Die kan Infrabel dan toch ogenblikkelijk weer laten weghalen? Ik denk dat Inrabel daar zelfs toe verplicht is, zeker als daar niet gestaakt wordt.

Groetjes,
Rian
daar zit dan een extra moeilijkheid het grootste deel van het personeel valt onder holding, weet je nog de eis van de vakbonden voor de solidariteit onder het personeel om zo ook het statuut te behouden alsook hun macht die daar uit voorkomt.
Plaats reactie