Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstbladeren

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstbladeren

Bericht door bobke »

Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstbladeren

Tweeënhalf uur lang hebben de passagiers van de trein tussen Namen en Libramont donderdagavond vastgezeten in een bos in de buurt van Namen. De trein vond door gevallen bladeren geen grip meer op de sporen en kon niet verder.

Gisterochtend hetzelfde probleem, op dezelfde lijn, maar dit keer ter hoogte van Gembloux. Ook in Vlaanderen waren er veel vertragingen door de herfstbladeren. 'Vierkante wielen', zo heet het fenomeen. Na de hitteproblemen en de sneeuwellende veroorzaakt nu ook de herfst vertragingen op het spoor.

'De lente is het meest gunstige seizoen voor treinen', zegt Frédéric Petit van infrastructuurbeheerder Infrabel, dat verantwoordelijk is voor het bladerenvrij houden van de sporen. 'We doen er alles aan om de problemen zo klein mogelijk te houden. We hebben mobiele ploegen om bladeren op te ruimen en zetten een speciale sproeitrein in. Want het is vooral het sap van de bladeren dat de grip doet verslappen.'

Spoorwegmaatschappij NMBS geeft haar treinbestuurders tijdens de herfst de raad om een langere remafstand in acht te nemen en wat gedoseerder op te trekken. 'Vergelijk het met bevroren wegen: zelfs als de wegbeheerder heeft gestrooid, rij je het best nog voorzichtig', zegt woordvoerder Jochem Goovaerts. 'De herfstbladeren zijn vooral in Wallonië een probleem, omdat er daar meer bossen en meer heuvels zijn.'

Moeten we nu ook bang zijn voor de winter? 'Dat is niet te voorspellen', zegt Goovaerts. 'Vorige winter is de Nederlandse televisie hier komen filmen om te laten zien hoe je treinen tijdens de sneeuw kan laten rijden, want in Nederland reden er door de sneeuw helemaal geen treinen meer. Maar er mag dan wel voor elke seizoensgebonden vertraging een plausibele uitleg zijn, het blijft vervelend voor de klanten.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G8L31SVP4
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstblade

Bericht door 260689 »

bobke schreef: 'Vorige winter is de Nederlandse televisie hier komen filmen om te laten zien hoe je treinen tijdens de sneeuw kan laten rijden, want in Nederland reden er door de sneeuw helemaal geen treinen meer. Maar er mag dan wel voor elke seizoensgebonden vertraging een plausibele uitleg zijn, het blijft vervelend voor de klanten.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G8L31SVP4
Dat is nu wel iets positief aan de NMBS en dit mag ook eens gezegd worden
Trammist

Re: Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstblade

Bericht door Trammist »

Hebben treinen zandstrooiers zoals trams?
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstblade

Bericht door 260689 »

Trammist schreef:Hebben treinen zandstrooiers zoals trams?
zandinstallatie op Antwerpen-Noord is defect, enkel loc's hebben zandstrooiers stellekes niet.
Dietrich

Re: Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstblade

Bericht door Dietrich »

De treinen reden hier misschien vorige winter nog, maar het is niet alsof de organisatie zo goed was dat men hier voorzien of voorbereid was op alles. Ik heb op een winteravond zo anderhalf uur staan wachten op vervoer, en dan in mijn overstapstation een gelijkaardig verhaal. Iedereen zal wel over vorige winter zo een verhaal kunnen vertellen.

Was het trouwens niet de NS die nu een echte winterdienstregeling heeft voorzien? Waarbij de treinen kortere trajecten afleggen en de reizigers meer overstappen moeten maken. Ik heb de NMBS hier nog niets over horen zeggen.
260689 schreef:
Trammist schreef:Hebben treinen zandstrooiers zoals trams?
zandinstallatie op Antwerpen-Noord is defect, enkel loc's hebben zandstrooiers stellekes niet.
Uitgezonderd MW41, heeft wel zanding.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstblade

Bericht door 260689 »

Dietrich schreef:De treinen reden hier misschien vorige winter nog, maar het is niet alsof de organisatie zo goed was dat men hier voorzien of voorbereid was op alles. Ik heb op een winteravond zo anderhalf uur staan wachten op vervoer, en dan in mijn overstapstation een gelijkaardig verhaal. Iedereen zal wel over vorige winter zo een verhaal kunnen vertellen.

Was het trouwens niet de NS die nu een echte winterdienstregeling heeft voorzien? Waarbij de treinen kortere trajecten afleggen en de reizigers meer overstappen moeten maken. Ik heb de NMBS hier nog niets over horen zeggen.
260689 schreef:
Trammist schreef:Hebben treinen zandstrooiers zoals trams?
zandinstallatie op Antwerpen-Noord is defect, enkel loc's hebben zandstrooiers stellekes niet.
Uitgezonderd MW41, heeft wel zanding.
Ah, dat wist ik niet. bedankt voor de info ;-).
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstblade

Bericht door KB »

Dietrich schreef: Was het trouwens niet de NS die nu een echte winterdienstregeling heeft voorzien? Waarbij de treinen kortere trajecten afleggen en de reizigers meer overstappen moeten maken. Ik heb de NMBS hier nog niets over horen zeggen.
Ik dacht dat de NMBS in het verleden ook een soort "nooddienstregeling" had, maar of dat nog zo is, weet ik niet.
L'union fait la force.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstblade

Bericht door 260689 »

KB schreef:
Dietrich schreef: Was het trouwens niet de NS die nu een echte winterdienstregeling heeft voorzien? Waarbij de treinen kortere trajecten afleggen en de reizigers meer overstappen moeten maken. Ik heb de NMBS hier nog niets over horen zeggen.
Ik dacht dat de NMBS in het verleden ook een soort "nooddienstregeling" had, maar of dat nog zo is, weet ik niet.
Klop de NMBS heeft een nooddienstregeling, kijk maar eens op de affiche's van Brussel-Zuid wat daar staat er een bijhorend icoontje bij.
JayBeeke

Re: Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstblade

Bericht door JayBeeke »

Een paar winderige dagen in dit seizoen maken het altijd moeilijk voor spoorverkeer... Hier kan de NMBS inderdaad niet zoveel meer aan doen, lijkt me. Bovendien maakt ook de soort bomen langs het spoor een verschil. Bij de MIVB zie je dat goed langsheen lijn 44: paardekastanjelaren verliezen niet alleen blaren maar ook kastanjes die olie bevatten. Dat maakt de sporen in de helling tussen haltes Oudergem-bos en Leopold II veel gladder dan de sporen door het Zoniënwoud.

mvg,
JJN
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstblade

Bericht door Adler »

In Nederland wordt er Sandite op de sporen aangebracht.
Sandite is een mengsel van gel met zand en metaaldeeltjes.
Deze stroefmakende gel wordt vanuit 6 reizigerstreinen op de rails gespoten en door de treinwielen hard op het spoor gedrukt.
Hierdoor wordt de koolstoffilm van platgereden blaadjes kapot gemaakt.
Door Sandite vanuit reizigerstreinen op de sporen te spuiten, wordt een grotere flexibiliteit verkregen bij het aanbrengen van Sandite en worden ’s nachts andere werkzaamheden aan het spoor niet gehinderd.
Op 17 plaatsen is er ook een systeem langs het spoor geplaatst om beschadigde wielen te detecteren (Gocha).
Dietrich

Re: Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstblade

Bericht door Dietrich »

260689 schreef:
KB schreef:
Dietrich schreef: Was het trouwens niet de NS die nu een echte winterdienstregeling heeft voorzien? Waarbij de treinen kortere trajecten afleggen en de reizigers meer overstappen moeten maken. Ik heb de NMBS hier nog niets over horen zeggen.
Ik dacht dat de NMBS in het verleden ook een soort "nooddienstregeling" had, maar of dat nog zo is, weet ik niet.
Klop de NMBS heeft een nooddienstregeling, kijk maar eens op de affiche's van Brussel-Zuid wat daar staat er een bijhorend icoontje bij.
Nog niet op gelet... gaat het hier dan om een beperkt aantal treinen die men wel wilt doen rijden? Ik heb alleszins niets gemerkt vorige winter.

Bij de NS heeft men dus onlangs een aparte dienstregeling getest waarbij de trajecten van de treinen korter zijn. Hierdoor ontstaat er geen domino-effect wanneer op een lijn een stel defect staat dat later nog tot de andere kant van België moet rijden (zoals nu met meeste IC's en IR's). http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers ... rbereiding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstblade

Bericht door Steven »

Vorige winter heeft het op een haar na mis gegaan. Een haar verder en het noodplan was in werking geweest, het zijn dan vooral de P treinen die men schrapt, op verschillende plaatsen gaat men wissels klinken in een vaste stand. De treinen die wel rijden zijn met een symbool op de gele affiches aangeduid.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstblade

Bericht door AlexNL »

In Nederland heeft men vorige maand een pendeldienstregeling getest, waarbij de treinen kortere trajecten afleggen en vervolgens weer keren. Gevolg voor de reizigers was vaker overstappen en langere reistijden, want er reden slechts nog wat stoptreinen rond. Verder zijn er bij essentiële wissels de wisselverwarmingen vernieuwd of vervangen, zodat er in ieder geval nog een beperkte dienstregeling kan worden gereden.

Een aantal NS-treinen zijn voorzien van een Sandite-installatie, waaronder een DD-AR, een Koploper, Mat '64 en nog wat spul. Deze rijden in de gewone dienstregeling mee en spuiten het Sandite op de sporen waar nodig.
Dietrich

Re: Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstblade

Bericht door Dietrich »

Dat is dus wat ik al tweemaal in dit topic vermeld heb, en wat ik bedoel met dat de NS niet bepaald hier in de leer moet komen. Vorige winter reed er misschien niets in Nederland, hier probeerde men gewoon te rijden zoals gewoonlijk, wat bijna catastrofaal was. Dus niet bepaald iets waar je moet van leren. Nu is het eerder de NMBS die bij NS in de leer kan gaan.
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstblade

Bericht door MaartendeJ »

Sandite-stellen zijn de ICM-IV'en 4230 en 4245, DD-AR'en 7426 en 7819, planV's: 884 en 911.

*ICM heeft eerst een Ledig Materieel-rit Zwolle-Groningen, daarna stoptrein 9122 naar Zwolle, 3835/3848 van en naar Emmen.
De andere ICM rijdt mee in de _grote_koplopers_omloop DenHaag C/RotterdamC-Utrecht-Amersfoort-Enschede/Zwolle-Groningen/Leeuwarden. Deze laatste is geen enkele dag hetzelfde.
*De DDAR maakt eerst een (Ledig Materieel) slag Rotterdam Centraal-Hoek van Holland Haven, daarna leeg naar Breda voor trein 3613 naar Roosendaal en daarna maakt hij twee maal twee slagen Roosendaal-Vlissingen v.v. Daarna Ledig Materieel naar Rotterdam C.
*De andere DDAR rijdt rond in de serie 5600, de stoptrein Zwolle-Utrecht C.
*De ene Plan V rijdt in de serie 7500 (stoptrein Arnhem-Ede=Wageningen), terwijl de andere dan in de series 4400/9600 (Nijmegen-'s-Hertogenbosch-Deurne(NL)) rijdt. Ook hebben deze treinstellen LedigMaterieel-ritten naar Rhenen en over de Ijssellijn (Nijmegen-Deventer).
*Vulpunten van Sandite voor deze treinstellen zijn Roosendaal, Arnhem Berg Opstel en Zwolle.
---
Verder hebben wij in Nederland ook problemen met bladval: de nieuwe SLT-sprinters waren donderdag t/m zondag avond verboden(!) op het traject Utrecht-Rhenen, nadat er 3 treinen de fly-over bij De Haar Aansluiting (waar de lijn uit Rhenen aantakt op de lijn Arnhem-Utrecht C) niet overheen konden. Uiteindelijk opgelost door de spits-sprinters 17400 (Breukelen-Utrecht-Veenendal Centrum) op te heffen en de serie 7400 ((Amsterdam C(spits))-Breukelen-Utrecht-Rhenen) te knippen in Utrecht, waarbij het deel tussen Utrecht en Rhenen met ouder materieel (plan V en SGMm) gereden werd.
---
Verder: Vorige winter reed er misschien tijdens de sneeuw niets, maar het grote probleem was erna: zowel het VIRM als ICM hadden kapotte tractieinstallaties. Bij ICM was dat zo erg, dat er in de Noord-Oost -waar die koplopers bijna alleen maar rijden - 10, 11 of 12-bakken stammen werden geformeerd die eigenlijk niet meer werden gesplitst. Ook werden delen van trajecten van sommige treinseries opgeheven:

2000 IC Den Haag C-Utrecht C opgeheven.
2800 IC Rotterdam C- Utrecht C-Amersfoort(-Deventer(spits)) opgeheven.
12500/12700 IC Rotterdam C- Utrecht C-Amersfoort-Zwolle-Leeuwarden werd opgeheven tussen Utrecht C en Zwolle*

*Zo werd Rotterdam C-Utrecht C los gelegd, zodat er 2x/u gependeld kon worden tussen Rotterdam C-Utrecht. Ook Zwolle-Leeuwarden werd losgelegd.

En het helpt natuurlijk niet mee, als je de wisselverwarmingen op Den Haag Holland Spoor uitzet, omdat er -ook wanneer het vroor- koste wat het kost een hekje geplaatst moest worden en daardoor het spoor Buiten Dienst moest, waaronder ook de wisselverwarmingen. En dat ze dan insneeuwen met alle gevolgen van dien... Tja...
Plaats reactie