mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:
Robin schreef:toch heb ik de indruk dat sommige wel wat sneller rijden.
Als ze anders 70 rijden (op de reistijd te volgen) waar ze 90 mogen dat ze dan wel 90 gaan bollen om het zo in te lopen.
indrukken en gevoelens zijn niet altijd de beste raadgever als het gaat om de snelheid te bepalen
Ik heb ooit nog een tabelletje gehad, met de omgerekende snelheid volgens het aantal seconden dat verloopt tussen 2 hectometerpalen. Ik heb NOOIt gemerkt dat TB's een senlheidsovertreding begingen. Ik vermoed dat de sancties (en het besef van gevaar) voldoende remmend werken.
Met vriendelijke groet

overweg13
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door HLE 2302 »

overweg13 schreef:
HLE 2302 schreef:
Het is over het algemeen ook een zeer ruime uurregeling ... en dat hoeft daarom niet noodzakelijk een ms96 zijn, heb al eens een 20 met 5 I10 en een I6 rijtuig (ter vervanging van een MS96) 13 minuten vertraging weten uitrijden tussen Brussel-luxemburg en Ottignies ...
13 minuten tussen Brussel-Luxemburg en Ottignies, dat geloof ik niet...
Was deze zomer toen ik onderweg was naar Walibi, in Brussel-luxemburg zij de treinbegeleider nog dat de aansluiting naar Bierges niet verzekert zou worden ... terwijl e op uur toekwamen in Ottignies, eerst geloofde ik het ook niet, maar het is wel degelijk de waarheid. :wink:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door groentje »

En menig bestuurder van de IC-A rijdt niet sneller dan 185 op lijn 2, tenzij bij vertraging, natuurlijk. Daar kan ik van getuigen. Door sommige bestuurders wordt dus toch trager gereden dan mogelijk is, zonder vertraging te veroorzaken. Dienstregelingen zijn vaak (maar niet overal) vrij ruim opgesteld.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door overweg13 »

HLE 2302 schreef:
overweg13 schreef:
HLE 2302 schreef:
Het is over het algemeen ook een zeer ruime uurregeling ... en dat hoeft daarom niet noodzakelijk een ms96 zijn, heb al eens een 20 met 5 I10 en een I6 rijtuig (ter vervanging van een MS96) 13 minuten vertraging weten uitrijden tussen Brussel-luxemburg en Ottignies ...
13 minuten tussen Brussel-Luxemburg en Ottignies, dat geloof ik niet...
Een beetje rekenkunde dan maar: de normale rittijd Brussel-Luxemburg - Ottignies is 18 minuten. Als die trein 13 minuten vertraging inloopt, heeft hij het traject dus afgelegd in 18 - 13 = 5 minuten. Brussel-Luxemburg - Ottignies is 23.225 km. Conclusie: gemiddelde snelheid van je trein: 278.7 km/u. Dat lijkt me zelfs voor een 20 wat te veel.
Met vriendelijke groet

overweg13
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door HLE 2302 »

overweg13 schreef:
Een beetje rekenkunde dan maar: de normale rittijd Brussel-Luxemburg - Ottignies is 18 minuten. Als die trein 13 minuten vertraging inloopt, heeft hij het traject dus afgelegd in 18 - 13 = 5 minuten. Brussel-Luxemburg - Ottignies is 23.225 km. Conclusie: gemiddelde snelheid van je trein: 278.7 km/u. Dat lijkt me zelfs voor een 20 wat te veel.
Dan snap ik het ook niet, hij stond op railtime met wel degelijk iets meer dan 10 minuten vertraging ... :? Kwamen wel toe op vertrekuur in Ottignies, dacht dat de IC trein daar 2 minuten stilstaat ? Het ging althans knap vlot.
Maargoed ik ga er uiteraard van uit dat u gelijk hebt dus ik zal me 9/10 miskeken hebben. Goede manier van aantonen trouwens. :)
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door Bibke »

HLE 2302 schreef: Goede manier van aantonen trouwens. :)
Hé hé, Vic doe je niet je niet in slaap :wink:
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Sander14

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door Sander14 »

fitnessboy schreef:
Steven schreef:
Darko schreef:Exact zoals ik zei dus :D
ik wilde maar aanvullen ;-)

toch niet

in nederland heeft men de dienstregelingsnelheid en de inhaalsnelheid

de dienstregelingsnelheid is de max snelheid als de trein niet meer vertraging heeft of krijgt dan 5 min

de inhaalsnelheid dient als de trein meer dan 5 min vertaging heeft of gaat krijgen door werken
deze snelheden staan vermeld op het dienstkaartje wat de machinst krijgt bij de aanvang van zijn dienst.


niet elk land is gelijk dus

ps het gaat ook niet op om zomaar de inhaalsnelheid te rijden want dan belt kees de treindienstleider je wel eventjes op hoor :D
Dat met dienstsnelheid en inhaalsnelheid komt bij personentreinen weinig voor, dit geld wel altijd voor goederentreinen.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door LML »

Ik geloof nooit dat er op een spoorlijn, geschikt voor 120 km/u, men bvb. met een Eloc 13 + I11 er tegen 180 à 200 km/u gaat over vlammen... :mrgreen:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door HLE 2302 »

Bibke schreef:
HLE 2302 schreef: Goede manier van aantonen trouwens. :)
Hé hé, Vic doe je niet je niet in slaap :wink:
Ik vind het knap berekend eigenlijk. :P
Je moet er maar opkomen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door Steven »

fitnessboy schreef:toch niet

in nederland heeft men de dienstregelingsnelheid en de inhaalsnelheid

de dienstregelingsnelheid is de max snelheid als de trein niet meer vertraging heeft of krijgt dan 5 min

de inhaalsnelheid dient als de trein meer dan 5 min vertaging heeft of gaat krijgen door werken
deze snelheden staan vermeld op het dienstkaartje wat de machinst krijgt bij de aanvang van zijn dienst.


niet elk land is gelijk dus

ps het gaat ook niet op om zomaar de inhaalsnelheid te rijden want dan belt kees de treindienstleider je wel eventjes op hoor :D
Sander14 schreef: Dat met dienstsnelheid en inhaalsnelheid komt bij personentreinen weinig voor, dit geld wel altijd voor goederentreinen.
Dan nog mag men niet sneller rijden dan het materieel of lijn toelaten en daar gaat het hem om. Als men een uurregeling opstelt die lager ligt dan laagste van twee voorgaande is het niet moeilijk om dergelijke zaken op te stellen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door kika »

HLE 2302 schreef:Dan snap ik het ook niet, hij stond op railtime met wel degelijk iets meer dan 10 minuten vertraging ... :? Kwamen wel toe op vertrekuur in Ottignies, dacht dat de IC trein daar 2 minuten stilstaat ? Het ging althans knap vlot.
Maargoed ik ga er uiteraard van uit dat u gelijk hebt dus ik zal me 9/10 miskeken hebben. Goede manier van aantonen trouwens. :)
Aha, maar als je nu toegeeft dat het maar 11 minuten waren die zijn ingelopen, reed hij maar gemiddeld aan 199.07 km/h. Ik doe enkele aannames hier, maar ze lijken me redelijk:

13 minuten vertraging voor hij Bxl Luxemburg binnenrijdt of met 13 minuten vertraging in Brussel Noord aangekomen? Railtime is ook niet 100% realtime, toch? Dan is de realiteit is dat hij er met slechts 10 minuten vertraging binnenkomt in Brussel Luxemburg. Er moet maar anderhalve man en een paardekop op (en HLE 2302 ook natuurlijk!), voorziene stilstand is 3 minuten maar hij kan al na 30 seconden haltering vertrekken. Dus je vertrekt met slechts 7:30 vertraging in Luxemburg. Je komt toe op vertrekuur, inderdaad 2 minuten stilstand normaal, ga er van uit dat je de klok vanuit de trein ziet, de klok niet volledig juist loopt, de trein nog niet volledig tot stilstand was en dus eigenlijk kom je 2:30 na voorziene aankomst aan. Eigenlijk heb je dan slechts 5 minuten vertraging ingelopen. Gemiddelde snelheid van de trein: 18 -5 = 13 minuten. 23.225 km: gemiddelde snelheid van 107km/u. Lijkt me nog steeds onrealistisch hoog voor dat traject, maar het is al een stuk minder extreem. Ga je volgende keer preciezer timen, dan rekenen we het weer voor je na?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door overweg13 »

kika schreef: 13 minuten vertraging voor hij Bxl Luxemburg binnenrijdt of met 13 minuten vertraging in Brussel Noord aangekomen? Railtime is ook niet 100% realtime, toch? Dan is de realiteit is dat hij er met slechts 10 minuten vertraging binnenkomt in Brussel Luxemburg. Er moet maar anderhalve man en een paardekop op (en HLE 2302 ook natuurlijk!), voorziene stilstand is 3 minuten maar hij kan al na 30 seconden haltering vertrekken. Dus je vertrekt met slechts 7:30 vertraging in Luxemburg. Je komt toe op vertrekuur, inderdaad 2 minuten stilstand normaal, ga er van uit dat je de klok vanuit de trein ziet, de klok niet volledig juist loopt, de trein nog niet volledig tot stilstand was en dus eigenlijk kom je 2:30 na voorziene aankomst aan. Eigenlijk heb je dan slechts 5 minuten vertraging ingelopen. Gemiddelde snelheid van de trein: 18 -5 = 13 minuten. 23.225 km: gemiddelde snelheid van 107km/u. Lijkt me nog steeds onrealistisch hoog voor dat traject, maar het is al een stuk minder extreem. Ga je volgende keer preciezer timen, dan rekenen we het weer voor je na?
Lijkt me onwaarschijnlijk: tussen Brussel-Noord en Brussel-Schuman gaat er geen minuut af - eventueel wel een halve tussen Schuman en Luxemburg. Ook correct is dat één minuut stilstand in Luxemburg wel zal volstaan. Maar dan is het nog altijd erg waarschijnlijk dat de vertraging bij vertrek daar 10 minuten bedraagt. Zelfs als je in Ottignies de vertrektijd neemt i.p.v. de aankomsttijd kom je nog aan 20 -10 = 10 minuten, wat een gemiddelde snelheid geeft van 139.95 km/u. De maximumsnelheid is 130 km/u, en dat pas een eind voorbij Brussel-Luxemburg. Ik veronderstel dat je de reis in de zomer maakte (gezien die samenstelling alleen in die periode gereden heeft), en dan waren er inderdaad zo goed als geen vertragingszones op dat baanvak. Maar zelfs dan heb ik een trein nooit meer dan 6 minuten weten inhalen. Destijds deed men de verbinding LX - Ottignies trouwens in 13 minuten. Dat was vaak maar net voldoende; 12 minuten was echt het minimum.
Maar misschien is het beter om de discussie hier af te sluiten: het is ongetwijfeld zo dat op bepaalde baanvakken heel wat vertraging kan worden ingelopen, als alles meezit. Dat heeft HLE 2302 ongetwijfeld ook die dag ervaren, en dat de "waarneming" niet helemaal correct is, overkomt ons allemaal wel eens.
Met vriendelijke groet

overweg13
gurodewa
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 jul 2008, 10:20

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door gurodewa »

Op 15 november namen we de IC van Brussel naar Gent na een dagje geocachen in de streek van Charleroi. Met de gps'n toen de snelheid van de trein gemeten, en de topsnelheid lag toen op 169 km/h. Bij mijn weten is de snelheid door een gps gemeten altijd correct.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door trainfreak »

gurodewa schreef:Op 15 november namen we de IC van Brussel naar Gent na een dagje geocachen in de streek van Charleroi. Met de gps'n toen de snelheid van de trein gemeten, en de topsnelheid lag toen op 169 km/h. Bij mijn weten is de snelheid door een gps gemeten altijd correct.
In een trein kan je daar niet echt van uitgaan hoor.
Ik heb dat ook al verscheidene keren gemeten met mijn GPS (ja, ook een geocacher hier :wink: ).
Je moet achteraf eens op je tracklog kijken, dan ga je wel zien waardoor de afwijking komt...
De ramen geven niet goed het signaal door waardoor je in plaats van een rechte lijn een zigzag krijgt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door overweg13 »

gurodewa schreef:Op 15 november namen we de IC van Brussel naar Gent na een dagje geocachen in de streek van Charleroi. Met de gps'n toen de snelheid van de trein gemeten, en de topsnelheid lag toen op 169 km/h. Bij mijn weten is de snelheid door een gps gemeten altijd correct.
Ha, ha, je goedgelovigheid is aandoenlijk. Onze topsnelheid bij het wandelen ligt soms op 25 km/u. Ik durf wdden dat we nooit meer dan 6 halen, want we zijn rustige stappers. Neem van me aan, GPS is een dure gadget, die soms wel wat voordelen beidt, maar geloof vooral niet dat die dingen altijd nauwkeurig werken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie