mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
COCOKEN007

mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door COCOKEN007 »

Hoi iedereen,
mn onderwerp begint om vertraging in te halen met de trein.
Toen ik tiener was gingen we in de grote vakantie op reis in de jaren 80 met railtour naar Italië.
Ik heb toen info vernomen via mensen die ook als hobby treinen hebben dat de internationale treinen hun verloren tijd
konden inhalen door sneller te rijden dan de toegelaten snelheid van het traject.
Vooral in Frankrijk en Italie zou dit toegepast worden.
Ik spreek niet van hogesnelheidstreinen, het gaat om internationale treinen op gewone grote trajecten.
Ik dacht eens gehoord te hebben dat tussen METZ en STRASBROURG dat mn dat daar zou toepassen.
Mijn vragen zijn, is dat waar?
Als het waar is wordt dat in België ook toegepast?
Ik heb het meegemaakt dat mn vertrok in Italie met een vertraging van 2U en als we de dag nadien in België toekwamen in Brussel dat de
vertraging nog maar 45 min bedraagde.( dus heeft hij toch op gans zijn traject 1U 15min ingehaald)
De vraag is ook zijn er andere manieren om de vertraging in te halen?
Alvast bedankt , via deze site ga ik toch eindelijk de waarheid weten na jaren van vraagtekens
Trouwens deze site heeft al vele vraagtekens opgelost bij ieder die geïntresseerd is in deze hobby.
Ik wil ook iedereen bedanken voor de inzet van de site alsook Steven die ons goed helpt als moderator
Darko

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door Darko »

Wel hier in belgië kunnen vertragingen geleidelijk aan ingehaald worden omdat de meeste treinen in 1 of ander station of meerdere stationnen wachttijden hebben (dat ze bv 5min voor hun vertrektijd daar aankomen) en als ze dan te laat toekomen sjah... dan kunnen ze meteen weer vertrekken. Zo lost men dat hier in tienen wel eens op als de IC trein voor de IR trein vertraging heeft... laat men de IR trein hier wachten zodat de IC trein ervoor kan.. omdat die IR trein in leuven 9 minuten wachttijd heeft dus als hij hier 5 minuten moet wachten is hij nog op tijd en de IC trein zijn vertraging loopt zo niet op.


Nu over dat sneller rijden.. Deze vraag krijg je steevast op je mondeling onderhoud als je voor treinbestuurder solliciteert en hier JA op antwoorden resulteert erin dat je niet meer terug hoeft te gaan (ik spreek NIET uit ervaring :D). Het zit hem gewoon zo.. Herinner je het ongeval in een bocht vlakbij het station bergen van verleden jaar dacht ik... Was ook te wijten aan de niet aangepaste snelheid.. Ik bedoel maar.. Waarom is er een snelheidslimiet op de weg? Omdat het wegdek of de omgeving maar toelaat dat je zo snel rijdt. Waarom zijn er snelheidsbeperkingen op de sporen? Exact dezelfde rede! Ik zeg niet dat niemand het doet.. Er zijn altijd wel TB's die dit aandurven maar je moet zo redeneren. Ik ben met zoveel ton aan materiaal weg... ik heb ongeveer zoveel mensen waar ik verantwoordelijk over ben mee.. Is het het waard om te snel te rijden zodat ze op tijd zijn maar het gevaar te lopen dat er iets misgaat (langere remweg, wissels die het niet aankunnen om tegen te hoge snelheid genomen te worden, een bocht dat niet toelaat om meer dan de toegelaten snelheid te rijden, een ontsporing, ...) of is het belangrijker dat deze mensne VEILIG op hun plaats aankomen?

Het is wikken en wegen maar naar mijn gedacht NOT DONE en je zult het mij ook nooit zien doen

Er zullen mss wel mensen met andere meningen zijn maar ik hoop dat ik een beetje op je vraag kon antwoorden
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door Steven »

Sneller rijden is nergens toegestaan, de vertraging inhalen komt omdat in alle uurregelingen de nodige bufferminuten ingebouwd worden. Op lange internationale trajecten doet men juist hetzelfde.
Niet vergeten dat een trein een registratietoestel heeft waar dus ook de snelheid op staat en dit na controle wel is verkeerde gevolgen kan hebben als ze zien dat je t snel gereden hebt.
Bijkomende opmerking is dat de snelheid niet enkel voor de trein zelf een gevaar is. Overwegen die op een lijn liggen zijn altijd afgesteld op basis van de maximum toegelaten snelheid op die lijn en op die plaats zodat de overweg zeker gesloten is als een trein aan max snelheid op die plaats zou langskomen. Ga je dan sneller rijden dan toegestaan dan kan die overweg onmogelijk volledig gesloten zijn = GEVAAR voor de weggebruikers.
Darko

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door Darko »

Steven schreef:Sneller rijden is nergens toegestaan, de vertraging inhalen komt omdat in alle uurregelingen de nodige bufferminuten ingebouwd worden. Op lange internationale trajecten doet men juist hetzelfde.
Niet vergeten dat een trein een registratietoestel heeft waar dus ook de snelheid op staat en dit na controle wel is verkeerde gevolgen kan hebben als ze zien dat je t snel gereden hebt.
Bijkomende opmerking is dat de snelheid niet enkel voor de trein zelf een gevaar is. Overwegen die op een lijn liggen zijn altijd afgesteld op basis van de maximum toegelaten snelheid op die lijn en op die plaats zodat de overweg zeker gesloten is als een trein aan max snelheid op die plaats zou langskomen. Ga je dan sneller rijden dan toegestaan dan kan die overweg onmogelijk volledig gesloten zijn = GEVAAR voor de weggebruikers.
Exact zoals ik zei dus :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door Steven »

Darko schreef:Exact zoals ik zei dus :D
ik wilde maar aanvullen ;-)
Darko

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door Darko »

Steven schreef:
Darko schreef:Exact zoals ik zei dus :D
ik wilde maar aanvullen ;-)
I know ik had daar ergens op gehoopt ook :)

tis altijd beter om een aanvulling te hebben van iemand dat al bolt dan van iemand in zijn opleiding :p
Jani

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door Jani »

Ik heb meestal de indruk dat ze trager rijden dan ze mogen :-)
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door Dieselfreak »

Ik nam verleden week woensdag in Libramont de trein naar Brussel, toen die in Libramont vertrok had hij 24 minuten vertraging, in Brussel aangekomen was dat maar 12 minuten meer. En hij heeft dan nog dikwijls trager moeten rijden vanwege werken aan de sporen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door overweg13 »

Darko schreef:Wel hier in belgië kunnen vertragingen geleidelijk aan ingehaald worden omdat de meeste treinen in 1 of ander station of meerdere stationnen wachttijden hebben (dat ze bv 5min voor hun vertrektijd daar aankomen) en als ze dan te laat toekomen sjah... dan kunnen ze meteen weer vertrekken. Zo lost men dat hier in tienen wel eens op als de IC trein voor de IR trein vertraging heeft... laat men de IR trein hier wachten zodat de IC trein ervoor kan.. omdat die IR trein in leuven 9 minuten wachttijd heeft dus als hij hier 5 minuten moet wachten is hij nog op tijd en de IC trein zijn vertraging loopt zo niet op.

Allemaal goed en wel, maar de reizigers die in Vertrijk instappen, zien dan wel hun snelle aansluiting naar Brussel - Aalst - Gent mislukken...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef:Ik nam verleden week woensdag in Libramont de trein naar Brussel, toen die in Libramont vertrok had hij 24 minuten vertraging, in Brussel aangekomen was dat maar 12 minuten meer. En hij heeft dan nog dikwijls trager moeten rijden vanwege werken aan de sporen.
Zeker met ms 96 zit er veel reserve in deze dienstregeling. Als er niet te veel reizigers moeten instappen, heb je in elk station al minstens 1 minuut buffertijd (behalve in Jemelle), maar dat wordt dan opgevangen in de rijtijd tussen Jemelle en Marloie. Tussen Ottignies en Brussel-Luxemburg gaat er ook nog wel een minuut of 3 af, ondanks de werken.
Gesleepte treinen en treinen met veel reizigers hebben ook nog reserve, maar toch wel een stuk minder.
Met vriendelijke groet

overweg13
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door HLE 2302 »

overweg13 schreef:
Dieselfreak schreef:Ik nam verleden week woensdag in Libramont de trein naar Brussel, toen die in Libramont vertrok had hij 24 minuten vertraging, in Brussel aangekomen was dat maar 12 minuten meer. En hij heeft dan nog dikwijls trager moeten rijden vanwege werken aan de sporen.
Zeker met ms 96 zit er veel reserve in deze dienstregeling. Als er niet te veel reizigers moeten instappen, heb je in elk station al minstens 1 minuut buffertijd (behalve in Jemelle), maar dat wordt dan opgevangen in de rijtijd tussen Jemelle en Marloie. Tussen Ottignies en Brussel-Luxemburg gaat er ook nog wel een minuut of 3 af, ondanks de werken.
Gesleepte treinen en treinen met veel reizigers hebben ook nog reserve, maar toch wel een stuk minder.
Het is over het algemeen ook een zeer ruime uurregeling ... en dat hoeft daarom niet noodzakelijk een ms96 zijn, heb al eens een 20 met 5 I10 en een I6 rijtuig (ter vervanging van een MS96) 13 minuten vertraging weten uitrijden tussen Brussel-luxemburg en Ottignies ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
fitnessboy
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 aug 2008, 15:51

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door fitnessboy »

Steven schreef:
Darko schreef:Exact zoals ik zei dus :D
ik wilde maar aanvullen ;-)

toch niet

in nederland heeft men de dienstregelingsnelheid en de inhaalsnelheid

de dienstregelingsnelheid is de max snelheid als de trein niet meer vertraging heeft of krijgt dan 5 min

de inhaalsnelheid dient als de trein meer dan 5 min vertaging heeft of gaat krijgen door werken
deze snelheden staan vermeld op het dienstkaartje wat de machinst krijgt bij de aanvang van zijn dienst.


niet elk land is gelijk dus

ps het gaat ook niet op om zomaar de inhaalsnelheid te rijden want dan belt kees de treindienstleider je wel eventjes op hoor :D
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door overweg13 »

HLE 2302 schreef:
Het is over het algemeen ook een zeer ruime uurregeling ... en dat hoeft daarom niet noodzakelijk een ms96 zijn, heb al eens een 20 met 5 I10 en een I6 rijtuig (ter vervanging van een MS96) 13 minuten vertraging weten uitrijden tussen Brussel-luxemburg en Ottignies ...
13 minuten tussen Brussel-Luxemburg en Ottignies, dat geloof ik niet...
Met vriendelijke groet

overweg13
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door Robin »

toch heb ik de indruk dat sommige wel wat sneller rijden.
Als ze anders 70 rijden (op de reistijd te volgen) waar ze 90 mogen dat ze dan wel 90 gaan bollen om het zo in te lopen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: mag een Tb sneller rijden om vertraging in te halen

Bericht door Steven »

Robin schreef:toch heb ik de indruk dat sommige wel wat sneller rijden.
Als ze anders 70 rijden (op de reistijd te volgen) waar ze 90 mogen dat ze dan wel 90 gaan bollen om het zo in te lopen.
indrukken en gevoelens zijn niet altijd de beste raadgever als het gaat om de snelheid te bepalen
Plaats reactie