'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door odul »

KAPELLEN - De NMBS heeft beslist om het stationsgebouw vanaf 18 december op weekdagen te sluiten vanaf 14 uur. Nu kunnen reizigers er terecht tot 20.35 uur.


Dat het gebouw tijdens vanaf 14 uur niet meer toegankelijk zal zijn voor de pendelaars, vindt de Kapelse oppositiepartij SP.A onbegrijpelijk. 'En dit dan nog wel in volle winterperiode. De NMBS laat hierdoor de reizigers letterlijk in de kou staan. Bovendien werd er pas een elektronisch bord geïnstalleerd waarop de reizigers de wachttijden en vertragingen kunnen aflezen. Dat bord hangt er nu voor het grootste gedeelte van de dag voor niks', stellen SP.A-gemeenteraadsleden Harold van der Kraan en Helmut Jaspers, beiden dagelijkse treinreizigers.

Jaspers en van der Kraan stellen dat de verkoopcijfers van de tickets de laatste tijd gestegen zijn en dat abonnementen vaak overdag of na de werkuren worden vernieuwd omdat het in volle ochtendspits daarvoor vaak te druk is.

De fractie betreurt het verder dat de maatregel ten koste gaat van een arbeidsplaats. 'De late dienst wordt immers gewoon afgeschaft', klinkt het nog.

'De NMBS heeft de openingsuren van de stations nationaal geharmoniseerd in functie van de verkoopcijfers', stelt Jochem Goovaerts, woordvoerder van de NMBS, 'de verkoop was in het station van Kapellen niet toereikend genoeg om het loket open te houden. Het kost ons gewoon teveel en daarom zetten we het personeel van zulke loketten liever op andere plaatsen in.'

De SP.A zal een brief schrijven aan de NMBS met kopie aan voogdijminister Vervotte, Kapels burgemeester Dirk Van Mechelen (Open VLD) en het actiecomité Lijn 12.

Het Nieuwsblad.

De sluiting zou dus wel geteld één personeelslid lid uitsparen.
Weegt dat echt op om dagelijks tientallen reizigers per uur, letterlijk en figuurlijk in de kou te zetten?
Treinreizigers aan hun lot over laten?
Zo trekt men geen klanten aan, maar stoot men ze af.
Een zeer jammerlijk feit. :(
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door Dieselfreak »

odul schreef:'De NMBS heeft de openingsuren van de stations nationaal geharmoniseerd in functie van de verkoopcijfers', stelt Jochem Goovaerts, woordvoerder van de NMBS, 'de verkoop was in het station van Kapellen niet toereikend genoeg om het loket open te houden. Het kost ons gewoon teveel en daarom zetten we het personeel van zulke loketten liever op andere plaatsen in.'
Kunnen ze dan echt niet iets bedenken waardoor de reizigers niet in de kou op de trein moeten wachten, bijvoorbeeld een overdekte en verwarmde ruimte op het perron? In Kortrijk bestaat dat.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door Shrek »

odul schreef: De sluiting zou dus wel geteld één personeelslid lid uitsparen.
Weegt dat echt op om dagelijks tientallen reizigers per uur, letterlijk en figuurlijk in de kou te zetten?
Financieel gezien weegt dat zeker op, een arbeidsplaats kost immers gigantisch veel. Veel meer dan die ooit kan opbrengen daar.
Maar als dienstverlening naar de klanten is het natuurlijk een achteruitgang, al mag je dat ook niet dramatiseren.
In een station als Kapellen stappen er vooral 's morgens reizigers op en 's avonds af. Het belangrijkste is dan dat je 's morgens warm en droog kan zitten. En iemand die in Kapellen een abonnement wil kopen kan dat nog steeds doen. Ik denk dus dat er niet zoveel mensen hier last van gaan hebben :wink:
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door ferry »

Hola

Totaal verkeerd man! 's morgens haasten de reizigers zich naar trein (en werk); 's avonds bij aankomen gaat men abonnement verlengen.
Is totaal a commerciele aanpak van de "Brusselse" NMBS.
Volgens inside informatie wordt er zelfs hierdoor GEEN personeelslid uitgespaard.
De NMBS doet er alles aan om de mensen van de trein weg te jagen
Er zijn stations waar geen reizigers opstappen behalve tijdens spitsuren die openblijven(bvb Koksijde).
In Zwitserland bespaart men ook, daar gaan alleen de loketten dicht NA de avondspits en blijven de stations toegankelijk.
Besparen op nuttige posten en geld weggooien op andere posten is een typisch Belgisch verschijnsel!!
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door Hogersluys »

Shrek schreef: Financieel gezien weegt dat zeker op, een arbeidsplaats kost immers gigantisch veel.
Er werkt verdorie 30.000 bij de NMBS. Jij gaat mij niet zeggen dat de NMBS dit gaat voelen. Zelfs niet als je alle stations over heel België sluit. Dan gaat het ook maar over hooguit 100 arbeidsplaatsen.

Ik heb het hier al 100 keer gezegd: bespaar op de plaatsen waar de reiziger er niets van voelt en dan bedoel ik de vele nutteloze kaderfuncties en nutteloze bazen.

Kapellen is nu niet bepaald Zichen-Zussen-Bolder hé. Er stappen meer mensen op in Kapellen dan in bv Eeklo of Genk. Het loket zou minimaal van 6u tot 18u open moeten zijn.
Duikbril AM86

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door Duikbril AM86 »

Dat is een teken dat er een loketbediende met pensioen is gegaan en ze vervangen die gewoon niet.
De NMBS houdt daar gewoon geen enkele rekening mee voor hen is een loket open houden enkel
kijken hoeveel tickets er verkocht worden, wat voor gevolgen dat voor de reiziger heeft daar kijken ze niet
naar.
"Overal automaten willen ze, stations sluiten,reizigers buiten en vooral zoveel mogelijk bureau's in Brussel, want daar wordt hard gewerkt!" hoorde ik een treinbegleider een tijdje geleden zeggen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door Steven »

je kan meer dan 1 persoon besparen. Aangezien het loket heel de dag open is heb je een tweeploegensysteem nodig en dat vergt zeker 4 mensen als je rekening gaat houden met verlof, vrije dagen en dergelijke meer.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door kika »

Steven schreef:je kan meer dan 1 persoon besparen. Aangezien het loket heel de dag open is heb je een tweeploegensysteem nodig en dat vergt zeker 4 mensen als je rekening gaat houden met verlof, vrije dagen en dergelijke meer.
Wordt dat niet wat breder uitgesmeerd met naburige stations, dat lijkt me toch een pak efficiënter?
LRDArdo

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door LRDArdo »

De reiziger is voor sommige kaderfuncties niet meer interessant blijkbaar... Er zijn zoveel andere (technische of menselijke) manieren om een sluiting van loketten en verwarmde wachtzalen te vermijden. Jammer genoeg heb ik de indruk dat sommige (de nuance is héél belangrijk) hogere functies niet meer weten wat het is om echt in het werkveld te staan. Misschien een oproep om alle kaderfuncties een week te laten meedraaien op de werkvloer (en ze ook zo te betalen natuurlijk ^^). Of ze op z'n minst een 'echt' te laten reizen zonder goedkopere coupons of hun 'bedrijfsabonnement'. Laat die eens het "vuile" werk op knappen en de reizigers te woord staan bij de zoveelste vertraging, of de zoveelste afgeschafte trein. Misschien snappen ze dan wat zoveel TBG's en TB's, die naar mijn gevoel weldegelijk hun best doen, dag in dag uit moeten aanhoren. Is de reiziger dan zo onflexibel? Ik denk het niet. Maar de rek is er al enkele jaren uit en de reiziger is het beu om zich verplicht moeten aan te passen, en ziet zelden of nooit vooruitgang in die aanpassing.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door Steven »

kika schreef:
Steven schreef:je kan meer dan 1 persoon besparen. Aangezien het loket heel de dag open is heb je een tweeploegensysteem nodig en dat vergt zeker 4 mensen als je rekening gaat houden met verlof, vrije dagen en dergelijke meer.
Wordt dat niet wat breder uitgesmeerd met naburige stations, dat lijkt me toch een pak efficiënter?
Ik zou zeggen raadpleeg is een basissysteem waar men in 2 of 3 ploegen werkt en vraag eens hoeveel volk je nodig hebt om het systeem 7/7 te laten draaien. Gewoon even rekenen kan al helpen.

2 ploegen aan 365 dagen = 730 dagen werk per jaar.
indien elke bediende 190 dagen werkt moet je die 730 delen door 190 en dan kom je op 3,8 uit.
Indien ze enkel tijdens de week open zijn veranderen de getallen natuurlijk ernstig.
Dan heeft er nog niemand 1 dag ziekte of zwangerschapsverlof genomen (of andere dagen waar je tegenwoordig recht op hebt).
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door kika »

Steven schreef:Indien ze enkel tijdens de week open zijn veranderen de getallen natuurlijk ernstig. Dan heeft er nog niemand 1 dag ziekte of zwangerschapsverlof genomen (of andere dagen waar je tegenwoordig recht op hebt).
De impact van 1 zieke in een team van 4 personen is natuurlijk veel groter dan 1 zieke in een pool van 40. Ga je de reservecapaciteit berekenen op 3,8 fte of over de ganse lijn 12 -nattevinger, gezien ik niet weet hoeveel er in A'pen centraal werkt- 45,6 fte. Wat ook kan meespelen, geen idee of dat gebeurd in de realiteit, ga je iets doen als 1 loket minder open in station x, zodat er in station y toch 1 loket open kan zijn? En dan zit je nog met wat we deze zomer ook hebben gezien: de inzet van tijdelijke jobstudenten voor eenvoudige tickets. Ik denk dus dat jou rekensom een te verregaande vereenvoudiging van de werkelijkheid is.

Maar misschien ben ik helemaal verkeerd, dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door Steven »

ik wil de waarheid niet vereenvoudigen hoor. Ik wilde enkel starten met de basis. De meeste loketbedienden hebben een vast station zover ik weet dus om te zeggen dat je vandaag is aan loket van station A werkt, morgen station C om tegen volgende week in station M te werken. Normaal werken ze met het systeem dat elk loket zijn vaste ploeg heeft.
Op plaatsen waar je alles kan doen met 1 persoon (zoals hier in Merchtem enkel open van ma tot vrij in de voormiddag) werk je natuurlijk wel met een vervanger.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door kika »

Steven schreef:ik wil de waarheid niet vereenvoudigen hoor. Ik wilde enkel starten met de basis. De meeste loketbedienden hebben een vast station zover ik weet dus om te zeggen dat je vandaag is aan loket van station A werkt, morgen station C om tegen volgende week in station M te werken. Normaal werken ze met het systeem dat elk loket zijn vaste ploeg heeft.
Op plaatsen waar je alles kan doen met 1 persoon (zoals hier in Merchtem enkel open van ma tot vrij in de voormiddag) werk je natuurlijk wel met een vervanger.
En zo'n vervanger komt uit ...? Bedankt om te verduidelijken hoe het huidige systeem functioneert.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door Steven »

Je hebt in de meeste gevallen een hoofdstation (of wat de juiste naam ook mag zijn). Bijvoorbeeld hier op de lijn 60 zijn alle stations afhankelijk van Dendermonde dat op zijn beurt weer onder regio Denderleeuw valt (heb ik op basis van mededelingen in de stations waar soms met stationschef Dendermonde dan weer eens regiomanager Denderleeuw is ondertekend.)
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: 'Denkpiste' sluiting stations wordt realiteit!

Bericht door K V B »

ferry schreef: Totaal verkeerd man! 's morgens haasten de reizigers zich naar trein (en werk); 's avonds bij aankomen gaat men abonnement verlengen.
Ik denk dat indien dat het geval was dat wel uit de verkoopcijfers zou blijken. Verder is een abonnement iets dat je maar af en toe verlengt, dus de verkoop zal vooral kaartjes zijn, en die verkoop je meer 's ochtends dan 's avonds.
In Zwitserland bespaart men ook, daar gaan alleen de loketten dicht NA de avondspits en blijven de stations toegankelijk.
in Zwitserland wordt twee derden van de kaartjes aan automaten gekocht, en hebben de meeste regelmatige reizigers een abonnement. Dat abonnement verleng je gewoon via het internet. Veel stations zijn daar al veel langer onbemenst. Zij die toch nog langs een loket willen doen dat meestal in de stad, op een van de grotere stations.
Wat je wel hebt is dat een station zonder personeel niet noodzakelijk een station zonder vewarmde wachtruimte hoeft te betekenen. Ik ken behoorlijk wat stationnetjes waar een verwarmd wachthuisje op het perron staat.
Plaats reactie