25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer
25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer
Ze laten liever kortere treinen rijden, om zoveel mogelijk de statistiekjes te manipuleren? (anders meer afgeschafte treinen => minder goeie stiptheidcijfers)
http://www.deredactie.be/permalink/1.921964
Door de winterkou kan de NMBS momenteel een kwart van de locomotieven, motorstellen en wagons niet gebruiken. In normale omstandigheden is dat zowat 15 procent. De NMBS kiest ervoor om kortere treinen te laten rijden in plaats van treinen af te schaffen, maar daardoor zijn er wel vaak te weinig zitplaatsen voor de reizigers.
De locomotieven, motorstellen en wagons staan in de werkplaatsen omdat ze een onderhoud of een herstelling nodig hebben, of omdat het veiligheidssysteem TBL1+ wordt ingebouwd.
Door de koude start van de winter is er meer materieel dat niet functioneert, en daardoor is momenteel een kwart van de locomotieven buiten gebruik. De NMBS zegt dat ze liever kortere treinen laat rijden dan treinen te schrappen.
Resultaat is dat veel treinen overvol zitten en dat reizigers klagen over een gebrek aan zitplaatsen. De NMBS zegt dat haar winterplan vermijdt dat het nog erger zou zijn, en dat ze meer mensen aan het werk zal zetten in de ateliers waar nodig.
http://www.deredactie.be/permalink/1.921964
Door de winterkou kan de NMBS momenteel een kwart van de locomotieven, motorstellen en wagons niet gebruiken. In normale omstandigheden is dat zowat 15 procent. De NMBS kiest ervoor om kortere treinen te laten rijden in plaats van treinen af te schaffen, maar daardoor zijn er wel vaak te weinig zitplaatsen voor de reizigers.
De locomotieven, motorstellen en wagons staan in de werkplaatsen omdat ze een onderhoud of een herstelling nodig hebben, of omdat het veiligheidssysteem TBL1+ wordt ingebouwd.
Door de koude start van de winter is er meer materieel dat niet functioneert, en daardoor is momenteel een kwart van de locomotieven buiten gebruik. De NMBS zegt dat ze liever kortere treinen laat rijden dan treinen te schrappen.
Resultaat is dat veel treinen overvol zitten en dat reizigers klagen over een gebrek aan zitplaatsen. De NMBS zegt dat haar winterplan vermijdt dat het nog erger zou zijn, en dat ze meer mensen aan het werk zal zetten in de ateliers waar nodig.
Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer
Je moet niet vragen wat dat zou zijn mocht het echt winteren. Want voor automobilisten lijkt dit natuurlijk op een erg zware winter, maar louter meteorologisch is dit nog altijd een zachte winter: bij ons 2 nachten van -8 en -9, en voor de rest milde vrieskou van een graad of -3 en hoger (richting 0°).
En voor de automobilisten in de aanval gaan: je moet een onderscheid maken tussen hinderlijk en streng. Een winter is streng wanneer het langdurig erg koud is (-10 en minder), maar hinderlijk wanneer er regelmatig verse sneeuw komt, zelfs bij temperaturen rond het vriespunt. De laatste jaren is onder invloed van het wegverkeer de perceptie van de winter gewijzigd. Hinderlijk is echter niet hetzelfde als streng.
En voor de automobilisten in de aanval gaan: je moet een onderscheid maken tussen hinderlijk en streng. Een winter is streng wanneer het langdurig erg koud is (-10 en minder), maar hinderlijk wanneer er regelmatig verse sneeuw komt, zelfs bij temperaturen rond het vriespunt. De laatste jaren is onder invloed van het wegverkeer de perceptie van de winter gewijzigd. Hinderlijk is echter niet hetzelfde als streng.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer
In de kranten heeft men het over een "horrorwinter", en om de haverklap over "Syberische koude".
Door veel treinen in verkorte samenstelling toch te laten rijden speelt men soms wel met vuur.
De IC L reed in de avondspits onlangs met 1 Break ipv 3 of 4. Er ontstaat direct geduw langs alle kanten, zelfs door de deur van 1ste klas. Eenmaal de meesten erop moest de TBG tussenbeide komen omdat ze zelf geen vertrek meer kon geven (er sprongen constant mensen bij, dus probeer maar eens in Centraal op 7 sec in uw deur te staan). Gevolg is dat mensen eraf moeten (probeer dat maar eens uit te leggen) of je nog wat extra ruimte maakt door de pakwagen te openen. Dan begint een vijfde van de reizigers nog eens de begeleider te berispen...
Dus vroeg of laat ontstaan er eens echte problemen, iemand die ziek wordt, of dat die agressie uit de hand loopt.
Door veel treinen in verkorte samenstelling toch te laten rijden speelt men soms wel met vuur.
De IC L reed in de avondspits onlangs met 1 Break ipv 3 of 4. Er ontstaat direct geduw langs alle kanten, zelfs door de deur van 1ste klas. Eenmaal de meesten erop moest de TBG tussenbeide komen omdat ze zelf geen vertrek meer kon geven (er sprongen constant mensen bij, dus probeer maar eens in Centraal op 7 sec in uw deur te staan). Gevolg is dat mensen eraf moeten (probeer dat maar eens uit te leggen) of je nog wat extra ruimte maakt door de pakwagen te openen. Dan begint een vijfde van de reizigers nog eens de begeleider te berispen...
Dus vroeg of laat ontstaan er eens echte problemen, iemand die ziek wordt, of dat die agressie uit de hand loopt.
- Dieselfreak
- Berichten: 2067
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer
48 jaar geleden hadden we de strengste winter in de geschiedenis van België, wat gebeurde er toen? Vielen toen alle treinen uit? De oudste klassiekjes die nog rondrijden zijn in 1962 geïntroduceerd, die hebben die beruchte winter dus nog meegemaakt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Kwart locomotieven NMBS staat stil.
BRUSSEL - Door de winterkou kan de spoorwegmaatschappij NMBS een kwart van haar locomotieven en motorstellen niet gebruiken. Normaal is dat maar 15 procent, zo meldt de VRT-nieuwsredactie vrijdag. De NMBS verkiest kortere boven afgeschafte treinen.
Op een normale dag staat vijftien procent van het tractiematerieel van de NMBS in de werkplaatsen voor onderhoud of, herstelling. Door de kou ligt dat percentage hoger. De NMBS zegt ervoor te kiezen kortere treinen te laten rijden om geen treinen te moeten afschaffen. Daardoor zijn er minder plaatsen beschikbaar. Veel reizigers klagen over het gebrek aan zitplaatsen, meldt de VRT-nieuwsredactie. Volgens de NMBS voorkomt haar winterplan dat de toestand nog erger is. Ze zegt nog dat ze waar nodig meer mensen aan het werk zal zetten in de ateliers.
Onbegrijpelijk. In de weekends rijden er minder treinen dan kan het personeel toch eens een tandje bijsteken??
Op een normale dag staat vijftien procent van het tractiematerieel van de NMBS in de werkplaatsen voor onderhoud of, herstelling. Door de kou ligt dat percentage hoger. De NMBS zegt ervoor te kiezen kortere treinen te laten rijden om geen treinen te moeten afschaffen. Daardoor zijn er minder plaatsen beschikbaar. Veel reizigers klagen over het gebrek aan zitplaatsen, meldt de VRT-nieuwsredactie. Volgens de NMBS voorkomt haar winterplan dat de toestand nog erger is. Ze zegt nog dat ze waar nodig meer mensen aan het werk zal zetten in de ateliers.
Onbegrijpelijk. In de weekends rijden er minder treinen dan kan het personeel toch eens een tandje bijsteken??
Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer
Dat in normale omstandigheden 15% buiten dienst staat is op zich al heel erg.Stef schreef: Door de winterkou kan de NMBS momenteel een kwart van de locomotieven, motorstellen en wagons niet gebruiken. In normale omstandigheden is dat zowat 15 procent. De NMBS kiest ervoor om kortere treinen te laten rijden in plaats van treinen af te schaffen, maar daardoor zijn er wel vaak te weinig zitplaatsen voor de reizigers.
Minder plaatsen op de trein door de winterkou
Door de winterkou kan de NMBS momenteel een kwart van de locomotieven, motorstellen en wagons niet gebruiken. In normale omstandigheden is dat zowat 15 procent. De NMBS kiest ervoor om kortere treinen te laten rijden in plaats van treinen af te schaffen, maar daardoor zijn er wel vaak te weinig zitplaatsen voor de reizigers.
De locomotieven, motorstellen en wagons staan in de werkplaatsen omdat ze een onderhoud of een herstelling nodig hebben, of omdat het veiligheidssysteem TBL1+ wordt ingebouwd.
Door de koude start van de winter is er meer materieel dat niet functioneert, en daardoor is momenteel een kwart van de locomotieven buiten gebruik. De NMBS zegt dat ze liever kortere treinen laat rijden dan treinen te schrappen.
Resultaat is dat veel treinen overvol zitten en dat reizigers klagen over een gebrek aan zitplaatsen. De NMBS zegt dat haar winterplan vermijdt dat het nog erger zou zijn, en dat ze meer mensen aan het werk zal zetten in de ateliers waar nodig.
Bron: De redactie
De locomotieven, motorstellen en wagons staan in de werkplaatsen omdat ze een onderhoud of een herstelling nodig hebben, of omdat het veiligheidssysteem TBL1+ wordt ingebouwd.
Door de koude start van de winter is er meer materieel dat niet functioneert, en daardoor is momenteel een kwart van de locomotieven buiten gebruik. De NMBS zegt dat ze liever kortere treinen laat rijden dan treinen te schrappen.
Resultaat is dat veel treinen overvol zitten en dat reizigers klagen over een gebrek aan zitplaatsen. De NMBS zegt dat haar winterplan vermijdt dat het nog erger zou zijn, en dat ze meer mensen aan het werk zal zetten in de ateliers waar nodig.
Bron: De redactie
- Dieselfreak
- Berichten: 2067
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer
"Zelf" geen vertrek geven? Is er dan soms iemand die de TBG helpt met vertrek te geven of in plaats van de TBG vertrek geeft??Dietrich schreef:Eenmaal de meesten erop moest de TBG tussenbeide komen omdat ze zelf geen vertrek meer kon geven (er sprongen constant mensen bij, dus probeer maar eens in Centraal op 7 sec in uw deur te staan).
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer
in de grote stations is er een onderstationchef die de TBG moet bijstaan, onder meer voorzien in Brussel Centraal.
Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer
Wat mij het meest verbaast is dat blijkbaar constant 15% binnen staat voor onderhoud/herstelling.
Als het voor onderhoud is, is dat toe te juichen, maar gezien het grote aantal "door een defect aan de locomotief/een wagon/..." heb ik er mijn twijfels bij
Als het voor onderhoud is, is dat toe te juichen, maar gezien het grote aantal "door een defect aan de locomotief/een wagon/..." heb ik er mijn twijfels bij
Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer
Mja mijn woordkeuze was niet zo goed, ik bedoelde dat ze er zelf niet meer bij zou gekund hebben nadat ze de AVG zou gedraaid hebben.Dieselfreak schreef:"Zelf" geen vertrek geven? Is er dan soms iemand die de TBG helpt met vertrek te geven of in plaats van de TBG vertrek geeft??Dietrich schreef:Eenmaal de meesten erop moest de TBG tussenbeide komen omdat ze zelf geen vertrek meer kon geven (er sprongen constant mensen bij, dus probeer maar eens in Centraal op 7 sec in uw deur te staan).
Uiteindelijk is het toch gelukt, denk dat een onderstationschef de mensen heeft moeten tegen houden.
Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer
Dat was nog volop in het stoomtijdperk, en een stoomtrein is zo warm dat die daar volgens mij bijna geen last van kan hebbenDieselfreak schreef:48 jaar geleden hadden we de strengste winter in de geschiedenis van België, wat gebeurde er toen? Vielen toen alle treinen uit? De oudste klassiekjes die nog rondrijden zijn in 1962 geïntroduceerd, die hebben die beruchte winter dus nog meegemaakt.
Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer
In die tijd had je ook niet echt elektronica zoals nu en laat net deze laatste onderdelen het meest gevoelig zijn aan grote temp. wisselingen.
Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer
Het was zelfs mogelijk om er vastgevroren wissels mee te ontdooien.Shrek schreef:Dat was nog volop in het stoomtijdperk, en een stoomtrein is zo warm dat die daar volgens mij bijna geen last van kan hebbenDieselfreak schreef:48 jaar geleden hadden we de strengste winter in de geschiedenis van België, wat gebeurde er toen? Vielen toen alle treinen uit? De oudste klassiekjes die nog rondrijden zijn in 1962 geïntroduceerd, die hebben die beruchte winter dus nog meegemaakt.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 2571
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer
Volop het stoomtijdperk zou ik niet durven stellen! in 1965 was het gedaan ermee.Shrek schreef:Dat was nog volop in het stoomtijdperk, en een stoomtrein is zo warm dat die daar volgens mij bijna geen last van kan hebbenDieselfreak schreef:48 jaar geleden hadden we de strengste winter in de geschiedenis van België, wat gebeurde er toen? Vielen toen alle treinen uit? De oudste klassiekjes die nog rondrijden zijn in 1962 geïntroduceerd, die hebben die beruchte winter dus nog meegemaakt.
Moest op heden, hetzelfde materieel gebruikt worden als toen , kregen veel mensen de deuren van de trein al niet open en hadden ze een longontstekenig! Maar ze reden, op uitzondering van problemen met wissels of ifrastructuur.
Wat ik niet wil zeggen als een oude knar, dat alles beter was.
Met de diesels ontdooiden we ook wissels toen...